Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Vanmiddag even moeilijk gehad. Een chauffeur die stond te wachten om de dispatch binnen te wandelen had het duidelijk moeilijk. Maar zijn engels was vrij beperkt. 'Poetin catastrophy', was duidelijk het huilen nabij.
Die man zit hier te werken, op 100 km van bij hem thuis, en hij weet waarschijnlijk niet of zijn familie in veiligheid is.
Ik heb een collega geboren in Rusland, haar vader is afkomstig uit Oekraïne en haar moeder uit Wit-Rusland. Ik kan me eerlijk waar niet inbeelden wat er door haar heen gaat nu.

Zal als signaal naar Poetin zijn, om te willen onderhandelen.
Rationeel zal hij ook wel inzien dat het beter is om niet bij de NAVO te gaan en de Krim / Donbass regio's te herkennen beter is dan wanneer heel Kiev wordt platgebombardeerd. Maar een puppet van Poetin installeren als PM zal een brug te ver zijn.
Putin heeft de eis dat Zelensky moet verdwijnen al laten vallen, daarom denk ik dat er donderdag een grote kans op een deal is.

Oekraine wil ondertussen al niet meer bij de Navo.

Zelensky is het gebedel beu.

Oekrainers moeten stilaan toch een degout krijgen van de navo en EU hun lafheid.

Poetin gaat winnen.

Heel simpel, Oekraïne kan volgens wat er afgesproken is op het Lassabon Protocol, Budapest Memorandum en Massandra Accords geen aanspraak maken op de NAVO. Dat heeft natuurlijk niet zozeer te maken met lafheid of bedelen voor bij de NAVO te gaan.

Rusland heeft daartegen deze verdragen al twee maal geschonden, één keer in 2014 met de Krim en nu in 2022.

Deel van de deal van de ontwapening van de kernraketten in Oekraïne was dat deze een "neutrale status" zou blijven behouden. Dit land had na de val van de Soviet Unie ineens het derde grootste arsenaal kernraketten op zijn grondgebied. Deel van de deal was dus deze weg halen en een neutrale bufferstaat te creëren gerespecteerd door iedereen. Dat Oekraïne effectief het pad naar de NAVO op tafel legt is natuurlijk duidelijk als Putin zijn gat veegt aan alle gemaakte internationale afspraken. Dit is namelijk de ultieme kaart om voor hem militaire superioriteit te verzekeren moest Rusland blijven agressief uit de hoek komen. Dat de NAVO daarintegen wel terughoudend is om zelf deze afspraken langs hun kant ook flagrant aan hun laars te lappen is normaal.

Tot de Europese unie mag het gerust toetreden. Dit is geen militair pact maar voornamelijk een economisch samenwerkingsverband, en ik denk dat je de response van de Europese unie in de week wel gezien hebt. Deze zijn voornamelijk pro.

Laatst bewerkt:
Vanmiddag even moeilijk gehad. Een chauffeur die stond te wachten om de dispatch binnen te wandelen had het duidelijk moeilijk. Maar zijn engels was vrij beperkt. 'Poetin catastrophy', was duidelijk het huilen nabij.
Die man zit hier te werken, op 100 km van bij hem thuis, en hij weet waarschijnlijk niet of zijn familie in veiligheid is.
Hier ook iemand van onze backoffice in Praag die oorspronkelijk van Kiev is en haar grootouders zitten in de omgeving van Mariopol blijkbaar. Die ouders kan ze nog contacteren maar van haar grootouders geen nieuws. Heeft al haar spaargeld overgeschreven naar het Oekraïense leger, maar ge merkt dat die enorm worstelt met het feit dat ze "niets" doet terwijl haar familie daar alles moet ondergaan. Echt triestig om te zien.

Maar geldt evengoed voor onze Russische medewerkers.. Die hebben vandaag te horen gekregen dat ze allemaal technisch werkloos gezet worden (we kunnen niet anders), maar die zitten ook te bleiten om die oorlog die ze helemaal niet willen. Er zijn geen winnaars in dit verhaal. Hopelijk is je optimisme inderdaad terecht :)

Heel simpel, Oekraïne kan volgens wat er afgesproken is op het Lassabon Protocol, Budapest Memorandum en Massandra Accords geen aanspraak maken op de NAVO. Dat heeft natuurlijk niet zozeer te maken met lafheid of bedelen voor bij de NAVO te gaan.

Rusland heeft daartegen deze verdragen al twee maal geschonden, één keer in 2014 met de Krim en nu in 2022.

Deel van de deal van de ontwapening van de kernraketten in Oekraïne was dat deze een "neutrale status" zou blijven behouden. Dat Oekraïne effectief het pad naar de NAVO op tafel legt is natuurlijk duidelijk als Putin zijn gat veegt aan alle gemaakte internationale afspraken. Dit is namelijk de ultieme kaart om voor hem militaire superioriteit te verzekeren moest Rusland blijven agressief uit de hoek komen.

