Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

TACO, ook in deze 'onderhandelingen'

Poetin heeft het blijkbaar al verknoeid bij Trump en er is niet eens een meeting geweest.
Ook zei Trump eergisteren A, gisteren B en vandaag C. Poetin --> Idem dito.
Wat is het nu? A, B of toch C?

Wat een soap alweer. Lachwekkend gewoon.

Het doel van Poetin is (deels) geslaagd he: Tomahawks komen er (voorlopig) niet en hij heeft weer extra tijd gekocht. Zo simpel kan het zijn.

Zet hier dus voor de zoveelste keer Trump publiekelijk te kakken. Je zou verwachten dat zo'n narcist als Donald daar zou beginnen doorkijken.

Zet hier dus voor de zoveelste keer Trump publiekelijk te kakken. Je zou verwachten dat zo'n narcist als Donald daar zou beginnen doorkijken.

Die gaat nu gewoon weer de tomahawks beloven om voor halloween zijn kak weer in te trekken. And repeat.

Bulgarije zou zijn luchtruim openen voor Putin's vliegtuig. En dan zo over Servië naar Hongarije?

Hopelijk trekken de Bulgaren hun toestemming nog in of gaat de top gewoon ergens anders door want qua symboliek kan het weer tellen, gezien wat er in 1994 in Boedapest is getekend tussen Rusland en Oekraïne.

Bulgarije zou zijn luchtruim openen voor Putin's vliegtuig. En dan zo over Servië naar Hongarije?

Hopelijk trekken de Bulgaren hun toestemming nog in of gaat de top gewoon ergens anders door want qua symboliek kan het weer tellen, gezien wat er in 1994 in Boedapest is getekend tussen Rusland en Oekraïne.
Gaat al niet meer door maar Turkije of Qatar lijkt me een betere neutrale grond.

Nu we het toch hebben over het bewust rekken van de oorlog. Poetin hoopt en denkt nog steeds grote delen van (of zelfs heel) Oekraïne te kunnen veroveren. Dat dit nog jaren zou duren maakt hem geen moer uit.

Maar dat laatste, alsook het getreuzel van Trump houdt voor Poetin ook enig risico in.

Ukraine aims to expand its weapons industry to deter Russia and help allies

Het komt er op neer dat de wapenindustrie in Oekraïne (die van Rusland natuurlijk ook niet, swoit ..) niet stilstaat en hoe langer de oorlog duurt des te groter de kans dat over een tijdje Zelensky (figuurlijk) zegt tegen Trump: Oh die Tomahawks? Laat maar zitten we hebben ze zelf gemaakt en we schieten ze gewoon af (diep in Rusland).

Daarin geef ik Trump wel gelijk wanneer hij zegt: oorlogen zijn onvoorspelbaar. Je weet nooit wat er gaat gebeuren.

Dat is toch al continu aan het gebeuren?
Oekraïne wint steeds meer aan capaciteit, terwijl Rusland overal leentjebuur moet gaan spelen. Omgekeerde beweging in deze oorlog.

Oekraine heeft zich in dit conflict al enorm weerbaar en flexibel getoond. Heb er bewondering voor.
Wanneer dit allemaal hopelijk snel voorbij is, zou het voor de EU (en ook NAVO) een enorme aanwinst zijn om ze bij het clubje te nemen!

Het komt er op neer dat de wapenindustrie in Oekraïne (die van Rusland natuurlijk ook niet, swoit ..) niet stilstaat en hoe langer de oorlog duurt des te groter de kans dat over een tijdje Zelensky (figuurlijk) zegt tegen Trump: Oh die Tomahawks? Laat maar zitten we hebben ze zelf gemaakt en we schieten ze gewoon af (diep in Rusland).

Daarin geef ik Trump wel gelijk wanneer hij zegt: oorlogen zijn onvoorspelbaar. Je weet nooit wat er gaat gebeuren.
Oekraïne was in de tijd van de Sovjet-Unie al de staat die het technologisch het verst stond en dus ook voor heel veel technische zaken zorgde binnen de USSR. Op dat vlak was die onafhankelijkheid een verlies voor rusland. Antonov vliegtuigen, veel raket onderdelen voor de Russische ruimtevaart, industrie en machinebouw. En dat zie je nu nog wel aan de snelheid hoe ze kunnen omschakelen en bv nog maar die drones in elkaar zetten.
Dus nee ik zou daar ook niet van verschieten.

Oekraïne was in de tijd van de Sovjet-Unie al de staat die het technologisch het verst stond en dus ook voor heel veel technische zaken zorgde binnen de USSR. Op dat vlak was die onafhankelijkheid een verlies voor rusland. Antonov vliegtuigen, veel raket onderdelen voor de Russische ruimtevaart, industrie en machinebouw. En dat zie je nu nog wel aan de snelheid hoe ze kunnen omschakelen en bv nog maar die drones in elkaar zetten.
Dus nee ik zou daar ook niet van verschieten.
Vergeet de scheepsbouw niet. Werden de Kirovkruisers niet in Oekraïne gebouwd?

Vergeet de scheepsbouw niet. Werden de Kirovkruisers niet in Oekraïne gebouwd?
Klopt. Vooral vliegtuigen en schepen werden in Oekraïne gebouwd.

De VS zou nu toch, eindelijk, sancties nemen tegen de Russische olieindustrie.
https://www.bbc.com/news/articles/cd6758pn6ylo
Beter laat dan nooit zeker? Waarom niet eerder vind ik moeilijk te begrijpen. Trump is geen genie, dat weten we allemaal maar hij heeft toch een hoop adviseurs die wel meer dan 2 hersencellen hebben? Sinds het begin van de oorlog is Rusland al meer en meer aan het aanschuren tegen China en ook Iran, net de 2 grote "vijanden" van de VS. De rest van de wereld zou ook meer olieproducten van de VS kopen als die van de Russen moeilijker verkocht kunnen worden aan de Westerse landen. Misschien mis ik iets, maar voor mij lijkt het een no-brainer om daar sancties tegen te nemen.

Schilder je het hier niet een beetje rooskleurig af?
Ik weet niet.
Enige nieuwe wapens die Rusland (bij mijn weten) in gebruik heeft genomen zijn kopieën van geïmporteerde wapens (voornamelijk Shahed drones) of mondjesmaat nieuwe exemplaren van bestaande wapens. Hun allernieuwste wapens (T-14, Su-57) zijn nog steeds van geen belang.
Hun Soviet stocks zijn bijna uitgeput.

Oekraïne aan de andere kant heeft veel succes met hun zelfgemaakte maritieme drones (schepen gezonken, zelfs helicopters en jet neergehaald). Ook hebben ze al veel succes met eigen gemaakte drones, maar beginnen nu ook kruisraketten te maken en zelfs in grote aantallen. Dit volledig op zichzelf, zonder veel hulp uit het westen.

Dus ik denk dat het wel zeker realistisch is om te zeggen dat qua wapenproductie Oekraïne opwaarts aan het gaan is, terwijl Rusland zeker nog veel produceert, maar hierbij heel sterk steunt op Iran en China en dat hun trend eerder neerwaarts is.

Ik weet niet.
Enige nieuwe wapens die Rusland (bij mijn weten) in gebruik heeft genomen zijn kopieën van geïmporteerde wapens (voornamelijk Shahed drones) of mondjesmaat nieuwe exemplaren van bestaande wapens. Hun allernieuwste wapens (T-14, Su-57) zijn nog steeds van geen belang.
Hun Soviet stocks zijn bijna uitgeput.

Oekraïne aan de andere kant heeft veel succes met hun zelfgemaakte maritieme drones (schepen gezonken, zelfs helicopters en jet neergehaald). Ook hebben ze al veel succes met eigen gemaakte drones, maar beginnen nu ook kruisraketten te maken en zelfs in grote aantallen. Dit volledig op zichzelf, zonder veel hulp uit het westen.

Dus ik denk dat het wel zeker realistisch is om te zeggen dat qua wapenproductie Oekraïne opwaarts aan het gaan is, terwijl Rusland zeker nog veel produceert, maar hierbij heel sterk steunt op Iran en China en dat hun trend eerder neerwaarts is.
Oekraïne krijgt de nodige financiële steun van het Westen om dat te verwezenlijken, maar de drones en andere wapens die ze gebruiken krijgen ze inderdaad niet cadeau en maken ze zelf. Iran levert geen drones meer nu Rusland ze zelf maakt, dacht ik?

Rusland trapt al langer op zijn eigen adem maar ze blijven maar duwen. Zelfs al komt het tot een wapenstilstand en vrede, dan kan dit niet anders dan een Pyrrhusoverwinning zijn voor Poetin.

Wat Trump betreft: het komt op mij over dat hij beide partijen de arm wil omwringen om naar de onderhandelingstafel te gaan.

Wat Trump betreft: het komt op mij over dat hij beide partijen de arm wil omwringen om naar de onderhandelingstafel te gaan.
Trump denkt: Hak gewoon een arm er af en ze zullen beginnen praten. Vergis ik mij toch? Hak die andere arm er ook af als het echt moet. Stopt het nog niet? Hak de benen er ook maar af.

Zonder armen en benen kan je wel brullen en zeggen: de oorlog stopt niet, maar ze stopt toch. Je mond kan wel veel zeggen maar doet in praktijk niks.

Allé dat is een beetje simplistisch wat ik nu zeg, maar Trump is dat ook. ;) Ik probeer nu gewoon een beetje Trump te zijn.

Terug
Bovenaan