Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Sorry, maar dit is gewoon onzin. Het bedrijf waar ik voor werk heeft de dag nadat Rusland de Oekraïne is binnengevallen beslist om alle bestellingen voor Russische klanten te blokkeren, en te stoppen met het verzenden van afgewerkte producten, vooraleer er sprake was van sancties.
En er zijn heel wat bedrijven die die beslissing genomen hebben. Veel grote multinationals hebben dan ook ethische codes waar de gemiddelde BG-er nog wat van zou kunnen leren. Je gaat natuurlijk altijd bedrijven vinden die wel gaan proberen alsnog te exporteren, maar wanneer je de lijst van bedrijven ziet die zelf hebben beslist om niet langer actief te zijn in Rusland, dan is de tekst die jij hier neerpent niet meer dan een gratuit pamflet van het niveau van een extreem-rechtse of -linkse partij is.
Ik denk dat de "ethische codes" van multinationals eerder een financiële insteek heeft...
De roebel devalueert en de afzetmarkt krimpt. Je kan dat verpakken als ethiek maar ik stel daar toch vragen bij :unsure:

Voor producten als stofzuigers en keukenrobotten allicht wel, maar als het gaat om luxekledij en diamanten zullen er absoluut wegen open blijven. Het doelpubliek zal met veel plezier de extra kost betalen dat het illegale circuit opeist.
Dat zijn dus geen bedrijven maar smokkelaars. Dus?

Wij worden dagelijks gebombardeerd met embargo listen (waar vb putin en lavrov op staan) met honderden ongekende russen.

Daarmee interactie = C4.

Verder wordt er al bijna 3w niks naar Rusland geshipt, behalve kritische pathology producten (misschien 1/20 van de totale product mix).

Life's not fair. De oekrainers hebben ook geen schuld maar zijn wel alles kwijt. Als er iemand moet afzien, dan maar de aanvaller + onschukdig entourage.
Denk je nu echt dat je Poetin hier dan ook maar iets mee raakt? Die man lacht eens goed in zijn vuistje dat Prada niet meer wilt verkopen in Rusland. Hij is toch altijd al meer een boss kinda guy geweest.

Nee de enige die je treft met deze sancties zijn onschuldige Russische burgers die niks te maken hebben met dit conflict.
Zoals reeds gezegd wordt dat land overheerst met propaganda en kan op straat komen u een gevangenisstraf opleveren.
Zou jij dan op straat komen? Zou jij gaan protesteren puur symbolisch, want dat protest dat gaat niks uithalen naar de houding van Poetin? Het enige wat je bereikt is een enkeltje naar de gevangenis of als je pech hebt naar de goelag.

Zo die oog om oog tand om tand mentaliteit is echt verwerpelijk. Als dat de effectieve beweegreden is, het Oekraïense volk hun leven is kapot dus moet het leven van de Russen ook kapot is echt verwerpelijk.

Eens de bevolking honger heeft en de economie aan de grond zit, zal de bevolking putin wel beginnen ambeteren.

Wat is het alternative?

Ik denk dat de "ethische codes" van multinationals eerder een financiële insteek heeft...
De roebel devalueert en de afzetmarkt krimpt. Je kan dat verpakken als ethiek maar ik stel daar toch vragen bij :unsure:
Stel jij je daar maar vragen bij. Er zijn heel wat grote bedrijven die actief zijn in Rusland die er hun activiteiten stilleggen, denk je nu echt dat dat goedkoper is? Ik heb hier een reeks producten geblokkeerd die specifiek gemaakt zijn voor een specifieke toepassing van een Russische klant, dat gaat over heel veel geld, en dat zal hier geblokkeerd zijn tot het einde van het conflict.

Wij worden dagelijks gebombardeerd met embargo listen (waar vb putin en lavrov op staan) met honderden ongekende russen.

Daarmee interactie = C4.

Verder wordt er al bijna 3w niks naar Rusland geshipt, behalve kritische pathology producten (misschien 1/20 van de totale product mix).
Voilà. Ik heb hier ook een hele resem meldingen gekregen omtrent onze politiek.

