Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Massale raket aanvallen op heel Oekraïne.
De kerncentrale van Zaporizhzhia ligt van het netwerk waardoor het risico op een probleem weer heel wat groter wordt.
34 van de 81 raketten neergehaald en 4 van de 8 drones, volgens de opperbevelhebber van Oekraïne. Dat lijkt me minder dan anders? Lagere performantie of vergis ik me daarin?

34 van de 81 raketten neergehaald en 4 van de 8 drones, volgens de opperbevelhebber van Oekraïne. Dat lijkt me minder dan anders? Lagere performantie of vergis ik me daarin?

Inderdaad lager dan gemiddeld.
Wat raar is want op zich werken de systemen nog goed volgens mij tenzij Rusland iets heeft gevonden.

Oftewel zijn de systemen verplaatst want volgens liveuamap zijn ze praktisch allemaal ten westen van de Dniepr gevallen.

edit :

"There were X-22 (missiles), which we can't shoot down, we can't shoot down the Kinzhal either, it's six plus six and 13 S-300 (that haven't been shot down by Ukrainian Air Defense Forces)," he said.

Rusland leert (helaas) ook uit zijn fouten.

Blijkbaar inderdaad combinatie van andere/moeilijker neer te halen raketten zoals @bassie82 aanhaalt en mogelijks andere vluchtroutes en lanceerlocaties/methodes.

Hopelijk is de Russische voorraad nu weer even op.
Is er eigenlijk iets gebeurd of zo, dat de Russen weer de terrorist uithangen? Meestal is dat toch na 1 of ander succes van Oekraïne.

Inderdaad lager dan gemiddeld.
Wat raar is want op zich werken de systemen nog goed volgens mij tenzij Rusland iets heeft gevonden.

Oftewel zijn de systemen verplaatst want volgens liveuamap zijn ze praktisch allemaal ten westen van de Dniepr gevallen.

edit :

"There were X-22 (missiles), which we can't shoot down, we can't shoot down the Kinzhal either, it's six plus six and 13 S-300 (that haven't been shot down by Ukrainian Air Defense Forces)," he said.
Naar het schijnt hebben de Russen Moldavisch luchtruim geschonden om zo Oekraïnse radar te ontwijken.

Laatst bewerkt:
Rusland leert (helaas) ook uit zijn fouten.

Blijkbaar inderdaad combinatie van andere/moeilijker neer te halen raketten zoals @bassie82 aanhaalt en mogelijks andere vluchtroutes en lanceerlocaties/methodes.
Geleerd?

Eigenlijk zijn die idiote terroristen wel wanhopig aan het worden. Om een paar militaire nutteloze doelwitten te raken hebben ze dus gebruikt:
X-22 anti-scheepsraketten
Khinzal hypersonische raketten
S-300 luchtafweer raketten
Enkele tiental(len) burgers gedood en energie infrastructuur beschadigd. Dat is alles wat ze bereikt hebben.
Alsof het Oekraïnse volk al enig teken heeft getoond dat deze aanvallen op burgers de moed hebben doen zakken. Integendeel zelfs, denk ik.
Het zal het Westen ook niet overtuigen om minder te doen.
Dus waarom?
Om Putin zijn ego wat te strelen? Om 1 of andere generaal zijn hachje te redden?
Zo zinloos allemaal...

Maar strategisch belangrijke wapens opofferen voor niets, dat noem ik niet bijleren.

Edit: meters van een belangrijk militaire doelwit, een speeltuin:
o41ihn1g4pma1.jpg

Laatst bewerkt:
Geleerd?

Eigenlijk zijn die idiote terroristen wel wanhopig aan het worden. Om een paar militaire nutteloze doelwitten te raken hebben ze dus gebruikt:
Enkele tiental(len) burgers gedood en energie infrastructuur beschadigd. Dat is alles wat ze bereikt hebben.
Alsof het Oekraïnse volk al enig teken heeft getoond dat deze aanvallen op burgers de moed hebben doen zakken. Integendeel zelfs, denk ik.
Dus waarom?
Om Putin zijn ego wat te strelen? Om 1 of andere generaal zijn hachje te redden?
Zo zinloos allemaal...

Maar strategisch belangrijke wapens opofferen voor niets, dat noem ik niet bijleren.

Edit: meters van een belangrijk militaire doelwit, een speeltuin:
o41ihn1g4pma1.jpg
Moet het leger niet helpen met civiele bescherming bij zo'n aanvallen? Elke dag worden trouwens Oekraïense legerdepots en posities aangevallen achter het front, maar kritische infrastructuur aanvallen belemmert de normale werking van een land.

Of het helpt om de bevolking te demoraliseren betwijfel ik ook wel. De geallieerden legden op grote schaal Duitse woonwijken in de as, maar dat bracht de bevolking niet in het verweer tegen het regime. Zelfde zag je ook in Londen. Het heeft eerder een omgekeerd effect: rally round the flag.

Geleerd?

Dus waarom?
Zo zinloos allemaal...

o41ihn1g4pma1.jpg
Militair gezien is dat natuurlijk niet zinloos.
A) vernietigen van de energievoorziening van de vijand (op een bepaald punt is dat niet meer in 1,2,3 te herstellen) en B) blijven testen van de vijandelijke luchtafweer die dan ook niet elders kan worden ingezet.

Militair gezien is dat natuurlijk niet zinloos.
A) vernietigen van de energievoorziening van de vijand (op een bepaald punt is dat niet meer in 1,2,3 te herstellen) en B) blijven testen van de vijandelijke luchtafweer die dan ook niet elders kan worden ingezet.
A) hebben ze een tijd geleden uitgebreid geprobeerd, lukte niet. Ze hebben toen zoveel raketten afgeschoten, dat ze dat nu niet meer langdurig kunnen doen. Als ze morgen, en de dag daarop, en die daarop,... niet hetzelfde kunnen doen, is deze aanval nutteloos geweest.
B) die luchtafweer staat er toch, Oekraïne gaat die niet ineens naar het front brengen. Dus ze kunnen sowieso niet ergens anders ingezet worden.

Ondertussen hebben ze kostbare raketten ingezet die niet gemakkelijk bij gemaakt kunnen worden. Ik vind dit echt militair gezien nutteloos

Mja, typisch van wie dan? In dat artikel staat duidelijk dat Biden voorstander is en dat het eigenlijk het ministerie van defensie is dat dwars ligt.
US in het algemeen.
Al verscheidene malen zoiets geweest dat de US niet aansprakelijk gesteld wil worden.
De internationale rechtbank in Den Haag erkennen ze ook niet.

De Russische oorlogsindustrie is amper tot niets aan het produceren. Precisiewapens heb ik al maanden niet meer gezien. Het enige waar ze in staat toe blijken is oud materiaal van de jaren 60 opkalefateren. Die voorraad geraakt ook uitgeput is jammer genoeg voor Oekraïne nog ruim voldoende om 2 jaar lang oorlog te voeren, zelfs nog veel langer als Iran en Noord Korea extra wapens leveren , en de soldaten om ze te hanteren worden niet opgeleid. Een Russische tank is letterlijk een rijdende doodskist. Binnen enkele weken rollen de Abrams en Leopards over de grens met getrainde soldaten. Als ze die goed kunnen inzetten gaan de Mobiks nog harder weglopen dan in Kharkov.
HLN heeft uw post vandaag ook gelezen :tongue: Mijn excuses!

HLN heeft uw post vandaag ook gelezen :tongue: Mijn excuses!
Twee jaar is niet echt bijster lang voor een grootmacht. In dat artikel hebben ze het over oud materiaal. De kwaliteit daarvan lijkt me stelselmatig achteruit te gaan. Om die combat ready te krijgen is er (veel) tijd nodig. Wat gaan ze kunnen doen met roestige T62’s en T72’s tegen moderne Bradleys en Leopards?

Materiaal is één ding, (kwalitatieve) mankracht is iets nog iets anders. Naar mijn mening heeft het Russische leger momenteel amper een ruggengraat aan deftige troepen. Je leest berichten dat ze weigeren om hun orders uit te voeren, dit gaat er niet op beteren. Op dit tempo gaat Poetin er ook niet komen met zijn huidige mankracht om dat nog twee jaar vol te houden. Nieuwe mobilisatie? Wat gaat het volk dan doen? Dan kan je het ook geen militaire operatie meer noemen, nu ja.. indoctrinatie zal dat wel voor een deel sussen. Oké, ze kunnen twee jaar lang raketten blijven afvuren maar veel gaat dat hun op zich niet helpen.

Eigenlijk zijn die idiote terroristen wel wanhopig aan het worden. ...
Poetin speelt een lang spel. Er komt een koudere periode aan in de regio. Dan is geen electriciteit en verwarming echt heel vervelend.
Het doel lijkt ook te zijn de oorlogsmoeheid van de Oekrainers te vergroten. Het is een verrottingsstrategie van Rusland.
Vergeet niet dat al bijna tien miljoen Oekraïners het land hebben verlaten (hoeveel gaan er daarvan ooit nog terug?) en daarmee wordt ook het potentieel van dit land ondergraven. Zeker als die mensen aan de achterblijvers gaan vertellen hoeveel geld je in het Westen met een eenvoudig baantje kunt verdienen en hoe goed de scholen zijn en hoe opgeruimd de steden en dorpen hier zijn.

Poetin speelt een lang spel. Er komt een koudere periode aan in de regio. Dan is geen electriciteit en verwarming echt heel vervelend.
Het doel lijkt ook te zijn de oorlogsmoeheid van de Oekrainers te vergroten. Het is een verrottingsstrategie van Rusland.
Vergeet niet dat al bijna tien miljoen Oekraïners het land hebben verlaten (hoeveel gaan er daarvan ooit nog terug?) en daarmee wordt ook het potentieel van dit land ondergraven. Zeker als die mensen aan de achterblijvers gaan vertellen hoeveel geld je in het Westen met een eenvoudig baantje kunt verdienen en hoe goed de scholen zijn en hoe opgeruimd de steden en dorpen hier zijn.

Dat "hoeveel geld met eenvoudig werk" fabeltje werkt niet hoor op gebied van immigratie.
De levenskost hier is dusdanig hoog dat je met die "eenvoudige" jobs hier ook niet veel kan uitspoken, en al helemaal niets over hebt om naar huis te sturen.

Dat werkt wel vooral goed voor tijdelijke arbeiders, zij die met een stuk of 4/5 op een klein appartementje kruipen en de kosten delen, hier voor een aantal maanden zo goedkoop mogelijk leven en alles oppotten. Die kunnen dan op een aantal maanden een aardige som, vooral naar de maatstaf van hun thuisland, bijeenwerken.

Maar om naar hier te emigreren als gezin (man, vrouw, enkele kinderen), werken in eenvoudige jobs, is ook geen vetpot na betalen van huur, energie, telecom, ...
Vergeet niet dat de grote hoop Oekraïners best wel stevig chauvinistisch zijn, en staan te popelen om terug te keen en hun land terug op te bouwen, hun familie terug te vervoegen.

Dat er een netto emigratie gaat zijn, staat buiten kijf, maar dat zit vooral bij beter geschoolde mensen (wat eigenlijk nog erger is voor Ukraine).

Langs de andere kant heeft Rusland daar ook last van hoor, de grote hoop die verdwenen zijn uit Rusland zijn vooral hoger opgeleide mensen, die de middelen hadden om te vertrekken, en dat is dan ook meestal de groep die makkelijker door de Russische propaganda doorkijkt.

Melitopol (Zwarte zee)

FqyCo0_XsAUlrb6.png

Kreminna (oosten)

FqyCqdtWAAEaEQT.png

Ik zie echt geen koudere periode.
Na nu en dan bij -15° zonder verwarming gezeten te hebben gaan ze echt niet breken omdat het is een nacht -1° wordt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan