Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik woon niet meer in België of Europa. Maar het is toch het land waar je geboren bent. Het land waar uw voorvaders hebben voor gevochten. Om dit dan te zien vallen door russen. Nooit van mijn leven. Ik snap zelfs niet dat er mensen zijn die de wapens zelfs niet zouden opnemen.

Nu ik geloof nooit dat de Russen dit kunnen. Russen hebben geen geschiedenis met het winnen van veldslagen wanneer ze de agressor zijn.
Ik heb compleet het tegenover gestelde.

Ik heb helemaal niks met Belgie buiten het feit dat ik hier toevallig geboren ben en daardoor hier woon. Dus dan ga ik daar zeker mijn leven niet voor laten en mijn gezin in de steek laten.

Ik woon niet meer in België of Europa. Maar het is toch het land waar je geboren bent. Het land waar uw voorvaders hebben voor gevochten. Om dit dan te zien vallen door russen. Nooit van mijn leven. Ik snap zelfs niet dat er mensen zijn die de wapens zelfs niet zouden opnemen.

Nu ik geloof nooit dat de Russen dit kunnen. Russen hebben geen geschiedenis met het winnen van veldslagen wanneer ze de agressor zijn.
Dat zie ik toch ook nooit gebeuren. Als hij 1 europees land raakt dan gaat dat volgens mij rap gedaan zijn want dan krijgt hij alles en iedereen over zich heen.

Dat hij het mss wel zou durven proberen is iets anders, maar ver zal hij toch niet geraken.

Ik heb hier geen hoog-intelligente bijdrage. Ik ken echt de ballen van al die politieke verwikkelingen tussen verschillende landen.

Maar.... What the fuck eigenlijk... Dat zoiets allemaal nog kan in 2022. Dat iemand bewust bevel kan geven om een ander land te beginnen bombarderen. Het doet me echt pijn om die beelden op tv te zien. Gewone mensen die een normaal leven hadden zitten daar nu ergens in een schuilkelder doodsbang te wezen over wat er gebeuren. Ik kan daar echt niet bij.... Kan zo'n Poetin nu gewoon 's avonds zoals elk ander mens zijn bed in kruipen om op zijn gemak te slapen? Wetende dat de gewone bevolking doodsangsten beleven. Onbegrijpelijk...

Kan zo'n Poetin nu gewoon 's avonds zoals elk ander mens zijn bed in kruipen om op zijn gemak te slapen?
Een dood is een drama, duizend doden een statistiek.

En gezien de toon die hij aansloeg in zijn speech van maandag, waarbij hij nét niet zei dat Oekraïners untermenschen zijn, zal die echt niet daarvan wakker liggen hoor. Waar hij misschien wel van wakker ligt is dat het precies toch niet zo vlot loopt als hij zelf had ingeschat.

Ik heb compleet het tegenover gestelde.

Ik heb helemaal niks met Belgie buiten het feit dat ik hier toevallig geboren ben en daardoor hier woon. Dus dan ga ik daar zeker mijn leven niet voor laten en mijn gezin in de steek laten.
Ik heb ook niks met België an sich.

Maar de plaats waar ik woon en het leven dat ik leid zijn het gevolg van een systeem en van normen en waarden waar ik in geloof.
Waarvan ik geloof dat die de weg zijn om op vreedzame manier met elkaar samen te leven en generatie na generatie er op vooruit te gaan.

Van democratie en de waarden van verlichting naar het recht op vrijheid en vrije meningsuiting.
Dat zijn zaken die in iedereen van ons leven (of zouden moeten leven).
Het zijn zaken waar niemand van ons echt vaak bewust mee bezig is maar ze zijn er wel.

En als iemand dat wilt komen afpakken van mij en de toekomstige generaties dan denk ik niet dat ik dat zomaar kan laten passeren.

Laatst bewerkt:

MUTUAL DEFENCE CLAUSE

The Treaty of Lisbon strengthens the solidarity between EU countries in dealing with external threats by introducing a mutual defence clause (Article 42(7) of the Treaty on European Union). This clause provides that if an EU country is the victim of armed aggression on its territory, the other EU countries have an obligation to aid and assist it by all the means in their power, in accordance with Article 51 of the United Nations Charter.

This obligation of mutual defence is binding on all EU countries. However, it does not affect the neutrality of certain EU countries and is consistent with the commitments of EU countries which are NATO members.

This provision is supplemented by the solidarity clause (Article 222 of the Treaty on the Functioning of the EU) which provides that EU countries are obliged to act jointly where an EU country is the victim of a terrorist attack or a natural or man-made disaster.

I stand corrected

Ik heb hier geen hoog-intelligente bijdrage. Ik ken echt de ballen van al die politieke verwikkelingen tussen verschillende landen.

Maar.... What the fuck eigenlijk... Dat zoiets allemaal nog kan in 2022. Dat iemand bewust bevel kan geven om een ander land te beginnen bombarderen. Het doet me echt pijn om die beelden op tv te zien. Gewone mensen die een normaal leven hadden zitten daar nu ergens in een schuilkelder doodsbang te wezen over wat er gebeuren. Ik kan daar echt niet bij.... Kan zo'n Poetin nu gewoon 's avonds zoals elk ander mens zijn bed in kruipen om op zijn gemak te slapen? Wetende dat de gewone bevolking doodsangsten beleven. Onbegrijpelijk...
Als je ziet wat hij zijn eigen bevolking durft aandoen ben ik ervan overtuigd dat die mens daar niet van wakker ligt.

(is gewoon the Sun)

En dan filmpjes:

Guns fired as desperate Ukrainians pass child through crowds to board trains out of Kyiv
Two teachers killed after school is hit by shell fire in separatist-held Horlivka in eastern Ukraine
Ukrainian soldier ‘blows himself up to destroy bridge’ to stop forces storming in from Crimea
...

Een dood is een drama, duizend doden een statistiek.

En gezien de toon die hij aansloeg in zijn speech van maandag, waarbij hij nét niet zei dat Oekraïners untermenschen zijn, zal die echt niet daarvan wakker liggen hoor. Waar hij misschien wel van wakker ligt is dat het precies toch niet zo vlot loopt als hij zelf had ingeschat.
Wat zou een geslaagde moordaanslag op Putin zelf als resultaat geven? Vrede of alles verergeren?

Die is opgegroeid tijdens de Soviet-Unie en is daar kennelijk nog blijven hangen. Zijn wereldbeeld is zodanig vervormd dat hij gelooft in zijn eigen gelijk. Hij wil de Soviet-Unie terug groot maken zoals vroeger. Gelijk een echte schurk uit de films.

Moest ik geen vrouw en kinderen hebben, ik ook, al zou ik met mijn gezondheid eerder een gevaar zijn voor mijn mede-soldaten :unsure:. Maar nu zou mijn eerste en enige gedachte zijn om mijn familie in veiligheid te krijgen.

Onze jongens gaan naar het oosten.

Ik begin nu toch ook wel te vrezen dat het spel serieus op de wagen zit.

Man, echt waar, ik las dit vooraleer ik het nieuws gezien had 😅
Ik dacht ff dat we echt in Oekraïne zelf gingen mee vechten. Dan zou ik echt lichtjes beginnen panikeren.

Voor de duidelijkheid: de grenzen van de NAVO worden versterkt, o.a. met Belgische soldaten dus blijkbaar.
Dat is nog altijd niet tof (maar wel logisch natuurlijk), maar nog niet zó dramatisch he.

Alleen een beetje beangstigend dat 1 man momenteel echt alles compleet kan verkloten. (Poetin, als hij de NAVO of zelfs bv. Finland zou aanvallen)

Ik zou in eerste plaats vechten voor mijn gezin. Maar dat is vanuit mijn gezellige zetel met een Tripel d'Anvers in mijn hand terwijl mijn vrouw naar dat vervloekte Masked Singer kijkt gemakkelijk gezegd.

Ik zou in eerste plaats vechten voor mijn gezin. Maar dat is vanuit mijn gezellige zetel met een Tripel d'Anvers in mijn hand terwijl mijn vrouw naar dat vervloekte Masked Singer kijkt gemakkelijk gezegd.

Dat staat hier ook op 😅
Het eerste de voorbije 36 uur dat iets niet war-related is, op zich wel es goed voor het gemoed want vrolijk wordt ne mens er niet van.

Ik verschiet er van dat er nog geen "gi joes" of solo ramboes zijn gestuurd om Poetin (of Putin) van de troon te stoten.. Helaas door Hollywood begin je zo te denken dat het allemaal echt zou bestaan.

Moest ik geen vrouw en kinderen hebben, ik ook, al zou ik met mijn gezondheid eerder een gevaar zijn voor mijn mede-soldaten :unsure:. Maar nu zou mijn eerste en enige gedachte zijn om mijn familie in veiligheid te krijgen.
Ja hetzelfde hier, maar ik zie dat precies als onderdeel van hen te beschermen. Ik kan angsten heel goed aan de kant zetten als het er echt om gaat. Ook al in m'n boxershort oog in oog gestaan met een inbreker toen ik nog thuis woonde, angst ruimt bij mij dan plaats voor woede.

PS: oorlog is enger dan inbrekers

Ik verschiet er van dat er nog geen "gi joes" of solo ramboes zijn gestuurd om Poetin (of Putin) van de troon te stoten.. Helaas door Hollywood begin je zo te denken dat het allemaal echt zou bestaan.
In eenderwelke oorlog moet je een diplomatische opening houden. Hoe sneller de gevechten stoppen, hoe beter. Een moordaanslag op Poetin zou een averrechts effect hebben.

Ik word echt boos als ik de überzwakke sancties lees die de EU wil nemen tegen die beesten in het Kremlin & hun horde.
Die Duitsers, doen die eigenlijk ooit iets goed? In een vorig leven vielen ze heel Europa binnen en pleegden ze genocides tussen de soep en de patatten zowel in Europa als daarbuiten, en nu zijn ze de verpersoonlijking van kop in het zand en het status-quo (ook in vorige crisissen).

De EU is waardeloos. Een vetbetaalde neoliberale praatbarak.

Terug
Bovenaan