Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat die dat open en bloot kunnen verkondigen op tv toont aan hoe gestoord velen daar zijn. Hun "grote lijder" met de nadruk op de "ij" zal het wel regelen.

Zolang er een gestoord regime aan de macht is met toegang tot kernwapens is het risico reëel. Als gestoorde mensen dan nog een forum krijgen op tv en daar publiekelijk zo over spreken wordt dat risico er niet kleiner op. De chinezen zullen daar in ieder ook niet blij mee zijn. Aan wie gaan zij al die goedkope rommel nog kunnen verkopen bij een groter militair conflict aangezien het westen een grote afnemer is.

Omdat je China vermeldt: dat is ook nog een reden voor Rusland om geen tactical nuke in te zetten.

China blijft voorlopig nog min of meer neutraal over de oorlog, maar als Rusland een nucleair wapen inzet zullen de Chinezen het toch ook openlijk veroordelen lijkt me.

Roemenië is dan blijkbaar ook bezig met hun miltairen (mogelijks zijn het NATO troepen) te verschepen naar de grens met Moldavië

Laatst bewerkt:
Als Rusland stelselmatig bruggen aan de Dniepr onder vuur neemt, kan er toch weinig zwaar materiaal bij de Oekraïense troepen in het oosten geraken? Door de treininfrastructuur onder vuur te nemen wordt het al moeilijker om het allemaal te transporteren en bruggen zijn makkelijke doelwitten.

Als dit goedgekeurd wordt door het Congress ginder, betekent dat ook dat de oorlog naar de volgende fase gaat:

:eek: 33 miljard dollar :eek:
hallucinant feitelijk. Ik zie het wel nog verzeilen in een mondiaal conflict.
En dan begin ik zo te dagdromen.
Stel dat er een full blown wereld oorlog komt en er geen nukes gelanceerd worden. Kunnen wij als EU wel die oorlogsmachine voeden?
We hebben nu al een enorm grondstoffen probleem. Hebben wij ergens een strategische stock aan ertsen en dergelijke voor oorlogstijd?

Laatst bewerkt:
hallucinant feitelijk. Ik zie het wel nog verzeilen in een mondiaal conflict.
En dan begin ik zo te dagdromen.
Stel dat er een full blown wereld oorlog komt en er geen nukes gelanceerd worden. Kunnen wij als EU wel die oorlogsmachine voeden?
We hebben nu al een enorm grondstoffen probleem.
Definieer "wij".

edit: ik zie dat ge het veranderd hebt. "Wij" zou dan de NAVO zijn, he.

Definieer "wij".

edit: ik zie dat ge het veranderd hebt. "Wij" zou dan de NAVO zijn, he.
Ook ,maar de Navo maakt geen tanks he. Het zijn de Navo leden die ze maken. Onnozel voorbeeld maar ik denk niet dat we twee jaar op tanks gaan moeten wachten zoals de autoindustrie nu :unsure:

Als dit goedgekeurd wordt door het Congress ginder, betekent dat ook dat de oorlog naar de volgende fase gaat:

:eek: 33 miljard dollar :eek:
Met zulke bedragen lijkt mij het verschil met zelf troepen te sturen niet zo groot meer.

Alhoewel de Afghanistan oorlog >2000 miljard dollar zou gekost hebben aan de Amerikanen, over 20 jaar gespreid dan wel.

Rare toebak :

De meest schokkende verklaring kwam echter van Margarita Simonyan, het hoofd van de Russische nieuwszender RT. “Ofwel verliezen we in Oekraïne, ofwel start de Derde Wereldoorlog”,

Dus als ze in Oekraïne winnen dan start de 3de wereldoorlog.
Laat ons er dan maar voor zorgen zeker dat Oekraïne wint ?
En het dan raar vinden dat de NAVO Oekraïne steunt... raar...

EDIT :

According to the White House, the US has now sanctioned and blocked vessels and aircraft worth over $1bn, while the EU has collectively frozen over $30bn.

Thursday's sanctions measures would allow the US to use the funds from confiscated assets "to remediate harms of Russian aggression in Ukraine".

Zou die 33bn misschien gelinkt zijn aan die 31bn :p.
(rekening houdende dat Canada ook iets gelijkaardigs van plan was)...

Laatst bewerkt:
De explosies in Kiev van daarnet vonden trouwens plaats tijdens het bezoek van VN secretaris-generaal António Guterres aan de stad. Te absurd voor woorden.

De explosies in Kiev van daarnet vonden trouwens plaats tijdens het bezoek van VN secretaris-generaal António Guterres aan de stad. Te absurd voor woorden.

De hollywood scenarist in mij denkt dan: de Russen hebben een gps zendertje geplaatst op Guterres, omdat die vervolgens Zelensky ging ontmoeten in Kiev.

Target acquired, boem. :unsure:

Zou dat geen inside job van de Oekrainers zijn om Guterres wat schrik aan te jagen/doen beseffeffen wat er gaande is? Doen voelen wat de bevolking er meemaakt.

Betwijfel het.

Ondertussen heeft het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden (na de Senaat) met 417 tegen 10 (en 3 onthoudingen) ingestemd met een Lend-Lease overeenkomst voor Oekraïne. Rusland gaat het nu dus voelen wat het is om aan het uiteindelijke ontvangende eind van "The Arsenal of Democracy" te staan. Biden moet er alleen nog zijn handtekening onder zetten (een formaliteit).

Ironisch trouwens, want het is eigenlijk exact die Lend-Lease overeenkomst die de Sovietunie boven water hield tijdens die eerste precaire maanden van operatie Barbarossa, toen de SU met de broek op de enkels verrast werd door de Duitsers. Die Lend Lease uit 1941 onder Roosevelt wordt nu geupdate en gestroomlijnd voor 2022, en voor een ander land, nu tégen Rusland.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan