Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Klopt, de mislukking van de Energiewende in Duitsland is één van de oorzaken dat we vandaag massaal veel olie/gas moeten importeren.
Maar je kan helaas niet in de tijd teruggaan en daar iets aan veranderen...

De oplossing was om ons te houden aan de afspraken binnen NAVO en de minimumdefensie-uitgaven die toen afgesproken waren. Dan hadden we militair veel sterker gestaan.
En dan?
Was Putin dan Oekraïne niet binnen gevallen? -> maakt geen verschil uit, want geen lid van de NAVO.
Zouden we dan nu wel Oekraïne met vliegtuigen en tanks durven redden? -> neen, want Rusland heeft nog altijd dezelfde kernwapens.
NAVO is sterk genoeg om Rusland aan te pakken, maar durft het niet omwille van de kernwapens, of doet het niet uit realpolitiek omdat Oekraïne het vuile werk (Rusland verzwakken) voor ons doet.

Europa zit te hopen dat Putin snel gewipt wordt en zijn opvolger belooft netjes te spelen. Dan kunnen we de sancties afbouwen en wordt het gas goedkoper en hebben we geen probleem volgende winter. Op lange termijn gaan we meer investeren in militaire macht en energie onafhankelijkheid door te focussen op groene energie. Maar dat gaat zeker 5 tot 10 jaar duren. In die tijd hopen we dat de boel stabiel blijft.

Ook was het een oplossing geweest om ons niet gigantisch afhankelijk te maken van olie en gas. Amerika heeft dit gedaan door massaal schalie-gas te exploiteren. Een keuze die wij niet maakten en dit zijn nu de gevolgen.
Schaliegas heeft ook een kost: een milieu kost, meer aardbevingen, vervuiling van water, etc.
Ik zie echter niet in hoe meer budget in NAVO steken ons minder afhankelijk had gemaakt van olie en gas.
Ja, kiezen is verliezen en achteraf is het altijd gemakkelijk neuten op gemaakte keuzes, maar als er andere keuzes waren gemaakt, was men hier ook aan het klagen.

Klopt, de mislukking van de Energiewende in Duitsland is één van de oorzaken dat we vandaag massaal veel olie/gas moeten importeren.
Maar je kan helaas niet in de tijd teruggaan en daar iets aan veranderen...

Als je hier zomaar blijft doen alsof er niets gebeurd is, dan heb je iedere 10 jaar een nieuwe invasie in Oost-Europa. Dat is de werkelijkheid.

De keuze is simpel: Ofwel snijden we deels in ons vel om Rusland een halt toe te roepen ofwel doen we de klassieke Europese reactie (een boze brief sturen :p) en hebben we over 10 jaar een nieuwe oorlog in Oost-Europa en zit je weer in dezelfde situatie want iedere investering is weer uitgesteld en half Europa zit dan nog aan de Russische gaskraan te lurken want "we mogen de bevolking toch niet meer laten betalen voor energie?".

En de Indiërs maken er ook gebruik van om olie tegen een korting te kopen van de Russen, in roepie.
De verkoop van olie van Rusland naar India is al verviervoudigd was afgelopen week op ter zaken.

Dus nogmaals, wie denkt dat Rusland geisoleerd is. Wake up.
Neeeeee, je wijkt hiermee af van het goedgekeurde verhaal! Sssshhhhhh!
Niet goed hoor!

@Multiboxer waar heb je het in godsnaam over.
Ik google "india rusland" en krijg voldoende artikels van westerse media waar dit besproken wordt.
"Goedgekeurde verhaal"? Kijk jij dan enkel en alleen naar HLN ofzo?

Bv. https://www.bbc.com/news/world-asia-india-60552273

Dan had je momenteel betere kaarten in uw hand.
Nu wordt Oekraïne recht gehouden door de VS, wij staan er opnieuw bij en kijken ernaar.

Trump had gelijk toen hij ons verweet dat we te weinig aan defensie gaven.
We mogen weer héél content zijn dat de VS opnieuw onze problemen oplost.

Als je hier zomaar blijft doen alsof er niets gebeurd is, dan heb je iedere 10 jaar een nieuwe invasie in Oost-Europa. Dat is de werkelijkheid.

