Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Nieuwste satellietbeelen tonen aan dat Russen rond Kiev klaarstaan om aan te vallen.
Ik vrees voor een herhaling van Tsjetjenië in dat geval.

RUSSIAN OFFENSIVE CAMPAIGN ASSESSMENT, MARCH 10

The likelihood is increasing that Ukrainian forces could fight to a standstill the Russian ground forces attempting to encircle and take Kyiv. Russian forces also appear to be largely stalemated around Kharkiv and distracted from efforts to seize that city. Russian advances in the south around Mykolayiv and toward Zaporizhya and in the east around Donetsk and Luhansk made little progress as well in the last 24 hours. Russia likely retains much greater combat power in the south and east and will probably renew more effective offensive operations in the coming days, but the effective reach and speed of such operations is questionable given the general performance of the Russian military to date. There are as yet no indications that the Russian military is reorganizing, reforming, learning lessons, or taking other measures that would lead to a sudden change in the pace or success of its operations, although the numerical disparities between Russia and Ukraine leave open the possibility that Moscow will be able to restore rapid mobility or effective urban warfare to the battlefield.

Key Takeaways

• Russian operations around Kyiv remained largely stalled over the past 24 hours.
  • Ukrainian forces badly damaged a Russian armored unit east of the capital, likely disrupting Russian efforts to encircle or assault the city from the east.
  • Russian forces continue to struggle in efforts to seize Chernihiv city and to secure the long ground lines of communication from Sumy, which the Ukrainians still hold, to eastern Kyiv.
  • A new Russian invasion from western Belarus, with or without Belarusian ground forces’ support, appears increasingly unlikely.
  • Russian forces remain pinned down attempting to reduce Mariupol by siege and bombardment.
  • Russian efforts to bypass Mykolayiv and establish a reliable ground line of communication across the Southern Bug River to the north of Mykolayiv remain stalled.
  • Ukrainian air force and air defense operations continue to hinder Russian ground forces maneuver by likely limiting Russian close air support and exposing Russian mechanized forces to Ukrainian air and artillery attacks.

Immediate items to watch

• Russian forces around Kyiv may undertake another operational pause to prepare for renewed efforts to encircle Kyiv from east and west and/or to seize the city center itself following their failures of the previous 48 hours;
  • Russian troops may drive on Zaporizhya city itself within the next 48-72 hours, likely attempting to block it from the east and set conditions for subsequent operations after Russian forces besieging Mariupol take that city;
  • Russian forces may attempt amphibious landings anywhere along the Black Sea Coast from Odesa to the mouth of the Southern Bug River in the next 24-48 hours.

Laatst bewerkt:
Er bewegen dingen in Rusland zelf

Nieuwste satellietbeelen tonen aan dat Russen rond Kiev klaarstaan om aan te vallen.
Die gaan ze alletwee binnekort dood vinden. Eentje met een overdosis heroine in zijn onderbroek en de ander met een overdosis zetpillen. Tenzij ze op tijd in Duitsland geraken :unsure:

Of Poetin is een rechtvaardiging voor zijn exit aan het voorbereiden. De missie is "geslaagd". We gaan terug want het mag geen Afghanistan 2.0 worden. We respecteren de soevereiniteit van Oekraïne.

Laatst bewerkt:
Oekraïne 12-12: Mediahuis, VRT, DPG Media en SBS slaan handen in elkaar voor tv-show

(...) een gezamenlijke tv-show op Eén, VTM en Play4 die gepresenteerd zal worden door Danira Boukhriss Terkessidis, Koen Wauters en James Cooke. Die dag zal er ook 14 uur lang live radio gemaakt worden in het teken van Oekraïne. Van 6u ’s ochtends tot 9u ’s avonds gooien Radio 2, MNM, Studio Brussel, Qmusic, Joe en Nostalgie hun programmatie om voor Oekraïne 12-12. Met deze dag vol solidariteit willen de mediahuizen de inwoners van Oekraïne een hart onder de riem steken en zo veel mogelijk geld inzamelen om hen te helpen via de hulporganisaties die verenigd zijn in Consortium 12-12.

Dit hadden we ook kunnen verwachten. Goed dat er geld wordt ingezameld, want de nood aan humanitaire hulp zal wel immens zijn. Als we daarvoor een dagje James Cooke moeten trotseren, dan moet dat dan maar.

Die gaan ze alletwee binnekort dood vinden. Eentje met een overdosis heroine in zijn onderbroek en de ander met een overdosis zetpillen. Tenzij ze op tijd in Duitsland geraken :unsure:
ze gaant waarschijnlijk wel op zelfmoord laten lijken. Den enen zal zijn eigen ophangen met zijn armen op zijn rug gebonden en den anderen zal zijn eigen 2 kogels door thoofd schieten :unsure:

Er bewegen dingen in Rusland zelf

We mogen het hopen...

Ik denk dat vooral de Russische BV's (BR's?) dit soort publieke acties zullen moeten doen, op risico voor eigen vrijheid / eigen leven.
De gewone man op straat kan wel betogen en dan opgepakt worden, maar dat heeft weinig zin. Je moet aan de brede bevolking duidelijk maken dat het plaatje niet klopt.

Hier staat nog een filmpje bij van een ander tv programma waarbij een legerofficier het zou hebben over doden aan Russische kant, waarbij de presentator begint te flippen (er ontbreekt enkel nog een Russische 'sich heil' op het einde ofzo :unsure:)

Oekraïnecrisis: Poetin kreeg Potemkin-leger te zien volgens Kozyrev

Ook een interessante tekst over het modderfiguur dat het Russische leger momenteel slaagt, maar het is uiteraard héél speculatief. Kritiek komt van Kozyrev, voormalige minister BuZa onder Jeltsin. De moderniseringspogingen van het Russische leger zou voor een deel gefnuikt zijn omdat grote sommen van dat budget gestolen werd en uitgegeven aan luxejachten, dus Poetin heeft in principe een Potemkin-leger (een nepleger dat enkel een façade is).

Het schijnbare falen zou echter ook een poging zijn van de hoogste legertop om Poetin opzij te schuiven, maar ik vind dat eerlijk gezegd nogal ongeloofwaardig.

Er is wel een zeer speculatieve hypothese en dat is dat het net de bedoeling is van de hoogste legertop en dan meer bepaald Sjojgoe, om te falen in Oekraïne om op die manier Poetin opzij te schuiven. Die hypothese hebben we hier al eens naar voor geschoven.

Hun voorzichtigheid verklaart deels waarom ze nog steeds geen luchtoverwicht hebben over heel Oekraïne, bijvoorbeeld, zeiden Amerikaanse functionarissen. Geconfronteerd met slecht weer (no fly weather) in Noord-Oekraïne, hielden Russische officieren sommige Russische aanvalsvliegtuigen en helikopters aan de grond en dwongen anderen om op lagere hoogten te vliegen, waardoor ze kwetsbaarder werden voor Oekraïens grondvuur, zei een hoge functionaris van het Pentagon.

“De meeste Russische capaciteiten staan aan de zijlijn”, zegt Michael Kofman, directeur Ruslandstudies bij CNA, een defensieonderzoeksinstituut, in een e-mail aan de The New York Times. “De inzet van de strijdkrachten is volledig irrationeel, de voorbereidingen voor een echte oorlog zijn bijna onbestaande en het moreel ongelooflijk laag omdat de troepen duidelijk niet te horen kregen dat ze in deze strijd zouden worden gestuurd.” Dat laatste werd ook nog eens aangegeven door een klokkenluider van FSB die beweert dat nagenoeg iedereen misleid werd over een mogelijk inval.

Amai als zelfs gedecoreerde legerofficieren dit op de tv zeggen in prime time dan staat Rusland toch nog zeer bewogen tijden te wachten. Dit is toch echt een teken aan de wand dat het moreel en de motivatie van de Russen zeer laag zijn.

Rusland wil Meta vervolgen wegens "oproepen tot geweld en moord" op Russische burgers​

Het Russische Onderzoekscomité heeft aangekondigd dat het juridische stappen zal ondernemen tegen Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Zo meldt het Russische staatspersburerau TASS.

Meta kondigde eerder aan dat het een tijdelijke uitzondering maakt op zijn richtlijnen rond haatdragend en gewelddadig taalgebruik. Vanwege de Russische inval in Oekraïne zal het oproepen tot geweld tegen Russische leiders in bepaalde landen niet verwijderen.

Volgens het Russische Onderzoekscomité zetten medewerkers van het Amerikaanse socialemediabedrijf zo aan tot haat en geweld tegen Russische burgers en zouden ze zelfs hebben opgeroepen om Russen te vermoorden. Het Onderzoekscomité richt zich specifiek tegen Andy Stone, communicatieverantwoordelijke bij Meta, die de uitzonderlijke regelgeving had aangekondigd.

De Russische ambassade in de Verenigde Staten reageerde woedend op de aankondiging van Meta en riep de autoriteiten op maatregelen te nemen tegen "de extremistische activiteiten" van het bedrijf. Het Russische parket heeft daarom gevraagd om alle activiteiten van Meta in Rusland te bannen. Facebook is er al sinds 4 maart niet meer beschikbaar, Instagram voorlopig nog wel.

Sorry dat ik het zeg maar Rusland heeft gewoon 100% gelijk hier. Twee maten en twee gewichten. Sociale media moet al niet bepalen wat correct is en wat niet, en zich over andere landen gaan zetten qua entiteit. Meta heeft hier niets mee te maken qua conflict. En zou vooral moeten richten op geen haat naar anders gebruikers toe enzovoort. Maar Meta moet niet als wereldpolitie beginnen gedragen.

En ik hoop dat je dan ook begrijpt waarom Trump TikTok wou bannen als TikTok chinees was. Want als TikTok zich ook als wereldpolitie gaat gedragen (maar dan van de Chinese tak), dat is ook geen goede evolutie.

Ik stel voor dat ze een boete van een miljard roebel opleggen ofte 2 EUR tegen dat de uitspraak er is.
Je kan er om lachen, maar het is niet correct. En op zich als de Russen het echt aux serieus nemen moeten ze nu al hun cyberarsenaal op Meta richten, evt. platleggen van datacenters. Rusland kan dit als deelname van oorlog beschouwen en kan volgens mij een grote cyberaanval uitvoeren zonder dat artikel 5 van NAVO in werking treedt.

Maar neen Poetin vecht liever in kerncentrales en bombardeert liever kinderziekenhuizen...

Tja of dit dan weer een goede evolutie is...toont eigenlijk nog maar eens de impact en de macht van bedrijven die deze kanalen beheren. Waar trek je de grens tussen Russian invader en Russian citizen? Voor sommigen is het een pot nat. Hatespeech is hatespeech. Ongeacht tegen wie deze gericht is.

"Calls for violence against Russians are also allowed when the post is clearly references the invasion of Ukraine, the emails reportedly said."

"Kill all Russians
#invasion #Ukraine"

Zoiets?

Wat is het volgende? Mensen in elkaar slaan op straat en als de politie u komt vragen waarom:
"He supports the invasion!"
"Alright, carry on. Have a nice day."
Of

Mensen die Russen in gaskamers steken om te vergassen, politie komt langs
"He supports the invasion" of "They are invading Ukraine"
"Alright carry on, have a nice day".

Ik vind het ook wel een heel rare positie om jezelf in te zetten als bedrijf. Ze benoemen zichzelf tot een soort arbiter van tegen wie je geweld mag gebruiken en tegen wie niet. Ik snap waarom ze het hier toelaten maar de wereld telt heel wat conflicten waar er 1 kant duidelijk de slechte is. Mag je vanaf nu bvb ook oproepen om Chinezen in Tibet te doden? Ik vermoed van niet, maar dat zal dan eerder zijn door de machtspositie van China of het feit dat die geen westerlingen onderdrukken of bedreigen. Het zijn dat soort discussies dat je nu gaat krijgen en je gaat daar als bedrijf niet mooi uit geraken want de economische omstandigheden gaan je niet toelaten om hier consequent in te zijn.

Zeggen dat je platform geen oproepen tot geweld tolereert lijkt me zoveel simpeler en iets dat iedereen wel begrijpt.

We gaan niet overdrijven :unsure:
:laugh:
Misschien overdrijf ik, maar het is wel zo dat het begint. En ik wil dat het gedaan is met dat soort shit. UIteraard steun ik Oekraine. Maar we slaan ook hier door in hysterie hoor soms. En het moet maar éné lone wolf zijn die het onderscheid niet kan maken tussen "Russische oligarchenclubje" en "Russen" om het helemaal te doen ontsieren. We hebben genoeg drama's met ras en volkerenhaat gezien. We zijn nog altijd bezig met de brokstukken te lijmen. Het zijn zelfs nog dezelfden die zogezegd antiracistisch zijn en elke vorm van antisemitisme veroordelen die nu beginnen met Russenhaat te verspreiden. Dan vraag ik mij af: "weet je wel wat ANTIDISCRIMINATIE betekent."

Stop met het aanvallen van een ander zijn ras, gender, identiteit en etnische afkomst. En dat geldt ook voor iemand met Russische roots en afkomst. Exact hetzelfde. Dat maakt het niet anders.

Propagandamolen draait op volle toeren, meer dan ooit, zowel daar als hier.

Maar het zoals ik het lees is het haatdragende boodschappen aan gewone russische burgers nog altijd niet ok. Enkel als je er poetin of zijn hoge echelon bij betrekt betreft het een gedoogbeleid.

Nu bon, persoonlijk zou ik er niet aan beginnen om mij in zo'n wespennest als bedrijf te storten. Maar whatever zeker, het zijn private bedrijven zij bepalen op hun kanalen nu eenmaal zelf de regels van wat aanvaardbaar is. Staat u dat niet aan, dan is de raad toch standaard : bol het af op zo'n kanaal. Dat kanaal is niet voor u.
Stem met uw portefeuille zouden anderen zeggen.

Ja, het is een gevaarlijke evolutie aan het worden. Op den duur is het niet de staat die ons oplegt wat we mogen zeggen, maar social media platformen zoals Facebook en Twitter.

Een zwarte piet afbeelding mag niet, maar je mag dan wel oproepen tot geweld tegen de Russen.

Terug
Bovenaan