Denk je nu echt dat je Poetin hier dan ook maar iets mee raakt? Die man lacht eens goed in zijn vuistje dat Prada niet meer wilt verkopen in Rusland. Hij is toch altijd al meer een boss kinda guy geweest.

Nee de enige die je treft met deze sancties zijn onschuldige Russische burgers die niks te maken hebben met dit conflict.
Zoals reeds gezegd wordt dat land overheerst met propaganda en kan op straat komen u een gevangenisstraf opleveren.
Zou jij dan op straat komen? Zou jij gaan protesteren puur symbolisch, want dat protest dat gaat niks uithalen naar de houding van Poetin? Het enige wat je bereikt is een enkeltje naar de gevangenis of als je pech hebt naar de goelag.

Zo die oog om oog tand om tand mentaliteit is echt verwerpelijk. Als dat de effectieve beweegreden is, het Oekraïense volk hun leven is kapot dus moet het leven van de Russen ook kapot is echt verwerpelijk.

En hoe wil je het oplossen?
Geen sancties meer want het doet Poetin toch niks?
Moeten we allemaal brieven schrijven naar hem om te vragen te stoppen??

Van zodra Poetin vreest z'n macht te verliezen dan gaat hij reageren.
Dit willen ze nu doen via de oligarchen en gewone volk. Als die twee groepen de sancties genoeg voelen gaan ze beginnen te reageren tegen Poetin.

De grote toeters hier blijven wel gas gebruiken en wodka kopen.

Wat heeft de doorsnee mens hier al gedaan behalve Kwade posts maken van in de Zetel?

De bedrijven die effectief iets doen bekritiseren is wel gemakkelijk.

Kunt
De grote toeters hier blijven wel gas gebruiken en wodka kopen.

Wat heeft de doorsnee mens hier al gedaan behalve Kwade posts maken van in de Zetel?

De bedrijven die effectief iets doen bekritiseren is wel gemakkelijk.
Kunt moeilijk op 3 weken tijd plots volledig afstappen van gas. Er is nog een verschil tussen een bedrijf dat verlies lijdt en als persoon letterlijk in de kou moeten zitten in uw eigen huis.

Ik hoop dat Schotland nooit een ander land binnenvalt :unsure:

Stel jij je daar maar vragen bij. Er zijn heel wat grote bedrijven die actief zijn in Rusland die er hun activiteiten stilleggen, denk je nu echt dat dat goedkoper is? Ik heb hier een reeks producten geblokkeerd die specifiek gemaakt zijn voor een specifieke toepassing van een Russische klant, dat gaat over heel veel geld, en dat zal hier geblokkeerd zijn tot het einde van het conflict.

Voilà. Ik heb hier ook een hele resem meldingen gekregen omtrent onze politiek.
Das spijtig dat ge , naar veronderstelling, een niche product niet meer kunt verkopen. Ethisch zeker ok maar helaas zijn niet alle bedrijven zo.
Een mcdonalds, een netflix, een niet nadergenoemde frisdranken fabrikant. Die zien hun inkomsten natuurlijk met de devaluatie van de roebel ook verdampen.
Voor het conflict was de roebel nog 0.012 eurocent, nu nog maar 0,0068 eurocent.
Denk je dat een netflix abbonement de koersen volgt? De dagprijs van de bigmac met bijhorende cola dagelijks op de internationale valutamarkt wordt bekeken?

Akkoord je kan je prijzen verhogen maar daar straf je de onschuldige bevolking mee. Het zou wel meer effect hebben naar interne politieke onrust maar kan evengoed verkeerd uitdraaien en mensen nog meer achter Putin scharen.

Die verhogen toch gewoon hun prijs? Ik snap je redenering niet.

Munt crash en inflatie gaan toch hand in hand voor import producten. Economics 101. Zie Turkije

Die verhogen toch gewoon hun prijs? Ik snap je redenering niet.

