Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Heeft hij ongelijk?
Zie jij nog een toekomst voor Poetin, zeker met de verhoudingen met het westen?

Je kan toch niet terug normaal doen tegen Poetin nadat hij eenzijdig beslist om een oorlog te starten.
Voor Putin zelf vermoedelijk niet, voor zijn mogelijke opvolger hopelijk wel, en dat zal ook geen democratisch verkozen persoon zijn. Zowel Rusland en het Westen hebben alleen maar te winnen bij een normalizatie van de relaties.

De VS heeft natuurlijke een rijke traditie van overal olie op het vuur (en vuur op de olie) te gooien die het in ere moet houden. De gevolgen zijn alleszins niet voor hen.

Pff niet mee akkoord. Wat Poetin nu doet is toch compleet geschift. Het is echt een gruwel dat daar gaande is. Wat mij betreft mag Rusland een serieus hoge prijs voor gaan betalen.
Normalisatie van de relaties = een eerste stap naar "hij gaat er mee wegkomen" ?

Pff niet mee akkoord. Wat Poetin nu doet is toch compleet geschift. Het is echt een gruwel dat daar gaande is. Wat mij betreft mag Rusland een serieus hoge prijs voor gaan betalen.
Normalisatie van de relaties = een eerste stap naar "hij gaat er mee wegkomen" ?
Het is niet de eerste keer dat Poetin zoiets doet en niet de eerste keer dat de relaties daarna normaliseren. Als dat nu niet gebeurd is dat eerder omdat wij er anders op reageren dan bij eerdere keren en minder omdat Putin iets doet dat hard afwijkt met zijn al lang bestaande modus operandi.

Heeft hij ongelijk?

Je kan toch niet terug normaal doen tegen Poetin nadat hij eenzijdig beslist om een oorlog te starten.
Ja hij heeft ongelijk.
Een toekomst voor Poetin is quasi onbestaande met de westerse landen zoveel is duidelijk. Maar dat wil niet zeggen dat je moet vervallen in een oorlogsrethoriek. Ondertussen is er onnoemelijk leed en daarom moet de angel zo snel mogelijk uit dat conflict gehaald worden.

Ja hij heeft ongelijk.
Een toekomst voor Poetin is quasi onbestaande met de westerse landen zoveel is duidelijk. Maar dat wil niet zeggen dat je moet vervallen in een oorlogsrethoriek. Ondertussen is er onnoemelijk leed en daarom moet de angel zo snel mogelijk uit dat conflict gehaald worden.

je beseft toch dat er maar 1 iemand is die de angel eruit kan halen hé. Dat is Poetin zelf.
Of wil je dat het Westen toegevingen doet aan hem om die angel eruit te halen en hij binnen een paar jaar opnieuw eens een landje gaat aanvallen want het is niet de eerste keer dat hij het doet.

Ik snap @zwarten zijn standpunt maar stel mij ook wel de vraag of diplomatie nog een optie is wanneer het Kremlin toch alleen maar liegt. Je weet op den duur niet meer wat je nog serieus moet nemen.

je beseft toch dat er maar 1 iemand is die de angel eruit kan halen hé. Dat is Poetin zelf.
Of wil je dat het Westen toegevingen doet aan hem om die angel eruit te halen en hij binnen een paar jaar opnieuw eens een landje gaat aanvallen want het is niet de eerste keer dat hij het doet.
Er zijn er heel studies en boeken over geschreven maar de game theory die ze gebruikt hebben om de angel uit de cuba crisis te halen zou nu toch ook kunnen werken?
Harvard style of neogation.. Win win.
Wij geven iets, zij geven iets.. Zo verder bouwen om zo snel mogelijk de onnodige toekomstige doden te vermijden.
Allez momenteel geeft Biden alleen maar legitimatie aan Poetin en dat lijkt me een slecht recept.

Heeft hij ongelijk?

Ja, totaal verkeerde uitspraak die dan weeral snel snel gecorrigeerd moest worden door zijn staf :p.

Het probleem met Biden's uitspraak is dat Rusland weer het klassiek verhaal kan draaien van Westerse "regime changes" en dit gewoonweg live doorzenden aan hun eigen bevolking.
"Zie je wel. Hij zegt het zelf! ..."

Biden wordt nu zelf onderdeel van de Russische propaganda. Wees maar zeker dat zijn uitspraak iedere dag op Russische TV wordt getoond :p.

INT: How on earth did we survive, and who gets the credit?

RM: Luck. Luck was a factor. I think, in hindsight, it was the best-managed geopolitical crisis of the post-World War II period, beyond any question. But we were also lucky. And in the end, I think two political leaders, Khrushchev and Kennedy, were wise. Each of them moved in ways that reduced the risk of confrontation.​

Ja, totaal verkeerde uitspraak die dan weeral snel snel gecorrigeerd moest worden door zijn staf :p.

Het probleem met Biden's uitspraak is dat Rusland weer het klassiek verhaal kan draaien van Westerse "regime changes" en dit gewoonweg live doorzenden aan hun eigen bevolking.
"Zie je wel. Hij zegt het zelf! ..."

Biden wordt nu zelf onderdeel van de Russische propaganda. Wees maar zeker dat zijn uitspraak iedere dag op Russische TV wordt getoond :p.

Voor een land dat enkel fakenews heeft op z'n nationale zenders en zelfs met moeite spreekt over de 'special operation' denk ik niet dat het zo groot gevolg zal hebben.
Maar je kan wel zeggen dat het diplomatisch minder tactvol is.
Het maakt ook duidelijk aan de omgeving van Poetin dat het voor het westen einde verhaal is voor hem.

Als ik moet kiezen tussen een Biden die Poetin terecht een "Butcher" en een oorlogscrimineel die niet aan de macht kan blijven noemt en een Donald Trump die hem de dag na het begin van de invasie feliciteert met zijn geniale zet....dan weet ik het wel.

Biden maakt af en toe een uitschuiver, maar de lijn is in elk geval getrokken en de retoriek duidelijk. Ik mag er niet aan denken wat de gevolgen geweest zouden zijn zonder een USA bij de Navo.

Biden maakt af en toe een uitschuiver, maar de lijn is in elk geval getrokken en de retoriek duidelijk. Ik mag er niet aan denken wat de gevolgen geweest zouden zijn zonder een USA bij de Navo.

Daar ben ik volledig met eens.
De andere landen van NAVO en EU zitten elvendertig bijkomende sancties uit hun duim te zuigen om toch maar niet TE harde statements te moeten maken richting Rusland. Want ahja: Hij heeft het gas en maakt bedreigingen naar ons toe, dus laten we hem niet te kwaad maken.

Wanneer het conflict blijft aanslepen en Putin nog een paar bloedrode lijnen overschrijdt door gerichte (biologische?) aanvallen op burgers te done, dan zie ik USA het voortouw nemen om uiteindelijk toch militair tussen te komen (lees: Russen uit Oekraïne verjagen). Dit is toch de uitgelezen kans voor USA om het Russische leger, dat relatief zwak en chaotisch overkomt, onder de voet te lopen?

Als ik moet kiezen tussen een Biden die Poetin terecht een "Butcher" en een oorlogscrimineel die niet aan de macht kan blijven noemt en een Donald Trump die hem de dag na het begin van de invasie feliciteert met zijn geniale zet....dan weet ik het wel.

Wat een fake news.
Het is overigens ook een vals dilemma, Trump is immers niet president maar Biden wel.
En zoiets zeggen was ook gewoon uitermate dom en onnodig olie op het vuur gooien, daarom dat zijn medewerkers snel daar waarom om de situatie proberen recht te trekken.

Het is niet omdat Putin duidelijk de grote schurk is in het verhaal dat je daarom andermans fouten zomaar moet ontkennen en we anderen dan maar de vrijgeleide moeten geven om alles nog meer te laten escaleren.

Ik hoop echt dat de US zich niet te veel meer moeit in deze kwestie en dat de EU,Ukr & Ru een evenwichtige oplossing kunnen vinden.
Die Amerikanen zijn echt totale wacko's en stoken overal ter wereld oorlog en verderf en het liefst niet te dicht bij huis.
Wij zitten hier lokaal met alle miserie omdat Joe Biden denkt dat hij weeral totaal los kan gaan zoals ze doen in Libië, Irak, Iran, Syrië enz....
Als ze er niet zelf achter zitten dan voeren ze wel oorlog by proxy.

Dit is de zoveelste keer dat dit filmpje voorbij komt, Mischien eer het topic doorlezen voor het nog maar eens te posten.
Wanneer wordt Verhofstadt en zijn vrienden eens ter verantwoording geroepen?
Ik vind dat hij voor een groot deel mee de schuld heeft aan de totale escalatie van dit conflict!

Wat een fake news.

Fake news? Seriously, gaan we die kaart trekken? Verbeter me als ik het verkeerd heb, maar heeft Trump wel of niet de dag na de invasie gezegd dat het een geniale zet van Putin was?

Ik hoop echt dat de US zich niet te veel meer moeit in deze kwestie en dat de EU,Ukr & Ru een evenwichtige oplossing kunnen vinden.
Die Amerikanen zijn echt totale wacko's en stoken overal ter wereld oorlog en verderf en het liefst niet te dicht bij huis.
Wij zitten hier lokaal met alle miserie omdat Joe Biden denkt dat hij weeral totaal los kan gaan zoals ze doen in Libië, Irak, Iran, Syrië enz....
Als ze er niet zelf achter zitten dan voeren ze wel oorlog by proxy.

Wij zitten in beide gevallen in de miserie:
1. Vandaag en morgen en overmorgen en misschien over 6 maanden nog wanneer het conflict blijft duren. Denk maar aan gas, graan, vluchtelingen, ... .
2. Bij een escalatie zitten we waarschijnlijk nog meer in de miserie OF met wat geluk kan er een korte maar hevige tegenreactie komen van USA/EU/NAVO waardoor alles relatief snel 'het oude' is (wishful thinking, I know).

Iedereen hoopt op een snelle en evenwichtige oplossing, maar mede door de inlichtingen en wapenleveringen van USA kan het Oekraïense leger grotendeels standhouden en is er (hopelijk) nog een oplossing mogelijk door aan tafel te gaan zitten. Zonder die hulp was Oekraïne al ingelijfd door Rusland.

Terug
Bovenaan