Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ukraine's Minister of Defense is saying Russia is preparing to strike settlements in Belarus, near the Ukrainian border, from Ukraine's airspace. To force the current leadership of Belarus to join the war against Ukraine. "Moscow is trying to tie you up by blood -liveuamap

Ik heb het allang afgebold ja. Maar meeste mensen zijn niet kritisch genoeg om dezelfde move te maken of hebben geen flauw idee van hoe gevaarlijk die evolutie is. Zoals ik zeg: twee maten en twee gewichten. Het voorbeeld van Sneeuwstorm etaleert dat ook. Russen zouden perfect gelijk hebben met volledig Facebook te bannen uit hun land (ook al kan iemand anders dat dan framen als "geen vrijheid toestaan of beperking van vrijheid van meningsuiting")

Ukraine's Minister of Defense is saying Russia is preparing to strike settlements in Belarus, near the Ukrainian border, from Ukraine's airspace. To force the current leadership of Belarus to join the war against Ukraine. "Moscow is trying to tie you up by blood -liveuamap
Indien volgend bericht klopt dan hebben ze de raketten daarnet reeds afgeschoten.
In een andere tweet las ik dat het om de stad Kopani zou gaan.

Misschien overdrijf ik, maar het is wel zo dat het begint. En ik wil dat het gedaan is met dat soort shit. UIteraard steun ik Oekraine. Maar we slaan ook hier door in hysterie hoor soms. En het moet maar éné lone wolf zijn die het onderscheid niet kan maken tussen "Russische oligarchenclubje" en "Russen" om het helemaal te doen ontsieren. We hebben genoeg drama's met ras en volkerenhaat gezien. We zijn nog altijd bezig met de brokstukken te lijmen. Het zijn zelfs nog dezelfden die zogezegd antiracistisch zijn en elke vorm van antisemitisme veroordelen die nu beginnen met Russenhaat te verspreiden. Dan vraag ik mij af: "weet je wel wat ANTIDISCRIMINATIE betekent."

Stop met het aanvallen van een ander zijn ras, gender, identiteit en etnische afkomst. En dat geldt ook voor iemand met Russische roots en afkomst. Exact hetzelfde. Dat maakt het niet anders.

Propagandamolen draait op volle toeren, meer dan ooit, zowel daar als hier.
Volledig mee akkoord hoor :) Maar ik bedoel eerder dat ik hoop dat het niet zover gaat komen. Ik heb nog een beetje geloof in de mensheid en ik hoop dat we iets hebben geleerd uit het verleden. Alhoewel @Avondland deze visie altijd dwarsboomt :shy:

BREAKING: Ukrainian troops have killed Russian Maj. Gen. Andriy Kolesnikov, commander of the Eastern Military District: Ukraine military statement.

Ja, het is een gevaarlijke evolutie aan het worden. Op den duur is het niet de staat die ons oplegt wat we mogen zeggen, maar social media platformen zoals Facebook en Twitter.

Een zwarte piet afbeelding mag niet, maar je mag dan wel oproepen tot geweld tegen de Russen.

Dat is altijd het probleem met censuur hé.
Je speelt altijd politie en mengt je uiteindelijk per definitie in ideologische en politieke debatten waarbij je een kant moet kiezen. Hoeveel vertrouwen kan je erin hebben dat een overheid/multi-billion dollar company niets uit eigen belang doet en volledig neutraal kan/zal oordelen?

Sorry dat ik het zeg maar Rusland heeft gewoon 100% gelijk hier. Twee maten en twee gewichten. Sociale media moet al niet bepalen wat correct is en wat niet, en zich over andere landen gaan zetten qua entiteit. Meta heeft hier niets mee te maken qua conflict. En zou vooral moeten richten op geen haat naar anders gebruikers toe enzovoort. Maar Meta moet niet als wereldpolitie beginnen gedragen.

En ik hoop dat je dan ook begrijpt waarom Trump TikTok wou bannen als TikTok chinees was. Want als TikTok zich ook als wereldpolitie gaat gedragen (maar dan van de Chinese tak), dat is ook geen goede evolutie.
Het gaat hier NIET om haat naar burgers toe, maar naar het leger en de leiders van Rusland.
Heel belangrijke nuance.

Het gaat hier NIET om haat naar burgers toe, maar naar het leger en de leiders van Rusland.
Heel belangrijke nuance.
Ik weet niet of er zoveel te nuanceren valt in een "call for violence".

En er staat wel degelijk bij "Russians in the context of the Ukraine invasion", er staat niet "Russian government of Russian leaders".