Munt crash en inflatie gaan toch hand in hand voor import producten. Economics 101. Zie Turkije
In een normaal economisch klimaat ga ik daar met akkoord.
Maar vandaag de bigmac (wat kost dat ook weer?) een 3-4 euro? Morgen 6? volgende week 12? Wat binnen een maand als we elke week wel een nieuwe resem aan financiële sancties lanceren?
Je kan moeilijk handel drijven in een land die elke week zijn munt met 10% ziet devalueren. Je holt achter de feiten aan als je daar iets wil verkopen. Dat zijn inkomstverliezen en voor bedrijven gewoon teveel onzekerheid wegens de snel veranderende marktcondities.
En nogmaals wil ik stipuleren dat dit maatregelen zijn die de gewone bevolking treffen en de indoctrinatie van de russische bevolking enkel maar vergemakkelijkt.
Finaal na het conflict zal de big mac daar wel een x3 of x4 doen in prijs als het toch allemaal iets stabieler wordt.

Trouwens,...
Moest de productie van het 'kartonvlees' en bijhorende 'papieren frieten' in Rusland gebeuren met een afzetmarkt in de US denk ik dat de ethos makkelijker opzij geschoven zou worden. :unsure:

Laatst bewerkt:

Toch zot hoe getrainde mannen zo kalm kunnen blijven onder vuur.
Ongelooflijk veel respect voor die mannen hun koelbloedigheid en inzet.

Oekraïne en de VS worden ervan beschuldigd biologische wapens te maken.
China is helemaal mee op de boot gesprongen.

Zullen ordinaire labo's zijn, waar expres het woordje militair aan wordt gelinkt.

In ieder geval, de propaganda draait er volop.

Het narrative dat daar speelt, men is er zich hier amper van bewust.
Diene Rus in dat eerste filmpje is dat de hoogste in rang bij het Russische leger.. om de troepen aan te sturen?

Sorry, maar dit is gewoon onzin. Het bedrijf waar ik voor werk heeft de dag nadat Rusland de Oekraïne is binnengevallen beslist om alle bestellingen voor Russische klanten te blokkeren, en te stoppen met het verzenden van afgewerkte producten, vooraleer er sprake was van sancties.
En er zijn heel wat bedrijven die die beslissing genomen hebben. Veel grote multinationals hebben dan ook ethische codes waar de gemiddelde BG-er nog wat van zou kunnen leren. Je gaat natuurlijk altijd bedrijven vinden die wel gaan proberen alsnog te exporteren, maar wanneer je de lijst van bedrijven ziet die zelf hebben beslist om niet langer actief te zijn in Rusland, dan is de tekst die jij hier neerpent niet meer dan een gratuit pamflet van het niveau van een extreem-rechtse of -linkse partij is.
Ah, kijk eens de linkse of rechtse beschuldigingen argument om enige vorm van discussie te doden :sarcastic:
In het vervolg misschien ook eens reageren binnen de context want de context was luxe goederen. Dat jij paar custom made orders moet annuleren voor een Russische klant, kan goed zijn. Ik heb jaren gewerkt als export manager waarbij er gesanctioneerde goederen in Rusland terecht kwamen. Aan Rusland werd niks verkocht maar alles ging via niet EU landen. Wij deden niets verkeerd want de klant was niet Russisch. Wat hij daarna deed met de goederen, was niet langer ons probleem. En zo zijn en waren er veel bedrijven. Of gaat elk bedrijf zijn check and balances aanpassen om alle klanten te screenen die potentieel goederen kunnen doorverkopen aan Rusland? België levert zeker ook nooit wapens aan conflictgebieden.

Kapitalisme en ethiek gaan niet bepaald goed samen. Dat veel bedrijven wegtrekken uit Rusland heeft ook een mooie marketinginsteek. Net zoals greenwashing, pinkwashing en al die andere hypocriete zever. Als ze niets doen, gaan ze afgestraft worden door de publieke opinie. #BoycottMcDonalds and #BoycottCocaCola hashtags zijn er niet voor niets. Coca cola haalt 1% van hun omzet uit Rusland, McDo 9%, Netflix 1%, enz. Coca Cola, Unilever, Pepsi co, enz blijven wel hun essentiële producten verkopen in Rusland. Pijn zal het doen maar niet veel. De financiële instabiliteit o.a. rond de koers van de roebel zorgt er ook voor dat het verstandiger is om even op de pause knop te drukken.

“The importance of Russia and Russian nationals for the luxury goods sector has gone down over the years and is now relatively immaterial,” Morgan Stanley analyst Édouard Aubin says.