Tot de Europese unie mag het gerust toetreden. Dit is geen militair pact maar voornamelijk een economisch samenwerkingsverband.
Zo te zien is Poetin vooral bang dat de NATO zou raketinstallaties kunnen installeren op de grens met Rusland en die dan zou op Moskou richten. Poetin ziet NATO nog altijd als de grote vijand.
In de EU voorwaarden staat wel in dat EU lidstaten elkaar moeten helpen in geval dat één lidstaat wordt aangevallen (hoewel dat niet-noodzakelijk militaire hulp is)

Ik heb een collega geboren in Rusland, haar vader is afkomstig uit Oekraïne en haar moeder uit Wit-Rusland. Ik kan me eerlijk waar niet inbeelden wat er door haar heen gaat nu.
Ik ben geboren in Leningrad, een deel van mijn grootouders is Oekraïens, een ander deel Pruisisch (Duits Pools) en een ander deel Russisch. Ik denk dat een groot deel van mensen die geboren zijn in de Sovjet Unie, een grote mix is van alles en nog wat, zeker gezien de grote volksverhuizingen georganiseerd door Stalin. Ik weet niet wat zij voelt maar ik ben vrijwel zeker dat iedereen, die niet akkoord gaat met deze oorlog hetzelfde voelt: afschuw, schaamte en pijn. Want uiteindelijk zijn het allemaal dezelfde "volkeren". Een zuivere Rus of een zuivere Oekraïner...dat bestaat zo goed als niet. Wat is dat überhaupt? Het rassendenken is vaak hetgeen dat voor problemen zorgt in de eerste plaats en we blijven nog steeds dezelfde fouten maken, ongeacht wat de geschiedenis ons leert.

Laatst bewerkt:
Zo te zien is Poetin vooral bang dat de NATO zou raketinstallaties kunnen installeren op de grens met Rusland en die dan zou op Moskou richten. Poetin ziet NATO nog altijd als de grote vijand.
In de EU voorwaarden staat wel in dat EU lidstaten elkaar moeten helpen in geval dat één lidstaat wordt aangevallen (hoewel dat niet-noodzakelijk militaire hulp is)
Inderdaad, die man is natuurlijk zo para als het maar kan zijn. Maar als je de boel stevig wilt laten escaleren dan moet je Oekraïne toelaten tot de NAVO. Dat is de ultieme vernedering voor Putin en an sich gaat dat het huidige conflict er alleen maar complexer op maken.

Feitelijk moeten ze eens ne keer grondig samenzitten met die mens wanneer zijnen bloeddruk gedaald is en zeggen: awel gast als ge nu niet respecteert wat wij hebben afgesproken in de jaren '90 dan komt het effectief bij de NATO en zal het gedaan met lachen zijn.

Ja de EU is een beetje verder gegaan dan de initiële Europese Economische Gemeenschap die het opgericht had maar is schijnbaar niet zo een militaire dreiging in de waanzin van Putin. In de NATO deal zitten ook de kernraketten verpakt.

Laatst bewerkt:
Laat ons hopen dat een deal in de maak is. Oekraine kan niet echt hopen op ons, want buiten op diplomatische en economische gerichte acties zullen wij niet meer doen, en ik zeg het: zelfs al erkennen ze de Krim / DNR / LNR niet, de gebieden terug veroveren zal niet gebeuren, of er moet al total war komen (of een collapse van Rusland wat men misschien tracht te bereiken in het westen). Maar als UA zijnde zou ik wel beginnen met toetredingsgesprekken met EU zodat er al meer op het spel staat als er een nieuw conflict komt en de rest van UA te beschermen. Akkoord gaan met Boyko als PM zou ik niet doen, al kan je evt. na vrede direct nieuwe verkiezingen uitroepen, dan heeft Boyko eigenlijk weinig zin want de Oekrainers gaan toch niet akkoord gaan, en veel Russischgezinden zullen al niet meer in UA wonen (want Rusland heeft ze ingelijfd of zijn onafhankelijk, zelfs tov de vorige gezien LNR / DNR groter zullen zijn), en anderen zullen ook meer Russosceptisch zijn tov vroeger. Enig probleem is dat Zelensky na een vredesdeal dreigt zijn eigen verkiezingen te verliezen, en ultranationalistische partijen erop vooruit zullen gaan in Oekraïne dan, als men van de mening is dat Zelensky een sell-out is. Oekrainse ultranationalisten kunnen er revanchistische gevoelens op nahouden, en misschien de vredesdeal niet respecteren mocht Zelensky LNR/DNR/Krim erkennen.