De keuze is simpel: Ofwel snijden we deels in ons vel om Rusland een halt toe te roepen ofwel doen we de klassieke Europese reactie (een boze brief sturen :p) en hebben we over 10 jaar een nieuwe oorlog in Oost-Europa en zit je weer in dezelfde situatie want iedere investering is weer uitgesteld en half Europa zit dan nog aan de Russische gaskraan te lurken want "we mogen de bevolking toch niet meer laten betalen voor energie?".
Massaal wapens leveren, logistiek en intel is toch niet niets doen?
Het enige extra dat we kunnen doen is troepen leveren, wat waarschijnlijk al deels gedaan wordt met het vreemdelingenlegioen.

Mijn bescheiden mening wat Europa nu dient te doen: meer uitgaven voor defensie, veel nieuwe kerncentrales en meer investeringen voor onderzoek naar hernieuwbare energie. In tussentijd de gas-/oliekraan vanuit Rusland volledig open zodat onze bedrijven relatief goedkoop energie hebben, want deze bedrijven moeten de motor zijn én de geldschieter van voorgaande meeruitgaven.

Het enige extra dat we kunnen doen is troepen leveren, wat waarschijnlijk al deels gedaan wordt met het vreemdelingenlegioen.

Mijn bescheiden mening wat Europa nu dient te doen: meer uitgaven voor defensie, veel nieuwe kerncentrales en meer investeringen voor onderzoek naar hernieuwbare energie. In tussentijd de gas-/oliekraan vanuit Rusland volledig open zodat onze bedrijven relatief goedkoop energie hebben, want deze bedrijven moeten de motor zijn én de geldschieter van voorgaande meeruitgaven.

Dat is absoluut niets waard zolang dat Rusland financieel kan blijven draaien. Kan je nog beter niets geven en hopen dat het Oekraïnse lijden snel voorbij is want anders zit je dan eigenlijk te hopen in nog 10 jaar lang lijden en vechten in Oekraïne. Eerlijk, als dat de tactiek zou zijn, dan zijn we niet beter dan Poetin.

Wapens, logistiek en intel bestrijd je Rusland mee aan hun "uitgavenzijde" en is niet eens zichtbaar voor de gemiddelde Russische burger. Al die Russische verliezen in Tsjetsjeense oorlogen werd ook toegedekt met de mantel der liefde. Ministerie van propaganda kan dat makkelijk een paar jaar lang onder de mat schuiven.

Economische sancties bestrijd je Rusland met hun "inkomstenzijde" en is tenminste zichtbaar in Moskou. De McDonalds die toe gaat, de munt die ineenstort, de jobs die wegvallen, dat kan je niet verstoppen. Dat ziet iedereen.

Dan had je momenteel betere kaarten in uw hand.
Nu wordt Oekraïne recht gehouden door de VS, wij staan er opnieuw bij en kijken ernaar.
Say what? Alsof de VS de enige is die Oekraïene recht houd? Ben je de steun van Europa, de integratie van het Oekraïense stroomnet in het Europese en de opvang van vluchtelingen vergeten? Misschien eens afvragen wat jij liever zou hebben zou hebben als ze Belgie binnenvallen, dat de VS wat militair materieel dropt of je liever zou hebben dat uw naasten opgevangen worden en je jezelf kan in leven houden
Trump had gelijk toen hij ons verweet dat we te weinig aan defensie gaven.
We mogen weer héél content zijn dat de VS opnieuw onze problemen oplost.

Wederom geloof je hier dat we in europa niks doen.
Hoe contradictorisch, pleiten voor meer uitgaven (en ergo hogere belastingen) om goedkope energie te hebben,

Wapens, logistiek en intel bestrijd je Rusland mee aan hun "uitgavenzijde" en is niet eens zichtbaar voor de gemiddelde Russische burger. Al die Russische verliezen in Tsjetsjeense oorlogen werd ook toegedekt met de mantel der liefde. Ministerie van propaganda kan dat makkelijk een paar jaar lang onder de mat schuiven.
In Tsjetsjenië zat je blijkbaar aan 1.250 tot 2.000 Russische doden op 5 jaar.
Nu zit je aan een veelvoud daarvan op 4 weken en loopt iedereen met een gsm rond waar een camera in zit.

Kan best zijn dat dit nog kan verzwegen worden, maar geen idee of dat tegenwoordig nog zo makkelijk gaat.