Jij ziet dus geen verschil tussen geweld tegen een militair en tegen een burger?
Ik vind dat nochtans een wereld van verschil.
"Calls for violence against Russians are also allowed when the post is clearly references the invasion of Ukraine, the emails reportedly said."

Nuance in social media is onbestaande.

Heel belangrijke nuance.

Sorry, maar dat maakt 0.0 verschil.

Ik denk dat hier de conclusie ook bij de meesten al is dat er veel jonge mannen daar door Rusland in een oorlog gedropt zijn zonder dat ze weten waar ze aan begonnen. Waarbij ook zij vaak enorme twijfels van hebben van het nut en velen zich massaal overgeven omdat ze de oorlog niet steunen.

Dan maar gewoon toelaten op te roepen om met die mannen gewelddadig om het leven te brengen vind ik nu niet een geweldig argument om éénzijdige censuur op te leggen.
Social media gaat hier, weer, zijn boekje te buiten.
Denk niet dat je mij hier kan verdenken van enige Russische sympathie mbt de oorlog te hebben of een anti-vaxxer te zijn. Maar als ik zie hoe wij hier ons gewoon neerleggen bij censuur door miljardairs die een quasi monopolie hebben op internet communicatie gaat mijn haar toch omhoog staan hoe dat maar iedere keer al jaren vergoelijkt wordt alsof het geen "big deal" is want het is "voor de goede zaak".

"Calls for violence against Russians are also allowed when the post is clearly references the invasion of Ukraine, the emails reportedly said."

Nuance in social media is onbestaande.
Maar dat is nu appelen met peren vergelijken.
Het is een oorlog en een invasie, en wie beweert van niet is leugens aan het verspreiden.
Aanzetten tot geweld tegen Russen is toch iets compleet anders.

Stel u voor als Oekraïener dat er subiet Syriërs en Centraal-Afrikanen in uw land aan het vechten zijn. Wat een waanzin.

Sorry dat ik het zeg maar Rusland heeft gewoon 100% gelijk hier. Twee maten en twee gewichten. Sociale media moet al niet bepalen wat correct is en wat niet, en zich over andere landen gaan zetten qua entiteit. Meta heeft hier niets mee te maken qua conflict. En zou vooral moeten richten op geen haat naar anders gebruikers toe enzovoort. Maar Meta moet niet als wereldpolitie beginnen gedragen.

En ik hoop dat je dan ook begrijpt waarom Trump TikTok wou bannen als TikTok chinees was. Want als TikTok zich ook als wereldpolitie gaat gedragen (maar dan van de Chinese tak), dat is ook geen goede evolutie.

Zoals iemand anders al zei is er een subtiel verschil gemaakt, van 'Russische leiders' naar 'Russische burgers'.
Maar dan nog ben ik het akkoord met jou. Oproepen tot geweld en haat, dat kan gewoon niet.
Persoonlijk wil ik Poetin en co. ook niet zien sterven. Liever voor de rest van hun leven in een cel.

Haat jegens Russische burgers kan totaal niet. Zeker als ze in het westen wonen, dat zijn waarschijnlijk zelfs degenen die blij zijn dat ze hier zijn... veel diehard Poetin aanhangers zullen er niet tussen zitten.

Indien volgend bericht klopt dan hebben ze de raketten daarnet reeds afgeschoten.
In een andere tweet las ik dat het om de stad Kopani zou gaan.

Niet toevallig dat Poetin vandaag gebabbeld heeft met zijn Wit-Russische bitch (Loekasjenko).

Sorry, maar dat maakt 0.0 verschil.

Ik denk dat hier de conclusie ook bij de meesten al is dat er veel jonge mannen daar door Rusland in een oorlog gedropt zijn zonder dat ze weten waar ze aan begonnen. Waarbij ook zij vaak enorme twijfels van hebben van het nut en velen zich massaal overgeven omdat ze de oorlog niet steunen.

Dan maar gewoon toelaten op te roepen om met die mannen gewelddadig om het leven te brengen vind ik nu niet een geweldig argument om éénzijdige censuur op te leggen.
Social media gaat hier, weer, zijn boekje te buiten.
Denk niet dat je mij hier kan verdenken van enige Russische sympathie mbt de oorlog te hebben of een anti-vaxxer te zijn. Maar als ik zie hoe wij hier ons gewoon neerleggen bij censuur door miljardairs die een quasi monopolie hebben op internet communicatie gaat mijn haar toch omhoog staan hoe dat maar iedere keer al jaren vergoelijkt wordt alsof het geen "big deal" is want het is "voor de goede zaak".
Ja ik ben ook niet te vinden voor die eenzijdige censuur. Daar heb je zeker gelijk in.

Maar ik blijf er bij, ik vind het absoluut een wereld van verschil.
Het zijn beiden negatieve berichten in mijn ogen die ik ook liever gecensureerd zou zien, maar het ene is gewoon 1000x erger dan het andere.

Stel u voor als Oekraïener dat er subiet Syriërs en Centraal-Afrikanen in uw land aan het vechten zijn. Wat een waanzin.

Zoals iemand anders al zei is er een subtiel verschil gemaakt, van 'Russische leiders' naar 'Russische burgers'.
Maar dan nog ben ik het akkoord met jou. Oproepen tot geweld en haat, dat kan gewoon niet.
Persoonlijk wil ik Poetin en co. ook niet zien sterven. Liever voor de rest van hun leven in een cel.

Haat jegens Russische burgers kan totaal niet. Zeker als ze in het westen wonen, dat zijn waarschijnlijk zelfs degenen die blij zijn dat ze hier zijn... veel diehard Poetin aanhangers zullen er niet tussen zitten.

Niet toevallig dat Poetin vandaag gebabbeld heeft met zijn Wit-Russische bitch (Loekasjenko).
Ik zie wel liever Poetin sterven dan 10000 onschuldige Oekraïners. In die zin kan de dood van Poetin een zege zijn. Al weten we niet wat er gaat volgen na zijn dood. Misschien valt Rusland dan in totale anarchie of komt er een grotere gek aan de macht.
Natuurlijk is het veel beter om een eerlijk proces te krijgen, maar dat hebben die Oekraïners die gestorven zijn in de oorlog ook niet gekregen. In een oorlog gelden de gebruikelijke wetten en normen niet meer.

Maar dat is nu appelen met peren vergelijken.
Het is een oorlog en een invasie, en wie beweert van niet is leugens aan het verspreiden.
Aanzetten tot geweld tegen Russen is toch iets compleet anders.
Doel je op het nuance deel in mijn bericht want ik volg even niet.
Oproepen tot geweldig is oproepen tot geweld, ongeacht de context. En zeker op een platform or platformen, waar dit gevaarlijke proporties aan kan nemen en waar alles voor interpretatie vatbaar is gezien de korte berichtgeving (zoals we in het verleden al hebben gezien), vind ik niet dat men selectief mag beginnen handelen mbt dergelijke oproepen. Wel tegen verspreiden van misinformatie maar zelfs hier kan het makkelijk uit de hand lopen.

Trouwens, voor zover ik weet is het niet strafbaar om een oorlog te ontkennen of een oorlogsdaad niet te erkennen (buiten de holocaust). Als er mensen zijn die in vliegende spaghettimonsters geloven dan mogen ze dat ook doen.

Ik zie wel liever Poetin sterven dan 10000 onschuldige Oekraïners. In die zin kan de dood van Poetin een zege zijn. Al weten we niet wat er gaat volgen na zijn dood. Misschien valt Rusland dan in totale anarchie of komt er een grotere gek aan de macht.
Natuurlijk is het veel beter om een eerlijk proces te krijgen, maar dat hebben die Oekraïners die gestorven zijn in de oorlog ook niet gekregen. In een oorlog gelden de gebruikelijke wetten en normen niet meer.
Als Poetin doodgaat moeten we ons een paar vragen stellen.

Hoe? Wij het westen, Russische bevolking of geelimineerd door een andere oligarch in een (interne) machtsstrijd om het Kremlin
En als Poetin sterft, wie neemt dan over? Zal dat dan de wereld plots beter maken. Dat zal afhangen van de machtsstrijd en hoe Poetin's dood wordt weergegeven, gepropageerd of gebruikt.

Het westen zal het alleszins niet doen, want daarvoor moet je al gericht in Rusland gaan targetten en dat zou al "oorlog" betekenen. Oekrainers vechten ook niet in Rusland en Poetin staat niet aan het front. Dus realistisch gezien moet het al van binnenuit komen in een coup of revolutie. De grootste rol die het westen kan hebben is het proberen van forceren van zo een coup of revolutie, maar dat kan soms verkeerd uitpakken.

Ik praat Poetin niet goed, maar gewoon even die vraag. Het is niet dat als Poetin valt (ik ga dat woord gebruiken), dat we morgen president Navalny hebben hé plots.

Terug
Bovenaan