Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hongarije dreigt met veto tegen EU-boycot Russische energie.
Ieder voorstel van de EU om de invoer van Russische olie en gas te beperken, kan rekenen op een veto van Hongarije. Dat heeft een hooggeplaatste Hongaarse minister van de regering van premier Viktor Orbán zondag gezegd.
Bron: https://www.hln.be/buitenland/hongarije-dreigt-met-veto-tegen-eu-boycot-russische-energie~ac7979966/

Hongarije uit de NAVO knikkeren en Oekraïne verwelkomen, iemand?

Ook al veto't Hongarije, dat betekent niet dat de boycot niet kan doorgevoerd worden. Enkel dat die niet van toepassing zal zijn op Hongarije.

Het principe van het unaniem akkoord in de EU zal wel weer verder onder vuur liggen. Hoe meer landen, hoe onhaalbaarder dit systeem wordt. En je hebt al een paar landen die dankzij financiële en politieke invloeden het standpunt gaan nemen van Rusland (via Hongarije) en China (Portugal, Griekenland,...). De grap is dat de Amerikanen via de Britten hun stem hebben verloren in Europese materie (alhoewel misschien Ierland.) :p.

Dat is ook niet de meest verstandige uitspreek. Israel was één van de landen die de oorlog niet meteen had veroordeeld, maar neutraal bleef.

Wel frappant dat Israel de lippen stijf op elkaar houdt wanneer er beelden opduiken die grimmige herinneringen naar de jaren 40 oproepen en zwijgt wanneer er beelden van dode kinderen en massale oorlogsmisdaden op burgers de revue passeren, maar één antisemitische uitspraak van Lavrov en....HELABA!!

Fijn om zien dat ze daar in Jeruzalem hun prioriteiten nog steeds op een rijtje hebben.

Ook opmerkelijk:

En voor degenen die het artikel niet lezen, het gaat niet enkel om de oligarchen zelf, maar bij sommigen ook om bijna hun hele families.
Echt absurd!

Dit is toch ook weer echt het Russische equivalent van een dickpic in CC zetten en naar iedereen in uw adresboek sturen.

"Kijk eens hoe stevig mijn gerief is en hoe snel ik hem er kan inrammen als je mij blijft uitdagen."

Die hebben daar toch echt wel wat mentale problemen als dit de retoriek is die ze willen voeren naar de buitenwereld. Als ze zich verder willen isoleren van het westen en zich enkel nog willen ophouden met andere schurkenstaten de komende decennia zijn ze sterk bezig in elk geval.

Dit is toch ook weer echt het Russische equivalent van een dickpic in CC zetten en naar iedereen in uw adresboek sturen.

"Kijk eens hoe stevig mijn gerief is en hoe snel ik hem er kan inrammen als je mij blijft uitdagen."

Die hebben daar toch echt wel wat mentale problemen als dit de retoriek is die ze willen voeren naar de buitenwereld. Als ze zich verder willen isoleren van het westen en zich enkel nog willen ophouden met andere schurkenstaten de komende decennia zijn ze sterk bezig in elk geval.

In dat artikel:
Eigenlijk willen ze gewoon dat de Westerse media hierover praat, dan is hun doel bereikt”, zegt Housen.

HLN: u vraagt wij draaien :unsure:

Oorlog in Oekraïne dreigt verder te escaleren: "Er moet iemand opstaan die toenadering met Rusland durft te zoeken"

Dat "proffen" dit zomaar allemaal kunnen uitbraken, dat snap je toch niet hé? Alsof er niemand toenadering tot Rusland heeft gezocht. De helft van de Europese staatsleiders hebben verdomme het Kremlin herhaaldelijk afgedweild om Poetin bijna te smeken om zijn verstand te gebruiken. Laatst nog de VN Secretaris-Generaal naar het Kremlin. Resultaat? De dag erna zit hij in Kiev en moest hij schuilen voor een nieuwe luchtaanval-raid van de man waar hij de dag ervoor nog mee aan tafel zat. :wtf:

Om nog te zwijgen van deze uitspraak:
Goddeeris merkt ook op dat de wederzijdse afschrikking met kernwapens, zoals in de jaren 60 tijdens de Cubacrisis wel het geval was, dezer dagen geen indruk meer maakt. "Het Westen lijkt daar niet zo mee in te zitten."

Wablief? Het Westen lijkt daar niet zo mee in te zitten? Als er iemand "niet inzit" met een atoomoorlog, dan is het wel Poetin zeker? Van onder welke steen komt die kerel gekropen?

Het is geen kwestie van het Westen die daar niet meer mee inzit, het is een kwestie van Rusland die op den duur niet meer serieus genomen kan worden met hun dreigementen. Als je je atoomwapens misbruikt om een vrijgeleide te krijgen om te doen wat je wil op het geopolitieke toneel, dan moet Goddeeris zich misschien eens vragen stellen bij dit soort chantage die er rechtstreeks voor zorgt dat de nucleaire dreiging door Rusland aan een gigantische inflatie onderworpen is momenteel.
Ik zei het hier al bij één van de ontelbare vorige atoomdreigingen van Rusland: als Poetin straks aan de Westerse leiders vraag om de monkey dance te doen en zijn schoenen te likken "WANT ANDERS START IK EEN NUCLEAIRE OORLOG!!!!!", wat is uw dreigement dan nog waard?