Say what? Alsof de VS de enige is die Oekraïene recht houd? Ben je de steun van Europa, de integratie van het Oekraïense stroomnet in het Europese en de opvang van vluchtelingen vergeten? Misschien eens afvragen wat jij liever zou hebben zou hebben als ze Belgie binnenvallen, dat de VS wat militair materieel dropt of je liever zou hebben dat uw naasten opgevangen worden en je jezelf kan in leven houden
De enige niet, de voornaamste wel. Wapens + intel + communicatiemiddelen (duizenden Starlinks bijv.).
Opvang van vluchtelingen doen we wel, gelukkig maar. Het zou erg zijn als we zelfs dat niet konden...

Wat ik liefst zou hebben:
Mijn vrouw en kinderen in veiligheid en ik tenminste iets deftig van wapens zodat ik ons land mee kan helpen verdedigen, want ik mag het land toch niet uit. Ondertussen hopen dat heel ons hebben en houden niet aan gort wordt geschoten omdat je anders alles wat je materieel hebt opgebouwd in uw leven kwijt bent.

Mijn overgrootouders hebben dezelfde keuze moeten maken. In WO1 zijn ze gevlucht naar Frankrijk om erna terug te komen in een volledig geplunderd huis. In WO2 zijn ze gebleven om dit niet opnieuw te moeten meemaken.

tjah, waarom vloeit het gas nog?
Wat is jouw alternatief daarvoor?
Europese bedrijven laten stilvallen om een punt te maken?

Hoe contradictorisch, pleiten voor meer uitgaven (en ergo hogere belastingen) om goedkope energie te hebben,
Bijlange niet.
Groei van de economie zorgt voor meerinkomsten, deze gebruiken voor innovatie en defensie.

Wat is jouw alternatief daarvoor?
Europese bedrijven laten stilvallen om een punt te maken?
Net alsof europese bedrijven enkel en alleen energie nodig hebben om economische groei te realiseren, je negeert hier maar voor het gemak dat er ook grondstoffen als afzetmarkten nodig zijn die momenteel ook serieus onder druk staan. Wederom, niet enkel in europa kreunt men onder de hoge energieprijzen of inflatie.
Bijlange niet.
Groei van de economie zorgt voor meerinkomsten, deze gebruiken voor innovatie en defensie.
en over hoeveel groei spreken we hier dan?

Net alsof europese bedrijven enkel en alleen energie nodig hebben om economische groei te realiseren, je negeert hier maar voor het gemak dat er ook grondstoffen als afzetmarkten nodig zijn die momenteel ook serieus onder druk staan.
Tuurlijk zijn die ook belangrijk. Maar met voldoende grondstoffen en afzetmarkten ben je niets als uw fabrieken niet kunnen draaien omdat er geen energie is. Je geeft trouwens geen alternatief voor als we de gaskraan volledig dicht zouden draaien... :tongue:

Wederom, niet enkel in europa kreunt men onder de hoge energieprijzen of inflatie.
Klopt, maar landen die de sancties handhaven hebben er meer last van.
India heeft 30% korting gehad op Russische olie en China kan zich mogelijks goedkoop inkopen in Russische firma's zodat ze zich ook op heel lange termijn voorzien van goedkope energie.

en over hoeveel groei spreken we hier dan?
Geen idee.

Als het nog maar een paar procent extra bbp-groei is over x-aantal jaar zou dat m.i. al veel schelen.
Het is bijv al decennialang een probleem om ons defensiebudget van 1% naar de verplichte 2% te krijgen.

Edit: dit is teveel offtopic aan t gaan, reageer gerust maar ik hou ermee op.

In Tsjetsjenië zat je blijkbaar aan 1.250 tot 2.000 Russische doden op 5 jaar.
Nu zit je aan een veelvoud daarvan op 4 weken en loopt iedereen met een gsm rond waar een camera in zit.

Kan best zijn dat dit nog kan verzwegen worden, maar geen idee of dat tegenwoordig nog zo makkelijk gaat.

Dan ken je de propagandamachine niet zo goed.

Als weduwe/ouder ga je twee keuzen krijgen van de Russische overheid:

Ofwel accepteer je het geld en zwijg je derover. Geen woord in de media. Daarna wordt je zoon/echtgenoot postuum beloond met een medaille "held van de Russische staat"
Ofwel doe je je mond open en ben je het geld kwijt, gaat de Russische overheid zeggen dat hij weggelopen is of dat hij zelfmoord heeft gepleegd (non-combatant death) dus dat je geen recht hebt op zijn pensioen of geld. Daarbovenop ben je een paria voor je omgeving. Iedereen ontwijkt je, je bent je job kwijt,...

