Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Twijfelachtig. De Sarmat kan Mach 20 behalen, wat zeer snel is maar kan enkel vanuit een silo worden gelanceerd. Mach 20 = 6660m/s en de afstand London-Moskou is 2500 km dus 375 seconden ... wat nog altijd snel is. Die wapens bevatten meerdere kernkoppen met de nodige decoys erbij om anti-ballistische systemen in de war te brengen. België heeft dat bijvoorbeeld niet, dus als België het doelwit is hebben we daar geen verweer tegen.
Als Rusland nog maar een scheet zou laten in Belgie zitten we al in de problemen. Maar gelukkig hebben we europa en de navo.

Oorlog in Oekraïne dreigt verder te escaleren: "Er moet iemand opstaan die toenadering met Rusland durft te zoeken"

Dat "proffen" dit zomaar allemaal kunnen uitbraken, dat snap je toch niet hé? Alsof er niemand toenadering tot Rusland heeft gezocht. De helft van de Europese staatsleiders hebben verdomme het Kremlin herhaaldelijk afgedweild om Poetin bijna te smeken om zijn verstand te gebruiken. Laatst nog de VN Secretaris-Generaal naar het Kremlin. Resultaat? De dag erna zit hij in Kiev en moest hij schuilen voor een nieuwe luchtaanval-raid van de man waar hij de dag ervoor nog mee aan tafel zat. :wtf:

Om nog te zwijgen van deze uitspraak:

Wablief? Het Westen lijkt daar niet zo mee in te zitten? Als er iemand "niet inzit" met een atoomoorlog, dan is het wel Poetin zeker? Van onder welke steen komt die kerel gekropen?

Het is geen kwestie van het Westen die daar niet meer mee inzit, het is een kwestie van Rusland die op den duur niet meer serieus genomen kan worden met hun dreigementen. Als je je atoomwapens misbruikt om een vrijgeleide te krijgen om te doen wat je wil op het geopolitieke toneel, dan moet Goddeeris zich misschien eens vragen stellen bij dit soort chantage die er rechtstreeks voor zorgt dat de nucleaire dreiging door Rusland aan een gigantische inflatie onderworpen is momenteel.
Ik zei het hier al bij één van de ontelbare vorige atoomdreigingen van Rusland: als Poetin straks aan de Westerse leiders vraag om de monkey dance te doen en zijn schoenen te likken "WANT ANDERS START IK EEN NUCLEAIRE OORLOG!!!!!", wat is uw dreigement dan nog waard?
Omg, die idioot zit momenteel in De Afspraak. Wat kraamt die man allemaal uit?! Hoeveel Roebels krijgt hij van het Kremlin? :wtf: :wtf: :wtf:

Chance dat Paul De Grauwe nog wat weerwerk biedt.

Omg, die idioot zit momenteel in De Afspraak. Wat kraamt die man allemaal uit?! Hoeveel Roebels krijgt hij van het Kremlin? :wtf: :wtf: :wtf:

Chance dat Paul De Grauwe nog wat weerwerk biedt.
Misschien is het nog het beste om er gewoon niet op in te gaan op dreigementen en straffe taal van Rusland. Gelijk een trol op een internetforum die ge negeert. En niet (verbaal) gaan verder escaleren.
Achter de schermen wel Oekraïne blijven steunen.

De teneur in De Afspraak vond ik wel interessant: de VS en UK zijn veel duidelijker en strenger in hun einddoel dan Zelensky. Die man zal zijn verdiende iconische status wellicht niet verliezen, maar het leek alsof hij in zijn drive om te winnen wordt voorbijgesneld door Biden & co, die er alles aan doen om deze oorlog verder te escaleren. Dat kan niet alleen zijn uit sympathie voor de Oekraïeners. Wat is het einddoel van de VS en wat is het einddoel van Zelensky?

De teneur in De Afspraak vond ik wel interessant: de VS en UK zijn veel duidelijker en strenger in hun einddoel dan Zelensky. Die man zal zijn verdiende iconische status wellicht niet verliezen, maar het leek alsof hij in zijn drive om te winnen wordt voorbijgesneld door Biden & co, die er alles aan doen om deze oorlog verder te escaleren. Dat kan niet alleen zijn uit sympathie voor de Oekraïeners. Wat is het einddoel van de VS en wat is het einddoel van Zelensky?
ik had het hier al gepost maar ik denk (buikgevoel) tweeledig. De aartsvijand rusland een hak zetten en simultaan zware gas en olie winsten binnenrijven in een markt die gevoelig hoger staat dan enkele jaren terug.

Hoe escaleren Biden & co de situatie?

