Vrij eenvoudig: voor deze beslissing is geen volledige meerderheid nodig, enkel 55% met als randvoorwaarde dat 65% van de bevolking moet vertegenwoordigd zijn.
Op basis van wat?
Kan de EU zeggen tegen een lidstaat: "jij België, en enkel jij, moet dit privé bedrijf bevelen om dat geld over te dragen!".
Ik kan me niet voorstellen dat daar een wettelijke basis voor is.
Maar goed, de andere landen hebben niets te verliezen en kunnen de toffe uithangen en gaan voor stemmen.
Wat er dan waarschijnlijk gaat gebeuren:
- België spant een rechtszaak aan tegen de EU want enkel België is geviseerd met deze wet. (gelijkheidsbeginsel?)
- Daarna spant Euroclear een rechtszaak aan tegen België. De vraag is nog maar of België in het verweer zal/wil gaan.
- Mocht Euroclear toch verliezen, dan gaat het in beroep
- Daarna nog eens bij een Europees hof.
Dat geld gaat echt niet snel bij Oekraïne geraken hoor.
Wat er wel vrij zeker gaat gebeuren:
- Cyberattacks tegen: havens van Brugge en Antwerpen, vliegveld Zaventem, Proximus, Telenet, NMBS, MIVM, de Lijn, ... Reken maar op verscheidene dagen dat je geen internet hebt en niet kan werken.
- Iedere dag drones boven Zaventem, Charleroi, Deurne, Oostende. Theo gaat veel in het nieuws komen, stoere taal spreken, maar we besluiten dat hij eigenlijk niets kan doen.
- nog meer desinformatie op Facebook, LinkedIn, TikTok, HLN, etc.
Ik wil niet zeggen dat bovenstaande risico's ons moeten beletten om het juiste te doen, maar ik twijfel toch sterk of dit het juiste is op lange termijn.