Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Lijkt me geen correcte analyse als je doelt op de pvda. Zij zien net in putin een voorbeeld van kapitalisme en oligarchie. Ze veroordelen Putin dan al van voor hij Oekraïne is binnen gevallen.
Vlaams Belang evenveel hoor en nog andere leden van andere partijen. Hopelijk eens het moment om al die russische geldstromen te openbaren zodat we weten wie er een hekel heeft aan democratie in het Belgisch parlement. Misschien het moment om alle dubieuze geldstromen bloot te leggen.

Vlaams Belang evenveel hoor en nog andere leden van andere partijen. Hopelijk eens het moment om al die russische geldstromen te openbaren zodat we weten wie er een hekel heeft aan democratie in het Belgisch parlement. Misschien het moment om alle dubieuze geldstromen bloot te leggen.
Ik denk niet dat het VB structureel wordt betaald door Poetin, maar wel dat een aantal leden zoals Dewinter zijn benaderd (cfr. het Syrische regime dat een aantal VB'ers uitnodigde). Ik weet dat Creyelman als "onafhankelijke waarnemer" naar het referendum op de Krim was geweest en dat die op de dag van de stemming stiepelzat zat te leuteren tegen een Britse waarneemster die het incident uiteraard op Twitter zwierde. "Geen commentaar" was zijn antwoord. Beetje beschamend.

Misschien al eerder vermeld maar wat ben ik blij dat de USA nog in de NATO zit en dat Trump daar niet meer de plak zwaait.
Anders had Putin praktisch vrij spel.
Daarom dat de Russen hem wellicht in het zadel wouden houden.

En ook de Russische burger die leent van de bank, zal met een grote schok wakker worden vandaag.
Dat is helaas ook een spijtig gevolg,hopelijk schud het hen wakker en stellen ze zich vragen met wat er echt gebeurd.
Ik zie geen andere oplossing dan gewapend Russisch verzet tegen hun eigen regering.
Ze moeten Putin en entourage helemaal isoleren zelfs van inside out.

De gedachte dat Rusland atoombommen zal gebruiken is angstaanjagend omdat het met de tijd minder onwaarschijnlijk wordt. We zitten in een heel gevaarlijke situatie. 😕

Natuurlijk niet 100% correct, maar dat zijn toch hele zware verliezen aan de Russische zijde. Als je natuurlijk niets ervan toont op de Russische TV en mobiele crematoria met je meeneemt, zal je dat wel kunnen verbergen voor het thuisfront.

En ook de Russische burger die leent van de bank, zal met een grote schok wakker worden vandaag.
Mobiele crematoria? Heb je daar een bron van?

Lijkt me geen correcte analyse als je doelt op de pvda. Zij zien net in putin een voorbeeld van kapitalisme en oligarchie. Ze veroordelen Putin dan al van voor hij Oekraïne is binnen gevallen.
Verschillende parlementsleden van VB heulen al jaren openlijk met Putin en Rusland, De Winter op kop. Die willen dat we uit NAVO stappen en zien in de Russen een bondgenoot tegen de islam. De Winter tweette zelfs afgelopen week nog, in kader van de verplaatsing van de CL finale, dat niet de Russen maar de moslims in Qatar de echte vijand zijn. En retweette een bericht om uit de NAVO te stappen.

En ik wil gerust geloven dat ze bij PvdA niet hoog oplopen met Putin zelf, maar die leven nog altijd in zo'n anti-Amerikaans en pro-Russisch sentiment dat ze zelfs nu weigeren een resolutie te ondertekenen die zelfs bovenstaande parlementsleden van VB hebben meegestemd (onder druk van de publieke opinie, dat wel, maar toch).

Dit is toch echt om van te huilen. Kunnen wij eigenlijk geen overstock van de Amerikanen ofzo kopen om op korte termijn materiaal te hebben? Als ik me niet vergis staan er nog enorm veel pantservoertuigen op rupsbanden ergens in hangars te wachten op verkoop of ontmanteling, stel je voor dat we die terug operationeel zouden moeten maken.

