Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Blijkbaar ook een drone neergestort in Zagreb.
"The large drone flew at least 350 miles (560km) apparently undetected by air defences in Croatia and Hungary, both members of the western military alliance."

Zo ziet ge toch maar weer dat systemen niet altijd even geweldig zijn dan ze op papier neergeschreven worden.

Ik stel mij de vraag of de dood van Poetin het allemaal maar gaat oplossen.
Het is niet dat Rusland een verleden van sympathieke leiders heeft he.

Whatsapp en Instagram worden ook geband in Rusland.

De jonge bevolking daar moet zich toch ernstige vragen stellen nu (Wie het nog niet deed…)
Jongeren...waarschijnlijk wel. Het netto effect gaat echter zijn dat de verspreiding van informatie in Rusland nog meer gecentraliseerd wordt. Minder alternatieve nieuwsbronnen en meer staatspropaganda. Zeer spijtig maar een verdere isolatie en meer autoritaire maatregelen waren wel te verwachten na alle sancties.

Héél interessant om te bekijken zeker omdat het maar zo kort is.
Felton, toch wel gene pannekoek als het over conflictsituaties en analyses gaat, toont de kwetsbaarheid van het VK (en bij uitbreiding de EU).

Hoe meegaan in de no-fly zone ons enorm kwetsbaar kan maken. Enkele strategische kruisraketten kunnen voor best wat chaos zorgen en het ontbreekt aan deftige structuur om een waterdichte detectie ervan te doen.
Niemand van de burgerbevolking die weet wat ze zouden moeten doen, besparingen op militair vlak die ons kwetsbaar maken,...
We kunnen inderdaad maar hopen dat de Oekraïners zich recht houden daar.

We hebben alleszins weinig van de geschiedenis geleerd.

Jongeren...waarschijnlijk wel. Het netto effect gaat echter zijn dat de verspreiding van informatie in Rusland nog meer gecentraliseerd wordt. Minder alternatieve nieuwsbronnen en meer staatspropaganda. Zeer spijtig maar een verdere isolatie en meer autoritaire maatregelen waren wel te verwachten na alle sancties.

Ik had gisteren plots een wild idee: zou er nog veel controle zijn op 'old school' post (brieven etc.)?

Als ik een Rus met sterke anti-Poetin gevoelens was die actief zou willen bijdragen tot het tegengaan van propaganda, ik zou massaal flyers beginnen afdrukken met anti-propaganda info en in brievenbussen stoppen. (i.p.v. op straat te protesteren en opgepakt te worden, of online dingen te posten en opgepakt worden)

Dat is anoniem, zeer kleine kans om gepakt te worden, en wie weet helpt het...
Uiteraard veel trager dan online, en moeilijk om het op grote schaal te doen :unsure:

Zelfs vanuit het buitenland: vroeger moesten we op school soms eens allemaal een paar brieven overschrijven voor Amnesty International. Die werden dan opgestuurd naar een regering omdat er iemand onterecht opgesloten zat ofzo.
Als we nu eens allemaal brieven gingen sturen naar de Russische bevolking?
Ok, het zou natuurlijk opvallen als er ineens duizenden buitenlandse brieven aankomen bij de Russische Post, maar bon, daarom dat het maar een wild idee is :p

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220311_95926345

een nieuwe dag een nieuwe amerikaanse sanctie.
Die zitten er toch ook wel heel hard op.
Wat ik persoonlijk bizar vind want zoveel handel drijven ze nu ook niet met rusland.
De handelsbetrekkingen tussen de VS en Rusland zijn echter beperkt: Rusland was volgens cijfers van de Amerikaanse autoriteiten in 2019 de twintigste leverancier van goederen aan de VS en leverde vooral olie en gas, metalen en chemicaliën. Het Witte Huis benadrukte echter dat dit, samen met de maatregelen van andere westerse partners, de Russische economie een zware slag zou toebrengen.

Goh, het bannen van WhatsApp en Instagram is positief. Die Russen liggen duidelijk niet al te wakker van de oorlog in Oekraine maar als Instagram geband wordt, zul je ze wel op straat zien komen! Het begin van het einde...

Hopelijk wordt die ban wel snel opgeheven, want ik volg een tiental Russische babes op Instagram en ik zou ze niet graag lang missen.

Goh, het bannen van WhatsApp en Instagram is positief. Die Russen liggen duidelijk niet al te wakker van de oorlog in Oekraine maar als Instagram geband wordt, zul je ze wel op straat zien komen! Het begin van het einde...

Hopelijk wordt die ban wel snel opgeheven, want ik volg een tiental Russische babes op Instagram en ik zou ze niet graag lang missen.
Mai en uw kielbasa is nog niet vergiftigd door de vrouw ?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220311_95926345

een nieuwe dag een nieuwe amerikaanse sanctie.
Die zitten er toch ook wel heel hard op.
Wat ik persoonlijk bizar vind want zoveel handel drijven ze nu ook niet met rusland.
Komt politiek ook goed uit hé voor Biden, heel wat politieke tegenstanders worden door Rusland gesponsord.

Nuja hopelijk volgen nog veel landen zodat hij enkel nog brol kan kopen voor zijn leger.

Je kan er om lachen, maar het is niet correct. En op zich als de Russen het echt aux serieus nemen moeten ze nu al hun cyberarsenaal op Meta richten, evt. platleggen van datacenters. Rusland kan dit als deelname van oorlog beschouwen en kan volgens mij een grote cyberaanval uitvoeren zonder dat artikel 5 van NAVO in werking treedt.

Maar neen Poetin vecht liever in kerncentrales en bombardeert liever kinderziekenhuizen...
Dat is ook een beetje overdrijven hè. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt met dat Meta hier dubieus optreedt, maar het rechtssysteem in Rusland is zo ‘onafhankelijk’ dat we bij voorbaat de uitslag weten en dan lijkt een ridicule boete in roebels de meest realistische uitslag. En enige hypocrisie is de Russen natuurlijk ook niet vreemd in deze, maar ik neem aan dat ze geen onderzoek gaan instellen naar de leugens van het Kremlin en RT.

Geen (afgewerkte) diamanten meer voor rijke Russen. In het weekend worden de details verder onderhandeld.

De verordening afwachten na het weekend. Daarin zal duidelijker staan wat allemaal onder luxegoederen wordt verstaan.

Terug
Bovenaan