Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik heb via mijn werk ook al een aantal Russen ontmoet in het verleden.
Pakweg 50% was min of meer 'normaal', de rest was wacko en betrouwde ik voor geen haar.
Volgens mij zit er ook nog een afkeer ingebakken tegenover de ex-sovjet landen. Bv. een ex-collega uit Rusland die niks moest weten van Polen :unsure: Geen idee waarom.

Ik krijg nu de indruk dat de Russische retoriek is 'why does everybody hate us' (en ondertussen liegen en vernietigen).

Ik heb via mijn werk ook al een aantal Russen ontmoet in het verleden.
Pakweg 50% was min of meer 'normaal', de rest was wacko en betrouwde ik voor geen haar.
Volgens mij zit er ook nog een afkeer ingebakken tegenover de ex-sovjet landen. Bv. een ex-collega uit Rusland die niks moest weten van Polen :unsure: Geen idee waarom.

Ik krijg nu de indruk dat de Russische retoriek is 'why does everybody hate us' (en ondertussen liegen en vernietigen).
In mijn Facebook vriendenlijst zit er 1 Rus tussen waarmee ik in Turkije nog zitten zuipen heb en die is compleet anti-Poetin. Maar dat was al van voor de oorlog zo, dat die zelfs meedeed aan manifestaties en zo.

Op mijn werk heeft er een tijd lang een Rus gewerkt en die was wel pro-Poetin en woont nu in Sint-Petersburg naar het schijnt. Geen idee of de oorlog daar iets aan veranderd heeft.

Laatst bewerkt:
Benieuwd hoe sterk Orban dwars gaat liggen als de EU nieuwe sancties wil ondernemen. Hongarije is ondertussen meer en meer aan het uitgroeien tot een Trojaans paard.

Eigenlijk een gemiste kans dat de EU geen procedure heeft om een lidstaat om dergelijke redenen uit de unie te zetten.
Een financieel failliet Griekenland redden? Akkoord, daar hadden we misschien zelfs iets meer moeten kunnen doen, al was het maar niet alleen voor de gewone Griek, maar ook als "signaal" naar de financiële roofdieren/speculanten van de wereld.
Maar een moreel failliet Hongarije als een molensteen om de nek blijven meeslepen? Dat is levensgevaarlijk.

Wat ik mij nu afvraag: kunt ge de doorsnee rus die zich 'laat' brainwashen iets kwalijk nemen?
Als ge zoiets ziet

Dat zijn niet bepaald boomers, maar jonge mensen die meegaan in een untermensch-retoriek. Voor een deel kunt ge de schuld steken op het feit dat de staatsmedia maar 1 soort informatie voedt aan de burgers en dat ze omwille van de taal zich moeilijk op een andere manier kunnen informeren, maar in welke mate kan de doorsnee Rus zich nog, met het toenemende geweld, nog zeggen dat hij onschuldig is?

nb: ik ben mij er volledig van bewust dat bovenstaand filmpje geen bewijs is voor het een of het ander.

Voor wat het waard is, dit filmpje stamt reeds uit 2016 en is dus geen recente respons op de inval.

Edit:

Laatst bewerkt:
eigenlijk een trieste dag gisteren op het internationale toneel. Na de beelden uit oekraine, de verkiezingsoverwinning van orban hebben we nu ook nog in servie een aanhanger van poetin die in het zadel blijft.

Wat ik mij nu afvraag: kunt ge de doorsnee rus die zich 'laat' brainwashen iets kwalijk nemen?
Als ge zoiets ziet

Dat zijn niet bepaald boomers, maar jonge mensen die meegaan in een untermensch-retoriek. Voor een deel kunt ge de schuld steken op het feit dat de staatsmedia maar 1 soort informatie voedt aan de burgers en dat ze omwille van de taal zich moeilijk op een andere manier kunnen informeren, maar in welke mate kan de doorsnee Rus zich nog, met het toenemende geweld, nog zeggen dat hij onschuldig is?

nb: ik ben mij er volledig van bewust dat bovenstaand filmpje geen bewijs is voor het een of het ander.

Ik denk dat we in het Westen vaak vergeten of onderschatten welke rol taal speelt in die evolutie. We nemen het in België bijvoorbeeld vaak als een gegeven dat jij of ik op de website van de VRT ons nieuws kunnen lezen om daarna gewoon naar de BBC te kijken of op de website van Le Monde wat rond te snuisteren. Met wat moeite lukt het de gemiddelde Belg zelfs om een artikel in Bild te ontcijferen denk ik.

Russen hebben dat niet. Een Rus spreekt Russisch... en dat is het. Zelfs in onze oost-europese zusterbedrijven in een internationale sector merk ik dat de kennis van buitenlandse talen (zelfs bij) jongere werknemers heel gebrekkig is. Je kan maar bekijken en lezen wat je effectief kan verstaan. En als dat alleen maar Russisch is dan wordt je kijk op de wereld heel snel heel nauw.

Als die media dan al meer dan 20 jaar alleen maar pro-Russisch propaganda spuit dan krijg je mensen die het bewijs van hun eigen ogen en oren gaan verwerpen.