Al die sancties, mooie windowdressing vaak. De meeste sancties gaan ons meer pijn doen dan Rusland.

But the sanctions will also affect ordinary Russians, who are not individually worth less than ordinary Americans. At least, this is the moral postulate underlying classical liberalism, Enlightenment ideas, and the implicit values in standard political economy. Ordinary Russians, not only Putin’s plutocrats, produce Russian oil. Ordinary Russian workers are, and will be, victims of our own government after having been victimized by their autocratic one.

The idea that the Russian victims of this double hit just have to rise up against their tyrant looks morally wrong and strategically short-sighted. Sure, any liberal hopes they will rise up, to the extent possible. But would it be acceptable to starve slaves to motivate them to revolt against their master?

Uit onderzoek blijkt trouwens dat unilaterale sancties binnen de context van een globale economie, de actor (tegen welke ze zijn gericht) zijn gedrag, niet gaan tegenhouden.

Laatst bewerkt:
Ah, kijk eens de linkse of rechtse beschuldigingen argument om enige vorm van discussie te doden :sarcastic:
In het vervolg misschien ook eens reageren binnen de context want de context was luxe goederen. Dat jij paar orders moet annuleren voor een Russische klant, kan goed zijn. Ik heb jaren gewerkt als export manager waarbij er gesanctioneerde goederen verkocht werden aan Rusland. Aan Rusland werd niks verkocht maar alles ging via niet EU landen. Wij deden niets verkeerd want de klant was niet Russisch. Wat hij daarna deed met de goederen, was niet langer ons probleem. En zo zijn er veel bedrijven. België levert zeker ook nooit wapens aan conflictgebieden.
Misschien toch eens de wetgeving ter zake controleren. Zolang je binnen de EU verkoopt, moet je je daar niets van aantrekken, want dan is jouw verkoper verantwoordelijk om die controle te doen. Maar indien jij producten verkoopt buiten de EU, ben je als bedrijf verantwoordelijk dat jouw klant die producten niet verkoopt aan landen waarvoor handelsembargo's bestaan.
Enfin, dat is toch wat vertegenwoordigers van het departement van Buitenlandse Zaken / strategische goederen mij enkele maanden geleden nog heeft uitgelegd tijdens een audit.
Daarom staat het voor bepaalde van onze producten ook duidelijk geformuleerd in onze handelsovereenkomsten dat die niet aan bvb Iran en Rusland mogen verkocht worden.
Kapitalisme en ethiek gaat niet bepaald goed samen. Dat veel bedrijven wegtrekken uit Rusland heeft ook een mooie marketinginsteek. Net zoals greenwashing, pinkwashing en al die andere hypocriete zever. Als ze niets doen, gaan ze afgestraft worden door de publieke opinie. #BoycottMcDonalds and #BoycottCocaCola hashtags zijn er niet voor niets. Coca cola haalt 1% van hun omzet uit Rusland, McDo 9%, Netflix 1%, enz.
9% omzetverlies op een product met gigantische marges, en ondertussen je personeel ter plekke nog verder betalen... . Tuurlijk

Als Poetin doodgaat moeten we ons een paar vragen stellen.

Hoe? Wij het westen, Russische bevolking of geelimineerd door een andere oligarch in een (interne) machtsstrijd om het Kremlin
En als Poetin sterft, wie neemt dan over? Zal dat dan de wereld plots beter maken. Dat zal afhangen van de machtsstrijd en hoe Poetin's dood wordt weergegeven, gepropageerd of gebruikt.

Het westen zal het alleszins niet doen, want daarvoor moet je al gericht in Rusland gaan targetten en dat zou al "oorlog" betekenen. Oekrainers vechten ook niet in Rusland en Poetin staat niet aan het front. Dus realistisch gezien moet het al van binnenuit komen in een coup of revolutie. De grootste rol die het westen kan hebben is het proberen van forceren van zo een coup of revolutie, maar dat kan soms verkeerd uitpakken.

Ik praat Poetin niet goed, maar gewoon even die vraag. Het is niet dat als Poetin valt (ik ga dat woord gebruiken), dat we morgen president Navalny hebben hé plots.

