Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De "Westerse Wereld" doet wat het kan, zonder daarbij de bestaande regels en protocollen al te zeer te overtreden (lees: we proppen Oekraïne vol met wapens, voorzien inlichtingen, houden vrijwilligers niet tegen,...). Het is niet omdat Rusland lak heeft aan iedere regel of conventie dat wij dat ook moeten doen. Plus: je moet Rusland geen échte reden geven (op een dienblad) voor een verdere escalatie.

Ja, Oekraïne wordt in puin geschoten, het menselijk leed is immens, maar tegelijkertijd is Rusland zichzelf steeds verder de vernieling aan het inrijden. Naar mijn mening is het huidige Westerse "niets doen" de beste oplossing op langere termijn. We zijn ocharme een week ver, en Putin is nu al aan het squirmen van "no more sanctions", terwijl zijn leger aan gort geschoten wordt.

Ja, Oekraïne wordt in puin geschoten, het menselijk leed is immens, maar tegelijkertijd is Rusland zichzelf steeds verder de vernieling aan het inrijden. Naar mijn mening is het huidige Westerse "niets doen" de beste oplossing op langere termijn.
tis datte. Ik denk niet dat China op dit moment staat te springen om hetzelfde met Taiwan te doen kijkende naar de economische sancties.

Ik denk niet dat China op dit moment staat te springen
China zal het wel doen, maar veel beter voorbereid: eerst totale isolatie, en dan totale overrompeling zodat alles binnen de 72h beklonken is (want zo lang heeft het geduurd eer het Westen echt wakkerschoot met actie ondernam).

Ik zou liever naar onze economie kijken waar hyperinflatie ook geen sprookje meer lijkt.
Ik heb het gevoel dat geen enkel land op dit moment eigenlijk echt gezond is, het is een andere discussie maar de Russische sancties doen niet enkel Rusland, het doet ons ook pijn. De gasprijzen zullen blijven stijgen en gezien de inflatie eigenlijk sterk gelinkt is aan die gasprijzen, lijkt de inflatie ook alleen maar toe te nemen, omdat dat een indicator hoe veel duurder het leven is geworden (is mij zo uitgelegd), en dat het grote deel door de energieprijzen ligt.

Ik zie dat veel landen aan veel inflatie lijden. Er is hoge inflatie hier, hoge inflatie in de VS, Turkije's economie doet het ook niet goed en is één v/d redenen waarom Erdogan plots een stuk minder populair is in Turkije. Overal waren er al problemen en deze oorlog + sancties zullen dat niet beter gemaakt hebben, maar dat betekent niet dat we geen sancties mogen uitvoeren denk ik. Het is korte pijn, maar op lange termijn moet ons energiebeleid meer onafhankelijk zijn, en te veel zaken zijn te weinig genationaliseerd of te sterk gelinkt met andere landen hun economie. De coronapandemie geeft al een tik gegeven aan onze economie, zaken als de crisis van de chips die de playstations of auto-industrie treft tonen toch duidelijk aan dat we veel te afhankelijk zijn van andere landen.

De grote depressie werd veroorzaakt door dat we erg afhankelijk waren van de VS indertijd (door post-WW1 herstelbetalingen en leningen etc.), en de economie van de VS crashte en bijna elk land met een band met de VS werd getroffen. Rusland's economie is niet zo groot als die van de VS natuurlijk. Verrassend klein en maar ongeveer even groot als de hele Benelux, maar het zal voor veel industrieen moeilijker worden, net zoals dat van de peren indertijd ook problemen gaf, Rusland als importland voor producten worden kleiner of moeilijker en er valt een groot exportland mogelijk weg. Via omweggetjes kan je toch nog tot Rusland raken, want een vacuum kan soms opgevuld worden, en Rusland kan via China wellicht nog aan bepaalde producten die wij naar ginder importeren, of zal voor producten waar het kan van markt veranderen (in plaats van directe import van hier, directe import uit China). China kan als neutraal land een sterke link vormen tussen wij en Rusland, en zal op quasi elk vlak de lachende derde zijn.

Laatst bewerkt:
Daar ben ik dan helemaal niet mee akkoord.

Politici moeten in hun uitspraken en handelingen rekening houden met realpolitik.
Soms kan je immers niet anders dan (al dan niet tijdelijk) ermee overeenkomen op bepaalde vlakken, want anders zet je je eigen bevolking in de zak.

Daarentegen, hier op het forum kan je anoniem een objectieve mening geven zonder enig real world gevolg.
Dat je dan nog altijd Putin zit te vergoeilijken en er zelfs op een zekere masochistische manier naar opkijkt, vind ik veel erger.

Uiteraard, maar ik doelde eerder op bepaalde figuren die schaamteloos Russisch geld in ontvangst nemen en dan de politiek van Poetin verdedigen.

(ongetwijfeld niet de enige)

edit: bv. deze (uiteraard minder concreet, want geen bewijs van geldstromen e.d., en het is De Morgen dus van nature iets linkser getint. Maar blijkbaar waren er dus Vlaams Belangers "verkiezingswaarnemers" bij verkiezingen in Donbas :unsure:)

Laatst bewerkt:
en Rusland kan via China wellicht nog aan bepaalde producten die wij naar ginder importeren, of zal voor producten waar het kan van markt veranderen (in plaats van directe import van hier, directe import uit China). China kan als neutraal land een sterke link vormen tussen wij en Rusland, en zal op quasi elk vlak de lachende derde zijn.
Met een roebel die op apengapen ligt zal er niet te veel meer te importeren zijn. China zal dat ook niet gratis of als "vriendendienstje" doen.

Ben toch maar jodiumtabletten gaan halen.

Bij een (erg onwaarschijnlijke) kernbom denk ik niet dat we er veel mee zullen zijn, maar als ze beginnen kerncentrales te bombarderen heb ik die tabletten toch liever in mijn kast liggen :unsure:

De "Westerse Wereld" doet wat het kan, zonder daarbij de bestaande regels en protocollen al te zeer te overtreden (lees: we proppen Oekraïne vol met wapens, voorzien inlichtingen, houden vrijwilligers niet tegen,...). Het is niet omdat Rusland lak heeft aan iedere regel of conventie dat wij dat ook moeten doen. Plus: je moet Rusland geen échte reden geven (op een dienblad) voor een verdere escalatie.

Ik vind dat we onverstandig bezig zijn.
Wat is het verschil tussen de “strijders” die naar Syrië trokken of naar Oekraïne? Wat weten we van die mensen?

Wapens leveren? Oké, maar als je ziet hoe men de wapens gewoon uitdeelt op straat, vroeg of laat komen die in een obscuur circuit terecht én terug naar ons.

Je zou het bijna kunnen omschrijven als een droomscenario voor Putin en Xi. Een volledige destabilisatie van Europa. :unsure:
Ik betwijfel dat Xi dat ambieert eigenlijk. Ja, een politiek zwakke EU is te prefereren, maar China is geobsedeerd door groei en daar hebben ze onze afzetmarkten voor nodig. Dat lukt minder vlot als Europa economisch in de touwen hangt.* Bovendien lijken de acties van Poetin net datgene in gang te zetten wat de afgelopen jaren net steeds onwaarschijnlijker leek: een EU dat eensgezind en snel beslissingen neemt, een EU die de stap zet van soft power naar hard power. Een EU dat na de desillusies van corona en de dolk in de rug van Poetin misschien ook meer en meer stappen zal zetten naar onafhankelijkheid op vlak van energie en andere zaken. Dat is alles wat Xi (en Poetin) niet wil.

* Uiteraard zouden ze ons dan ook kunnen behandelen zoals ze bij sommige Afrikaanse landen al gedaan hebben. Alles opkopen, "gunstige" leningen geven maar waarbij je basically een vazal wordt van China.

