Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hoe het uiteindelijk uitdraait zullen we wel zien, maar het is toch een signaal dat ze openstaan voor onderhandelingen.

"Ukraine will choose the way to bring Crimea back, using political and military means,” Tamila Tasheva, the Ukrainian president’s envoy on Crimea, told POLITICO.
“To minimize Ukrainian military losses, minimize threats to civilians who live in occupied territories, as well as the destruction of civilian infrastructure, Ukraine plans to give Russia a choice on how to leave Crimea. If they don’t agree to leave voluntarily, Ukraine will continue to liberate its land by military means,” Tasheva added.
Her comments come after Andriy Sybiha, deputy head of the president’s office, gave an interview to the Financial Times in which he said Ukraine might be ready to discuss the future of Crimea with Moscow if Kyiv succeeds in achieving its strategic goals on the battlefield."

Ik zie wel nergens Wunderwaffe, een paar honderd gevechtsvoertuigen uit de jaren '70 tot '90 kan je moeilijk wonderwapens noemen.

Het tot de laatste man verdedigen van Bachmut is een stommiteit gebleken, hopelijk voor Oekraïene laten ze in het vervolg Zelensky geen militaire beslissingen meer nemen.
Ten eerste: het moet nog maar blijken of dat een stommiteit was. Hoogstwaarschijnlijk heeft Rusland tienduizenden soldaten verloren voor een stadje van geen betekenis in militair opzicht.
Ten tweede: denk je nu echt dat Zelensky dit op zijn eentje beslist? Hij is geen dictator zoals Putin.

Misschien onder druk van Biden. Het zijn volgend jaar presidentsverkiezingen en als de oorlog tegen dan nog altijd voortsleept zoals nu of in een bevroren conflict belandt, wordt dat moeilijk om uit te leggen aan de kiezer. Héél veel hangt af hoe het Oekraïense offensief zich kan ontplooien en of die Westerse Wunderwaffe het verschil kunnen maken.

Welke "Wunderwaffe"? Dat zijn wapens die technologisch zo superieur zijn dat je de tegenstander er (figuurlijk) mee wegblaast, en voor zover ik zie is dat toch niet het geval. Het enige wat in de buurt komt is HIMARS (t.o.v. die Russische rommel), maar hoeveel heeft Oekraïne er maar?
Als de Amerikanen daarvoor raketten zouden leveren die vele honderden kilometers ver zeer veel schade kunnen aanrichten, dat zou pas de game changer zijn. Veel meer dan een handvol tanks, AFVs en afgedankte vliegtuigen die de Russen met hun decennia oude technologie toch kunnen vernietigen.

Hoe het uiteindelijk uitdraait zullen we wel zien, maar het is toch een signaal dat ze openstaan voor onderhandelingen.

Last Slav standing.

Wunderwaffen bestaan inderdaad niet, wel goed omgaan met de wapens die je hebt en optimaal, gecombineerd inzetten.
En daar lijkt Oekraïne wel zeer goed in te zijn.

Van een gigantische bocht van de Oekraïense diplomatie gesproken !!!
Onderhandelen over de krim is plotseling wel mogelijk.
Wel enkel als ze aan de grens van het schiereiland zouden staan...
Wat ze m.i. nooit gaat lukken

Ik zie geen gigantische bocht. Onderhandelen kan evenzeer op de Russische manier. Geen ons alles wat we willen. Neen? Waarom blokkeer je de onderhandelingen?