Even terzijde tussen de andere discussies in, Navalny is nu ook niet per se het baken van verlichting. De man wordt nogal snel gebruikt als het voorbeeld van de Russische oppositie maar heeft in zijn verleden toch ook wel een aantal aangebrande uitspraken gedaan (o.a. over migratie).

In het vervolg misschien ook eens reageren binnen de context want de context was luxe goederen. Dat jij paar orders moet annuleren voor een Russische klant, kan goed zijn. Ik heb jaren gewerkt als export manager waarbij er gesanctioneerde goederen verkocht werden aan Rusland. Aan Rusland werd niks verkocht maar alles ging via niet EU landen. Wij deden niets verkeerd want de klant was niet Russisch. Wat hij daarna deed met de goederen, was niet langer ons probleem. En zo zijn er veel bedrijven. België levert zeker ook nooit wapens aan conflictgebieden.

Kapitalisme en ethiek gaat niet bepaald goed samen. Dat veel bedrijven wegtrekken uit Rusland heeft ook een mooie marketinginsteek. Net zoals greenwashing, pinkwashing en al die andere hypocriete zever. Als ze niets doen, gaan ze afgestraft worden door de publieke opinie. #BoycottMcDonalds and #BoycottCocaCola hashtags zijn er niet voor niets. Coca cola haalt 1% van hun omzet uit Rusland, McDo 9%, Netflix 1%, enz. Coca Cola, Unilever, Pepsi co, enz blijven wel hun essentiële producten verkopen in Rusland. Pijn zal het doen maar niet veel. De financiële instabiliteit o.a. rond de koers van de roebel zorgt er ook voor dat het verstandiger is om even op de pause knop te drukken.

Al die sancties, mooie windowdressing vaak. In onze glo De meeste sancties gaan ons meer pijn doen dan Rusland.

Ik vind ook dat er toch wel een zekere hypocrisie en opportunistische kant is aan de bedrijven die over elkaar staan te springen met hun "exit Rusland" acties. Er is bij ons (Belgisch bedrijf) intern ook een e-mail rondgestuurd vanuit het hoofdkantoor dat ik wat doorzichtig overdreven vond. Anderzijds, ik werk in de Aziatische regio en ons regionaal management was meteen akkoord om lopende aankopen uit Rusland te annuleren (producten voor o.a. de MNC's als Unilever die jij vermeldt). Wij doen momenteel geen enkele transacties met Rusland (verkoop of aankoop), zelfs niet via 3e landen (voor zover we dat kunnen controleren).

Dat gezegd zijnde, sjah, zoals ik zei sowieso enige hypocrisie en op pakweg Myanmar zijn we gewoon verder blijven doen na de staatsgreep vorig jaar.

Laatst bewerkt:
Misschien toch eens de wetgeving ter zake controleren. Zolang je binnen de EU verkoopt, moet je je daar niets van aantrekken, want dan is jouw verkoper verantwoordelijk om die controle te doen. Maar indien jij producten verkoopt buiten de EU, ben je als bedrijf verantwoordelijk dat jouw klant die producten niet verkoopt aan landen waarvoor handelsembargo's bestaan.
Enfin, dat is toch wat vertegenwoordigers van het departement van Buitenlandse Zaken / strategische goederen mij enkele maanden geleden nog heeft uitgelegd tijdens een audit.
Daarom staat het voor bepaalde van onze producten ook duidelijk geformuleerd in onze handelsovereenkomsten dat die niet aan bvb Iran en Rusland mogen verkocht worden.

9% omzetverlies op een product met gigantische marges, en ondertussen je personeel ter plekke nog verder betalen... . Tuurlijk
Bedrijven die het doen weten hoe dat ze het moeten doen zonder de wet te overtreden. Of het ethisch is, dat is iets anders. Wapens verkopen is ook niet ethisch en toch doet men dat.

9% samen met Oekraine. 2% worldwide sales en 3% operating income. Niet veel dus. Met een omzet van 6 miljard per Q is 150 miljoen verlies per Q een scheet in een fles.

bye bye :music:

Laatst bewerkt:

Basisloon mcdonalds is 231 roebel per uur oftewel 1.58 euro... Ik vraag me af of hier nog belastingen van af getrokken worden?

Terug
Bovenaan