Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Over die diamanten is wel al wat gezegd. De zaken die wij doen zijn onmiddelijk over te nemen door anderen (bv India) als we dat blokkeren als sanctie.
Dus amper impact op Rusland maar wel op ons.

Open vraag: is de morele boodschap hier belangrijker? Of bv de inkomsten van de diamanthandel met Rusland te steken in steun voor Oekraïne?

Over die diamanten is wel al wat gezegd. De zaken die wij doen zijn onmiddelijk over te nemen door anderen (bv India) als we dat blokkeren als sanctie.

Open vraag: is de morele boodschap hier belangrijker? Of bv de inkomsten van de diamanthandel met Rusland te steken in steun voor Oekraïne?
En hebben die sancties niet veeleer een versterkend effect op het regime van Poetin dan een verzwakkend?

Als dat weer een industrie is die naar India gaat, gaat dat Rusland en India weer meer aan elkaar binden idd. Dan heb je het tegenovergestelde bereikt.

Sancties die niets uithalen zijn nutteloos.. Moreel of niet. Sancties die de Russen pijn doen moeten er komen en dat is gas en olie..

Dat die zaken onmiddellijk over te nemen zijn door anderen is natuurlijk gewoon een talking point van de diamantsector en volgt bovendien niet de heersende economische wetmatigheden. Als dat zonder enige nuance, zoals het door de diamantsector in de media wordt gepresenteerd, waar zou zijn, dan zat de volledige diamantsector natuurlijk al een tijdje in India. Een land waar je dezelfde productie voor een fractie van de kost zou kunnen realiseren. Quod non.

De echte reden waarom we die sancties niet nemen is natuurlijk omdat er in die sector bijzonder veel financieel maar ook politiek kapitaal zit geconcentreerd.

Geruststellend te weten dat we met ons volle gewicht achter het internationaal strafhof staan. Het strafhof dat Rusland niet erkent.

Ook vandaag stroomt Russisch gas door ons land en worden Russische diamanten geslepen in Antwerpen.
Laten we onze fruitboeren niet vergeten die na het Russisch embargo in 2014 al een klap hebben gekregen. Sinds het embargo van Wit-Rusland enkele weken geleden, vloeit er zo goed als geen hardfruit naar Wit-Rusland en Rusland vanuit Europa. Zuid-Africa en Zuid-Amerika zijn ook grote exporteurs richting Rusland en voor hun is de export ook zo goed als stilgevallen. Dat hardfruit gaat elders moeten terechtkomen want een deel van de containers is/was onderweg toen de oorlog uitbrak. Dat goedkoop product gaat de Europese markt binnenkort overspoelen en van onze fruittelers blijft volgend seizoen niet meer veel over. Als je weet dat er nu nog ongeveer 25% van het hardfruit in de frigo's ligt te wachten en met de warmere maanden en hoge energierekeningen moeten de frigo's ook meer gaan draaien. Een grote clusterfuck is dit... Ik denk dat de diamantensector het minste van onze zorgen gaat zijn.

Laatst bewerkt:
Dat die zaken onmiddellijk over te nemen zijn door anderen is natuurlijk gewoon een talking point van de diamantsector en volgt bovendien niet de heersende economische wetmatigheden. Als dat zonder enige nuance, zoals het door de diamantsector in de media wordt gepresenteerd, waar zou zijn, dan zat de volledige diamantsector natuurlijk al een tijdje in India. Een land waar je dezelfde productie voor een fractie van de kost zou kunnen realiseren. Quod non.

