Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dit is toch echt om van te huilen. Kunnen wij eigenlijk geen overstock van de Amerikanen ofzo kopen om op korte termijn materiaal te hebben? Als ik me niet vergis staan er nog enorm veel pantservoertuigen op rupsbanden ergens in hangars te wachten op verkoop of ontmanteling, stel je voor dat we die terug operationeel zouden moeten maken.

😂

"Not coincidentally, today Brussels’ army is incapable of playing any meaningful role in a major war between NATO and, say, Russia"

Hoezo "inclusief correcte ondertitels"? Ondertitels van een onbekende YouTuber, toch?
Ik bedoel dat niet verkeerd, spreek je Russisch en kun je de juistheid van de ondertitels inschatten? Want zoals je het stelt, is het "correct in tegenstelling tot die van andere die we al gezien hebben".

Heb de originele post gefixed .
Gezien de content creator en verschillende comments rond correctheid van de subtitles is er een goeie indicatie dat dit accuraat is.

En dat is toch supergevaarlijk... Dat is net zozeer dichter bij de bron van het nieuws als dichter bij onbevestigde propaganda van de luidste roepers. Met geen stokken kun je ooit weten of iets waar is of niet wat daarop staat, geen enkel idee over context, clipjes van 10 seconden die in elke richting uitgelegd kunnen worden. En waar bij Twitter nog énige vorm van publieke controle bestaat, bestaat zelfs dat niet bij Telegram en is het pure propaganda.

Zullen vast wel dingen in zitten die waar zijn, maar je kunt toch nooit weten welke.

Wat een grote woorden toch weer Loser. Uiteraard staat er propaganda in die kanalen. Het is me dan ook niet te doen om te korte clipjes of flashy montages. Ik ben vooral geïntereseerd in beelden van de gewone bevolking en hoe die de zaken ervaart. Er staan minutenlange interacties tussen burgers en Russische soldaten op bijvoorbeeld. Menselijke interacties. En dat zie je niet op TV.

Wat een grote woorden toch weer Loser. Uiteraard staat er propaganda in die kanalen. Het is me dan ook niet te doen om te korte clipjes of flashy montages. Ik ben vooral geïntereseerd in beelden van de gewone bevolking en hoe die de zaken ervaart. Er staan minutenlange interacties tussen burgers en Russische soldaten op bijvoorbeeld. Menselijke interacties. En dat zie je niet op TV.
Je weet niet wat beelden zijn van de gewone bevolking? Je weet niet met wie je praat! Kan goed zijn met een Fransman die betaalt wordt door Rusland, of met een Oekraïner die doet alsof hij een Russisch soldaat is.

Dat zie je niet op tv, omdat het met geen mogelijkheid te controleren is. Indien wel, zie je dat ook gewoon op tv. En dan weet je dat de kans veel groter is dat het klopt.

Die Oekraïnse bevolking blijft me verbazen.
Wat een bazen.
Er is wel wat twijfels over. Ze is een typische influencer en het geweer op haar foto's is gewoon een airsoft gun.

😂

"Not coincidentally, today Brussels’ army is incapable of playing any meaningful role in a major war between NATO and, say, Russia"
Heb het net gelezen:

we geven x ton naft...maar hebben niet genoeg tankwagens om het te brengen
we geven x AA raketten...maar die hadden we al beloofd
20 Piranha's beloofd...ze staan in panne en geen technici om ze te repareren.

:rofl:

Je weet niet wat beelden zijn van de gewone bevolking? Je weet niet met wie je praat! Kan goed zijn met een Fransman die betaalt wordt door Rusland, of met een Oekraïner die doet alsof hij een Russisch soldaat is.

Dat zie je niet op tv, omdat het met geen mogelijkheid te controleren is. Indien wel, zie je dat ook gewoon op tv. En dan weet je dat de kans veel groter is dat het klopt.

Volgens mij begrijp je niet eens hoe Telegram werkt. Je praat in die kanalen namelijk niet met een persoon één op één. Ga eerst eens kijken hoe de vork in de steel zit.

pvda zegt net zoals die dictator ja of nee tijdens interviews / debatten en als het er op aankomt doen ze het tegenovergestelde en hebben wel degelijk tegen resoluties/sancties voor rusland gestemd
Waren dat geen onthoudingen? Allé, het irriteert me dan nog altijd hoor...

Heb de originele post gefixed .
Gezien de content creator en verschillende comments rond correctheid van de subtitles is er een goeie indicatie dat dit accuraat is.
Deze is hetzelfde als hierboven, eigenlijk. Dat weet je dus niet? Iemand komt op YouTube een comment geven "dat het correct is". Hoe moeilijk zou het zijn voor een fake kanaal om goeie ondertitels te maken met hier en daar een duidelijke nuance op wat hij/zij wil zeggen, en daarop iemand te laten reageren met "mooi gedaan!" (totaal niet moeilijk :D ). Dat hoeft daarom niet eens fout te zijn, maar gewoon met een nuanceverschil.

Ik zou gewoon niet zomaar willen meedraaien in dat propagandading door daarin een rol te spelen en het te verspreiden als "hier is de waarheid die je op televisie niet mocht zien" (want daar komt je post wel op neer, ook al verwoord je het iets anders).

Dat is toch echt de basis. Dat was al in de tijd van de eerste Golfoorlog zo. Informatie is gewoon heel belangrijk, en elke kant probeert zijn informatie naar buiten te krijgen. Rusland staat daarvoor bekend, maar ook Oekraïne zal het toepassen. De VS deed het in de eerste Golfoorlog ook, 't is niet dat "wij" heiliger zijn dan iemand anders daarin.

@Avi beetje belerend, ik zit ook op Telegram. Dat doet niks af aan wat ik zei. Je zegt "beelden zijn beelden" en je wilt kijken naar "beelden van de gewone bevolking", maar je hebt geen flauw idee wie iets post.

Volgens mij begrijp je niet eens hoe Telegram werkt. Je praat in die kanalen namelijk niet met een persoon één op één. Ga eerst eens kijken hoe de vork in de steel zit.
Telegram is gemaakt door Russen trouwens, is dat dan niet ongelooflijk dom om dat te gebruiken in plaats van whatsapp of iets anders?

Side note : al moet er toch wat uigekeken worden met 'TV' en hoe we ons beeld laten vormen, algemeen geweten natuurlijk maar het blijft belangrijk om verschillende bronnen te consulteren, met alle nodige risicos tot fake news die daar bij horen.

Voorbeeld : er leeft sinds zijn nuke speech nu een algemene denkpiste (incl bij mezelf) dat Putin volledig doorgedraaid is, en dit is vooral gevoed door specifieke selecties uit zijn ellenlange speeches die hem afschilderen als een grote bullebak met enkel dreigtaal. Nu ik een paar speeches bekeken heb geeft dat toch wel een ander beeld, van een meer berekende Putin.

Al denk ik niet dat dat een berekende Putin geheel veel beter is, gezien zijn afkeur voor het Westen en NATO echt constant doorsijpelt :unsure:

@Avi beetje belerend, ik zit ook op Telegram. Dat doet niks af aan wat ik zei. Je zegt "beelden zijn beelden" en je wilt kijken naar "beelden van de gewone bevolking", maar je hebt geen flauw idee wie iets post.

Als je rechtuit komt posten dat iets supergevaarlijk is, terwijl het louter gaat om de verbreding van het aantal informatiekanalen, is het maar gek dat je mij nu een belerende toon verwijt, maar goed. Ik zeg niet dat het je enigste bron van informatie moet zijn. Ik lees ook regelmatig de artikels van RT.com (toen dat nog kon). Telegram is een bijkomend kanaal en dat is wat ik met mijn post ook gewoon aangaf.

Ik zou gewoon niet zomaar willen meedraaien in dat propagandading door daarin een rol te spelen en het te verspreiden als "hier is de waarheid die je op televisie niet mocht zien" (want daar komt je post wel op neer, ook al verwoord je het iets anders).

Nee, dat is gewoon wat jij er van maakt.
Het is de volledige speech, die voor velen van ons op geen enkel media werd uitgezonden.
Gezien de schaal van het conflict is dat bijna verplichte kost om op zijn minst eenmaal door te gaan. Lijkt me enkel logisch.

En het kan allemaal pure propaganda zijn maar de kans is relatief klein dat de ondertitels zodanig gemanipuleerd zouden zijn dat ze als propaganda kunnen dienen, dan heb je toch binnen de korste keren een half internet leger die dat kan aanduiden. Tis ook niet dat we naar 1 of andere vaag oost blok kanaal aan het kijken zijn he, gaat hier over een Assistant Professor in Political Science.

In theoretische zin is wat je op TV gezien hebt meer manipulatie dan dit.

dan heb je toch binnen de korste keren een half internet leger die dat kan aanduiden.

Maar tegen dat het internet leger dit aangeduid heeft, hebben duizenden het al gelezen en is de schade (indien het om fake news of propaganda zou gaan) al gebeurd. Er is niets mis met "rauwe" data an sich maar je kan dat zelf amper toetsen of dat nu al dan niet de waarheid is vandaar dat @Loser allicht ook zegt dat het gevaarlijk is.

Wat je allicht bedoelt is dat wat je (bij ons) op TV ziet, enkel de zaken zijn die bevestigd kunnen worden en aan een deontologische code getoetst zijn?

Separatisten Donetsk schorten militaire mobilisatie op

De separatisten van de zelfverklaarde republiek Donetsk hebben de militaire mobilisatie opgeschort. Het doel is bereikt nu zij het gewenste grondgebied op Oekraïne hebben veroverd, zo heeft leider Denis Poesjilin gezegd op de Russische staatstelevisie.
Volgens Poesjilin is het nu tijd om te focussen op de "humanitaire component".

Laten we hopen dat dit het begin van het einde is en dat ze hier rond een akkoord kunnen bereiken.

Ha, ik was gisteren al een WHO rapport aan het lezen over jodiumtabletten bij kernrampen.
Kan je dat dus effectief bij de apotheek gaan halen?

