Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het was jij ook die bang was van een tsar bomb op Brussel van 50MT. De tsar was ern testbom en zwaarste ooit ontploft. Dat zijn de oude kernbommen met extreem hoge yields omdat raketten toen niet zo precies waren als nu. In de praktijk hadden de Russen er van mogelijks 20MT die ze met een ICBM konden leveren dacht ik.
Nu is die kans is zeeeeeeeeeeer klein dat Putin of RU dat gaat doen. Dan zijn ze niet gek, maar out of this planet. Een vuurbal van straal 50km in een cirkelvorm rond Brussel zou bijna satanisch zijn.
Een 300KT tactical nuke wil je ook niet op Brussel, das nog 20x Hiroshima.
Ik heb hier nochtans nog nooit gesproken over de tsar bomba? Ik heb hier wel gereageerd op de pippo's die vonden dat we het risico op een nucleaire oorlog wel konden nemen. Alsof zelfs een kleine bom op Brussel of elders in België niet het einde voor dit land en potentieel miljoenen slachtoffers met zich meebrengt.
Afijn in 40 jaar koude oorlog (ik reken tot 1989) is het er niet van gekomen buiten testexplosies, daarom ben ik nog ergens niet echt bang voor een nucleaire oorlog.
Ik vind dat we er te veel van uit gaan dat we te maken hebben met een redelijke tegenstander die hetzelfde denkt als wij.

De Oekraïense ambassadeur voor de VN leest tekstberichten voor, gevonden op de gsm van een gedode Russische soldaat:
'Mama, ik ben in Oekraïne. Hier woedt een echte oorlog. Ik ben bang. We bombarderen steden en nemen burgers onder vuur'.

Ik vind dit toch een beetje vreemd: ik dacht dat Russische soldaten hun gsm moesten afgeven? Een soldaat die er toch één had meegesmokkeld...of fake news?

Kudos to Zelensky hoe die z'n land met hand en tand blijft verdedigen en moed inspreken, en niet al bij de eerste explosie het land is ontvlucht.
Ik zie het Alexander de Croo of de andere beroepspolitiekers hier het nog niet nadoen. 😏
Meh, dat is weer zo’n cheap shot die nergens op gefundeerd is. We zijn hier de laatste 75 jaar nog niet in de buurt van een dergelijke situatie gekomen. Om dan weer met zo’n ”Ik zie het De Croo nog niet doen” uitspraak te komen is ook maar goedkoop. Laten we hopen dat we het nooit moeten ontdekken wat hij zou doen.

Kudos to Zelensky hoe die z'n land met hand en tand blijft verdedigen en moed inspreken, en niet al bij de eerste explosie het land is ontvlucht.
Ik zie het Alexander de Croo of de andere beroepspolitiekers hier het nog niet nadoen. 😏
Ik heb die kinderlijke reactie hier nu al verschillende keren zien passeren, maar dan nog eens met zo'n idiote smiley er bij. Op wat slaat dat nu? België is al sinds WO II in vrede, met elk internationaal conflict ver verwijderd van onze landsgrenzen. Er is hier niemand die over zichzelf kan zeggen wat ze zouden doen in een situatie waar we plots doelwit worden van bombardementen en we in de loop van geweren en tanks moeten kijken. Maar jij gaat hier wel smalend voorspellen wat een De Croo of andere politici zouden doen?

De Oekraïners zijn opgegroeid met de rechtstreekse dreiging van Rusland, en zijn de afgelopen 8 jaar al in oorlog. Het siert Zelensky nog altijd dat hij in Kyiv blijft en de strijd aangaat (al heb ik daar ook al mijn bedenkingen over geuit richting het lot van zijn bevolking toe), alle hulde, ook niet elke Oekraïner in zijn plaats zou dat gedaan hebben. Maar waarom je denkt dat je kan vergelijken met België? Kleuterniveau, meer kan ik er niet van zeggen.

Ik vind dat we er te veel van uit gaan dat we te maken hebben met een redelijke tegenstander die hetzelfde denkt als wij.
Maar hoe gek of onredelijk je ook bent: je weet nog altijd wel dat het lanceren van een kernwapen (en al zeker op een NAVO land) resulteert in een reactie die van Rusland's steden en belangrijke locaties een met radioactieve straling bedekt parkeerterrein maakt. De nucleare raketten vanwege de NAVO zouden al in de lucht hangen en onderweg zijn naar Rusland nog voor je cyka blyat kan zeggen. De nucleare optie zie ik dus echt niet gebruikt worden, omdat dat het einde betekent van Rusland, en wat wint Putin daar dan mee.

Als het tijdens de koude oorlog niet is gebeurd maak ik me nu ook niet druk om een week oorlog hoor. Toen gooide ze actief met atoombommen om elkaar op te jagen.

Ikke verliezen, iedereen verliezen.
Dat gaat niet om 'verliezen', dat gaat om miljoenen doden, Putin mogelijk incluis en bij gevolg het wegvagen van heelder landen (als de kernraketten over en weer gegooid worden). Ik zie hem heel misschien wel een bom droppen ergens in Oekraïne, maar ik zie hoegenaamd niet wat het nut zou zijn om een kernwapen te droppen op pakweg Brussel. Zelfs als is hij doorgeslagen omdat hij een of andere terminale ziekte heeft dan zullen er nog wel generaals zijn die slim genoeg zijn om te weten dat de NAVO treffen met een kernbom het einde is van Rusland, letterlijk en figuurlijk.

Maar hoe gek of onredelijk je ook bent: je weet nog altijd wel dat het lanceren van een kernwapen (en al zeker op een NAVO land) resulteert in een reactie die van Rusland's steden en belangrijke locaties een met radioactieve straling bedekt parkeerterrein maakt. De nucleare raketten vanwege de NAVO zouden al in de lucht hangen en onderweg zijn naar Rusland nog voor je cyka blyat kan zeggen. De nucleare optie zie ik dus echt niet gebruikt worden, omdat dat het einde betekent van Rusland, en wat wint Putin daar dan mee.
Ik hoor mensen dat regelmatig zeggen, maar is dat ook effectief zo? Een atoombom op Brussel spreekt een atoombom op Moscow toch nog niet goed? Ik vraag mij af in hoeverre dat ook effectief is, de mensen die je echt wenst uit te schakelen zullen zich wel snel uit de voeten doen? Het kan op zijn beurt ook voor een escalatie zorgen, voor je het weet wordt er dan weer opnieuw eentje gedropt als tegenreactie en begint onze aarde meer en meer op een maanlandschap te lijken.

Ik vind het zeer moeilijk maar ik wens de Russische inwoners geen dergelijk lot toe. Op het einde van de dag zijn dat hoofdzakelijk ook gewoon burgers die net zoals wij een comfortabel en gelukkig leven willen en niet voor deze situatie gekozen hebben.

Stom vraag. Ik zie daar altijd die luchtalarmen afgaan in Oekraïne.

Hebben wij dat ook? En waar staan die?
Herinner je u vroeger niet dat ze die elke paar maanden rond de middag eens testen?
De testen zijn gestopt en op de meeste plaatsen zijn de sirenes buiten gebruik. Enkel in de buurt van de Kerncentrales staan die er nog IRC.
Reden is dat alles meer via BE-Alert gaat.

Herinner je u vroeger niet dat ze die elke paar maanden rond de middag eens testen?
De testen zijn gestopt en op de meeste plaatsen zijn de sirenes buiten gebruik. Enkel in de buurt van de Kerncentrales staan die er nog IRC.
Waren dat geen sirenes op de brandweerkazerne?

Ik hoor mensen dat regelmatig zeggen, maar is dat ook effectief zo? Een atoombom op Brussel spreekt een atoombom op Moscow toch nog niet goed? Ik vraag mij af in hoeverre dat ook effectief is, de mensen die je echt wenst uit te schakelen zullen zich wel snel uit de voeten doen? Het kan op zijn beurt ook voor een escalatie zorgen, voor je het weet wordt er dan weer opnieuw eentje gedropt als tegenreactie en begint onze aarde meer en meer op een maanlandschap te lijken.

Ik vind het zeer moeilijk maar ik wens de Russische inwoners geen dergelijk lot toe. Op het einde van de dag zijn dat hoofdzakelijk ook gewoon burgers die net zoals wij een comfortabel en gelukkig leven willen en niet voor deze situatie gekozen hebben.
Natuurlijk is dat zo. Dat vetgedrukte is net de reden om er geen te gebruiken. De hele wereld vergaat gewoon op het moment dat je atoombommen over en weer begint te gooien. Dat is het MAD principe.

Je kan dan persoonlijk vinden dat een atoombom op Brussel een tegenreactie op Moscow niet goedpraat (ik vind van wel; je spreekt hier over tienduizenden burgerdoden, en als je een land daarmee laat weg komen dan kom je helemaal nergens) maar je mag er echt wel zeker van zijn dat zodra er een kernraket vanuit Rusland in de lucht hangt en dat bevestigd is er onmiddellijk vergeldingswapens gelanceerd worden. En inderdaad, dan reageert Rusland nogmaals, en dan de NAVO nogmaals, en zo roeit de mensheid zichzelf bijna uit. Vandaar dus dat niemand zo gek is om een kernwapen te droppen.

Ik heb die kinderlijke reactie hier nu al verschillende keren zien passeren, maar dan nog eens met zo'n idiote smiley er bij. Op wat slaat dat nu? België is al sinds WO II in vrede, met elk internationaal conflict ver verwijderd van onze landsgrenzen. Er is hier niemand die over zichzelf kan zeggen wat ze zouden doen in een situatie waar we plots doelwit worden van bombardementen en we in de loop van geweren en tanks moeten kijken. Maar jij gaat hier wel smalend voorspellen wat een De Croo of andere politici zouden doen?

De Oekraïners zijn opgegroeid met de rechtstreekse dreiging van Rusland, en zijn de afgelopen 8 jaar al in oorlog. Het siert Zelensky nog altijd dat hij in Kyiv blijft en de strijd aangaat (al heb ik daar ook al mijn bedenkingen over geuit richting het lot van zijn bevolking toe), alle hulde, ook niet elke Oekraïner in zijn plaats zou dat gedaan hebben. Maar waarom je denkt dat je kan vergelijken met België? Kleuterniveau, meer kan ik er niet van zeggen.

Wat zijn je bedenkingen daarover? De thread loopt te snel voor mij.

Stom vraag. Ik zie daar altijd die luchtalarmen afgaan in Oekraïne.

Hebben wij dat ook? En waar staan die?

Het NATO wapendepot hier in de bossen van Oud-Heverlee heeft een dergelijke sirene. Om de paar maanden gaat die eens af. Misschien dat ze dat voor de volgende keer wel eerst in de gemeentelijke gazet moeten printen...

Wat zijn je bedenkingen daarover? De thread loopt te snel voor mij.
Dat ik vrees dat hoe langer ze het uitzingen, hoe drastischer de middelen van Putin zullen worden. Ik vind dat je op een bepaald moment als Zelensky zijnde je bevolking eerder in gevaar brengt dan beschermt, wetende wie uw tegenstander is. Namelijk iemand voor wie het eigenlijk niet echt uitmaakt of hij Kyiv nu verovert met nog een levende Oekraïner er in of niet.

In NL gebruiken ze die nog volgens mijn vrouw die bij de NL'se grens woonde. Haar ouders kunnen die nog altijd horen als ze die testen elke x-de vrijdag middag.

Terug
Bovenaan