Zelenski zit in een geheel andere positie dan Biden. Het is zijn bevolking die gebombardeerd wordt. Zelenski heeft al aangetoond om aan tafel te gaan. Ik denk dat hij en de Oekraïners wel beseffen dat ze bepaalde opofferingen moeten maken om onafhankelijk te kunnen blijven zoals de Finnen indertijd. Maar voorlopig zijn die opofferingen niet voldoende voor de Russen die van Oekraïne een derde wereldland willen maken als ze heel de boel niet kunnen innemen.

Zelenski moet volhouden totdat de Russen zelf aan de onderhandelingstafel willen zitten. Biden onderneemt hetzelfde eigenlijk door zware sancties te treffen en Oekraïne voldoende vuurkracht te geven om lang genoeg te kunnen volhouden totdat Rusland bereid is om aan de tafel te zitten. Maar de VS is niet de afnemer van Russisch gas en olie, Europa is de afnemer.
Enigste manier om Rusland aan de onderhandelingstafel te krijgen is om de kostprijs zo hoog mogelijk te maken voor de invasie door de vuurkracht van de Oekraïners te verhogen en door economische sancties te treffen.

Ik zie niet in jullie wereldbeeld hoe dat Biden & co escaleert terwijl de andere daar uitlegt hoe dat Joden nazi's kunnen zijn, filmpjes toont hoe snel een Russische kernraket eindigt in London, heropvoedingskampen oppert, van zuiveringen spreekt, misdaden tegen de mensheid heeft gepleegd, raketten afschiet op vluchtelingen,...

Hoe moeten Biden & co eigenlijk dit de-escaleren? Tegen Zelenski zeggen: "zeg maar vaarwel tegen heel je zuidkust"?

Als je eerder dient af te vragen hoe we aan deze situatie zijn geraakt:
Kijk naar Europees extreemrechts die graag aan tafel zat met Poetin omdat hij toevallig ook anti-islam is.
Kijk naar het ondoordachte energie-omwenteling samen met populisme waardoor half Europa de kaart trekt van goedkoop Russisch gas want we mochten 5-10 jaar geleden niet zeggen dat energie duurder en duurder ging worden.
Kijk naar de gele vestjes in Frankrijk die met plezier Oekraïners in brand zouden steken zodat ze goedkoper kunnen verwarmen.
We hebben in Europa hetzelfde probleem als de VS. Een groeiend populisme die blind is voor de feiten en dit is waar het naartoe leidt.
De Amerikanen zijn er eigenlijk nog goedkoop vanaf gekomen met een bestorming van een duizendtal boerenpummels op het Capitool, in Europa wordt er een culturele genocide gelanceerd om een land uit de geschiedenisboeken te schrijven. Dit allemaal terwijl sommigen in dit land denken dat genderneutrale toiletten het grootste gevaar is in Europa :p.

Veel toenadering valt er niet te zoeken zolang Poetin/Rusland niet akkoord gaat met de eis om het grondgebied van Oekraine te respecteren. Zolang zij er op gebrand blijven om Oekraine te bevrijden van denkbeeldige nazi's, is er niks dat de NAVO kan doen. Stoppen met wapenleveringen is gewoon Poetin zijn zin geven en een land van 45 miljoen mensen overgeven aan de Russische barbaarsheid. Gelet op de geschiedenis van Rusland en de Sovjet-Unie weten we allemaal wat dat betekent.

Ik snap niet hoe wereldvreemd zo'n professor/historicus kan zijn om te stellen dat het Westen voor Oekraine moet beslissen wat er met dat land dient te gebeuren en welke stukken er aan Poetin gegeven dienen te worden, om toch maar de wereldvrede te bewaren.

ik had het hier al gepost maar ik denk (buikgevoel) tweeledig. De aartsvijand rusland een hak zetten en simultaan zware gas en olie winsten binnenrijven in een markt die gevoelig hoger staat dan enkele jaren terug.

Eigenlijk zijn wij de domme kloten int verhaal.
Wij maar duurder gas op een ander kopen, terwijl de rest van de wereld goedkoop kan inkopen door van de situatie te profiteren.
Wij doen vaak uitschijnen dat het de "rest van de wereld" tegen Rusland is..maar eigenlijk is het de VS/EU tegen Rusland. De rest trekt er zich geen kloten van aan.

Wij maar duurder gas op een ander kopen, terwijl de rest van de wereld goedkoop kan inkopen door van de situatie te profiteren.
Wij doen vaak uitschijnen dat het de "rest van de wereld" tegen Rusland is..maar eigenlijk is het de VS/EU tegen Rusland. De rest trekt er zich geen kloten van aan.
Neen. Het is Rusland tegen het Westen. Het Westen heeft nooit een vinger naar Rusland uitgestoken.