En de grote winnaar is.... USA! Al jarenlang Nordstream2 proberen tegenhouden.

Duits minister is al naar USA geweest deze week om over import LNG te praten,
Hoe “groen” is dat? Boten laten varen tussen USA en Europa, om niet meer afhankelijk te zijn van Russisch gas?
En nu? Afhankelijk van Amerikaans gas?

En de grote winnaar is.... USA! Al jarenlang Nordstream2 proberen tegenhouden.

Duits minister is al naar USA geweest deze week om over import LNG te praten,
Hoe “groen” is dat? Boten laten varen tussen USA en Europa, om niet meer afhankelijk te zijn van Russisch gas?
En nu? Afhankelijk van Amerikaans gas?
We zitten in een transitieperiode. Sowieso is dat allemaal tijdelijk, liever afhankelijk van usa dan van Rusland. We zijn al afhankelijk van usa, zonder usa stelde de navo niets voor.

China zal het wel doen, maar veel beter voorbereid: eerst totale isolatie, en dan totale overrompeling zodat alles binnen de 72h beklonken is (want zo lang heeft het geduurd eer het Westen echt wakkerschoot met actie ondernam).

Taiwan is zich ook aan het voorbereiden. Ze zijn een hele antischip raketbatterij aan het installeren tegen 2025. Het is juist het voorbeeld waar de VS relatief pro-actief het land voorbereidt op een mogelijke aanval van China.

Juist omdat economische sancties tegen China nooit breed gedragen zullen worden. Vergeet dat maar.
Rusland afzonderen is een stuk éénvoudiger dan China afzonderen.

De handel die wij drijven met China is een paar malen groter dan met Rusland.

Het kan toch bijna niet anders dan dat deze hele situatie (en de makkelijke parallel met China-Taiwan) een impact zal hebben op onze globalisering in het algemeen. Het lijkt mij bijna ondenkbaar dat na wat nu met Rusland gebeurt niet zal gekeken worden om ook de economische banden met China te gaan beperken.

Wat ik hier precies ook nog niet zien passeren heb, een van de grootste verliezers hier is het milieu. Overal worden landen bijna verplicht om opeens veel meer geld in defensie te steken, geld dat veel beter gebruikt zou kunnen worden om de doelstellingen van 2050 te halen.

Russische economie zou wel eens heel zware klappen kunnen krijgen

Dat trekt Poetin zich allemaal niks vanaan.. hij zal dat eerder als argument bekijken om nog meer in actie te treden. Europa en de NAVO pissen letterlijk in zijn broek.

We zijn letterlijk de marionet geworden van Poetin. En dat weet hij verdomd goed

Wat ik hier precies ook nog niet zien passeren heb, een van de grootste verliezers hier is het milieu. Overal worden landen bijna verplicht om opeens veel meer geld in defensie te steken, geld dat veel beter gebruikt zou kunnen worden om de doelstellingen van 2050 te halen.

We kunnen nog hopen op een versnelde transitie, weg van fossiele brandstoffen :unsure:

De manier waarop Putin het doet is vooral smerig, dat hij dan Kiev bestormt en de regering probeert te doen vallen, maar hij wilt gewoon zo veel mogelijk leed veroorzaken. En omdat hij het westen niet durft aan te vallen, valt hij Oekraïne aan. Lijkt mij vooral een slechte verliezer die geweld en terreur als antwoord gebruikt. Misschien was die aanval op die kerncentrale wel geen ongeluk maar zo bedoeld om het westen te choqueren.
Ik ben daar vrij zeker van dat dat de bedoeling was met die kerncentrale. Is gedaan door Poetin om de NAVO en Europa nog meer angst te doen krijgen. We hebben zijn laatste truuken nog niet gezien vrees ik... Het gebruik van die cluster - vacuümbommen is ook zoiets..

Poetin test volgens mij uit tot hoever hij kan gaan.. tot op het lijntje en mss er wel eens over.

Terug
Bovenaan