Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Maar de NAVO heeft Rusland daar toch liever weg, moest er geen risico bestaan dat Rusland zou kunnen kernwapens gebruiken, dan ben ik er vrij zeker van dat ze zouden in actie komen. Dat Russisch legertje daar oprollen dat lijkt mij de moeilijkheid niet, maar is het het risico waard dat er een kernbom op Brussel of andere grote steden valt?
Ik denk dat Poetin zonder zijn kernwapendreiging zelfs niet zou beginnen aan zijn oorlog in Oekraïne.

Uiteraard maar ik doel op een wereld waar Rusland geen kernwapens zou hebben en hetzelfde beleid via Putin. Dan zie ik zeker de navo landen samenwerken om een deel van Rusland in te palmen indien nodig.

Dat terzijde, eens benieuwd of die claim klopt dat de Russen zwaar in de problemen komen na zondag qua materiaal en of er dan een tegenoffensief kan komen van Oekraine.
Landen zonder kernwapens worden wel eens sneller binnengevallen dan landen mét kernwapens, maar Rusland binnenvallen en bezetten is niet evident, zelfs al beperk je tot het westen (lijn St. Petersburg - Moskou - Volgograd). Kernwapens inzetten is volstrekt immoreel.

Er zijn inderdaad geruchten dat de Russen weinig materiaal hebben. Kruisraketten en slimme bommen zijn maar beperkt voorradig, het meer "basic" materiaal zal wel veelvuldiger aanwezig zijn maar als het logistiek niet meer te bolwerken valt en de geruchten dat de moreel zeer laag zit kloppen, zou het wel eens tot een schaamtelijk afdruipen à la Tjetjenië midden jaren '90 kunnen komen. Ik weet niet of Oekraïne in staat is om een offensief te beginnen.

Maar de NAVO heeft Rusland daar toch liever weg, moest er geen risico bestaan dat Rusland zou kunnen kernwapens gebruiken, dan ben ik er vrij zeker van dat ze zouden in actie komen. Dat Russisch legertje daar oprollen dat lijkt mij de moeilijkheid niet, maar is het het risico waard dat er een kernbom op Brussel of andere grote steden valt?

Het is dat wat Stoltenberg vandaag op CNN ook aangaf, de NAVO toont duidelijk dat er eenheid is en dat indien nodig er verdediging is onder artikel 5, maar het moet ook duidelijk gemaakt worden aan Moskou dat er geen directe inmenging op de grond of in het luchtruim van Oekraine komt van NAVO. Hoe verschrikkelijk het ook is wat er nu gebeurt, verdere escalatie en inmenging van de NAVO zou enkel voor nog meer burgerslachtoffers zorgen.

In elk geval heeft speculeren wat er zou gebeuren met een Rusland zonder kernwapens geen zin. Je kan die dingen niet wegdenken uit de huidige situatie en de reden waarom ze het grootste en meest geavanceerde arsenaal van die dingen hebben en op andere vlakken haast een derde wereld land zijn is duidelijk. Het is een marginale bullebak die geinvesteerd heeft in een gevaarlijke stok en er mee dreigt om iedereen kapot te meppen met dat ding.

Ik snap ook heus het sentiment dat we ons niet mogen intimideren op dat vlak, maar we moeten afwegen wat ons het meeste kan kosten. Het gevecht aangaan met een zwaarbewapende zot met hoog risico dat het onze kop kost, op hem in proberen te praten en hopen dat hij kalmeert of toe staan kijken hoe hij op iemand anders staat te meppen.

Het is verschrikkelijk, maar geen enkel scenario is kostenloos. De vraag is dus wat we willen betalen. Persoonlijk kan geld en comfort mij nauwelijks boeien, maar ik trek de grens bij de toekomst van mijn gezin. Dat we anno 2022 in een conflict zitten dat een gevaar is voor heel onze wereld is wederom een nieuwe schandvlek in onze gezamenlijke geschiedenis. Laat ons hopen dat er nog mogen volgen.

Laatst bewerkt:
Ik heb Poetin geen economisch wonder genoemd, wél dat hij het land uit de goot heeft gehaald en Rusland weer op de kaart heeft gezet als grootmacht. Maar dat heeft hij de afgelopen weken wellicht verkwanseld. Onder zijn beleid verwacht ik niet dat Rusland een economisch powerhouse kan worden dat de gelijke is van de VS, laat staan China, tenzij we te maken hebben met een Black Swan maar dat lijkt me héél onwaarschijnlijk.

Het land heeft een aantal belangrijke feiten tegen: demografische achteruitgang (vergrijzing, dalende geboortecijfers, brain drain), stroeve relaties met andere grootmachten, corruptie, inefficiënt staatsapparaat, lange afstanden en gebrekkige infrastructuur, weinig interessant voor investeerders, ... Een aantal van die zaken zijn inherent aan het Poetinisme en gaan onder zijn beleid dan ook niet opgelost geraken.
Ik moet nu wel toegeven, na Jeltsin heeft hij het er de eerste jaren inderdaad relatief goed afgebracht. In het begin heeft die mens hele goede zaken gedaan om te voorkomen dat Rusland (economisch) van de kaart geveegd werd. Putin is op een zeer nare moment binnen gekomen en effectief het land quasi weg gestuurd van zwaar economisch verval. Dat zijn kaarten slechter lagen dan sommige ex-soviet landen is inderdaad spijtig maar ook wel niet zijn schuld, eerder die van zijn voorgangers.

Maar daarna, eens KGB altijd KGB. Moest die mens zijn oorlogs-dorst en heimwee naar de soviet unie achterwegen gelaten hebben dan had dit wel een zeer gezonde economie kunnen zijn die naast een China had kunnen staan. Moest zijn neus meer richting de economie staan dan richting het leger dan had China gerust mogen oppassen.

Credit where credit is due.

Maar de dag van vandaag kan Putin zich vooral krediet opspelden als de persoon die:
- Europa voor één keer toch eens volledig weet te vereningen
- Duitsland die terug een beetje verdacht teveel goesting begint krijgen, en zijn "defensiebudgetten" doet verhogen (kalm Olaf, die pickelhaube mag gerust terug opgeborgen worden)
- Zwitserland die voor de eerste keer eens niet neutraal is en gretig meedoet aan het tanken van de Russische economie
- Zweden en Finland die eindelijk toch overwegen voor misschien wel een trial abonnementje te pakken op de NATO
- Turkije en Griekenland die sinds lang nog eens aan hetzelfde touw trekken

Achja.

Laatst bewerkt:
Jongens wat is dat hier allemaal over Rusland een "economisch powerhouse" te willen maken na Jeltsin.

Vuile kapitalisten! :unsure:
Tghoh ja, het had gekunnen hé. Als je ziet hoeveel bedrijven in de relatief "simplistische" kennis economie uitwijken naar een Griekenland of ex-Oostblok landen. Rusland had het zeker gekunnen om dit volledig naar zich toe te trekken. Net zoals een China dat gedaan heeft met (quasi) alle manufacturing.

Zoals de Ray van Mechelen zou zeggen: "We want young and beautiful girls, no Russian tanks hé" (maar we worden op dit moment getrakteerd op Russische tanks).

Goh, dat is dus nog een week hardcore platbombarderen door de Russen om een zo goed mogelijke uitgangspositie te hebben.
Mijn vrees is dat je spijtig genoeg gelijk gaat hebben. Dit gaat weeral eens serieus wat burger slachtoffers kosten.

Laatst bewerkt:
Zolang we meer dan een half miljard per dag aan gas uit Rusland blijven aankopen zal hij wel geld hebben. Is meer dan verdubbeld sinds de inval zelfs..
Dit las ik ook. Er komt elke dag voor ong 650 milj euro gas binnen . Zo hard zal hij de internationale sancties dan niet voelen.

K hoor van sommigen dat het de fout is van Europa dat er nu oorlog is. Beloftes die na de val van de USSR niet nageleefd zijn. Langs de ene kant heb ik er wel begrip voor maar dat zijn beloftes van + 30j oud, de wereld veranderd. Ook de meningen van de bevolking is niet meer hetzelfde als die van 30j geleden. Wellicht was er een meerderheid van de oekrainiers tegen de eu na de val van de ussr en nu niet meer.

Het is wel duidelijk dat putin deze redenen aanhaalt (beloftes na de val van ussr) om Oekraïne aan te vallen. Hij weet wel dat de navo nooit als eerste Rusland zal aanvallen.

Mijn vrees is dat je spijtig genoeg gelijk gaat hebben. Dit gaat weeral eens serieus wat burger slachtoffers kosten.
Ondertussen staakt het vuren in Marioepol.
Kan hij na het weekend de stad uitkuisen, al wie ze dan liquideren is geen burgerslachtoffer meer maar een vijand. Poetin blijft aan zet.

Hij weet wel dat de navo nooit als eerste Rusland zal aanvallen.

Ligt eraan hoe je NAVO beschrijft. Als dat de defensieve organisatie is dan nee, zij gaan nooit de eerste zet maken.
Spreek je over NAVO als de VS die op eigen initiatief Rusland zou aanvallen en hierdoor NAVO betrokken partij maakt, dan zeg ik dat dit nog wel iets plausibel zou kunnen zijn.

Ligt eraan hoe je NAVO beschrijft. Als dat de defensieve organisatie is dan nee, zij gaan nooit de eerste zet maken.
Spreek je over NAVO als de VS die op eigen initiatief Rusland zou aanvallen en hierdoor NAVO betrokken partij maakt, dan zeg ik dat dit nog wel iets plausibel zou kunnen zijn.

NAVO is niet verplicht te volgen indien de VS een ander land aanvalt. Zie ook Irak 2003 waar bijna niemand mee deed.

Als er vervolgens aanvallen op VS grondgebied plaatsvinden is het een ander verhaal natuurlijk…

Nu ja, zeer hypothetisch want de kans dat de VS zelf initiatief neemt om Rusland aan te vallen lijkt me nihil (onder de huidige regering).

Zoals ik zei en had verwacht, gaat het westen toekijken hoe Oekraïne verdwijnt van de kaart. Is een heel moeilijke situatie en NATO wil niet het risico nemen voor een verdere escalatie van het conflict en is daarom bereid om Oekraïne en 44 miljoen mensen op te offeren om zelf in vrede te leven.

Zelensky noemt NATO daarom zwak en zegt dat iedereen die vanaf nu dood gaat, het schuld is van NATO. Ik kan hem wel begrijpen:

Iets aangepaste vertaling:

Er zouden blijkbaar ook verkrachtingen door Russische soldaten geweest zijn? Vanaf 01:45 is het te horen:

Propaganda om Rusland nog slechter in het daglicht te brengen? Of kan ook waar zijn… ik zou toch wel voorzichtig zijn om zo’n zaken direct te geloven.

Propaganda om Rusland nog slechter in het daglicht te brengen? Of kan ook waar zijn… ik zou toch wel voorzichtig zijn om zo’n zaken direct te geloven.
Dat zou ik als een vrij plausibele uitleg durven benoemen. We moeten heel goed opletten met wat we juist geloven, beide partijen zijn gebaat bij het vertellen van leugens.

Die statement van Zelenskiy is toch ook op het randje hoor. Wat is juist het doel van deze man met het afleggen van zo een statement?
Een afkeer creëren voor NAVO? Ik hoop dat hij beseft waarom de NAVO-tanks nog niet oekraïne binnenrollen en waarom NAVO er voor kiest om niet het luchtruim af te zetten boven oekraïne.

Die statement van Zelenskiy is toch ook op het randje hoor. Wat is juist het doel van deze man met het afleggen van zo een statement?
Een afkeer creëren voor NAVO? Ik hoop dat hij beseft waarom de NAVO-tanks nog niet oekraïne binnenrollen en waarom NAVO er voor kiest om niet het luchtruim af te zetten boven oekraïne.
Ik denk dat als de dood nadert, iedereen wel alles zou willen doen om te kunnen leven en te laten leven. Dus dat hij geen begrip heeft voor de NATO kan ik goed snappen. Daarbij werd hij jarenlang opgefokt door westerse leiders, dat het westen achter Oekraïne zou zijn. Maar ik denk dat ze toen een belangrijk disclaimer moesten vertellen dat dat niet geldt in oorlogstijden. Doet me denken aan die reclames op TV waar er zeer snel en in klein geschrift bepaalde belangrijke disclaimers worden meegedeeld, maar de koper kan dat allemaal dus niet lezen en wordt zo ‘in de val gelokt’.

Zoals ik zei en had verwacht, gaat het westen toekijken hoe Oekraïne verdwijnt van de kaart. Is een heel moeilijke situatie en NATO wil niet het risico nemen voor een verdere escalatie van het conflict en is daarom bereid om Oekraïne en 44 miljoen mensen op te offeren om zelf in vrede te leven.

Zelensky noemt NATO daarom zwak en zegt dat iedereen die vanaf nu dood gaat, het schuld is van NATO. Ik kan hem wel begrijpen:

Iets aangepaste vertaling:

Er zouden blijkbaar ook verkrachtingen door Russische soldaten geweest zijn? Vanaf 01:45 is het te horen:

Ik begrijp die man volledig.. hij voelt zich compleet in de steek gelaten door Europa en de NAVO. De NAVO en Europa willen niets anders doen dan kijken en ondertussen pissen in hun broek om te voorkomen dat er geen WO3 komt. Poetin gaat uiteraard verder zijn gang en lacht in zijn vuist.

Eenheid met een zéér grote maar!!

Ik begrijp die man volledig.. hij voelt zich compleet in de steek gelaten door Europa en de NAVO. De NAVO en Europa willen niets anders doen dan kijken en ondertussen pissen in hun broek om te voorkomen dat er geen WO3 komt. Poetin gaat uiteraard verder zijn gang en lacht in zijn vuist.

enigste dat NAVO en EU niet doen is troepen sturen of de no fly zone afdwingen

Al de rest wordt hen gegeven : wapens, intelligence, sancties worden opgelegd om oorlogsmachine zonder geld te laten lopen.

enigste dat NAVO en EU niet doen is troepen sturen of de no fly zone afdwingen

Al de rest wordt hen gegeven : wapens, intelligence, sancties worden opgelegd om oorlogsmachine zonder geld te laten lopen.
Gevechtsvliegtuigen zijn volgens mij toch niet gegeven dacht ik?

Precies of dat maakt allemaal indruk op "de heer" Poetin die economische sancties en dergelijke.. niet naiëf zijn ;-).

Ik begrijp Zelensky zijn oproep en frustratie volkomen.

Precies of dat maakt allemaal indruk op "de heer" Poetin die economische sancties en dergelijke.. niet naiëf zijn ;-).

Ik begrijp Zelensky zijn oproep en frustratie volkomen.

Alé fijn, ik geef u gisteren zeer uitgebreid antwoord waarom dat niet klopt, maar in plaats van daarop in te gaan liever wars van enige argumentatie of realiteitszin blijven kakken op de EU en de NAVO natuurlijk.

Terug
Bovenaan