Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Plusartikel. Blijkbaar exporteert een Ierse firma nog altijd massale hoeveelheden (sic) van het product alumina, een grondstof voor productie van aluminium, naar Rusland. Meer bepaald naar het bedrijf Rusal dat het aluminium aan ASK levert die op hun beurt aan de Russische wapenindustrie leveren.
...
“Geen aluminium voor de Russische oorlogsmachine”, zo reageerde de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Andrii Sybiha op de onthullingen. “Aluminium is een cruciaal onderdeel van de productie van Russische raketten, drones, militaire vliegtuigen en andere wapens die dagelijks worden ingezet tegen Oekraïne en zijn bevolking.”
...

Toch wel heel zuur om zoiets te moeten lezen. Ondertussen zitten we aan het net aangekondigde 21ste (!) sanctiepakket en nog altijd is er voor zulke producten geen uitvoerverbod naar Rusland. Dus theoretisch doet het bedrijf niks illegaals en zal het blijven exporteren volgens het artikel.
Of hoe het nog altijd zeer moeilijk balanceren is tussen sancties en de eigen economie.

Die Europese sanctiepakketjes komen altijd wel wat knullig over.
Soms wel ja. Zeker als je dan ook dit leest:

...
De lidstaten schortten eind vorige week voor negen maanden de sancties op tegen een Chinees bedrijf, dat nog maar een paar maanden op de Europese sanctielijst staat. Het bedrijf levert technologie aan Rusland die ook voor militaire doeleinden gebruikt kan worden. Maar Europese autoconstructeurs vreesden dat ze door die sancties in de problemen zouden komen met hun toeleveringsketen en hebben meer tijd nodig om een alternatieve leverancier te zoeken. Het bedrijf blijft officieel wel op de lijst staan.
...

Vandaag ook twee Oekraïnse kruisraketten die 1000km diep een belangrijke productielocatie hebben geraakt. Geen low-flyers, 1000km over vijandelijk grondgebied, geen interceptie. Die attritiecampagne van Oekraïne tegen alles wat met luchtafweer te maken heeft begint echt een gigantisch probleem te worden voor Rusland.

Vandaag ook twee Oekraïnse kruisraketten die 1000km diep een belangrijke productielocatie hebben geraakt. Geen low-flyers, 1000km over vijandelijk grondgebied, geen interceptie. Die attritiecampagne van Oekraïne tegen alles wat met luchtafweer te maken heeft begint echt een gigantisch probleem te worden voor Rusland.
edit: embed lijkt niet te werken?
edit 2: link ook niet. Wordt omgezet in emoji...
edit 3: rechtstreeks werkt het dan weer wel...

Dat lijkt me redelijk traag te vliegen, maar ik veronderstel dat Rusland geen mogelijkheid heeft om overal luchtafweer te zetten. Als ze er van het front weghalen schept dat mogelijkheden voor Oekraïne om hun luchtmacht meer in te zetten.

Zo te zien zijn ze in Rusland nog altijd niet oorlogsmoe. Halucinant eigenlijk dat men gezien wat er aan het front gebeurd nog materieel en middelen gebruikt voor zulke zaken.

Zo te zien zijn ze in Rusland nog altijd niet oorlogsmoe. Halucinant eigenlijk dat men gezien wat er aan het front gebeurd nog materieel en middelen gebruikt voor zulke zaken.
Eens de oorlog gedaan is, gaat de gewone bevolking daar ferme peren zien.
Het is Jan Modaal die vroeg of laat de oorlogskas moet betalen.

Echter Poetin en zijn gevolg gaan geen enkele boterham minder eten hé. Het kan hun geen reet schelen.
Het gaat hier zuiver over hun voortbestaan. Hun eigen hachje.

Inderdaad hallucinant.

Maar het zijn waarschijnlijk in dit stadium enkel de bouw van de sites zelf, zonder wapens, luchtafweer?
Diegene die daar mogen bouwen zullen wel content zijn ... ver van het front.