Ook al veto't Hongarije, dat betekent niet dat de boycot niet kan doorgevoerd worden. Enkel dat die niet van toepassing zal zijn op Hongarije.

Het principe van het unaniem akkoord in de EU zal wel weer verder onder vuur liggen. Hoe meer landen, hoe onhaalbaarder dit systeem wordt. En je hebt al een paar landen die dankzij financiële en politieke invloeden het standpunt gaan nemen van Rusland (via Hongarije) en China (Portugal, Griekenland,...). De grap is dat de Amerikanen via de Britten hun stem hebben verloren in Europese materie (alhoewel misschien Ierland.) :p.
Een veto zou wel degelijk willen zeggen dat een "Europese" boycot niet goedgekeurd raakt.
Maar zover zal het wss wel niet komen, met wat gelobby zal er wel een "aanvaardbaar" voorstel komen waardoor ook Hongarije zijn veto niet zal gebruiken. Iets à la: Europese Boycot komt er, maar met een "overgangsregeling" voor vb Hongarije (en...) tot ...2025? om hun energiebevoorrading niet in het gedrang te brengen

https://www.thetimes.co.uk/article/...g-the-way-for-a-takeover-of-moldova-hl9zg3v7b

Russia will attempt to open up a new front against Ukraine from Moldova, according to Ukrainian military sources.

One said there were a “number of indicators” pointing to an attack in the near future on the former Soviet state, which has only 3,250 soldiers in its army. A successful takeover would lead to Russian troops moving into the Black Sea port of Odesa, in Ukraine, from the west.

“We believe the Kremlin has already taken the decision to attack Moldova. The fate of Moldova is very crucial. If the Russians start to take control, we will, militarily, be an easier target and the threat to Ukraine will be existential,” said the source.

A certain activity is already being observed in the airport of Tiraspol, the capital of the unrecognized republic of Transnistria. Russians may try to transfer its troops on Il76 planes and helicopters taking off the occupied Crimea. At the same time, protests and riots are to be set up in Moldova’s capital Chisinau.

At the same time, the information does not go in line with the western intelligence assessments suggesting that Russia has no sufficient capabilities to safely complete this route without risking its planes being downed by Ukrainian air defense in Odesa region. Also, to transfer ammunition and troops, Russia would need to create a land corridor from the temporarily occupied Kherson through part of Mykolaiv and Odesa regions, facing fierce resistance of Ukrainian forces.

It is reported that Russia may try to invade Moldova closer to May 9, when Russia celebrates Victory Day. On this date, President Vladimir Putin may announce recognition of Transnistria’s independence, which would lead to the unfolding of a “Donbas scenario” and pose a direct threat to Moldova’s territorial integrity.

The Russians will then start to supply large amounts of weapons to the country before moving to try to make it part of Russia, the source suggested.

A successful takeover would lead to Russian troops moving into the Black Sea port of Odesa, in Ukraine, from the west, thus opening up a new Russian front against Ukraine from Moldova.

British defense analysts note that such military operation could serve three goals:

• Pull part of the Ukrainian forces to the south-western flank;
  • Undermine the Moldovan government’s pro-European policies; and
  • Intimidate the west, suggesting that support for Ukraine may lead to further destabilization in the region, including in the Balkans.

Oorlog in Oekraïne dreigt verder te escaleren: "Er moet iemand opstaan die toenadering met Rusland durft te zoeken"

Dat "proffen" dit zomaar allemaal kunnen uitbraken, dat snap je toch niet hé? Alsof er niemand toenadering tot Rusland heeft gezocht. De helft van de Europese staatsleiders hebben verdomme het Kremlin herhaaldelijk afgedweild om Poetin bijna te smeken om zijn verstand te gebruiken. Laatst nog de VN Secretaris-Generaal naar het Kremlin. Resultaat? De dag erna zit hij in Kiev en moest hij schuilen voor een nieuwe luchtaanval-raid van de man waar hij de dag ervoor nog mee aan tafel zat. :wtf:

Om nog te zwijgen van deze uitspraak:

Wablief? Het Westen lijkt daar niet zo mee in te zitten? Als er iemand "niet inzit" met een atoomoorlog, dan is het wel Poetin zeker? Van onder welke steen komt die kerel gekropen?

Het is geen kwestie van het Westen die daar niet meer mee inzit, het is een kwestie van Rusland die op den duur niet meer serieus genomen kan worden met hun dreigementen. Als je je atoomwapens misbruikt om een vrijgeleide te krijgen om te doen wat je wil op het geopolitieke toneel, dan moet Goddeeris zich misschien eens vragen stellen bij dit soort chantage die er rechtstreeks voor zorgt dat de nucleaire dreiging door Rusland aan een gigantische inflatie onderworpen is momenteel.
Ik zei het hier al bij één van de ontelbare vorige atoomdreigingen van Rusland: als Poetin straks aan de Westerse leiders vraag om de monkey dance te doen en zijn schoenen te likken "WANT ANDERS START IK EEN NUCLEAIRE OORLOG!!!!!", wat is uw dreigement dan nog waard?
Wat zou het Westen dan moeten doen? Boots on the ground en een no-flyzone afdwingen?

