Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Bompa Rusland (Lavrov) sluit WOIII niet uit... weer soort van propaganda en frustratie dat de oorlog niet loopt zoals Rusland wenst zeker..?

Ik denk dat het sowieso nooit aanvaardbaar zal zijn voor Rusland wanneer het Westen echt troepen in Oekraïne stuurt .
Ik heb een interessante mening op Quora gelezen over waarom Rusland nu eigl Oekraïne binnenvalt , de hoofdreden is eigl voor de defensie van Rusland te verzekeren. De kern van Rusland ligt niet zo ver van Oekraïne , wanneer Oekraïne ooit door het Westen gecontroleerd wordt , dan is Moskou te pakken , en kan de regio vd Zwarte Zee snel worden afgesloten vd rest vh land .

Dat is iets wat ze in Moskou nooit zullen aanvaarden , en dan is een kernbom wel degelijk mogelijk.

Wie Oekraïne controleert , kan tot in Moskou geraken .

Ik denk dat het sowieso nooit aanvaardbaar zal zijn voor Rusland wanneer het Westen echt troepen in Oekraïne stuurt .
Ik heb een interessante mening op Quora gelezen over waarom Rusland nu eigl Oekraïne binnenvalt , de hoofdreden is eigl voor de defensie van Rusland te verzekeren. De kern van Rusland ligt niet zo ver van Oekraïne , wanneer Oekraïne ooit door het Westen gecontroleerd wordt , dan is Moskou te pakken , en kan de regio vd Zwarte Zee snel worden afgesloten vd rest vh land .

Dat is iets wat ze in Moskou nooit zullen aanvaarden , en dan is een kernbom wel degelijk mogelijk.

Rusland heeft nood aan warmwaterzeehavens zoals Sevastopol. Om die reden betwijfel ik dat Poetin ooit de Krim zal willen opgeven, want dat zou effectief een existentiële dreiging betekenen voor Rusland.

Gewoon gezever. Rusland wilt meer dan veiligheid. Hun land uitbreiden, naar t schikt bezit t zuiden (dat ze nu in handen handen hebben of zo goed als) veel grondstoffen, controle over dat zeegebied.

In de tijden van nu en met de wapens die beschikbaar zijn, is eigenlijk geen enkele stad veilig. Een raket kan ook afgevuurd worden door Duitsland etc..

Rusland heeft het recht niet om een ander land aan te vallen en k vind dat Europa te laks is..

Wat ne zever. Niemand wil(de) Rusland aanvallen. Dat is een drogreden. De enige reden is de gasreserves in Oekraine die er op termijn zo uvoor kunnen zorgen dat Oekraine Europa van gas voorziet en daardoor Rusland zijn monopolie zo knnen doorbreken.

Wat ne zever. Niemand wil(de) Rusland aanvallen. Dat is een drogreden. De enige reden is de gasreserves in Oekraine die er op termijn zo uvoor kunnen zorgen dat Oekraine Europa van gas voorziet en daardoor Rusland zijn monopolie zo knnen doorbreken.

En door de inval is het resultaat hetzelfde ten op zichte van EU leveringen.
Ook is het afsluiten van Polen en Bulgarije een duidelijk signaal dat Rusland effectief niet te vertrouwen is, hopelijk leert Duitsland dat nu ook en komen er sancties op gas en olietoevoer.

Tot op vandaag heeft Rusland nog geen echte vooruitgang gemaakt in hun nieuwe strategie om Donbass in te nemen. Nog 11 dagen tot 9 mei :D

En door de inval is het resultaat hetzelfde ten op zichte van EU leveringen.
Ook is het afsluiten van Polen en Bulgarije een duidelijk signaal dat Rusland effectief niet te vertrouwen is, hopelijk leert Duitsland dat nu ook en komen er sancties op gas en olietoevoer.

Tot op vandaag heeft Rusland nog geen echte vooruitgang gemaakt in hun nieuwe strategie om Donbass in te nemen. Nog 11 dagen tot 9 mei :D
Geen grote doorbraken, maar hier en daar wel wat vooruitgang bij Izhium en Luhansk (bron: liveuamap en de Oekraïense strijdkrachten). Ik denk niet dat de Oekraïense troepen het makkelijk hebben om de druk van de Russen te weerstaan, we hebben vanuit het westen in feite vooral een beeld op de successen van de verdedigers en dat geeft een vertekend beeld. 9 mei is echter niet ver meer en er zijn nog geen grote strategische steden ingenomen. Inname van Kramatorsk of Zhaporizhia zou al een grote doorbraak kunnen betekenen, maar ik weet niet of dat scenario haalbaar is. Ik vermoed eerder een langzame grind.

