Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ach, het is niet gezegd dat dat defensiebudget er komt door te sparen op milieu. En zo ecologisch was dat Russisch gas nu ook weer niet, dus misschien valt het op dat vlak best wel mee als we binnen 5 jaar de balans maken.

Duitsland heeft bij monde van Scholz eerder laten weten dat ze naast die 2 LNG terminals ook meer geld zullen investeren in een snellere uitbouw van hun hernieuwbare energiebronnen.
Op dat vlak zou het misschien zelfs positief zijn voor het milieu.

Terzijde:

Iemand vermeldde hier nog zo eens iets. Weet niet meer waar het stond sinds de thread zo snel gegroeid is.
Inderdaad.
Staat ook in de 'Beerput van het internet' - thread.
Wappies will be wappies, altijd een eigen onderzoek doen, de feiten een draai geven, elk groot nieuwsfeit is een complot en vooral anti-alles zijn eigenlijk. Het lijkt me zo te zijn dat ze de realiteit, die de laatste 2 jaren een enorme rollercoaster geworden is, gewoonweg niet meer kunnen vatten.

Alleen hoop ik niet dat ze zo dom zijn om ook nu weer protesten ("pro-Rusland, wat je ziet in de MSM is fake") te organiseren, want dan mag je ze van mijn part inladen en ze over de Russische grens duwen.

Laatst bewerkt:
Als iemand tijdens WO2 zegt 'Hitler is een moordzuchtige dictator', en jouw reactie is:

- 'ja, maar waarom doet hij dat? We moeten ook begrip hebben, want Versailles'
- 'Ben ik daarom pro-Hitler? Het is immers ook een enigmatisch figuur die Duitsland op de kaart zet, dat kan je niet ontkennen.'

Dan is het echt wel jouw probleem en heb ik er verder niets meer aan toe te voegen.
Daar ben ik dan helemaal niet mee akkoord.

Politici moeten in hun uitspraken en handelingen rekening houden met realpolitik.
Soms kan je immers niet anders dan (al dan niet tijdelijk) ermee overeenkomen op bepaalde vlakken, want anders zet je je eigen bevolking in de zak.

Daarentegen, hier op het forum kan je anoniem een objectieve mening geven zonder enig real world gevolg.
Dat je dan nog altijd Putin zit te vergoeilijken en er zelfs op een zekere masochistische manier naar opkijkt, vind ik veel erger.

Toch even op reageren, want deze ongepaste ad hominem wil ik niet laten passeren zonder weerwoord.

Jij bent diegene die mijn citaat uit de context plaatst en daar een verkeerde conclusie aan koppelt door een ridicule Hitlervergelijking naar voor te brengen, want dat was een reactie op de "boutadische" opmerking van @dunno dat ik pro-poetin ben en al jarenlang pro-Poetinstandpunten op dit forum verkondig. Met het begrip enigmatisch doel ik niet op een Poetin als "second coming of our Lord Jesus Christ", maar op Poetin als een complexe historische figuur die een duidelijke stempel drukt op zijn tijdperk waarbij ik terechte vraagtekens plaats bij zijn beweegredenen en die zoek in de historische context waarin hij die stelt. Poetin valt perfect binnen die beschrijving en daar is geen hol fout aan, want Poetin is in die zin perfect inwisselbaar voor andere historische figuren. Als jij daarin begrijpt dat ik Poetin daarom ook kritiekloos volg in zijn drieste onderneming in Oekraïne ben je verkeerd.

Mijn mening over Poetin is, verrassing verrassing, niet onverdeeld pro. Hij heeft Rusland uit de goot gehaald na de economisch rampzalige Jeltsinjaren en voor de gemiddelde Rus is er meer welvaart gekomen en kon er een middenklasse ontstaan, maar dat wil niet zeggen dat onder Poetin, om het met een fascistische analogie te beschrijven, de treinen perfect op trein rijden. Er is staatscensuur in Rusland, afwijkende meningen die iets te prominent aanwezig zijn worden kaltgestellt en de maffiatoestanden van de jaren '90 zijn gewoon van gedaante gewisseld. Een blik op Tsjetsjenië volstaat wat dat laatste betreft. Vooral op buitenlands beleid heeft Poetin Rusland geprofileerd als een grootmacht, nadat het jarenlang in de touwen lag na de val van de Sovjet-Unie. Dat zelfrespect en arrogantie soms dicht bij elkaar liggen toont Poetin aan - tot groot ongenoegen van zijn buren en nu helaas ook in een bloederige oorlog, maar hij heeft tot hiertoe het wereldtoneel bestierd als economische dwerg maar als diplomatische reus. Zonder Russische steun zou Assad wellicht gevallen zijn. Allicht hubris, waarbij de val nakende is. En ironisch, want er is een beroemd Poetincitaat waarin hij het volgende stelt: Whoever does not miss the Soviet Union has no heart. Whoever wants it back has no brain.

