Jongeren...waarschijnlijk wel. Het netto effect gaat echter zijn dat de verspreiding van informatie in Rusland nog meer gecentraliseerd wordt. Minder alternatieve nieuwsbronnen en meer staatspropaganda. Zeer spijtig maar een verdere isolatie en meer autoritaire maatregelen waren wel te verwachten na alle sancties.
Ik had gisteren plots een wild idee: zou er nog veel controle zijn op 'old school' post (brieven etc.)?
Als ik een Rus met sterke anti-Poetin gevoelens was die actief zou willen bijdragen tot het tegengaan van propaganda, ik zou massaal flyers beginnen afdrukken met anti-propaganda info en in brievenbussen stoppen. (i.p.v. op straat te protesteren en opgepakt te worden, of online dingen te posten en opgepakt worden)
Dat is anoniem, zeer kleine kans om gepakt te worden, en wie weet helpt het...
Uiteraard veel trager dan online, en moeilijk om het op grote schaal te doen
Zelfs vanuit het buitenland: vroeger moesten we op school soms eens allemaal een paar brieven overschrijven voor Amnesty International. Die werden dan opgestuurd naar een regering omdat er iemand onterecht opgesloten zat ofzo.
Als we nu eens allemaal brieven gingen sturen naar de Russische bevolking?
Ok, het zou natuurlijk opvallen als er ineens duizenden buitenlandse brieven aankomen bij de Russische Post, maar bon, daarom dat het maar een wild idee is