Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik heb het eigenlijk er echt moeilijk mee met die filmpjes van POW. Die mannen gaan viraal nu op social media en levert nu ook wss ook problemen op voor hun families. Zou mij niet verbazen dat sommige nu revanche kunnen verwachten

POW hebben ook recht op privacy en zou je nooit mogen delen online.

Ik heb het eigenlijk er echt moeilijk mee met die filmpjes van POW. Die mannen gaan viraal nu op social media en levert nu ook wss ook problemen op voor hun families. Zou mij niet verbazen dat sommige nu revanche kunnen verwachten

POW hebben ook recht op privacy en zou je nooit mogen delen online.
Mja, als je dan op het nieuws de overduidelijke burgerauto ziet die onder vuur is genomen met de dode passagier ernaast dan lijkt me het verliezen van hun recht op privacy het minste.

Wat ik hier precies ook nog niet zien passeren heb, een van de grootste verliezers hier is het milieu. Overal worden landen bijna verplicht om opeens veel meer geld in defensie te steken, geld dat veel beter gebruikt zou kunnen worden om de doelstellingen van 2050 te halen.

Anderzijds zal Europa NOG meer incentive hebben om van het gas te gaan.

Boycot Russia, ride a bicycle.

Dat heeft hij niet.

Sinds aantreden Putin 1998, GDP per capita:
Rusland : van 2700 naar 10100 eind 2020
Litouwen: van 2800 naar 20000 eind 2020

Litouwen is van een exact vergelijkbaar GDP en start-welvaartsniveau, dus DUBBEL zoveel gegroeid over 23 jaar.
Dat is een monsterlijk groot verschil.

Serieus economisch wonder, die Putin. Dat heeft hij nogal eens voor elkaar gekregen zeg.
Ik heb Poetin geen economisch wonder genoemd, wél dat hij het land uit de goot heeft gehaald en Rusland weer op de kaart heeft gezet als grootmacht. Maar dat heeft hij de afgelopen weken wellicht verkwanseld. Onder zijn beleid verwacht ik niet dat Rusland een economisch powerhouse kan worden dat de gelijke is van de VS, laat staan China, tenzij we te maken hebben met een Black Swan maar dat lijkt me héél onwaarschijnlijk.

Het land heeft een aantal belangrijke feiten tegen: demografische achteruitgang (vergrijzing, dalende geboortecijfers, brain drain), stroeve relaties met andere grootmachten, corruptie, inefficiënt staatsapparaat, lange afstanden en gebrekkige infrastructuur, weinig interessant voor investeerders, ... Een aantal van die zaken zijn inherent aan het Poetinisme en gaan onder zijn beleid dan ook niet opgelost geraken.

Dit noem jij dus "het is niet dat hij de treinen perfect op tijd liet rijden".
Wat een geschift eufemisme alweer voor MOORD op journalisten en oppositieleden, maffia, corruptie, en oorlogsvoering.
Je merkt het waarschijnlijk zelf al niet meer dat je dit doet.
Ik heb dat eufemisme gebruikt omdat ik daarmee benadruk dat Rusland onder Poetin geen utopisch paradijs is. Jij leest daar dat ik moord, maffia, corruptie allemaal niet zo erg lijk te vinden en dat het daar wel meevalt.
Want Assad is natuurlijk een president die iedereen beschouwt als een benevolente Ghandi.
Goed gedaan van Putin.
Het alternatief voor Assad was chaos, waarin Daesh mogelijk voordeel kon halen. Dat Rusland hem steunt is geopolitieke logica: zij hebben sinds de jaren '70 een marinebasis in Tartus die ze niet kwijt willen spelen. De VS zou ook niet happig zijn op een mogelijk verlies van hun bases in Japan of Bahrein.
AMBITIEUS.
Let opnieuw op de woordkeuze :sarcastic:
Als Rusland een grootmacht wil blijven heeft het ijsvrije havens nodig, niet alleen voor de marine maar ook voor toegang tot handelsroutes. Dat is ambitie, ja. En die koesteren Russen al sinds Peter de Grote.
@Avondland

Begrip hebben betekent dat je het goedkeurt, er sympathie voor hebt. Begrijpen betekent dat je iets op een rationele manier kan vatten.

Ik probeer Poetin ook te begrijpen; maar ik veroordeel en veracht zowat alles wat hij doet en waar hij voor staat.

Ik heb dat ook helemaal GEEN begrip voor de zoektocht naar ijsvrije havens, want ik geloof in internationale samenwerking en vrede.
Je weet goed genoeg dat ik met "begrip hebben" doel op het rationeel begrijpen van de drijfveren van Poetin, zoals ik duidelijk schreef.

Alle middelen om interne onrust te zaaien in Rusland zijn goed, hoe meer problemen zijn familie krijgt, hoe beter.

Beetje zielig om problemen te gaan veroorzaken bij families in Oekraine door met bommen te gaan gooien en wapens te gaan zwieren en van zodra het andersom is, beginnen blijten over privacy omdat het problemen zou kunnen veroorzaken binnen de eigen familie.

Ik heb Poetin geen economisch wonder genoemd, wél dat hij het land uit de goot heeft gehaald en Rusland weer op de kaart heeft gezet als grootmacht.

Het land heeft een aantal belangrijke feiten tegen: demografische achteruitgang (vergrijzing, dalende geboortecijfers, brain drain), stroeve relaties met andere grootmachten, corruptie, inefficiënt staatsapparaat, lange afstanden en gebrekkige infrastructuur, weinig interessant voor investeerders, ... Een aantal van die zaken zijn inherent aan het Poetinisme en gaan onder zijn beleid dan ook niet opgelost geraken.

Vind je dat zelf niet tegenstrijdig ?

Eerst zeg je dat hij het land uit de goot heeft gehaald en dan haal je een hele hoop voorbeelden aan dat toont dat het eigenlijk nog in de goot ligt.

Vind je dat zelf niet tegenstrijdig ?

Eerst zeg je dat hij het land uit de goot heeft gehaald en dan haal je een hele hoop voorbeelden aan dat toont dat het eigenlijk nog in de goot ligt.
Onder Poetin was het beter dan in de jaren '90, maar het was geen Wirtschaftswunder op economisch gebied. Ongetwijfeld hadden de ex-sattelietstaten liever een Rusland onder Jeltsin dat als grootmacht in de touwen lag dan een assertief Rusland onder Poetin.

Met nadruk op was, want nu ziet het ernaar uit dat Poetin het allemaal weggooit.

Onder Poetin was het beter dan in de jaren '90, maar het was geen Wirtschaftswunder op economisch gebied. Ongetwijfeld hadden de ex-sattelietstaten liever een Rusland onder Jeltsin dat als grootmacht in de touwen lag dan een assertief Rusland onder Poetin.

Met nadruk op was, want nu ziet het ernaar uit dat Poetin het allemaal weggooit.

Misschien moet je je eens de vraag stellen wat die assertiviteit al heeft opgeleverd.

De enige reden waarom Rusland een grootmacht is is omdat ze via kernwapens kunnen dreigen meer niet. Voor de rest stellen ze niets voor en had NATO hun waarschijnlijk al opgerold om al die grondstoffen veilig te stellen.

Misschien moet je je eens de vraag stellen wat die assertiviteit al heeft opgeleverd.
Economische malaise en internationale isolatie, als ik de situatie vandaag mag beoordelen.
De enige reden waarom Rusland een grootmacht is is omdat ze via kernwapens kunnen dreigen meer niet. Voor de rest stellen ze niets voor en had NATO hun waarschijnlijk al opgerold om al die grondstoffen veilig te stellen.
De NAVO is bedoeld als een defensieve organisatie, niet als een aanvalsorganisatie met oog op de verovering van Rusland.

De NAVO is bedoeld als een defensieve organisatie, niet als een aanvalsorganisatie met oog op de verovering van Rusland.
Uiteraard maar ik doel op een wereld waar Rusland geen kernwapens zou hebben en hetzelfde beleid via Putin. Dan zie ik zeker de navo landen samenwerken om een deel van Rusland in te palmen indien nodig.

Dat terzijde, eens benieuwd of die claim klopt dat de Russen zwaar in de problemen komen na zondag qua materiaal en of er dan een tegenoffensief kan komen van Oekraine.

Terug
Bovenaan