Het is dag 1, dat is véél te vroeg om daar enige uitspraken over te doen. Mij lijkt het eerder dat Rusland op schema zal zitten. De vraag zal eerder zijn wat de kost zal zijn voor het Russische leger enerzijds en de Oekraïnse bevolking en soldaten anderzijds als het effectief tot een guerrilla oorlog komt.Hoop en begin meer en meer te denken dat Putin zijn hand overspeeld heeft. Oekraïne zal minder snel vallen dan hij verwachtte en het protest in eigen land zal pak groter zijn. Hoe langer die situatie duurt hoe moeilijker het zal zijn om zijn positie te handhaven.
Wishful thinking?
Je kan een oorlog van 80 jaar geleden moeilijk vergelijken met eentje vandaag, maar om het toch wat in perspectief te zetten: de Duitse blitzkrieg had meer dan 2 weken nodig om België volledig te veroveren, en wij zijn 20 keer kleiner in oppervlakte.
Nu, ik weet dat Zelensky een algemene mobilisatie heeft aangekondigd, maar als straks effectief Kyiv wordt gebombardeerd verwacht ik wel snel een officiële capitulatie. Als Putin er niet voor terugdeinst om dichtbevolkte steden te bombarderen, dan is -helaas- de enige weg om de Oekraïnse bevolking te beschermen om de wapens neer te leggen.
Laatst bewerkt:
Oekraïne staat er voorlopig alleen voor tegen 1 van de machtigste legers van de wereld.