HRW: Hundreds Of Schools Destroyed In Ukraine War, Military Use Must Stop
Gaat hier nu wel over scholen en crèches, maar het toont wel aan dat dit aan beide zijden gebeurt. Zoals je zelf wel aangeeft is wat Oekraïne pre-invasie heeft gedaan inderdaad niet zo relevant meer, want anders dan in 2014 is Oekraïne aan het vechten om te overleven. Dit is een heel andere oorlog dan toen. In het licht van wat Rusland uithaalt is whatabouttism ongeplaatst, maar erop wijzen dat die beschietingen aan beide kanten gebeurden is geen whatabouttism volgens mij.
@Avi "Designfout" is wat ik heb begrepen uit een aantal analyses over het ontwerpen van Russische tanks. Dat Russen hun materieel ontwerpen waarbij het overleven van de soldaten onbelangrijk is lijkt me ook een denkfout. Aangezien je de kriebels krijgt van diplomatie: wat stelt je dan voor?
Bomb the shit outta Moskou? Ik begrijp wel dat je Poetin aan de onderhandelingstafel moet dwingen en dat kan via 'speciale' militaire operaties zoals Roger Housen dat heeft uitgelegd in De Afspraak, maar hoe voorkom je dat dit uit de hand loopt? De interventies in Afghanistan, Libië, Syrië en Irak zijn niet bepaald schoolvoorbeelden van hoe een militaire interventie van buitenaf (USSR/Westen) "hulpvaardig" kan zijn. Het kan ook anders uitdraaien, maar Rusland is een revanchistische kernmacht. En dat maakt het anders dan alle andere landen.