De echte reden waarom we die sancties niet nemen is natuurlijk omdat er in die sector bijzonder veel financieel maar ook politiek kapitaal zit geconcentreerd.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel makkelijk sancties te verdedigen die ten laste van een sector zijn waar je zelf geen financieel belang in hebt, wij zullen hier niet op de werkloosheid vliegen omdat we Russische diamanten verbieden. Op dat vlak zou het wel moediger zijn om bijvoorbeeld Russisch gas te verbieden, iets wat we wel allemaal gaan voelen en waarmee we wel tonen dat we echt wel wat overhebben voor Oekraïne. Of we zouden bijvoorbeeld al de geïmpacteerde sectoren schadeloos kunnen stellen met een nieuwe belasting of een besparingsronde zodat we de kost als gemeenschap dragen en niet alles afschuiven op sectoren waar we zelfs niets om geven.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel makkelijk sancties te verdedigen die ten laste van een sector zijn waar je zelf geen financieel belang in hebt, wij zullen hier niet op de werkloosheid vliegen omdat we Russische diamanten verbieden. Op dat vlak zou het wel moediger zijn om bijvoorbeeld Russisch gas te verbieden, iets wat we wel allemaal gaan voelen en waarmee we wel tonen dat we echt wel wat overhebben voor Oekraïne. Of we zouden bijvoorbeeld al de geïmpacteerde sectoren schadeloos kunnen stellen met een nieuwe belasting of een besparingsronde.

Op een moment dat de inflatie voorbij 8% piekt schrijven dat het moediger zou zijn als we allemaal nog een beetje dieper in de buidel tasten vind ik maar eigenaardig. Wat doet de diamantsector momenteel om haar steentje bij te dragen? Op alle mogelijke manieren spartelen tegen mogelijke sancties. Ondertussen betalen jij en ik bijna drie euro voor een bruin brood.

Die redenering doet me sterk denken aan constructies zoals daar zijn de carbon footprint of de recyclage-campagnes van Coca-Cola. De verantwoordelijkheid afschuiven op de gemiddelde burgers. Kijk. 86% van alle handel in ruwe diamenten ter wereld gaat door Antwerpen. Sta me dus toe bijzonder sceptisch te staan tegenover de argumentatie van een sector die historisch gezien alle mogelijke manieren heeft gezocht om haar maatschappelijke fiscale verplichtingen te ontlopen...

Op een moment dat de inflatie voorbij 8% piekt schrijven dat het moediger zou zijn als we allemaal nog een beetje dieper in de buidel tasten vind ik maar eigenaardig. Wat doet de diamantsector momenteel om haar steentje bij te dragen? Op alle mogelijke manieren spartelen tegen mogelijke sancties. Ondertussen betalen jij en ik bijna drie euro voor een bruin brood.

Die redenering doet me sterk denken aan constructies zoals daar zijn de carbon footprint of de recyclage-campagnes van Coca-Cola. De verantwoordelijkheid afschuiven op de gemiddelde burgers. Kijk. 86% van alle handel in ruwe diamenten ter wereld gaat door Antwerpen. Sta me dus toe bijzonder sceptisch te staan tegenover de argumentatie van een sector die historisch gezien alle mogelijke manieren heeft gezocht om haar maatschappelijke fiscale verplichtingen te ontlopen...
Ik ga hier de diamandsector niet zitten verdedigen, ik ken hun situatie niet, ik stel alleen maar vast dat het makkelijk is om de mening te hebben dat anderen maar financieel moeten bloeden voor Oekraïne terwijl we de alternatieven die onszelf geld zouden kosten wel tegenhouden. We kopen allemaal nog van Rusland omwille van financiële redenen, niet enkel de diamantsector doet dat. En we weten allemaal dat ons geld gebruikt wordt om de oorlog in Oekraïne te financieren.

Hebben ze daar PhotoRussia in getagd. Benieuwd of ze gaan reposten :unsure:

Zonder afbreuk te willen doen aan de gruweldaden, maar het woord "genocide" wordt toch nog wat licht gebruikt hier.
Oorlogsmisdaden, dat is uiteraard al duidelijk. Ik ben wel ongerust over bv. Marioepol. Als men daar hetzelfde zou terugvinden op grotere schaal :confused:

Langs de andere kant: Poetin en co. strooien ook met termen als "nazi's" en "genocide", en dat gaat helemaal nergens over, dus ik kan Zelensky en co. weinig kwalijk nemen.