Wapens geven aan de Oekraïners zonder economische sancties tegen Rusland. Je kan dan evengoed je huis verwarmen door een Oekraïener in huis te halen en die in brand steken. Even ethisch. Dan stel ik nog liever voor dat we de Russen helpen door mee Oekraïne te bombarderen zodat de oorlog sneller gedaan is. Dan kan iedereen lustig zijn chauffage weer op 21graden zetten.

Laatst bewerkt:
Ale de hamsteraars zijn ook terug. Waarom moet iemand een voorraad zonnebloemolie opslaan???

Because you can? :unsure:

Hier net buiten aan colruyt, olie op (had geen nodig maar oog viel erop) bloem op, zelfs type 00. Wc papier ook ver leeg. En overal papier: max 2 per klant

Ik loop wat achter in de thread, maar ik vermoed verbonden aan berichten over effectieve tekorten.

Hier in Indonesië (grote producent van palmolie) zijn er ook al een paar weken tekorten in winkels, zijn de prijzen verhoogd, en zijn er export beperkingen op palm olie gerelateerde producten.

Ironisch genoeg moesten wij daardoor van een leverancier lokaal plots extra stock nemen omdat ze hun product niet meer mochten exporteren maar de fabriek vol zat.

De verkoop van olie van Rusland naar India is al verviervoudigd was afgelopen week op ter zaken.

Dus nogmaals, wie denkt dat Rusland geisoleerd is. Wake up.

Niet overdrijven he. India importeerde een peulschil uit Rusland, amper 5% van de Russische olie export was voor India. Maar liefst 50% van hun olie export komt naar de EU. Als wij zouden besluiten de olie-importen te stoppen, of zelfs maar te halveren, gaat Rusland dat veel en veel meer voelen dan dat India haar kleine import gaat vervoudigen aan sterk verminderde prijzen.

Als je dit soort zaken leest, begrijp je ook waarom veel Russen gewoon niks meer doen of zeggen erover.

Niks zeggen (al jarenlang eigenlijk) is nu eenmaal het gemakkelijkste... De menselijke reflex van "als ik gewoon doe wat men zegt en me stil hou, dan ben ik veilig en zal er voor mij niks veranderen". Helaas herhaalt de geschiedenis zich, want door niks te doen wordt de situatie stilaan alleen maar erger en erger.

Dat is trouwens niet bedoeld als 'anti-Rus' argument, want het kan overal gebeuren. Denk eens voor uzelf na of ge genoeg moed zou hebben om uw comfortabel leven op te geven... :unsure:

Dicht bij een akkoord volgens Turkije. Toch een beetje sceptisch daarover.
Het is mss al de vijfde keer dat ze dit aankondigen, meestal van Russische kant. Ik blijf ook sceptisch. De berichten zijn er vooral om een totale internationale blokkade van Rusland te voorkomen en tijd te kopen voor versterkingen of hergroeperingen van de invasie. Ik neem aan dat het nu niet anders is.

Het gaat nog altijd over de speerpunten neutraliteit, demilitarisering, denazificatie en erkenning van Donbas en Krim, dat ligt moeilijk bij Oekraïne.

Als je dit soort zaken leest, begrijp je ook waarom veel Russen gewoon niks meer doen of zeggen erover.

Niks zeggen (al jarenlang eigenlijk) is nu eenmaal het gemakkelijkste... De menselijke reflex van "als ik gewoon doe wat men zegt en me stil hou, dan ben ik veilig en zal er voor mij niks veranderen". Helaas herhaalt de geschiedenis zich, want door niks te doen wordt de situatie stilaan alleen maar erger en erger.

Dat is trouwens niet bedoeld als 'anti-Rus' argument, want het kan overal gebeuren. Denk eens voor uzelf na of ge genoeg moed zou hebben om uw comfortabel leven op te geven... :unsure:
Ja maar dat leven in angst en niks mogen zeggen kan toch ook niet goed zijn voor de motivatie bij de Russen. Er is daar ook een lagere levensstandaard, veel alcoholisme, etc
Dan alle westerse bedrijven die zich terugtrekken, het blokkeren/stopzetten van westerse platformen zoals Facebook, twitter, Netflix, Instagram ... gaat ook niet helpen.

Terug
Bovenaan