Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik denk dat je jezelf wat overschat. Solderen is echt niet moeilijk.
In het ASO hadden wij een vak technische opvoeding en daarin moesten we ook eens solderen. Bijna niemand had daar moeite mee.

Ik heb nooit technische opvoeding gehad waar we moesten solderen, lassen of... toen ik in het ASO zat. Mogelijks dat dit dan in een latere generatie is toegevoegd?
Maar het kan gerust zijn hoor dat ik dat wat overschat.

Zou potentieel eens een leuke test zijn voor ons oudere generatie om op zo'n familiefeestje dat eens te testen in welke mate je neefjes, nichtjes, desnoods eigen kinderen daarvoor zou warm krijgen of dat effectief zouden kunnen.
Maar ik begrijp perfect dat het dan nog altijd anekdotisch blijft of is. Ik ben gewoon een beetje pessimistisch hierin.

Het gaat in se over repetitieve handelingen, bandwerk. De eerste paar drones zal uiteraard wat friemelen zijn maar na wat bijsturen lijkt me zoiets in een beschutte werkplaats zeker haalbaar. Bedenk bijvoorbeeld dat de speed pedelecs van Ellio daar ook in elkaar gezet worden. Ik zou die gasten zeker niet onderschatten.

Het gaat in se over repetitieve handelingen, bandwerk. De eerste paar drones zal uiteraard wat friemelen zijn maar na wat bijsturen lijkt me zoiets in een beschutte werkplaats zeker haalbaar. Bedenk bijvoorbeeld dat de speed pedelecs van Ellio daar ook in elkaar gezet worden. Ik zou die gasten zeker niet onderschatten.
Vb voor degene die twijfelen https://www.made-in.be/mechelen/bw-imsir-is-bedrijf-als-geen-ander/

"Beschermde werkplaatsen zijn al lang geen bezigheidstherapieplaatsen meer waar gehandicapten enveloppen vullen. “Onze afdelingen elektro en fietsenmontage hebben bijvoorbeeld een ISO-9001 certificaat. " "

dat zijn dikwijls gewoon mensen waar het tempo in de 'normale' arbeidsomgeving te hoog ligt of die meer begeleiding nodig hebben, maar die zijn niet oerdom of onhandig he. Die hele zware gevallen geraken gewoon nergens aan de slag.
Ooit zelf zo iemand gekend: volwassen vrouw, maar iq op niveau van een 14 jarige of zo. Maar die werkte ook in een beschutte werkplaats waar ze fietsen maakten (van een duur merk trouwens). Een kind van 12 - 14 jaar kan ook al basis electronica aan hoor.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je jezelf wat overschat. Solderen is echt niet moeilijk.
In het ASO hadden wij een vak technische opvoeding en daarin moesten we ook eens solderen. Bijna niemand had daar moeite mee.
Voor mij moet al het technische (solderen, lassen, etc) niet in ASO onderwijs. Maar dat is toch niet erg.
Dat kan je later allemaal snel genoeg leren met een specifieke cursus.
Of dacht je dat al die Amerikaanse vrouwen in WO2 al konden lassen voor ze in de vliegtuigfabrieken gingen werken?

Hopelijk heeft Starlink een langdurig effect voor Rusland, het zou de positie van Oekraïne aan tafel een serieuze boost kunnen geven mocht men nog wat relevant terrein kunnen veroveren - al leeft vermoedelijk bij velen de vrees dat Trump zal ingrijpen ten nadele van Oekraïne en er weer deals op tafel worden gelegd.

Is hier soms iemand die weet hoe Rusland dit kan opvangen? Hoe effectief is het alternatief?

M.b.t. drones - zijn er eigenlijk inschattingen/cijfers van de betrouwbaarheid van de drones die men gebruikt - als je er 100 uitstuurt, hoeveel halen hun eindbestemming (behoudens onderschept te worden). Het feit dat de meeste drones maar 1 keer moeten uitvliegen zal wellicht ook een effect hebben op de effectieve bouwkwaliteit - of zie ik dat verkeerd?

Ik heb nooit technische opvoeding gehad waar we moesten solderen, lassen of... toen ik in het ASO zat. Mogelijks dat dit dan in een latere generatie is toegevoegd?
Maar het kan gerust zijn hoor dat ik dat wat overschat.

Zou potentieel eens een leuke test zijn voor ons oudere generatie om op zo'n familiefeestje dat eens te testen in welke mate je neefjes, nichtjes, desnoods eigen kinderen daarvoor zou warm krijgen of dat effectief zouden kunnen.
Maar ik begrijp perfect dat het dan nog altijd anekdotisch blijft of is. Ik ben gewoon een beetje pessimistisch hierin.

Solderen, boren, technisch tekenen, programmeren, elektrische schakels maken met breadboards... zat daar allemaal in. Enfin, het was een soort vak met kleine diy projectjes zodat één van het ASO nog een keer iets handigs leert :p.

Vak bestaat wel niet meer.

- Op 1 september 2010 wordt het vak TV technologische opvoeding vervangen door het vak TV techniek. Bovendien worden de vakken AV biologie en AV fysica, voor wat het eerste leerjaar A en het eerste leerjaar B betreft, vervangen door AV natuurwetenschappen.