Ik snap die smiley op't einde van je bericht niet echt. Denk je dat het niet halen van die "deadline" door de Russen goed nieuws gaat betekenen voor de Oekraïners?

Morgen een referendum voor onafhankelijkheid in Kherson, georganiseerd door Rusland. Ik denk dat we allemaal op voorhand wel al weten wat de uitslag zal zijn.

Ik snap die smiley op't einde van je bericht niet echt. Denk je dat het niet halen van die "deadline" door de Russen goed nieuws gaat betekenen voor de Oekraïners?

9 mei is een symbolisch heel belangrijke datum voor Rusland en Poetin.
Daardoor gaan er onverstandige beslissingen worden genomen. Fouten maken in oorlogsvoering wordt meestal afgestraft. Nutteloze aanvallen zonder echt resultaat hebben ook een dramatisch effect op het moraal van de troepen, die bij de Russen al niet hoog ligt.

Welke opties heeft Rusland dan nog op Oekraïne meer pijn te doen?
De dramatische opties die voor westerse landen een rode lijn gaan zijn.
Zelfs China gaat niet aanvaarden dat er een tactische nuke wordt gebruikt in Oekraïne.

Rusland heeft nood aan warmwaterzeehavens zoals Sevastopol. Om die reden betwijfel ik dat Poetin ooit de Krim zal willen opgeven, want dat zou effectief een existentiële dreiging betekenen voor Rusland.

Vreemd, de Krim heeft lange tijd aan Oekraïne toebehoord, en toch bestaat Rusland nog steeds. Zo existentieel is die dreiging dus niet.

Vreemd, de Krim heeft lange tijd aan Oekraïne toebehoord, en toch bestaat Rusland nog steeds. Zo existentieel is die dreiging dus niet.
Vanaf de jaren '90 heeft Rusland de marinebasis van Sevastopol gehuurd van Oekraïne. Mocht de Krim opnieuw onder het regime van Kiev vallen betwijfel ik dat er een nieuw huurcontract zal worden afgesloten.

Vanaf de jaren '90 heeft Rusland de marinebasis van Sevastopol gehuurd van Oekraïne. Mocht de Krim opnieuw onder het regime van Kiev vallen betwijfel ik dat er een nieuw huurcontract zal worden afgesloten.

Dan nog begrijp ik dat argument niet. Je hebt aan de Zwarte Zee toch nog een aantal havensteden die ongeveer op dezelfde breedtegraad liggen als Sevastopol, dus echt veel kouder kan het klimaat daar toch niet zijn.

Ik zie bv. Novorossiejsk en Sotsji (wordt zelfs de 'Russische rivièra genoemd)

Dan nog begrijp ik dat argument niet. Je hebt aan de Zwarte Zee toch nog een aantal havensteden die ongeveer op dezelfde breedtegraad liggen als Sevastopol, dus echt veel kouder kan het klimaat daar toch niet zijn.

Ik zie bv. Novorossiejsk en Sotsji (wordt zelfs de 'Russische rivièra genoemd)
Sevastopol is al zeer lang een belangrijke marinebasis voor Rusland.

The Port of Sevastopol is considered a key hold for maritime routes between the Black Sea and the Sea of Marmara, and, therefore, the Mediterranean Sea and the Atlantic Ocean. The port is one of the few warm deepwater ports available to Russia in the Black Sea.

The importance of Sevastopol for Russia

De haven van Novorossiesjk heeft niet dezelfde dieptegang en ook de militaire infrastructuur zet je niet zomaar over, want je gaat een Zwarte Zeevloot niet zomaar eventjes doorschuiven naar een andere haven:

So what does the Russian Black Sea Fleet consist of? Besides the fleet headquarters and command in Sevastopol, there are: the 68th Coastal Defence Brigade; Navy Arsenal No 17; the 810th Naval Infantry Brigade; the 247th Independent Submarine Division; the 854th Coastal Missile Regiment; a separate marine engineering battalion, a communications hub; the 30th Surface Ship Division, consisting of the guided missile cruiser Moskva, guided missile hovercrafts Bora and Samum, a brigade of auxiliary ships, a brigade of assault landing ships, a brigade of missile boats; a naval air assault squadron, a composite air regiment; a radio electronic support brigade; arsenals, depots, repair plants and training schools for junior officers.