Met geen verkiezingen en Boyko toch als PM riskeer je dat Oekraine zich tegen hun overheid keert (vooral regering dan), en wie stelt regering dan op. Blokkeert parlement dan niet alles van Boyko regering? Aanvaarden mensen de Boyko regering dan? Of zullen ze het als occupatie zijn, en in dat geval kan guerrilatactieken/terrorisme/aanslagen op Boyko een mogelijkheid worden, zeker gezien mensen nog wapens/molotovcocktails etc. zullen hebben van de "huidige oorlog", als Zelensky oproepte dat iedereen het land kon verdedigen, ook burgers. Ik verwacht ook wel continu grensconflicten, hetzij door de regering/leger (van RS / UA), hetzij door mensen zelf die schieten op alles wat de grens oversteekt, aan beide kanten.

Laatst bewerkt:
Dit zijn dan echte etnische Oekraïners (geen Russen) die in Rusland wonen

Dus die ouders zijn Oekraïners, .. niet eens Russen .. en ze geloven eerder Poetin dan dat ze hun eigen dochter geloven?
Leuke ouders heeft ze dan zeg ..

Laat ons hopen dat een deal in de maak is.
Ik hoop het ook. Niemand heeft er wat aan als een historische stad zoals Kiev wordt platgebombardeerd. En dat er wat een normalere mens president wordt van Rusland als Poetin het loodje legt.

Hopelijk is het , stel dat er een akkoord komt, weer niet business as usual, maar leren de politici hier hun lessen er uit, dat het echt geen duurzame oplossing is om goedkoop gas te importeren vanuit Rusland (of uit China of gelijk welk land dat door een corrupte dictator wordt geleid).
Kernenergie is dan een betere oplossing tot men 100% kan overgaan op hernieuwbare energie, maar houdt in een oorlog ook een zeker risico in.

Ik hoop het ook. Niemand heeft er wat aan als een historische stad zoals Kiev wordt platgebombardeerd. En dat er wat een normalere mens president wordt van Rusland als Poetin het loodje legt.

Hopelijk is het , stel dat er een akkoord komt, weer niet business as usual, maar leren de politici hier hun lessen er uit, dat het echt geen duurzame oplossing is om goedkoop gas te importeren vanuit Rusland (of uit China of gelijk welk land dat door een corrupte dictator wordt geleid).
Ja maar de tendens is er al dat men realiseert dat men energie-onafhankelijk moet worden. Men krabbelt al terug op wat men gezegd heeft, en verwijst naar "gewijzigde geopolitieke situatie". Ik ben er wel mee akkoord dat we best als Europa zijnde energie-onafhankelijk te zijn, en kernenergie moet daar absoluut deel van uitmaken. Het zullen op dat vlak moeilijke jaren worden, maar eens we door de zure appel heen zijn, zal het wel weer beter worden, en feit is dat we nu de juiste keuze moeten maken. We hebben in het verleden ontzettend naïef omgegaan met deze kwestie, en betalen daar nu een prijs voor.

denk dat jij een ander beeld van de wereld hebt.
Omdat men niet fysiek troepen stuurt naar Oekraïne is het gewoon laten doen
In de ogen van de Oekraïners sowieso, die voelen zich in de steek gelaten.. en dat valt compleet te begrijpen. Vraag mij af wat de uiteindelijke ethische grens is dat men in het Westen niet meer anders kan dan militair ingrijpen. En daar bedoel ik niet mee het aanvallen van een NAVO land..

Een zeer moeilijke evenwichtsoefening 😰

Een andere vraag.
Iemand had hier een tijdje geleden een link gepost waar je je kon aanmelden als vrijwilliger.
Welke site was dat?

Heb dat gedaan vorige week ofzo maar geen bevestigingsmail gehad en nog nieuws?

Ik ben lichtjes optimistisch. Volgens mij is veel kans dat er donderdag een akkoord uit de bus komt. Ik acht die kans in ieder geval groter dan 't feit dat Putin een kernbom gaat droppen.
Niet te naïef zijn.. ik hoop dat ook maar denk dat het water sowieso veel te diep is en te diep blijft.. enkel niet toetreden tot de NAVO zal bijlange niet voldoende zijn voor Poetin en co qua toegevingen. Land annexeren wil Zelensky sowieso not

In de ogen van de Oekraïners sowieso, die voelen zich in de steek gelaten.. en dat valt compleet te begrijpen. Vraag mij af wat de uiteindelijke ethische grens is dat men in het Westen niet meer anders kan dan militair ingrijpen. En daar bedoel ik niet mee het aanvallen van een NAVO land..

Een zeer moeilijke evenwichtsoefening 😰
Volgens mij zat Rusland er vorige week dicht tegenaan met hun aanval op die kerncentrale. Een geluk dat dat nog goed was afgelopen.

Terug
Bovenaan