Vb voor degene die twijfelen https://www.made-in.be/mechelen/bw-imsir-is-bedrijf-als-geen-ander/

"Beschermde werkplaatsen zijn al lang geen bezigheidstherapieplaatsen meer waar gehandicapten enveloppen vullen. “Onze afdelingen elektro en fietsenmontage hebben bijvoorbeeld een ISO-9001 certificaat. " "
ISO-9001 heeft nu wel niets met de moeilijkheidsgraad van het werk zelf te maken.
Maar los van dat hoeft 'beschutte werkplaats' ook absoluut niets te zeggen over de moeilijkheidsgraad van het werk. Enkel dat er aangepast werk is, dat kan het tempo zijn, dat kan tig andere dingen zijn.

Voor mij moet al het technische (solderen, lassen, etc) niet in ASO onderwijs. Maar dat is toch niet erg.
Dat kan je later allemaal snel genoeg leren met een specifieke cursus.
Of dacht je dat al die Amerikaanse vrouwen in WO2 al konden lassen voor ze in de vliegtuigfabrieken gingen werken?
Dat heb ik toch niet gezegd? Enkel dat in mijn ervaring in het ASO bleek dat solderen voor de meeste van mijn klasgenoten en mij incluis helemaal geen probleem was om te leren.
Dat was uiteindelijk ook maar een paar lesuren waarin we dat deden. Het is niet dat we heel het jaar door soldeerden.

ISO-9001 heeft nu wel niets met de moeilijkheidsgraad van het werk zelf te maken.
Maar los van dat hoeft 'beschutte werkplaats' ook absoluut niets te zeggen over de moeilijkheidsgraad van het werk. Enkel dat er aangepast werk is, dat kan het tempo zijn, dat kan tig andere dingen zijn.
Tging eigenlijk vooral over dat eerste stuk: elektro en fietsmontage. Die mensen herstellen daar o.a. digiboxen en werken aan fietsen, die gaan ook wel ingeschakeld kunnen worden voor drones of ander werk binnen de oorlogsindustrie.

Mannelijke en vrouwelijke opleiding heb ik trouwens gehad in het eerste en tweede middelbaar. (allez, zo noemde dat toen toch: in het ene leerde een lamp en zo aansluiten, in het tweede fruitsla maken en naaien.). Dat waren de algemene jaren voordat ge moest kiezen tussen ASO en TSO. Anyways: basisdingeskes gaan dus evengoed door de meeste kinderen van 12-14 jaar al kunnen gebeuren. (niet dat ik die zou willen inschakelen in de oorlogsindustrie)
O.a. Velleman verkoopt zelfs zo'n kitjes voor kinderen (vanaf 9 jaar en tot 14j raden ze wel met begeleiding van volwassene aan): https://www.velleman.eu/products/list/animal-kingdom/?id=456416

Integendeel, zo lang die mensen in beschutte werkplekken deftige instructies en begeleiding krijgen durf ik zelfs zeggen dat het werk dat ze doen van veel hogere kwaliteit is dan in een gewone fabriek. Die mensen nemen hun werk heel serieus en willen dat zo goed mogelijk doen.
Net zoals ik ook niet zou durven zeggen dat de huidige jeugd niet meer zou kunnen solderen of wat dan ook, precies of er vroeger zo veel meer mensen geboren werden met aanleg voor technische handelingen.

Wel straf dat zij zelfs nog wapens kunnen gaan exporteren terwijl ze zelf in oorlog zijn. Die export zou mogelijk kunnen oplopen tot enkele miljarden dollars. Duitsland, VK en VS zijn geïnteresseerd in de technologie.

Wel straf dat zij zelfs nog wapens kunnen gaan exporteren terwijl ze zelf in oorlog zijn. Die export zou mogelijk kunnen oplopen tot enkele miljarden dollars. Duitsland, VK en VS zijn geïnteresseerd in de technologie.
Hebben een waanzinnige expertise én industrie op gebied van drones opgebouwd de voorbije jaren, ronduit indrukwekkend.

Blij dat ze aan onze kant staan.
Dat is a propos nog een reden om de steun voor Oekraïne niet te laten verslappen en zelfs op te drijven: Als Oekraïne valt, komt heel hun defensie-industrie en vooral al hun militaire ervaring in handen van Rusland. Los van het feit dat Rusland die dan kan gebruiken tegen Europa, zullen de Oekraïeners zich dan ook verraden voelen door het Westen en Europa.

Ja en neen, het valt niet omdat Europa en de VS het niet toelaten, mocht één van beiden echt 100% stoppen met alle ondersteuning en informatie is dat nog steeds een keiharde realiteit volgens mij.
Dan nog zou het lang duren, maar dan hangt Oekraïne er wel gewoon aan inderdaad. En omgekeerd is het ook gewoon een feit dat als het Westen zou doen wat het kan (en moet) doen, dat heel dit conflict dan al lang voorbij zou zijn.

Ergens gelezen dat als Oekraïne morgen zou stoppen met vechten en Rusland bij wijze van spreken volledig het land wil bezetten, ze ongeveer een miljoen soldaten zou nodig hebben. Om maar te zwijgen over de miljoenen Oekraïners met een grondige afkeer tegens alles wat Rus is en er niet voor zou terugdeinzen om er een gigantische guerrillaveldslag van te maken.

Ergens gelezen dat als Oekraïne morgen zou stoppen met vechten en Rusland bij wijze van spreken volledig het land wil bezetten, ze ongeveer een miljoen soldaten zou nodig hebben. Om maar te zwijgen over de miljoenen Oekraïners met een grondige afkeer tegens alles wat Rus is en er niet voor zou terugdeinzen om er een gigantische guerrillaveldslag van te maken.
Er lijkt me wel geen sprake te zijn van een volledige bezetting, wel van de vier geannexeerde oblasten.

Terug
Bovenaan