Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat lijkt mij dus ook het meest waarschijnlijke van aan de zijlijn zonder al te veel specifieke kennis, gezien de hele context ook. Dat ze zeggen: oké, het is goed, niet heel Oekraïne, maar alleen dat "onafhankelijke stuk", laat nu de sancties maar vallen.
En waarom zouden we hem er zo goedkoop mee laten wegkomen en hem zelfs zijn goesting geven rond de Oostelijke regio's?

Voor degenen die zich afvragen wat de gemiddelde Rus hiervan denkt en of hij/zij Poetin steunt.

Mijn vrouw is Russisch en heeft dus ook veel/regelmatig contact met familie en anderen. Volgens wat zij hoort, wordt er al jaren via alle mogelijke kanalen verspreid dat de etnische Russen in Oekraïne worden onderdrukt, weggepest (oa. door Russisch spreken te verbieden) en zelfs vermoord. Velen hebben nu dan ook iets van: eindelijk wordt er actie ondernomen om ons volk te helpen.

Of die feiten waar zijn, laat ik in het midden. Persoonlijk zou ik wel denken dat, mocht er hier effectief harde bewijzen van zijn, dat al veel eerder wat gebruikt en of uitgespeeld zou worden.

Natuurlijk wil de gemiddelde mens aldaar ook geen oorlog of een slagveld. Alleen denk ik niet, als ik het zo wat hoor, dat Poetin zich hiermee minder populair maakt...

Dat lijkt mij dus ook het meest waarschijnlijke van aan de zijlijn zonder al te veel specifieke kennis, gezien de hele context ook. Dat ze zeggen: oké, het is goed, niet heel Oekraïne, maar alleen dat "onafhankelijke stuk", laat nu de sancties maar vallen.
Buiten de sancties lijkt hij wel vrij spel te krijgen in Oekraïne, waarvan het leger aan stukken wordt gebombardeerd door de overmacht van Rusland.

En waarom zouden we hem er zo goedkoop mee laten wegkomen en hem zelfs zijn goesting geven rond de Oostelijke regio's?
Tja, als je naar de realiteit kijkt: De Navo kan Oekraïne niet invallen, want ze zijn geen lidstaat. De basis van het verdrag is dat lidstaten elkaar beschermen tegen niet-lidstaten en Oekraïne wilde 50 jaar lang geen lidstaat worden, als ik het goed heb. Dus meer dan sancties en veroordelingen zit er niet in.

Goedkoop me laten wegkomen... tegen een Navo-lidstaat zou het natuurlijk niet zo zijn, maar daartegen zou Poetin ook nooit op deze manier hebben opgetreden. In theorie heb je nu een stuk land dat wil afscheiden, en kan zowel RU als de Navo hier fatsoenlijk uit komen.

@Avondland "buiten de sancties" wel, maar zo superstabiel is Rusland ook niet financieel, en zeker niet zonder hun energie-uitvoer. Dus die sancties zijn niet niets. En hoe langer het duurt, hoe duurder elke meter in Oekraïne wordt, hoe meer kans op falen voor Poetin. Wat je ook merkt aan de tactiek, hij wil overrompelen, niet het laten duren. Internationaal gezien kunnen ze nu ook niet veel meer doen dan sancties. Nationaal gezien (voor UA) wordt elke meter duur verkocht.

Waarschijnlijk op basis van deze gevoeligheid.

Ik had geen uitzondering voorzien echter. Al zou dat pijnlijk zijn voor die sector...

Tja, als je naar de realiteit kijkt: De Navo kan Oekraïne niet invallen, want ze zijn geen lidstaat. De basis van het verdrag is dat lidstaten elkaar beschermen tegen niet-lidstaten en Oekraïne wilde 50 jaar lang geen lidstaat worden, als ik het goed heb. Dus meer dan sancties en veroordelingen zit er niet in.

Goedkoop me laten wegkomen... tegen een Navo-lidstaat zou het natuurlijk niet zo zijn, maar daartegen zou Poetin ook nooit op deze manier hebben opgetreden. In theorie heb je nu een stuk land dat wil afscheiden, en kan zowel RU als de Navo hier fatsoenlijk uit komen.

@Avondland "buiten de sancties" wel, maar zo superstabiel is Rusland ook niet financieel, en zeker niet zonder hun energie-uitvoer. Dus die sancties zijn niet niets. En hoe langer het duurt, hoe duurder elke meter in Oekraïne wordt, hoe meer kans op falen voor Poetin. Wat je ook merkt aan de tactiek, hij wil overrompelen, niet het laten duren. Internationaal gezien kunnen ze nu ook niet veel meer doen dan sancties. Nationaal gezien (voor UA) wordt elke meter duur verkocht.
Ik zou niet weten waarom je een militaire actie van deze schaal zou "laten duren". Bedoeling is toch om je tegenstander met zo weinig mogelijk beslissende acties uit te schakelen? Dat is wat er nu aan het gebeuren is, voor zover we weten.

Waarschijnlijk op basis van deze gevoeligheid.

Ik had geen uitzondering voorzien echter. Al zou dat pijnlijk zijn voor die sector...
Dat zou echt ongelofelijk voos zijn als er een uitzondering komt voor diamanten... alsof er nog niet genoeg bloed aan die sector kleefde.

Voor degenen die zich afvragen wat de gemiddelde Rus hiervan denkt en of hij/zij Poetin steunt.