Zonder afbreuk te willen doen aan de gruweldaden, maar het woord "genocide" wordt toch nog wat licht gebruikt hier.
Oorlogsmisdaden, dat is uiteraard al duidelijk. Ik ben wel ongerust over bv. Marioepol. Als men daar hetzelfde zou terugvinden op grotere schaal :confused:

Langs de andere kant: Poetin en co. strooien ook met termen als "nazi's" en "genocide", en dat gaat helemaal nergens over, dus ik kan Zelensky en co. weinig kwalijk nemen.
Genocide is inderdaad een sterk woord en het onderzoek zal moeten uitwijzen of deze misdaden zijn gebeurd uit etnische haat (al dan niet systematisch "top-down" bevolen) of uit frustratie en een structureel gebrek aan discipline. Mijn vermoeden is eerder het tweede, gezien het belabberde figuur dat het Russische leger heeft geslagen de afgelopen maand: geen efficiënte oorlogsvoering met combined arms, erbarmelijke logistiek, slecht onderhouden materiaal, inefficiënte communicatie, lage moraal, ...

Geruststellend te weten dat we met ons volle gewicht achter het internationaal strafhof staan. Het strafhof dat Rusland niet erkent.

Ook vandaag stroomt Russisch gas door ons land en worden Russische diamanten geslepen in Antwerpen.
Dat van die Russische diamanten is nogmaals niét onze keuze. Ik was ook heel scherp toen die maatregel uitkwam. Maar het voorstel van sancties van de Belgische regering was strenger dan dat wat gestemd is door de EU.

Genocide is inderdaad een sterk woord en het onderzoek zal moeten uitwijzen of deze misdaden zijn gebeurd uit etnische haat (al dan niet systematisch "top-down" bevolen) of uit frustratie en een structureel gebrek aan discipline. Mijn vermoeden is eerder het tweede, gezien het belabberde figuur dat het Russische leger heeft geslagen de afgelopen maand: geen efficiënte oorlogsvoering met combined arms, erbarmelijke logistiek, slecht onderhouden materiaal, inefficiënte communicatie, lage moraal, ...

Sorry maar dat begint wel randje genocide te worden als er zo'n berichten in hun staatsmedia verschijnen.
Niet alles kan onder "lage moraal" verstopt worden.
Als je als staatsmedia zo'n mensen aan het woord voert en laat publiceren, dan ben je juist aan het pushen dat zo'n daden verricht worden.

Ik heb hier geen woorden meer voor
tegen de auteur van dit opiniestuk mag gerust een internationaal arrestatiebevel uitgeschreven worden.

Is duidelijk dat we Rusland komende jaren gewoon keihard moeten blijven aanpakken. Geen compassie, gewoon behandelen als de maffiastaat dat het is.

Sorry maar dat begint wel randje genocide te worden als er zo'n berichten in hun staatsmedia verschijnen.
Niet alles kan onder "lage moraal" verstopt worden.
Als je als staatsmedia zo'n mensen aan het woord voert en laat publiceren, dan ben je juist aan het pushen dat zo'n daden verricht worden.

Ik heb hier geen woorden meer voor

Ha, die Russen toch.
"Ja we gaan onze broeders bevrijden! Ze gaan ons als helden ontvangen!"
(valt Oekraïne binnen, vernietiging, angst, dood. Oekraïense bevolking keert zich bijgevolg massaal tegen Rusland)
"Ja kijk die bevolking is duidelijk anti-Russisch. Dat ligt niet aan ons he, dus we moeten die vuile nazi's uitzuiveren en heropvoeden!"
:unsure:

Wel belangrijk: dat is een opiniestuk van een filmproducent (als ik de juiste Timofei Sergeitsev heb gevonden via google). Ok, het is in een staatskrant gepubliceerd, en het is walgelijk, maar we moeten er ook niet teveel aandacht aan geven.

Dat van die Russische diamanten is nogmaals niét onze keuze. Ik was ook heel scherp toen die maatregel uitkwam. Maar het voorstel van sancties van de Belgische regering was strenger dan dat wat gestemd is door de EU.

Et alors. De Baltische staten zijn gestopt met Russische gas-import. Wij kunnen vandaag stoppen met Russische diamant import. Niets wat ons tegenhoudt.

Terug
Bovenaan