Nu ja, minus de Moskva dan. :unsure:

Sevastopol is al zeer lang een belangrijke marinebasis voor Rusland.

The importance of Sevastopol for Russia

De haven van Novorossiesjk heeft niet dezelfde dieptegang en ook de militaire infrastructuur zet je niet zomaar over, want je gaat een Zwarte Zeevloot niet zomaar eventjes doorschuiven naar een andere haven:

Nu ja, minus de Moskva dan. :unsure:

Tja, dat is dan een ander argument. Heeft niks te maken met de nood 'warmwaterzeehavens', maar wel specifiek met die ene haven in Sevastopol. Dan kan je even goed zeggen dat ze nood hebben aan een haven als Batoemi, dus val Georgië maar binnen dan :unsure:

Misschien hadden ze de miljarden die nu in de oorlog gepompt worden beter gebruikt om bv. de infrastructuur van Novorossiesjk uit te breiden.

Tja, dat is dan een ander argument. Heeft niks te maken met de nood 'warmwaterzeehavens', maar wel specifiek met die ene haven in Sevastopol. Dan kan je even goed zeggen dat ze nood hebben aan een haven als Batoemi, dus val Georgië maar binnen dan :unsure:

Misschien hadden ze de miljarden die nu in de oorlog gepompt worden beter gebruikt om bv. de infrastructuur van Novorossiesjk uit te breiden.
Als ze Sevastopol blijven behouden moeten ze die miljarden er niet in Novorossiesk steken.

Het probleem met de Zwarte Zee is de zee-engte die naar de Middelandse Zee voert (de 'Dardanellenkwestie'). Als Turkije dat afsluit is Rusland afgesloten, wat de facto nu al het geval is voor militaire doeleinden. Poetin kan geen versterkingen sturen.

Als ze Sevastopol blijven behouden moeten ze die miljarden er niet in Novorossiesk steken.

Het probleem met de Zwarte Zee is de zee-engte die naar de Middelandse Zee voert (de 'Dardanellenkwestie'). Als Turkije dat afsluit is Rusland afgesloten, wat de facto nu al het geval is voor militaire doeleinden. Poetin kan geen versterkingen sturen.

Waarom houdt Poetin aan dat verdrag?
Hoe gaat Turkije Russische schepen tegenhouden? Door op ze te vuren?

Allé een verdrag voor Poetin is maar geldig als het past in z'n kraam.

Volgens het verdrag van Montreux mag Turkije de doorgang blokkeren voor militaire schepen die geen thuishaven hebben in de Zwarte zee. Russische schepen van andere thuishavens mogen de Zwarte Zee niet meer binnen.
Als Rusland zich daar niet aan houdt en Turkije aanvalt om door te kunnen dan zijn ze rechtstreeks in oorlog met de NAVO.

Rusland heeft al een SU-24 verloren door nonchalant in het Turkse luchtruim te vliegen. Ik denk niet dat Poetin een kernonderzeeër of Kirov-kruiser wil riskeren door het Verdrag van Montreux te schenden. Die zee-engte geeft je als marine maar weinig ruimte om te manoeuvreren en het is niet dat je daar morgen onaangekondigd staat. Zodra ze uitvoeren van Moermansk of Kaliningrad wordt dat gemonitord door Amerikaanse sattelieten, net zoals dat gebeurt met Amerikaanse marinebewegingen. Je kan dat zelf ook volgen via marine vessel tracking-websites, het is niet dat zo'n vliegdekschip onopvallend is.

Da's een beetje dezelfde vraag als wat er zou gebeuren moest Rusland zijn leger zonder toestemming door het Turkse vasteland sturen. Dan lijkt me de kans dat er niet geschoten wordt vrij klein. En zoals Avondland zegt, een schip in die engte is zo goed als niet verdedigbaar.

Terug
Bovenaan