Hoe dan ook, de EU, VS, Japan en NAVO blijven de belangrijkste markten op de wereld met veruit de meeste softpower. Ik vraag mij af wie er hier profiteert? De Chinezen allicht, de Indiërs misschien en al de rest zijn eigenlijk kleine garnalen die niet erg relevant zijn.

Denk je dat ze een deal hebben gesloten met Rusland zodat Rusland in 2014 de Krim en Donbass zou annexeren om zo de NAVO een excuus te geven om het Oekraïense leger met de NAVO te laten trainen zodat een potentiële oorlog in 2022 langgerekt en bloederig zou zijn met het oog op de verkoop van gas & olie? Zou het Pentagon het Kremlin geld toestoppen om het Russisch leger erg amateuristisch te laten overkomen om de oorlog zo nog langer te rekken?

Interessante denkpiste!

Waarom is Poetin dan niet degene die het laat escaleren en wel Biden? Rusland haalt veel meer van zijn inkomsten uit gas en olie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Denk je dat ze een deal hebben gesloten met Rusland zodat Rusland in 2014 de Krim en Donbass zou annexeren om zo de NAVO een excuus te geven om het Oekraïense leger met de NAVO te laten trainen zodat een potentiële oorlog in 2022 langgerekt en bloederig zou zijn met het oog op de verkoop van gas & olie? Zou het Pentagon het Kremlin geld toestoppen om het Russisch leger erg amateuristisch te laten overkomen om de oorlog zo nog langer te rekken?

Interessante denkpiste!

Waarom is Poetin dan niet degene die het laat escaleren en wel Biden? Rusland haalt veel meer van zijn inkomsten uit gas en olie.
Wat voor een van de pot gerukte hersenkronkel is dit nu weer? :oink:
Never waste a good crisis en zo? De kaarten liggen hoe ze liggen en je kan er maar het beste/winstgevende van maken. Namelijk gaswinsten en rusland kloten. Hoe jij daar zo een conspiracy theorie kan van maken kan ik niet echt vatten.

Dat de VS de situatie zoals ze is wat uitdiept en verlengt om nog wat meer miljardjes binnen te rijven is geen in de verste verte 'Groot complot en deal met rusland'

Laatst bewerkt:

De grootste afzetmarkten leggen sancties op.
Wie kan het schelen dat timboektoe geen sancties oplegt? Het is niet alsof Rusland rijk wordt van hen.
Enkel China en mss Indië zijn qua bewonersaantal grote afzetmarkten.

Op zich nog niet te slecht dat indië en China niet meedoen aan de sancties. Als Rusland begint tactische kernwapens in te zetten is er een reële kans dat die twee landen plots wel anders beginnen denken. Rusland heeft dus nog wel wat te verliezen als ze daarmee zouden beginnen. Want wat kunnen we anders nog doen als reactie op inzet kernwapens behalve een totale militaire escalatie? Zonder de vrees voor reactie van Indië en China zie ik Rusland nog wel de gok wagen een tactisch kernwapen in te zetten, wetende dat het westen er alles aan gaat doen zo'n escalatie te vermijden.

Over dat "Indië koopt Russische olie" verhaal:

Lured by steep discounts following Western sanctions on Russian entities, India has bought at least 13 million barrels of Russian crude oil since the country invaded Ukraine in late February. That compared with some 16 million barrels for the whole of last year, data compiled by Reuters shows.

Maar wat is 13 millioen vaten?

Of about five million barrels of crude oil it exports each day, more than half went to Europe.

Dat is dus wat Europa opzuipt aan Russisch olie in 5 dagen tijd.

Lijkt mij dat dat logistiek gewijs nog niet zo simpel is om zomaar al die olie die naar Europa gaat naar India te sturen?

Lijkt mij dat dat logistiek gewijs nog niet zo simpel is om zomaar al die olie die naar Europa gaat naar India te sturen?

Ik had enkele pagina's terug daar al een artikel over gedeeld. Het duurt enkele dagen tot maximum 10 dagen om Russisch olie naar eender waar in Europa te verschepen/versturen. Rusland heeft verscheidene pijpleidingen doorheen Europa. O.a. naar Polen, Duitsland, Tsjechie, Adriatische Zee, etc. Het heeft echter geen enkele pijpleiding naar Indie. Het duurt gemakkelijk 2 maanden om olie naar India te verschepen, dat moet via tankers vanuit Moermansk of de Zwarte Zee. Dat duurt dus langer en is veel duurder om te verzenden (schepen > bestaande pijipleiding). En India is ook helemaal niet zo'n grote afzetmarkt als de EU.

Dat riedeltje dat hier en op Facebook elke paar dagen herhaalt wordt, is voorlopig nog altijd gewoon wishful thinking en toont weinig relevante kennis van hen die het delen.

Terug
Bovenaan