Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wagner zou een pauze inlasten in z'n aanvallen in Bakhmut.
Raar om dat nu te doen omdat de omcirkeling nog niet compleet is.
Je merkt dat het serieus erop zit tussen Wagner en gewoon leger maar als je het zo mag geloven is het door Wagner dat de laatste tijden de vooruitgangen zijn geboekt, omdat ze ook totaal niet kijken om mensenlevens.

Geruchten gaan ook dat Oekraïne zo'n 60.000 man heeft om een offensief te starten.

Wagner zou een pauze inlasten in z'n aanvallen in Bakhmut.
Raar om dat nu te doen omdat de omcirkeling nog niet compleet is.
Je merkt dat het serieus erop zit tussen Wagner en gewoon leger maar als je het zo mag geloven is het door Wagner dat de laatste tijden de vooruitgangen zijn geboekt, omdat ze ook totaal niet kijken om mensenlevens.

Geruchten gaan ook dat Oekraïne zo'n 60.000 man heeft om een offensief te starten.
Wagner zou volgens Russische bronnen momenteel pushen via het industriecomplex (AZOM) in het noorden.

Laatst bewerkt:
Wagner zou volgens Russische bronnen momenteel pushen via het industriecomplex (AZOM) in het noorden.

Wederom zonder te kijken naar aantal slachtoffers

Russia claims to have entered metal processing factory in Bakhmut​

Russian military bloggers and other pro-Kremlin Telegram accounts on Friday claimed Russian forces have entered a metal processing factory in north-west Bakhmut.
A Washington-based think tank late on Friday also referenced geolocated footage showing Russian forces within 800 metres of the heavily built up and fortified Azom complex.
The Institute for the Study of War said Moscow’s apparent focus on capturing the factory, rather than opting for a “wider encirclement of western Bakhmut” by attempting to take nearby villages, is likely to bring a further wave of Russian casualties.

Wederom zonder te kijken naar aantal slachtoffers

Russia claims to have entered metal processing factory in Bakhmut​

Russian military bloggers and other pro-Kremlin Telegram accounts on Friday claimed Russian forces have entered a metal processing factory in north-west Bakhmut.
A Washington-based think tank late on Friday also referenced geolocated footage showing Russian forces within 800 metres of the heavily built up and fortified Azom complex.
The Institute for the Study of War said Moscow’s apparent focus on capturing the factory, rather than opting for a “wider encirclement of western Bakhmut” by attempting to take nearby villages, is likely to bring a further wave of Russian casualties.
Doet me wat denken aan de Iraanse martelaars, vaak kinderen, in de Iran-Irakoorlog van de jaren '80. Maar voorlopig zie ik nog geen martelaarcultus in Rusland. Dit is een ordinaire slachtpartij.

Doet me wat denken aan de Iraanse martelaars, vaak kinderen, in de Iran-Irakoorlog van de jaren '80. Maar voorlopig zie ik nog geen martelaarcultus in Rusland. Dit is een ordinaire slachtpartij.
1. Blijven hopen dat het Westen het beu wordt en eens de verkiezingen eraan komen in de VS, de Republikeinen gaan winnen en de kraan dichtdraaien
2. Blijven hopen op de massa van het getal. Als we maar genoeg kanonnenvoer er tegen aan gooien dan breekt het verzet en lopen we over de Oekraïners over! Want ze hebben toch ook zware verliezen?

Dat kan allemaal maar dat is zoals spelen op de beurs: Hoog spel en riskant. Poetin speelt een alles of niets spel en worst case als het de verkeerde kant op gaat, .. hij speelt letterlijk 'Russische roulette', in de hoop dat de wind eens goed draait in zijn richting.

Thiermietbommen op Voehledar.
Ze gebruiken deze al lang hoor.. Daar zijn al heel veel beelden van.

Die werden ook massaal gebruikt door de Duitsers tijdens wereldoorlog 2.
Dat deze erg veel leed veroorzaken is bekend, en dat de Russen ze al maanden gebruiken ook.

Dus welke nieuwswaarde heeft dit artikel?

Ze gebruiken deze al lang hoor.. Daar zijn al heel veel beelden van.

Die werden ook massaal gebruikt door de Duitsers tijdens wereldoorlog 2.
Dat deze erg veel leed veroorzaken is bekend, en dat de Russen ze al maanden gebruiken ook.

Dus welke nieuwswaarde heeft dit artikel?
Ik had verstaan dat ze die zeer beperkt hadden ingezet. En dat ze die nog maar op 1 andere plaats hadden ingezet. Ergens tijdens het begin van de oorlog. Waar Oekraïene er toen een pak ervan heeft naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.