In dat rapport stond dat je vooral bij jonge kinderen de kans op schildklierkanker kan verlagen door het innemen van jodium bij een kernramp. Bij volwassenen tussen de 18 en 40 jaar zou het risico sowieso al lager zijn, maar 1 dosis van ongeveer 100 mg KI wordt nog steeds aanbevolen.
Bij 40+ wordt het niet aanbevolen.
Deze morgen gaan halen, hopelijk kunnen we ze over enkele jaren gewoon in de vuilbak gooien. Better "safe" then sorry zeker.
Elke Belg kan met zijn paspoort gratis tabletten gaan halen. Ik vroeg of er al veel mensen langskwamen, nog niet echt maar ik was nu ook niet bepaald de eerste vandaag. En ze waren nog maar een uurtje open (in een apotheek in een simpel dorpje).

Maar tegen dat het internet leger dit aangeduid heeft, hebben duizenden het al gelezen en is de schade (indien het om fake news of propaganda zou gaan) al gebeurd. Er is niets mis met "rauwe" data an sich maar je kan dat zelf amper toetsen of dat nu al dan niet de waarheid is vandaar dat @Loser allicht ook zegt dat het gevaarlijk is.

Jullie zijn beiden aan het overdrijven in relatie tot deze specifieke speech/ondertitels video. Tis het foute voorbeeld om 1 of andere punt aan te halen rond fake news/propaganda (waar volgens mij velen hier op dit forum bewust genoeg van zijn.).

Wat je allicht bedoelt is dat wat je (bij ons) op TV ziet, enkel de zaken zijn die bevestigd kunnen worden en aan een deontologische code getoetst zijn?

Een deontologische code heeft nu eens niets te maken met hoe je geverifieerd bronmateriaal kan gebruiken in de context van nieuws, en vooral, hoe je het naar buiten brengt. We gaan nu toch niet plots blindelings beginnen geloven in den 'TV', ongeacht land, partij of politieke voorkeur zeker? Hoeveel keer is de toon of boodschap bvb niet verschillend tussen VRT en VTM als het over binnnenlandse politiek gaat? Die gebruiken op dat moment nochtans ook hetzelfde bronmateriaal he. Beetje flauw argument.

Nee, dat is gewoon wat jij er van maakt.
Het is de volledige speech, die voor velen van ons op geen enkel media werd uitgezonden.
Gezien de schaal van het conflict is dat bijna verplichte kost om op zijn minst eenmaal door te gaan. Lijkt me enkel logisch.

En het kan allemaal pure propaganda zijn maar de kans is relatief klein dat de ondertitels zodanig gemanipuleerd zouden zijn dat ze als propaganda kunnen dienen, dan heb je toch binnen de korste keren een half internet leger die dat kan aanduiden. Tis ook niet dat we naar 1 of andere vaag oost blok kanaal aan het kijken zijn he, gaat hier over een Assistant Professor in Political Science.

De kans is niet relatief klein dat de ondertitels een bepaalde strekking iets meer zouden weergeven. En dat weet ik uit ervaring, ik ben vertaler. Vertalen is kiezen, en elke keuze maak je op basis van context. Zoals ik dus al zei: Dat hoeft daarom niet fout vertaald te zijn, maar kan allemaal net tendentieus genoeg vertaald zijn om een heel ander beeld te scheppen.

Ik geef een voorbeeldje: Arabische video, iemand roept "Allahoe-akbar, we komen, insjallah" en je vertaalt het zo. Of je vertaalt het met 'Allah is groot, we zullen komen, bij de wil van Allah'. Of je vertaalt het met: God zij met u, we komen langs. Allebei juist, maar de teneur wordt helemaal anders.

Het internetleger zal er niet over vallen, ook niet als het al veel te laat is en het fake news al verspreid is. Want je krijgt twee kampen die komen leuteren over de juiste vertaling, en al de rest die gewoon overneemt wat in hun kraam past. Juistheid betekent niets.

Je wilt de talloze filmpjes en "open brieven" niet zien die we al hebben zien passeren in het coronatopic die bewezen fout zijn, die vol wetenschappelijk bewezen onzin staan. En toch gedeeld worden als juist door een "internetleger".

Maar je moet me ook niks toedichten wat ik niet zeg: Ik heb niet gezegd dat dit filmpje fake news is. Jij kwam af met "juiste ondertitels" (in tegenstelling tot wat wij dan in het nieuws krijgen, volgens jou), maar je hebt geen manier om die juistheid te meten tov die van in onze journaals. En gaf geen enkele informatie over het youtubekanaal. Dan kan ik dat toch niet zien als een geverifieerde bron, hè.

Ik vind het dan heel kwalijk om nieuws in journaals, dat geverifieerd en bevestigd is, en waar een verantwoordelijkheid aan kleeft, over dezelfde kam te scheren of mogelijk nog onbetrouwbaarder te noemen. Dat is gewoon niet waar. Uiteraard kan er in het nieuws een fout zitten. En dan volgt er een rechtzetting, en zijn er daar verantwoordelijken voor, en stappen die worden genomen. Bij al het voorgaande totaal niet, dat is spuwen in de wind en hopen dat het goed landt.

Terug
Bovenaan