Begrip hebben =/= onverdeelde sympathie tonen. Ik kan begrijpen waarom een moordenaar zijn fatale daad stelt tegenover zijn slachtoffer zonder dat ik daarom ook sympathie voel voor zijn handeling of hem daarin aanmoedig. Als Europeaan hoop ik in eerste plaats in een sterker Europa, maar dat is een wensdroom. Het kortstondige triomfalisme van een unisono EU zal naar mijn mening snel terugkeren naar de slome waan van de dag zodra de oorlog gedaan is. En dan blijven we militair, in NAVO-verband, aan een infuus hangen van Washington. When shit hits the fan, hopen we op het leiderschap van Washington. Ik had gehoopt dat Trump een wakeupcall was.

* * *

Mijn vraag naar de toekomst is nu vooral quo vadis, Rusland? Best case scenario is een bloedeloze paleisrevolutie in het Kremlin met hoop op de re-integratie van Rusland op het wereldtoneel met normalisatie van de relatie met buurlanden en andere grootmachten. Op dit moment lijkt me dat ondenkbaar. Opgeven van de Krim en zeker de marinebasis van Sevastopol lijkt me in eenderwelk scenario ondenkbaar, Rusland is al eeuwenlang op zoek naar ijsvrije havens. Geopolitiek zou een vijandig Oekraïne om die reden de doodsteek betekenen voor een ambitieus Rusland.

Ik heb er wel bewondering voor dat je protest kan voeren tegen een (naar eigen zeggen) totalitaire overheid in eigen land én tegelijkertijd de illegale invasie van een dictator in een democratisch buurland kan goedpraten.

Zijn alvast topfavoriet voor de discipline mentale gymnastiek op de volgende Olympische Spelen.

Ik heb er wel bewondering voor dat je protest kan voeren tegen een (naar eigen zeggen) totalitaire overheid in eigen land én tegelijkertijd de illegale invasie van een dictator in een democratisch buurland kan goedpraten.

Zijn alvast topfavoriet voor de discipline mentale gymnastiek op de volgende Olympische Spelen.
Ik zie dat ook vaak op facebook waarin België een politiestaat wordt genoemd omdat oudjes die in de eerste lockdown samen op een bankje zaten werden beboet. Dat is natuurlijk van de pot gerukt.

Is Poetin eigenlijk nog getrouwd? Misschien moet die gewoon eens een goeie beurt krijgen om zijn ego (en, uhm, andere dingen) te strelen

Terzijde:

Iemand vermeldde hier nog zo eens iets. Weet niet meer waar het stond sinds de thread zo snel gegroeid is.

Ik wou dat dit een artikel van De Speld was. WTF
Worden die ook stiekem gefinancierd door het Kremlin ofzo? 😅

Gezien de enorme hoeveelheid aan bodemschatten in Rusland en het potentieel van Rusland, heeft Poetin het op economisch vlak eigenlijk niet echt goed gedaan hoor.

Als dat land goed beheert was geweest dan zou het Oekraïne gewoon kunnen verleiden zoals de EU heel het oostblok heeft verleid.

Mijn mening over Poetin is, verrassing verrassing, niet onverdeeld pro. Hij heeft Rusland uit de goot gehaald na de economisch rampzalige Jeltsinjaren en voor de gemiddelde Rus is er meer welvaart gekomen en kon er een middenklasse ontstaan,
Dat heeft hij niet.