Die luchtaanval was toch een dikke fuck you van Rusland naar de VN. Toont aan hoe geneigd ze zijn om tot een diplomatische oplossing te komen.
Eerder was er toch sprake dat Oekraïne niet zou bij de NAVO komen om aan de voorwaarden van Rusland tegemoet te komen, en leek het er nog op dat er toch gediscussieerd werd over een akkoord. Nu wilt Poetin eerst zijn doelen behalen in Oekraïne vooraleer ze terug aan de onderhandelingstafel willen komen. Je kan toch moeilijk Poetin die gebieden cadeau geven , uiteraard is dat voor Oekraïne onaanvaardbaar.

Laatst bewerkt:
Die tijden die daar getoond worden, is dat realistisch? 200 seconden van Rusland tot VK?
Dat is wel ff mindblown als dat echt zo is, ik wist niet dat we qua techniek al zo ver stonden dat we een nucleaire bom aan die snelheid en over zo'n lange afstand konden krijgen.
Vooral die combinatie van lange afstand en die snelheid kan ik even niet vatten. Dat je die snelheden 10sec kan halen oké, maar 200sec lang :o

Die tijden die daar getoond worden, is dat realistisch? 200 seconden van Rusland tot VK?
Dat is wel ff mindblown als dat echt zo is, ik wist niet dat we qua techniek al zo ver stonden dat we een nucleaire bom aan die snelheid en over zo'n lange afstand konden krijgen.
Vooral die combinatie van lange afstand en die snelheid kan ik even niet vatten. Dat je die snelheden 10sec kan halen oké, maar 200sec lang :eek:
Twijfelachtig. De Sarmat kan Mach 20 behalen, wat zeer snel is maar kan enkel vanuit een silo worden gelanceerd. Mach 20 = 6660m/s en de afstand London-Moskou is 2500 km dus 375 seconden ... wat nog altijd snel is. Die wapens bevatten meerdere kernkoppen met de nodige decoys erbij om anti-ballistische systemen in de war te brengen. België heeft dat bijvoorbeeld niet, dus als België het doelwit is hebben we daar geen verweer tegen.

Vooral die combinatie van lange afstand en die snelheid kan ik even niet vatten. Dat je die snelheden 10sec kan halen oké, maar 200sec lang :eek:

In het artikel staat dat dit alvast is aangetoond met een 'lege' raket (zonder kernwapen aan boord)

In het artikel staat dat dit alvast is aangetoond met een 'lege' raket (zonder kernwapen aan boord)
Als ik op Wikipedia kijk kan een thermonucleair wapen van 1,2 MT 270 kg wegen. Maar zou dat wapen niet worden getest met duds? Tijdens een aflevering van Tom Waes waar hij een oefenterrein van de NAVO bezoekt, werden lege bommen afgeworpen. Ik vermoed dat het gewicht van een lege bom wel evenveel zal zijn als een "echte" bom, anders heeft dat weinig zin om te oefenen als de karakteristieken van die wapens afwijken.

Het meeste wat NAVO-vliegtuigen gooien, zal wel geleid zijn zeker? Type GBU-12, GBU-39 e.d.m.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat we nog veel domme bommen gooien.

Het meeste wat NAVO-vliegtuigen gooien, zal wel geleid zijn zeker? Type GBU-12, GBU-39 e.d.m.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat we nog veel domme bommen gooien.
Gebeurt nog wel op oefening, maar ik ben dan ook geen insider. Slimme wapens zijn een stuk duurder en ook beperkter in voorraad. Frankrijk zat bijvoorbeeld in Libië door hun voorraden heen. De VS zal wel een grotere voorraad hebben, maar die is ook niet eindeloos. Ca. 4000 Tomahawks, volgens een artikel uit 2020. Die dingen kosten dan ook 1,5 tot 2 miljoen dollar per stuk (!).

Wat Rusland betreft weet ik niet hoe het met hun voorraden staat. Na enkele weken werd er al gezegd dat die geen kruisraketten meer zouden hebben, maar die worden nog regelmatig afgevuurd. Hun voorraad "domme wapens" zal wel gigantisch zijn, met dank aan de Koude Oorlog.

Laatst bewerkt:
Twijfelachtig. De Sarmat kan Mach 20 behalen, wat zeer snel is maar kan enkel vanuit een silo worden gelanceerd. Mach 20 = 6660m/s en de afstand London-Moskou is 2500 km dus 375 seconden ... wat nog altijd snel is. Die wapens bevatten meerdere kernkoppen met de nodige decoys erbij om anti-ballistische systemen in de war te brengen. België heeft dat bijvoorbeeld niet, dus als België het doelwit is hebben we daar geen verweer tegen.
Ze spraken daar wel van Kalingrad in plaats van Moskou.

Terug
Bovenaan