Op vraag van de NAVO stuurt ons land straks driehonderd man troepen naar Roemenië, NAVO-lid en buurland van Oekraïne. Het gaat om 160 man gevechtsklare troepen van het eerste en derde bataljon Lansiers uit Marche-en-Famenne, plus een aantal logistieke manschappen.

Van alles tekort​

Dat blijkt een heel moeilijke zaak te worden, zo vernemen we uit verschillende goed ingelichte bronnen bij Defensie. “Defensie is kapot bespaard, twintig jaar lang. Er zijn op dit moment niet voldoende pantserwagens beschikbaar om de compagnie uit te rusten. Zo zouden er met de driehonderd man een twintig Piranha-pantservoertuigen mee moeten, al dan niet uitgerust met een kanon. Die twintig zijn op dit moment niet voorhanden bij de vertrekkende compagnie. Te veel van de voertuigen van Marche-en-Famenne staan in panne en er zijn onvoldoende technici om ze op te lappen. Gevolg: we zullen onze pantserwagens bij andere eenheden moeten zoeken, waar ze zelf al geen overschot hebben. Moeilijk.”

Tweede probleem. Premier De Croo (Open VLD) heeft 200 raketwerpers aan Oekraïne beloofd. Raketwerpers die eigenlijk mee moesten met de compagnie, zodat Defensie zich nu het hoofd breekt waar extra raketwerpers kunnen worden gevonden om de eigen vertrekkende troepen volgens de NAVO-standaard te bewapenen.

Derde probleem. De Croo beloofde 3 miljoen liter mazout aan Oekraïne, en het leger moest dat in orde brengen. “Maar we hebben niet voldoende tankwagens om te leveren. In één tankwagen kan 10.000 liter. Dat worden dus 300 ritten naar Oekraïne met alles wat voorhanden is. Dit gaat maanden duren.”

Absoluut dieptepunt​

De opwerpingen worden bevestigd in hoge defensiekringen, waarbij men De Croo enige profileringsdrang verwijt naar zijn buitenlandse partners toe. Ook Yves Huwart van de militaire vakbond ACMP kreeg gelijkaardige signalen. “Onze mensen worden naar Roemenië gestuurd met onvoldoende uitrusting. Dit is een onverantwoorde houding van de regering, die onze soldaten in gevaar zal brengen door een gebrek aan middelen. Hoe is het eigenlijk mogelijk dat op een moment dat onze stocks op een absoluut dieptepunt staan, de premier de wapens van onze militairen die nu worden uitgezonden gewoon wegschenkt? Politieke logica is blijkbaar iets heel anders dan militaire logica.”

Het kabinet-De Croo vindt het vreemd dat de kritiek vanuit defensiekringen vooral op de premier gericht is. “Dit zijn geen giften van De Croo. Dit is doorgesproken met het kernkabinet en met de minister van Defensie”, zegt de woordvoerder. Voor verdere commentaar wordt verwezen naar de minister van Defensie. Het kabinet van Defensie wil dan weer niet officieel reageren. “Wij communiceren niet over details om evidente operationele en veiligheidsredenen.”

Dit is toch echt om van te huilen. Kunnen wij eigenlijk geen overstock van de Amerikanen ofzo kopen om op korte termijn materiaal te hebben? Als ik me niet vergis staan er nog enorm veel pantservoertuigen op rupsbanden ergens in hangars te wachten op verkoop of ontmanteling, stel je voor dat we die terug operationeel zouden moeten maken.
Man man man waarom is Ludivine Dedonder nog altijd op post? Flater na flater na flater na flater.

Vreemd want zij zijn toch diegene die alle resoluties m.b.t. Rusland en Oekraine wegstemmen in het parlement.
Hun motivatie is tweeledig: zo zouden de resoluties vooral de gewone rus raken en hun financieel lam leggen en in armoede storten. En daarnaast zijn ze al langer tegen het uitbreiden van de NAVO in die regio omdat dit eerdere akkoord zou schenden (wat Putin een alibi geeft in Rusland om aan te vallen).

Vind ik dit de juiste keuze: neen. Maar het valt wel op dat de andere partijen dit zeer gemakkelijk aangrijpen om die partij in diskrediet te brengen. Schrik voor de volgende verkiezingen wellicht.

Terug
Bovenaan