Sinds aantreden Putin 1998, GDP per capita:
Rusland : van 2700 naar 10100 eind 2020
Litouwen: van 2800 naar 20000 eind 2020

Litouwen is van een exact vergelijkbaar GDP en start-welvaartsniveau, dus DUBBEL zoveel gegroeid over 23 jaar.
Dat is een monsterlijk groot verschil.

Serieus economisch wonder, die Putin. Dat heeft hij nogal eens voor elkaar gekregen zeg.

de treinen perfect op trein rijden.
Dit noem jij dus "het is niet dat hij de treinen perfect op tijd liet rijden".
Wat een geschift eufemisme alweer voor MOORD op journalisten en oppositieleden, maffia, corruptie, en oorlogsvoering.
Je merkt het waarschijnlijk zelf al niet meer dat je dit doet.

Zonder Russische steun zou Assad wellicht gevallen zijn.
Want Assad is natuurlijk een president die iedereen beschouwt als een benevolente Ghandi.
Goed gedaan van Putin.

Geopolitiek zou een vijandig Oekraïne om die reden de doodsteek betekenen voor een ambitieus Rusland.
AMBITIEUS.
Let opnieuw op de woordkeuze :sarcastic:

Ik denk dat we maandag wat gaan zien. De sancties die dan écht ingaan (en die ook Putin & zijn kliek zullen raken), die week gaat de beurs van Moskou normaal ook terug opengaan (een bloedbad!), en er zijn geruchten dat de oorlogsmachine nog maar middelen heeft tot nu zondag.

Putin heeft letterlijk iedere cent nodig die hij kan bijeen schrapen.

Zolang we meer dan een half miljard per dag aan gas uit Rusland blijven aankopen zal hij wel geld hebben. Is meer dan verdubbeld sinds de inval zelfs..

More than half of the respondents - 58.8% - support Russia's actions on the territory of Ukraine. There is a connection between age and a positive assessment of the "special operation". The older the respondents, the more they support the "special operation". So the level of support among young people (18-29 years old) is slightly more than 40% , and among Russians over 60 years old it reaches more than 70% .

Anomiem telefoononderzoek, al zullen genoeg mensen, gelet op de repressie, het achterste van hun tong niet laten zien.

@Avondland

Begrip hebben =/= onverdeelde sympathie tonen. Ik kan begrijpen waarom een moordenaar zijn fatale daad stelt tegenover zijn slachtoffer zonder dat ik daarom ook sympathie voel voor zijn handeling of hem daarin aanmoedig. Als Europeaan hoop ik in eerste plaats in een sterker Europa, maar dat is een wensdroom. Het kortstondige triomfalisme van een unisono EU zal naar mijn mening snel terugkeren naar de slome waan van de dag zodra de oorlog gedaan is. En dan blijven we militair, in NAVO-verband, aan een infuus hangen van Washington. When shit hits the fan, hopen we op het leiderschap van Washington. Ik had gehoopt dat Trump een wakeupcall was.

Begrip hebben betekent dat je het goedkeurt, er sympathie voor hebt. Begrijpen betekent dat je iets op een rationele manier kan vatten.

Mijn vraag naar de toekomst is nu vooral quo vadis, Rusland? Best case scenario is een bloedeloze paleisrevolutie in het Kremlin met hoop op de re-integratie van Rusland op het wereldtoneel met normalisatie van de relatie met buurlanden en andere grootmachten. Op dit moment lijkt me dat ondenkbaar. Opgeven van de Krim en zeker de marinebasis van Sevastopol lijkt me in eenderwelk scenario ondenkbaar, Rusland is al eeuwenlang op zoek naar ijsvrije havens. Geopolitiek zou een vijandig Oekraïne om die reden de doodsteek betekenen voor een ambitieus Rusland.

Ik heb dat ook helemaal GEEN begrip voor de zoektocht naar ijsvrije havens en bijvolg dus de militaire annexatie van de Krim door het sturen van little green men en het vervalsen van referenda, want ik geloof in internationale samenwerking en vrede.
Rusland pachtte voor 2014 bovendien een marinebasis in de Krim, als thuisbasis voor hun Zwarte Zeevloot.

Ik probeer Poetin ook te begrijpen; maar ik veroordeel en veracht zowat alles wat hij doet en waar hij voor staat.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan