Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Met Trump als president was Rusland nooit Oekraïne binnengevallen? Hoezo niet?
Een beetje het algemeen aangenomen standpunt is dat Rusland zich net machtig achtte, doordat Trump president was. Gezien de pro-Poetinspraak van het toenmalige Trumpkamp, had hij waarschijnlijk gelijk. Er zou waarschijnlijk een veel kortere oorlog geweest zijn, omdat Rusland over Oekraïne was gewalst en zonder zware sancties tegen Rusland (swift en zo). Of begrijp ik het fout?
't Was een kwinkslag op wat hij zelf beweert: Trump

Dus we zetten in de kalender: 9 mei, nucleaire apocalyps ✅
Is dat "all day" of op een bepaald uur? :unsure:

Nu nog snel naar de winkel om wc-papier!
Maar stel je voor dat er op 9 mei 'Russisch vuurwerk' afgeschoten wordt richting EU-landen...laat maar uit. Na 2 jaren corona ("Zoiets komt niet voor in onze contreien!") acht ik veel mogelijk.

Kan iemand voor mij eens schetsen wat "algehele mobilisatie" juist inhoudt voor Rusland?

Gewoon meer troepen sturen?
Want qua materieel zullen ze toch niet meer zoveel versnellingen hoger kunnen schakelen vermoed ik... :unsure: (kernwapens buiten beschouwing gelaten)

Ik denk dat ze nu gewoon met hun (klein deel van de) beroepsmilitairen en jonge dienstplichtigen (die echt dachten dat het oefeningen waren) Oekraïne zijn binnengevallen, maar dat ze nog zouden kunnen overschakelen naar algemeen dienstplicht, dus ook gewoon elke Russische volwassene?

@zwarten ja ik bedoelde niet gewoon de terminologie he
wat is er mis met de terminologie?
nu is het ironisch genoeg een 'special operation' waarbij dan de rest van de wereld oekraine sponsort.
Als ze naar algehele mobilisatie gaan is het oorlog. Of dat dan met de rest van de wereld ook is denk ik van niet. (allez hoop ik toch)

wat is er mis met de terminologie?
nu is het ironisch genoeg een 'special operation' waarbij dan de rest van de wereld oekraine sponsort.
Als ze naar algehele mobilisatie gaan is het oorlog. Of dat dan met de rest van de wereld ook is denk ik van niet. (allez hoop ik toch)
Niks mis mee, he, maar ik vroeg me af wat er concreet gebeurt dan.
Als ze gewoon zeggen "het is nu een oorlog in plaats van een speciale militaire operatie", ja ok dan, maar wat betekent dat op het terrein?

Iedere man van 18 (waarschijnlijk jonger) tot 45 of zelfs hoger die onder de wapens geroepen gaat worden. Economie gaat zich op oorlog toespitsen (dus autofabrieken gaan geen auto's meer maken, maar onderdelen voor tanks bvb. Fabrikanten van chips maken nu chips voor in kruisrakketten ipv zakrekenmachines bvb), rantsoenering voor voedsel. Martial-law,...

Nu nog snel naar de winkel om wc-papier!
Maar stel je voor dat er op 9 mei 'Russisch vuurwerk' afgeschoten wordt richting EU-landen...laat maar uit. Na 2 jaren corona ("Zoiets komt niet voor in onze contreien!") acht ik veel mogelijk.
Als dat vuurwerk in Brussel en Antwerpen toekomst is een voorraad wc-papier het minste van je zorgen. Ik denk dan eerder wat wapens te kopen en een post-apocalyptische pastorale idylle hier te beginnen in de bossen van Mol. Lokale warlord.

:unsure:

In alle ernst: 2022 zou mogelijk, when shit hits the fan, wel eens zo ... euhm ... markant zijn dat de corona-epidemie het paradijs was. Of gewoon helemaal niet. En dan zeggen we tegen onze kleinkinderen dat onze gasfactuur toch zo fekking hoog was door die vervloekte Russen.

Als dat vuurwerk in Brussel en Antwerpen toekomst is een voorraad wc-papier het minste van je zorgen. Ik denk dan eerder wat wapens te kopen en een post-apocalyptische pastorale idylle hier te beginnen in de bossen van Mol. Lokale warlord.

:unsure:

In alle ernst: 2022 zou mogelijk, when shit hits the fan, wel eens zo ... euhm ... markant zijn dat de corona-epidemie het paradijs was. Of gewoon helemaal niet. En dan zeggen we tegen onze kleinkinderen dat onze gasfactuur toch zo fekking hoog was door die vervloekte Russen.
Als eerste doelwit van de Russen: het nucleaire onderzoekscentrum in Mol, dan zit je daar in je bos loopgraven te maken :unsure:

Kan men hier ook iedere man tussen de 18 en 60(?) mobiliseren ? Dus dat je niet meer naar het buitenland kan (op reis ofzo )
Nee
Heeft totaal geen nut in een moderne oorlog. Alles draait om air superiority, niet om hoeveelheid grondtroepen. Elke man dat je oproept moet je kunnen bewapenen, voeden, etc.

Pas wanneer er super veel doden vallen en de grondtroepen moeten aangevuld worden zal men mobiliseren.

Maar eerst en vooral is er nog geen WW3 en zie ik die totaal niet gebeuren. Blaffende honden bijten niet en het lijkt me dat dit gewoon een proxy oorlog blijft die Rusland niet zal winnen.

Terug
Bovenaan