Ik merk in deze thread toch wel veel hypocriete en ongegronde commentaren op van meerdere gebruikers.
Dat de Turken in de NAVO zijn is even voordelig geweest voor de NAVO als voor Turkije. De bijdrage van Turkije is niet verwaarloosbaar denk ik. Maar wanneer Turkije nood had aan moderne wapens heeft de NAVO en Amerika via embargo’s en allerhande excuses geen wapens geleverd ook al werd hiervoor betaald. Hierop zijn ze genoodzaakt geweest om aan te kloppen bij de Russen (bv. laatste voorbeeld S-400 raketten). Dat bepaalde landen uit de lucht zijn gevallen of gekant waren tegen deze aankoop door maatregelen te nemen tegen Turkije is ook hypocriet en een mes in de rug.
Dan spreek ik nog niet over de vele keren dat er tijdens NAVO-oefeningen gespot werd met Turkse delegaties en soldaten die hieraan deelnamen.
Sinds een lange periode kampt Turkije met terroristische aanslagen door Koerdische terreurorganisaties waaronder de PKK in Irak (en recent diens zusterorganisatie YPG in Syrië) waarbij al tienduizenden soldaten en burgers (vrouwen, kinderen, Turken, Koerden, …) zijn omgekomen, met als doel Turkije te verdelen. Westerse landen hebben enorme wapenleveringen en financiële steun geleverd aan deze organisaties, al sinds voor de Syrische oorlog. En Zweden is een voorloper in het verwelkomen van deze groeperingen alsook het openlijk bekennen van hun steun. In dat opzicht kunnen we het de Turken niet kwalijk nemen indien ze tegen de toelating zijn van Zweden tot de NAVO, of wel? Wat zouden wij Belgen doen indien we in de plaats van de Turken waren?
Dit legt eigenlijk een probleem bloot, dat aan de kern ligt van de verdeling in de NAVO. En dat is exact wat
@Lakigigar bewijst. Voor de ene opkomen maar niet voor de andere. De ene is minder bondgenoot, de andere meer. De ene heb ik liever, de andere niet. En de Russen kennen deze zwakte binnen de NAVO en spelen er maar al te graag op in. Wees gerust, als België belegerd zou zijn door een vijand zouden de Turken u en uw familie te hulp schieten, en dat volk is zo ingesteld om bondgenoten te helpen wanneer nodig. Ondanks de economische crisis en inflatie waarin ze verkeren, en nood hebben aan goede Russische banden, hebben zij een significante steun geleverd aan Oekraïne op alle vlakken, gaande van wapenleveringen, humanitaire hulp alsook diplomatieke tussenkomsten. En zij zijn er alsnog in geslaagd om niet op de Russische lijst van “onvriendelijke landen” terecht te komen.
Het is jammer om te zien dat wij als Belgen niet hetzelfde kunnen doen, en bepaalde landen waaronder Turkije niet kunnen steunen op dezelfde manier. En het lijkt er op dat de Turken de laatste jaren deze ingesteldheid van het westen hebben ingezien en beseffen dat indien Turkije in moeilijkheden zou verkeren, ze er alleen voor staan.
Westerse landen zijn op papier bondgenoten om externen af te schrikken, maar als het er op aan komt zijn de meeste landen enkel uit op hun eigen belangen. In dat opzicht maakt het niet uit of NAVO-bondgenoten elkaar in de rug schieten. En dat is eigenlijk triestig.