Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

"De Amerikaanse president Joe Biden heeft zijn Russische collega Vladimir Poetin een "oorlogsmisdadiger" genoemd. Een beladen term en meteen de strafste omschrijving die Biden tot nog toe gebruikte voor zijn Russische collega. Rusland reageert verbolgen: "Onaanvaardbaar en onvergeeflijk.""

Het moet volgens de Russen Speciale Militaire Operatie-misdadiger zijn.

Ik vraag me af hoe de komende dagen zal verlopen. USA laat weten dat Rusland doorheen zijn "slimme" bommen zou zitten en de berichten over tegenaanvallen van Oekraïne lijken groter te zijn dan de aanvallen op Kiev, die maar niet "overtuigend" lijken te zijn.

Ik weet dat het in het genre is "als mijn bomma wieltjes had, dan ...", maar mocht Rusland nu geen kernwapens gehad hebben, denk ik dat er al een grote coalitie was om Rusland binnen te dringen tot Putin weg was. Want zelfs na een wapenstilstand, wie zal er nu nog willen samenwerken in Europa met een Putin? Zelfs extreem-links en extreem-rechts zullen er hun handen nu vlugger van afhouden.
Ik heb toch de indruk dat door de aanval op de theaterzaal en poetins uitspraken gisteren er toch meer en meer straffe taal komt die aangeeft dat men dit echt niet meer zal laten passeren. Ik vraag mij af wat de bijeenkomst van de NAVO deze avond zal geven.

Het is eng, zeer eng aan het worden.
Dit is helemaal niet op jou gericht, laat me duidelijk zijn. Maar vanuit de discussies uit het corona-topic, is meerdere keren door verschillende mensen aangegeven dat de corona-maatregels volgens hun ouders of grootouders erger waren dan 'den oorlog'.
Met de uitspraken van Poetin en de tactiek van het Russische leger (vergelijkbaar aan de tactiek van Duitsland in de eerste wereldoorlog) zie je in welke mate dat die uitspraken over corona gewoon ronduit belachelijk waren. Ik heb geen vluchtelingenstromen zien op gang komen door covidmaatregels...

En ja, het is eng aan 't worden. Ik weet echt niet wat er gaat gebeuren. Maar een no-flyzone gaat dit soort lange afstandsbombardementen niet doen stoppen.

Oekraïne wordt letterlijk aan gort geschoten. Ik heb er niet zo'n problemen mee dat Oekraïne wat materiaal krijgt om zich te verdedigen en misschien zelfs aan te vallen.

Moderne oorlogvoering is toch ambigue..
Geen boots on the ground wil zeggen geen actieve deelname aan de oorlog. Maar de partijen van oorlogstuig voorzien waar ze elkaar lekker in de vernieling kunnen schieten is blijkbaar A-ok.
https://www.bloomberg.com/news/arti...ng-dive-bombing-switchblade-drones-to-ukraine
https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/03/13/russia-china-military-aid/
Dat heeft de VS toch ook gedaan in aanloop van hun deelname aan WOII. Zo nieuw is dat concept ook niet hoor. En dat was ook het geval bij proxyoorlogen in de Koude Oorlog (zowel de VS als de SU).

Dit is helemaal niet op jou gericht, laat me duidelijk zijn. Maar vanuit de discussies uit het corona-topic, is meerdere keren door verschillende mensen aangegeven dat de corona-maatregels volgens hun ouders of grootouders erger waren dan 'den oorlog'.
Met de uitspraken van Poetin en de tactiek van het Russische leger (vergelijkbaar aan de tactiek van Duitsland in de eerste wereldoorlog) zie je in welke mate dat die uitspraken over corona gewoon ronduit belachelijk waren. Ik heb geen vluchtelingenstromen zien op gang komen door covidmaatregels...

En ja, het is eng aan 't worden. Ik weet echt niet wat er gaat gebeuren. Maar een no-flyzone gaat dit soort lange afstandsbombardementen niet doen stoppen.
Ik denk dat er in België ook minder hard gevochten is dan in andere landen in WO II.

In België zijn er toen 88000 doden gevallen, maar dat was over een periode van 5 jaar. Ik kan me voorstellen dat, als je geen jood was, en je je niet opstandig gedraagde, dat je ook niet zo veel problemen zal gehad hebben met de Duitsers als doorsnee Vlaming.

Het is nog wachten op meer berichten over de aanval op het theater in Mariupol maar er waren kinderen aanwezig en het werd in grote letters gezet om het te ontzien.
Triest, triest triest triest.

Dit is geen slimme oorlogsvoering maar totale vernieling van alles en iedereen. Het is nu nog wachten op het motief (het zal vol met militairen!!!!) om zichzelf goed te praten tov het gewone volk en zichzelf weer in de slachtofferrol te kunnen duwen.

Opnieuw. Triest.

Ik denk dat er in België ook minder hard gevochten is dan in andere landen in WO II.

In België zijn er toen 88000 doden gevallen, maar dat was over een periode van 5 jaar. Ik kan me voorstellen dat, als je geen jood was, en je je niet opstandig gedraagde, dat je ook niet zo veel problemen zal gehad hebben met de Duitsers als doorsnee Vlaming.
Alle wreedheden daar gelaten die er sowieso zijn geweest en uiteraard puur anekdotisch, maar de oudere familie hier heeft altijd gezegd dat de gewone militaire in WOII zoiets hadden van ‘wij willen dit ook niet opnieuw’ tov de eerste die vele wreder was.

No offense taken. Mijn grootouders hebben de blokkade van Leningrad meegemaakt en ze hebben de verhalen aan mij als kind in alle kleuren en geuren weten te vertellen. Als een oorlog minder erg lijkt dan COVID-maatregelen dan denk ik dat de personen die dat durven te beweren, nog niet veel hebben meegemaakt of aan geheugenverlies lijden.

Laatst bewerkt:
Ik zie het niet meer goed komen met Rusland zolang Poetin en zijn vriendjes daar aan de macht blijven. De reputatie van dat land is voor vele jaren verziekt nu.
Het ergste is dat ze massaal burgers blijven aanvallen in plaats van militaire doelwitten.
Het kan alleen nog goed komen met Rusland wanneer het huidige bewind daar omver wordt geworpen. Veel diplomatie is er niet meer mogelijk nu, want ze zijn totaal onbetrouwbaar. Ze kondigen een staakt-het-vuren af en blijven dan nog burgers aanvallen. Wie neemt Rusland nu nog serieus.
Ik denk dat ge hier met een veel te westerse blik naar kijkt.

Ik zie weinig tot geen reactie uit China, India, landen uit het midden oosten, Afrika. Er is nog veel keus voor Rusland, vergis je daar maar niet in.

Ja, want China, midden Oosten, ... dat is de referentie ...
Bijna, zo niet de grootste wereld economie? Dat is een mooie referentie ja.
Er zijn nog altijd meer landen op de wereld waar de Russen zaken mee kunnen doen dan landen die sancties opleggen. Neem uw Westerse bril eens af.

Bijna, zo niet de grootste wereld economie? Dat is een mooie referentie ja.
Er zijn nog altijd meer landen op de wereld waar de Russen zaken mee kunnen doen dan landen die sancties opleggen. Neem uw Westerse bril eens af.
Dus bedoel je daarmee dat we plots al onze sancties moeten laten vallen dan?

Met goed komen bedoel ik natuurlijk de relaties tussen Rusland en landen die de mensenrechten ook respecteren, niet de relaties tussen Rusland en andere dubieuze landen zoals China.

Actie van Azov-bataljon

Het Russische ministerie van Defensie claimt echter dat het gaat om een actie van het Oekraïense Azov-bataljon. “Deze nationalisten hebben explosieven aangebracht in het gebouw, ze gijzelen er ook burgers. Dit was zeker geen luchtaanval. De Russische luchtmacht voerde op 16 maart overdag geen enkele missie uit waarbij gronddoelwitten in Marioepol geviseerd werden”, klinkt het.

Je kan je je toch bijna niet voorstellen dat Rusland dit telkens zo "verkoopt" aan zijn bevolking, en die bevolking dat dan ook nog grotendeels slikt en gelooft. Het erge is wellicht dat het gros van de Russische regerings- en legerleiders dat ook gewoon voor waar aannemen.

En wellicht tonen ze daar ook delen van artikels die hier verschijnen, als zijnde Westerse in scène gezette propaganda welke dient om Rusland in een slecht daglicht te brengen?

Toch bizar hoe dit kan, in een compleet open lijkende wereld op gebied van media, internet en communicatie.

De Russen hebben geen volledige controle over de lucht, geen echte vooruitgang meer op de grond. Wat ze controleren van gebied is meestal niet meer dan de wegen.
Het bombarderen van burgers is een drukkingsmiddel om betere voorwaarden te hebben bij onderhandelingen want ik vermoed dat ze ook weten dat het gedaan is.
Als de NAVO landen vermoeden dat het einde is van Poetin in de Kremlin dan denk ik dat ze het ook gaan pushen.
Zie opmerkingen van Biden van oorlogscrimineel en de extra leveringen van totaal 1 miljard dollar.

Dus bedoel je daarmee dat we plots al onze sancties moeten laten vallen dan?

Met goed komen bedoel ik natuurlijk de relaties tussen Rusland en landen die de mensenrechten ook respecteren, niet de relaties tussen Rusland en andere dubieuze landen zoals China.
Tuurlijk niet, dat heb ik ook nergens gezegd. Ik zeg alleen dat Rusland helemaal niet zo geïsoleerd is als ze ons willen doen geloven.

Wat me wel zeer duidelijk geworden is nu is dat de "westerse landen" moeten stoppen met de rest van de wereld proberen/willen helpen. De rest van de wereld doet duidelijk niet hetzelfde terug nu er in Europa een probleem is.

Dus hou aub het geld hier ipv het weg te gooien aan hulp in "niet westerse landen" en zorg dat hier de economie fatsoenlijk ondersteund wordt, zorg dat we onafhankelijk worden van niet westerse landen en zorg dat defensie op punt staat. Maar stop met geld weg te gooien aan landen waar toch niks van gaat komen en stop met landen ons westerse gedachtegoed proberen op te leggen, dat werkt niet.

Toch bizar hoe dit kan, in een compleet open lijkende wereld op gebied van media, internet en communicatie.
Dit is ook omdat je vanuit onze westerse bril kijkt. In veel landen, waar veel meer mensen wonen dan hier, is helemaal geen open media, internet en communicatie. Dus het verbaast me helemaal niet dat die hun lukt zonder al te veel problemen.

is toch gewoon een verderzetting van het oorspronkelijk verhaal: "kijk eens wat onze arme broeders te lijden hebben onder de heersende neonazi's." We moeten die zo rap mogelijk bevrijden en onze precisie acties lopen volgens plan.

Onbegrijpelijk dat die onmensen uit het Westen ons hiervoor haten.

Terug
Bovenaan