Nieuwswaarde lijkt mij vooral te zitten in het feit dat men naar oplossingen grijpt in Voehledar die als oorlogsmisdaad bekend zouden zijn (al dacht ik niet dat Rusland zich daaraan heeft gebonden) en dit dan ook juist een documentering is ervan.
En in mijn ogen dat Rusland dan al een beetje aan het eind van zijn Latijn zijn indien ze die stappen moeten ondernemen. Of anders gezegd dat het mogelijks toch niet echt zo goed gaat als ze hadden verwacht.

Ik had verstaan dat ze die zeer beperkt hadden ingezet. En dat ze die nog maar op 1 andere plaats hadden ingezet. Ergens tijdens het begin van de oorlog. Waar Oekraïene er toen een pak ervan heeft naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.

Nieuwswaarde lijkt mij vooral te zitten in het feit dat men naar oplossingen grijpt in Voehledar die als oorlogsmisdaad bekend zouden zijn (al dacht ik niet dat Rusland zich daaraan heeft gebonden) en dit dan ook juist een documentering is ervan.
En in mijn ogen dat Rusland dan al een beetje aan het eind van zijn Latijn zijn indien ze die stappen moeten ondernemen. Of anders gezegd dat het mogelijks toch niet echt zo goed gaat als ze hadden verwacht.
Als we sommige Westerse analisten moeten geloven zit Rusland al van maart vorig jaar aan het einde van zijn Latijn. En als we Russische analisten moeten geloven heeft Oekraïne al een half miljoen gesneuvelden en gewonden en worden nu massaal vrouwen, kinderen en oude mannen opgetrommeld.

De waarheid zal er ergens tussen liggen zeker? Bakhmut wordt nog altijd zeer koppig verdedigd, waarmee Kiev hoopt om de Russische oorlogsmachine zodanig te doen slijten dat het weinig kan doen tegen het verhoopte offensief in de lente. Dat is wat ze zeggen om de moed erin te houden, maar ik denk dat zij toch ook onredelijke verliezen aan het lijden zijn.

Feit is toch wel dat de strijd om Bakhmut als sinds november bezig is, de Russen het stadje nog altijd niet in handen hebben en ze dagelijks +700 soldaten verliezen, verscheidene tanks en artillerie (vaak tientallen de laatste weken)

Ik hoor cijfers van 1 Oekraïense soldaat op 7 Russische, maar zelfs ook op 11 Russische.
Dat zijn dan nog altijd hoge verliezen, maar zeker niet onredelijk. Bij een offensief zullen ze waarschijnlijk in verhouding meer manschappen verliezen.

Feit is toch wel dat de strijd om Bakhmut als sinds november bezig is, de Russen het stadje nog altijd niet in handen hebben en ze dagelijks +700 soldaten verliezen, verscheidene tanks en artillerie (vaak tientallen de laatste weken)

Ik hoor cijfers van 1 Oekraïense soldaat op 7 Russische, maar zelfs ook op 11 Russische.
Dat zijn dan nog altijd hoge verliezen, maar zeker niet onredelijk. Bij een offensief zullen ze waarschijnlijk in verhouding meer manschappen verliezen.
De waarheid in het midden = 2 Oekraïners per 4 Russische soldaten? (Worst case voor Oekraïne)
+ Het feit dat de Russen de aanvallers zijn (Bijna altijd meer verliezen), denk ik persoonlijk dat de Russen "minstens" dubbele verliezen lijden tov de Oekraïners.

Maar wees maar zeker: De Oekraïners verliezen ook veel soldaten.

Het is nu eenmaal gemakkelijker om een sterk opgebouwde verdedigde burcht te verdfedigen dan er 1 aan te vallen.
Oekraine verliest in Bachmut waarschijnlijk 100 man per dag tov 500-1000 russen. Dat zijn grote verliezen aan beide kanten, maar een simpele rekensom maakt duidelijk dat die situatie positief is voor Oekraine.. Hoe erg dat ook kan klinken. Ze zijn tijd aan het rekken voor de Westerse tanks die moeten toekomen van overal en wanneer de tijd rijp is een grote tegenaanval te doen op het, tegen dan al, stevig gedecimeerde Russische leger.

The casualty ratio was estimated to be 5 Russian soldiers killed for every Ukrainian soldier according to NATO. Ukraine claims the ratio is 7 to 1 killed in favour of Ukrainian soldiers. There are reports of it increasing for Russian forces since then.

Wel ja, dat zullen we wel zien als het zover is, of de Russen helemaal buiten adem zijn geraakt tegen dat het nieuwe tegenoffensief begint. Het is vooral Wagner die het voortouw lijkt te nemen in Bakhmut, maar hoeveel soldaten van het reguliere Russische leger sneuvelen daar eigenlijk?

De waarheid in het midden = 2 Oekraïners per 4 Russische soldaten? (Worst case voor Oekraïne)
+ Het feit dat de Russen de aanvallers zijn (Bijna altijd meer verliezen), denk ik persoonlijk dat de Russen "minstens" dubbele verliezen lijden tov de Oekraïners.

Maar wees maar zeker: De Oekraïners verliezen ook veel soldaten.

NATO spreekt van 5-1, UK spreekt van 7 tot 8 tegen 1, Oekraïne spreekt van 10 tegen 1.
Niet alleen dit maar rond Bakhmut zitten ook de meest getrainde van Wagner en paar Elitetroepen van Rusland.
Als je deze kan uitschakelen tegen een kost van meest defensieve van 5-1 dan ben je heel goed bezig.

Het is simpel om manschappen op te roepen maar ervaren manschappen zeker elitetroepen zijn verdomd moeilijk om aan te vullen.

En ondanks alles is er tot op vandaag geen omsingeling van Bakhmut. Er is zelfs geen vooruitgang meer. Dit is voorlopig de Stalingrad voor Rusland.

NATO spreekt van 5-1, UK spreekt van 7 tot 8 tegen 1, Oekraïne spreekt van 10 tegen 1.
Niet alleen dit maar rond Bakhmut zitten ook de meest getrainde van Wagner en paar Elitetroepen van Rusland.
Als je deze kan uitschakelen tegen een kost van meest defensieve van 5-1 dan ben je heel goed bezig.

Het is simpel om manschappen op te roepen maar ervaren manschappen zeker elitetroepen zijn verdomd moeilijk om aan te vullen.
Ja ik ga er "optioneel" vanuit dat de NATO en de UK als "pro Westers gezind" de cijfertjes zouden opsmukken.
Ik vermoed van niet, MAAR ik sluit niets 100% uit. Ik bekijk het vanuit mijn eigen brilletje.
Of ik nu gelijk heb of niet maakt in feite geen moer uit, te veel de medemens geloven is altijd nefast. Ik ben een extreem sceptische persoon op dat vlak.

Dat de Russen grotere verliezen lijden, dat spreekt niemand tegen. Dit is gewoon een grote humanitaire ramp. Ik denk als je daar levend uit komt ,uit Bahkmut dat je daar levenslang een trauma aan overhoudt? :frown:

Laatst bewerkt:

En ondanks alles is er tot op vandaag geen omsingeling van Bakhmut. Er is zelfs geen vooruitgang meer. Dit is voorlopig de Stalingrad voor Rusland.
De geschiedenis zal uitwijzen of Bakhmut wel hetzelfde gewicht in de schaal kan leggen als Stalingrad. Dat was het keerpunt aan het Oostfront in WOII. Zou de volledige omsingeling van Bakhmut ook niet uitgevoerd zijn wegens militair-technische redenen? Daarvoor heeft Rusland een overmacht nodig, maar Oekraïne blijft troepen aanbrengen waardoor ze niet aan die overmacht komen. Het zou ze mogelijk kwetsbaarder maken dan nu.

De geschiedenis zal uitwijzen of Bakhmut wel hetzelfde gewicht in de schaal kan leggen als Stalingrad. Dat was het keerpunt aan het Oostfront in WOII. Zou de volledige omsingeling van Bakhmut ook niet uitgevoerd zijn wegens militair-technische redenen? Daarvoor heeft Rusland een overmacht nodig, maar Oekraïne blijft troepen aanbrengen waardoor ze niet aan die overmacht komen. Het zou ze mogelijk kwetsbaarder maken dan nu.

Time will tell.
Ik geloof wel dat het blijven verdedigen van Bakhmut tegen advies van de Westerse landen is.
Aan de andere kant mocht het inderdaad zo dramatisch zijn voor Oekraïne dat het Westen wel genoeg drukkingsmiddelen heeft om Oekraïne te dwingen om Bakhmut te laten vallen.

Dus ja ze lijden er ook verliezen maar die gaan volgens mij geen grote impact hebben op de geplande offensief. Uiteindelijk is dat het einddoel van het Westen en Oekraïne : om via dit offensief Rusland te dwingen om onderhandelingen aan te vatten. Indien nodig door de Russen volledig uit Oekraïne te dwingen.

Time will tell.
Ik geloof wel dat het blijven verdedigen van Bakhmut tegen advies van de Westerse landen is.
Aan de andere kant mocht het inderdaad zo dramatisch zijn voor Oekraïne dat het Westen wel genoeg drukkingsmiddelen heeft om Oekraïne te dwingen om Bakhmut te laten vallen.

Dus ja ze lijden er ook verliezen maar die gaan volgens mij geen grote impact hebben op de geplande offensief. Uiteindelijk is dat het einddoel van het Westen en Oekraïne : om via dit offensief Rusland te dwingen om onderhandelingen aan te vatten. Indien nodig door de Russen volledig uit Oekraïne te dwingen.
Ook nog wel een bedenking: hoeveel weet het Westen exact en hoe transparant is Kiev over haar eigen intenties tegenover het Westen?

Terug
Bovenaan