De reacties op HLN bij beelden van massagraven...
2022-04-04_13-30-35.657-01.jpeg

...het is van een stuitend soort achterlijkheid.

De reacties op HLN bij beelden van massagraven...

...het is van een stuitend soort achterlijkheid.
Social media maakt ons niet dommer, het toont gewoon feitelijk waar de achterlijke mensen zitten.

Nu on a side note, we gaan nog wel enkele keren geconfronteerd worden met zulke beelden. Zeker wanneer Mariupol terug in handen komt van Oekraïne.

Aan het einde van de rit schiet er van Putin waarschijnlijk niet veel meer over dan een ordinaire anno 2022 Nazi-beul. De ironie... denazificatie.

Social media maakt ons niet dommer, het toont gewoon feitelijk waar de achterlijke mensen zitten.
Hah, dat vind ik wel een goeie :laugh:

Een ander groot probleem is dat soort zelf-perpetuerend circlejerk fake news argument. Er moeten het er maar 1 of 2 het terloops vermelden en ik zie soms zelfs de meest rationele mens twijfelen. Wat moet dat dan niet doen bij de gemiddelde HLN lezer.

Die verhalen en beelden zijn trouwens misselijkmakend, ik speel niet graag struisvogel maar de laatste 2 dagen probeer ik sommige dingen toch niet meer aan te klikken.

Als het maar ingaat tegen de maatschappelijke consensus, dan ben je slim en heb je écht door hoe de wereld in elkaar zit.
Dat is het inderdaad: altijd ingaan tegen "de politiek" en "de mainstream media" en "de experts" want die zitten allemaal in één groot complot om elke vorm van vrijdenkerij aan banden te slaan. Ik ken er ook eentje op Facebook en telkens wanneer je een tegenargument hebt gegeven komt hij af met een bedenkelijk Youtubefilmpje.

Wacht maar tot ge ze wat poked over bio labo's in Oekraïne. Zo kan je de beroeps zotten onderscheiden van occasionele lomperiken.

En maar content zijn dat hun bovenkamer al die verbanden kan leggen. Tegen de populaire media, vecht voor de vrijheid van mening. Guess what, de verbanden, da's pure kortsluiting in het koppeke zenne.

Je bedoelt die Russische top die bedolven is onder de sancties? Ik begin eigenlijk echt wel lastig te worden over dit soort opmerkingen: wat stel jij dan voor? We zitten hier op een gameforum, maar het leven is geen fucking videospel.
Jaag de Russen weg uit Oekraïne. Je hoeft geen voet te zetten op Russische bodem.
Als de berichten kloppen dan staat het Russisch leger erg zwak, waarom wachten tot ze zich herorganiseren?

"Ja maar, ze dreigen met kernbommen."
Dat heeft het Westen ook. En dat dreigement zouden ze ook maken moesten ze een NAVO land binnenvallen.

"Ja, maar Oekraïne is geen lid van de NAVO."
Dat maakt niks uit op humanitair gebied. Een leven is niet meer waard wanneer je lid bent van een select clubje. Nu moeten ze hun eigen boontjes doppen met de wapens, inlichtingen, ... dat we ze toewerpen.

Al die excuses. Lijkt me eerder iets van: Ja, straf ze maar met sancties, maar er wel voor zorgen dat ik dit jaar op reis kan!

Als het maar ingaat tegen de maatschappelijke consensus, dan ben je slim en heb je écht door hoe de wereld in elkaar zit.

Dat dus. Zeker sinds corona is er weinig schaamte om gewoon standaard het omgekeerde te zeggen van de realiteit en de zotste theorieën te verzinnen.
Dat heeft mi weinig met Russische inmenging te maken maar een verlies in het vertrouwen in de traditionele media en politiek gekoppeld aan een weinig kritische geest.
En je ziet dat bij zowat elk topic dat het nieuws beheerst, zelfs Smith-Rock was zogezegd in scene gezet om de oorlog in Oekraïne op de achtergrond te duwen.

Het is bijna een sport geworden.

Hehe, ik maakte er ook al een post over in het Ergernissen-topic. Het staat ook compleet los van het HLN-publiek, zelfs bij De Tijd worden de commentaarsecties overspoeld door dat soort idioten. Hemeltergend. En elke keer je eens in discussie gaat, constateer je op het einde van de rit gewoon dat je je tijd hebt verspeeld want ongeacht wat je aanhaalt qua feiten en bronnen, dat wordt allemaal weggevaagd. Eentje was bezig over Poetin's terechte denazificatie van Oekraine (Azov-bataljon enzo weetjewel), dus ik deel een website die Poetin's samenwerking met lokale, Russische ultranationalisten en extreem-rechtse patriotten aan de kaak stelt, en dat wordt dan gewoon genegeerd en gecounterd met een YouTube filmpje over Navalny en zijn samenwerking met extreem-rechts... Maar Poetin zit in het Kremlin en Navalny in de gevangenis, snap je dan echt het verschil niet? GRRRRRRR.

Terug
Bovenaan