Als de oorlog ooit stopt in Oekraïne en Rusland valt binnen in de EU grensregio's, dan gaat men afhankelijk worden van hulp Oekraïne; gelet onderinvestering in Europa.

Oekraïne ook bezig met alternatief patriot raket. FP-7.x-raketafweersysteem, productie vanaf augustus. Kostprijs 1/5de van een patriot.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt me redelijk traag te vliegen, maar ik veronderstel dat Rusland geen mogelijkheid heeft om overal luchtafweer te zetten. Als ze er van het front weghalen schept dat mogelijkheden voor Oekraïne om hun luchtmacht meer in te zetten.

Zouden, volgens deze post dan idd ook hebben gevlogen waar er weinig luchtafweer was, je ziet ze bochten maken rond bepaalde steden/gebieden. Zouden 2? vd in totaal 5? die gelanceerd waren die er zijn door geraakt.

Die fabriek was vorige maand al eens een doelwit, ook van Flamingo toen, maar de raket zou toen net ernaast zijn gevallen.
Deze keer is het wel raak, maar zou volgens sommige het administratie gebouw zijn en niet de productie hal zelf.

Toch benieuwd welk effect dit op de bevolking van o.a. Finland zal hebben. Ze waren gewend aan 20.000 Russische manschappen aan hun grenzen, nu worden dat er 4 keer zoveel verwachten ze. Ik kan me voorstellen dat dit voor bepaalde groeperingen voer is om het recente NATO lidmaatschap als een slechte zaak te bestempelen.

Blijkbaar vallen er op dit moment ook meer doden dan gewonden. Contribuerende factor hierin is dat ze zelfs de zwaargewonden niet meer ophalen en laten creperen. (bron: Boekestijn en De Wijk). Ondertussen worden ook mecaniciens, medici, ... naar het front gestuurd om het tekort aan manschappen op te vangen.

Dat tekort contrasteert dan toch met de tienduizenden extra soldaten die ze aan de NAVO-grenzen verwachten?
Niet per se. Ze zijn voor dat laatste de faciliteiten aan het bouwen, maar zolang Rusland zijn troepenmacht daar niet versterkt is dat niet relevant. Lijkt eerder te zijn voor de (hopelijk niet zo nabije) toekomst wanneer Russische troepen die momenteel in Oekraïne zijn vrijkomen.

Niet per se. Ze zijn voor dat laatste de faciliteiten aan het bouwen, maar zolang Rusland zijn troepenmacht daar niet versterkt is dat niet relevant. Lijkt eerder te zijn voor de (hopelijk niet zo nabije) toekomst wanneer Russische troepen die momenteel in Oekraïne zijn vrijkomen.
Akkoord maar ergens stel je je toch wel de vraag hoe men in godsnaam nog de middelen kan vrijmaken om zulke basissen te bouwen terwijl men aan het front Jan Pier en Pol laat meevechten. Dan stel ik mij toch de vraag: en waarom dat volk die de basissen bouwt niet.

Akkoord maar ergens stel je je toch wel de vraag hoe men in godsnaam nog de middelen kan vrijmaken om zulke basissen te bouwen terwijl men aan het front Jan Pier en Pol laat meevechten. Dan stel ik mij toch de vraag: en waarom dat volk die de basissen bouwt niet.
Noord-Koreaanse (dwang) arbeiders?

Omdat zeker in Westers Rusland (Moskou, Sint-Petersburg etc.) mobilisatie nog steeds vermeden wordt, kwestie van de oorlog weg te houden van de rijkere regio's. De meeste Russische soldaten tekenen nog altijd 'vrijwillig', het is te zeggen voor alsmaar hogere tekenbonussen.

Het is voor een stuk nog met de handrem op, om het crue te stellen. Zoals ook Puni meldde. Daarnaast is er destijds ook nog laten weten dat Noord Korea genietroepen en dergelijke ter beschikking stelde van Rusland, die niet in Oekraïne zouden ingezet worden (of voor een stuk niet) maar dan wel voor zulke zaken ingezet kunnen worden.

En die mensen kun je dan nog wel naar daar sturen.

Terug
Bovenaan