Mijn vrouw is Russisch en heeft dus ook veel/regelmatig contact met familie en anderen. Volgens wat zij hoort, wordt er al jaren via alle mogelijke kanalen verspreid dat de etnische Russen in Oekraïne worden onderdrukt, weggepest (oa. door Russisch spreken te verbieden) en zelfs vermoord. Velen hebben nu dan ook iets van: eindelijk wordt er actie ondernomen om ons volk te helpen.

Of die feiten waar zijn, laat ik in het midden. Persoonlijk zou ik wel denken dat, mocht er hier effectief harde bewijzen van zijn, dat al veel eerder wat gebruikt en of uitgespeeld zou worden.

Natuurlijk wil de gemiddelde mens aldaar ook geen oorlog of een slagveld. Alleen denk ik niet, als ik het zo wat hoor, dat Poetin zich hiermee minder populair maakt...

Mijn Oekraïense collega spreekt Oekraïens en Russisch en bevestigt die propaganda.
Ze zegt er bij dat ze overal zonder problemen Russisch kan spreken en het pure BS is. (Ze is pro Oekraïens)

Het kan toch bijna niet anders dat de Russen en de Chinezen ergens onderling afspraken hebben gemaakt, dat is voor mij 1 van de enige verklaringen die ik heb dat Rusland met zoveel zelfvertrouwen al die stappen onderneemt.

Bij een NAVOlidstaat zou de situatie inderdaad anders zijn, maar als ze op de manier reageren zoals jij denkt dat ze gaan reageren, dan gaan ze gewoon mee in de gedachtengang en wil van Putin. Je geeft hem (en China en anderen) gewoon een duidelijk signaal dat er veel mogelijk is zodra ze gewoon wat spierballen rollen en een niet-NAVO lidstaat aanvallen...

Te denken dat Oekraine eigenlijk maar wat graag deel wil uitmaken van de NAVO.

Nucleaire bommen zal Rusland niet gebruiken want dit zal een internationale tegenreactie geven, erger dan sancties.
Oekraïne kan niets doen tegen de Russische overmacht.
Zelfs de navo zal geen militaire actie durven ondernemen tegen 1 van de 3 militaire topmannen.

Eerder gevraagd, maar ik doe het nog eens.
Iemand een idee hoe patriottisch de gemiddelde Oekraïner is?
Men deelt wapens uit aan de burgers, zou Rusland het zich riskeren in een guerilla-oorlog te begeven door té ver in Oekraïne te trekken?
Lijkt me dat de burgers daar wel bereid zijn terug te vechten.

In a rare act of public dissent against the war, the Russian newspaper Novaya Gazeta has announced that its next edition will come out in Russian and Ukrainian languages.

Dmitry Muratov, the Nobel prize-winning editor of the paper, said that “together with our grief we feel shame” about a war that he directly blamed on Vladimir Putin.

“What’s the next step?” he said. “A nuclear salvo?

“We’re going to release this next edition of Novaya Gazeta in two languages because we will never see Ukraine as an enemy or Ukrainian as the language of the enemy.”

He added a call for protests against the war.

“Only an anti-war movement of Russians in my opinion can save life on this planet.”

BRB, goelag time.

Het lijkt echt een post vanuit de jaren '30. Het wordt hallucinanter met de minuut heel dat conflict.

Laatst bewerkt:
Eerder gevraagd, maar ik doe het nog eens.
Iemand een idee hoe patriottisch de gemiddelde Oekraïner is?
Men deelt wapens uit aan de burgers, zou Rusland het zich riskeren in een guerilla-oorlog te begeven door té ver in Oekraïne te trekken?
Lijkt me dat de burgers daar wel bereid zijn terug te vechten.
Geen idee hoe patriotisch ze zijn, maar volgens mij zijn er best veel Oekraïners die Rusland haten...

Bij een NAVOlidstaat zou de situatie inderdaad anders zijn, maar als ze op de manier reageren zoals jij denkt dat ze gaan reageren, dan gaan ze gewoon mee in de gedachtengang en wil van Putin. Je geeft hem (en China en anderen) gewoon een duidelijk signaal dat er veel mogelijk is zodra ze gewoon wat spierballen rollen en een niet-NAVO lidstaat aanvallen...

Te denken dat Oekraine eigenlijk maar wat graag deel wil uitmaken van de NAVO.
Ik zeg niet dat ik dat het fairst zou vinden, hè. Ik zeg dat mij dat het meest waarschijnlijke lijkt. Ook al omdat wat je zegt gewoon klopt: Er is veel mogelijk tov de NAVO zolang je maar gewoon wat spierballen rolt en niet-NAVO-lidstaten aanvalt. Het heeft jaren (!) geduurd voor iemand ingreep in Syrië, dat was evenzeer schandelijk.

Maar je hebt een verdrag tussen lidstaten, en dat geldt niet automatisch tussen lidstaten en niet-lidstaten.

Inderdaad.
Wat is een tweet van PM De Croo waard met “ik veroordeel xxx” als je dan ondertussen zit te lobbyen voor uitzonderingen.

We komen hier heel zwak uit. Kunt het vergelijken met een inbreker die uw tuinhuis leegrooft, maar in plaats van actie te ondernemen, bedank je de inbreker nog dat hij niet in uw huis komt en je doet het poortje van de tuin nog open.

Jaren van onderinvestering in het leger laat zich voelen,
En het was al eerder geweten dat we achterliepen,
Zelfs Trump waarschuwde ons (navo-landen) twee jaar terug nog dat we ons deel niet bijdroegen.

Terug
Bovenaan