RidderBauknecht
Well-known member
[...]
Ik denk dat de discussie vooral gaat over dit bericht:
Oekraïne heeft Poetin ook de nodige munitie gegeven om de oorlog te verkopen, door niets te doen aan extreemrechts.
Daar wordt dan nogal snel (in typische BG-stijl) van gemaakt alsof @w00tw00t bijna pro-invasie is (zo komt hij/zij bij mij niet over, voor alle duidelijkheid) wat dan ook wel weer een brug te ver is, maar ik vind dat wel, zoals ik eerder in de thread heb aangegeven, een foute statement. Dat van extreemrechts, dat is wat Putin nu gebruikt om die invasie te verkopen. Had daar echter geen enkele extreemrechtse burger in heel dat land rond gelopen dan had hij wel iets anders verzonnen. Dat heeft mijns inziens niets te maken met 'munitie geven', want dat impliceert toch alsof de schuld (deels) bij Oekraïne ligt en dat, als ze hun probleem met extreemrechts hadden opgelost, er nu geen oorlog zou zijn.
Ik kan wel volgen dat het 'verspreiden' van die retoriek wordt aanzien als zijnde fout, want ook al zou er een probleem zijn met extreemrechts in Oekraïne, dan nog is dat geen geldige reden voor Rusland om een natie binnen te vallen en burgers bij de vleet omver te schieten en bombarderen. Er is geen enkele geldige reden voor Rusland om Oekraïne binnen te vallen, dus moet er eigenlijk niet over 'munitie geven' gepraat worden, alsof ze het misschien (voor een heel klein deeltje) zelf uitgelokt hebben. Ik denk dat dat het punt is, ook al wil ik natuurlijk voor niemand praten.
[Edit] Er mag ook niet vergeten worden dat het beïnvloeden en manipuleren van meningen en 'public discourse' niet gebeurt met 1 fake news bericht, waarna er bij duizenden mensen 'een lampje gaat branden'. Dat gaat traag en gestaag, door middel van het 'relativeren' van bepaalde dingen ('achja, eigenlijk waren er inderdaad wel veel Nazi's in dat land,' of het welgekende 'de USA/Europa moet niks zeggen met hun oorlogsverleden!'), door het manipuleren van filmpjes en nieuws, het aanmaken van valse social media accounts, ... Daarmee zeg ik niet dat iedereen die zulke uitspraken doet een Russische trol is of de invasie steunt, maar ik begrijp wel waarom sommige leden snel zijn om van die typische propagandauitspraken te benoemen.
Laatst bewerkt: