Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Als Rusland er niet in slaagt Kyiv én Odesa in te nemen zie ik dat als een stevige overwinning voor de Oekraïense strijdkrachten. De hoofdstad, en de grootste havenstad van het land.

Maar laat dit vooral geen aangrijppunt worden voor eventuele concessies in Donbad of de Krim.

Referenda onder de bevolking? Die zijn op voorhand gedoemd om te mislukken, afin vanuit Oekrains standpunt. Die gebieden zijn grotendeels in Russisch bezit, die verkiezingen zullen op Russische manier georganiseerd worden. We zullen zoals in de Krim 99% resultaten pro Rusland zien, ondanks dat 30 jaar geleden nog 65-70% pro Oekraine was en ook in verscheidene polls in 2013 er maar een minderheid van 20-30% pro Russisch was. Veranderingen kunnen natuurlijk verklaard worden a.d.h.v. migraties, veel Oekrainers zijn weggetrokken uit de oorlogsgebieden en zij die naar het Westen getrokken zijn, zullen niet veel voelen om terug te keren, zij die naar Rusland uitgeweken zijn, worden waarschijnlijk geforceerd teruggestuurd (of keren vrijwillig terug omdat de kans bestaat dat ze officieel Russisch/onafhankelijk kunnen worden). Enkele 10.000'en Russen daar ook even tijdelijk verblijfsrecht geven om mee te stemmen en bam, 't is geregeld.
Dat zeg ik niet.. dat zegt Zelensky ivm die referenda onder de Oekraïnse bevolking... maar er zullen nog wel meer voorwaarden zijn veronderstel ik. Het wordt daar meer dan waarschijnlijk sowieso nog een lange zit.

En uiteindelijk beslist Poetin als puntje bij paaltje komt of de voorwaarden/toegevingen van Oekraïne al dan niet worden aanvaard. Ik zie hem eerder nog een gemene stoot uithalen die niemand verwacht...

Goh, Oekraine kon in 2014 al niet eens de Donbas heroveren op enkele duizenden Russisch gesponsorde rebellen, waarom zou het nu dan wel lukken tegen enkele tienduizen effectieve Russische troepen met alle openlijke support van het moederland. De Russen kunnen zich daar ingraven en dan worden zij de defensieve partij zonder veel druk en logistieke problemen. Oekraine kan in theorie ook niet teveel bombarderen want het is hun eigen land (niet dat dat hun voordien echt veel tegenhield maar bon).
Ze gaan al moeten hopen dat het inderdaad een heel langdurende strijd wordt waarbij uiteindelijk Rusland ten onder gaat aan de sancties, anders gaan ze toch de Donbas kwijtraken.

i don't even.. i mean... wtf :oink:
knap staaltje whataboutism
Leuk weetje: Rusland had zeer tijdelijk een kolonie in Djibouti, genaamd New Moscow. Maar na protest van Frankrijk werd de kolonie al snel weer opgedoekt.

Het feit dat Ruslands imperialistische ambities gefocust waren op Oost-Europa en Manchuria, het zelf in in zeer beperkte mate toegang had tot Afrika en in financiële problemen zat in de 19de eeuw zal wel een grotere rol hebben gespeeld dan ethische overwegingen :laugh:

Het feit dat Rusland vroeger ook slavernij had reppen ze geen woord over. Kunnen die eigenlijk iets anders dan propaganda posten.

Stalin, één van de grootste massamoordenaars uit de recente geschiedenis die zijn volk uithongerde, in gulags stak voor geen reden,...

Maar hey: de anderen hebben wel slaven gehad. :rofl:
Selectieve geschiedenis voor gevorderden.

Dienen idioot Kadyrov wil nogmaals 'bewijzen' dat hij wel echt aan het vechten is in Oekraïne door een foto te trekken dat hij aan het bidden is bij een tankstation.... waarvan er geen zijn in Oekraïne.

2 weken geleden zat hij te stoefen dat hij op 20km van Kiyv zat, ook gelogen kennelijk:
is er Rosneft in Donetsk / Lugansk / Krim ?

Boots on the ground in Rusland in combinatie met een falend Russisch leger om de opmars van de vijand te stuiten, zo zou ik dat interpreteren.
Je zou het eventueel ook kunnen interpreteren als het feit dat de sancties het moederland zodanig hard treffen dat het "failliet" zou gaan. Lijkt mij dat iemand dat toch ook wel als een vorm van existentiële bedreiging zou kunnen zien, als die van slechte wil zou zijn.

Inderdaad, lijfeigenschap is als ik me niet vergis pas zeer laat afgeschaft in Rusland. Kocht je als aristocraat grond, kreeg je de boeren erbij.
Tussen het Russische model van lijfeigenschap en de transatlantische slavenhandel is er nog wel een wereld van verschil natuurlijk.

edit: sorry, wil niet te offtopic gaan =p Klopt wel dat Rusland zelf voldoende geschiedenis heeft met slavernij dat ze hier niet de morele high ground kunnen claimen.

Laatst bewerkt:
Je zou het eventueel ook kunnen interpreteren als het feit dat de sancties het moederland zodanig hard treffen dat het "failliet" zou gaan. Lijkt mij dat iemand dat toch ook wel als een vorm van existentiële bedreiging zou kunnen zien, als die van slechte wil zou zijn.
Iemand die van slechte wil is, heeft geen reden nodig he :).
Maar om heel u nucleair apparaat en zijn operatoren mee te hebben moet ge natuurlijk zorgen voor een legitieme reden zorgen, dat is waar.

Er blijkt een explosie te zijn in Rusland, maar de Russische media weet niet wie de schuld te geven:

"Russian state media seems to be unsure over whether the ammo depot explosion in the Belgorod region was caused by a Ukrainian attack or human error, with TASS claiming it was an attack and Ria Novosti claiming it was human error."

Zijn ze al geen regionale grootmacht? Het enige wat ze nog missen zijn kernwapens.
Zeer zwakke economie op dit moment. Turkije is een beetje het Rusland van het Midden-Oosten. Misschien wel veel potentieel, maar op dit moment gaat het niet goed, en ik denk niet dat Erdogan/AKP er gaan in slagen om volgend jaar de verkiezingen te winnen.

Er blijkt een explosie te zijn in Rusland, maar de Russische media weet niet wie de schuld te geven:

"Russian state media seems to be unsure over whether the ammo depot explosion in the Belgorod region was caused by a Ukrainian attack or human error, with TASS claiming it was an attack and Ria Novosti claiming it was human error."

Ik vermoed prutswerk binnen het Russische leger. Oekraïne heeft weinig te winnen bij het bestoken van Rusland zelf. En gelet op de zwakke prestaties van het Russische leger in het algemeen is het volgens mij geen verre sprong naar een onkundige mishandeling van explosieven in hun wapen depots.

Onkunde en slecht onderhoud lag ook aan de basis van de ontplofte torpedo in de Kursk. Het zou dus geen eerste keer wezen.

Bron? (ik zie dit nog nergens)

Terug
Bovenaan