Weer een lek... Iemand heeft zijn zaakjes daar duidelijk niet op orde!
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230408_91946659
Vier redenen waarom langverwachte tegenoffensief erop of eronder is voor Oekraïne

Ook een interessant artikel om de 'stakes' van het komende offensief nog eens te benadrukken. Het is erop of eronder en de Russen zijn deze keer voorbereid. HIMARS was in de zomer een gamechanger (omdat Rusland zijn logistiek helemaal heeft moeten ombouwen), maar intussen weten de Russen die raketten wel te onderscheppen. Rusland heeft het voordeel dat zelfs een status quo van de frontlijn als een overwinning verkocht kan worden, Oekraïne zal zich pas volledig veilig voelen als het Rusland volledig kan terugdrijven en zelfs uit de Krim. Dat wordt een uitdaging, ook al hebben zij een veel gemotiveerder leger dat zich goed en efficiënt kan aanpassen én kan genieten van Amerikaanse inlichtingen en know-how.

Vier redenen waarom langverwachte tegenoffensief erop of eronder is voor Oekraïne

Ook een interessant artikel om de 'stakes' van het komende offensief nog eens te benadrukken. Het is erop of eronder en de Russen zijn deze keer voorbereid. HIMARS was in de zomer een gamechanger (omdat Rusland zijn logistiek helemaal heeft moeten ombouwen), maar intussen weten de Russen die raketten wel te onderscheppen. Rusland heeft het voordeel dat zelfs een status quo van de frontlijn als een overwinning verkocht kan worden, Oekraïne zal zich pas volledig veilig voelen als het Rusland volledig kan terugdrijven en zelfs uit de Krim. Dat wordt een uitdaging, ook al hebben zij een veel gemotiveerder leger dat zich goed en efficiënt kan aanpassen én kan genieten van Amerikaanse inlichtingen en know-how.
Denk dat ook veel zal afhangen wat de reactie van de verdedigende Russen zal zijn bij de eerste grote aanval. Je kan nog een mooie verdediging uitgebouwd hebben, als de mannen gaan lopen, dan ben je er niet veel mee....

Plus ook al paar artikels gelezen waar de nieuwe Russische verdedigingslinies toch niet zo top zijn gemaakt en nog volop met gebreken kampen... Nu hoop persoonlijk voor Oekraïne het lukt, anders gaat het een zure appel worden, zowel voor hen als voor Europa.

Ik wou deze link ook posten.
Ik schrijf dat hier ook al tijdje; ALLES zal afhangen van het komende offensief.
Lukt het niet dan is het voorbij voor Oekraïene.
Wat niet wil zeggen dat de oorlog voorbij zal zijn, die kan gerust nog enkele jaren aanslepen.
Maar grote offensieven zullen niet meer kunnen langs oekraïense kant, beetje vergelijkbaar met de Duitse situatie na de slag bij Kursk in 1943.

Altijd dat verhaal: "Russen hebben bijgeleerd", en nooit een concreet voorbeeld.
Tienduizenden soldaten en onmisbaar materiaal verliezen om een klein stadje nog niet eens volledig te veroveren, vind ik niet bijleren. De helft van je raketten en drones spenderen aan een vruchteloze aanval op infrastructuur die niet het gewenste effect blijkt te hebben, wijst niet op bijleren. Oekraïne exporteert al terug elektriciteit trouwens.
Tanks ontworpen in WO2 in dienst nemen lijkt me eerder wanhopig dan bijleren.
Denken dat je zoveel soldaten ertegenaan kan gooien als in WO2, ook niet, want de demografie is totaal anders.
En dan verhalen van "Rusland is nu op oorlogseconomie". Is dat zo? Zien we veel nieuw Russisch materiaal op het slagveld komen? Ik zie er niets van.
Je kan niet beide hebben: en soldaten oproepen om te gaan vechten en voldoende mensen hebben in de fabrieken.

Zo'n artikels van "er op of eronder" komen op mij toch meer over als clickbait.
Hadden we in maart, met het offensief in Kherson. Nu weer...

Altijd dat verhaal: "Russen hebben bijgeleerd", en nooit een concreet voorbeeld.
Tienduizenden soldaten en onmisbaar materiaal verliezen om een klein stadje nog niet eens volledig te veroveren, vind ik niet bijleren. De helft van je raketten en drones spenderen aan een vruchteloze aanval op infrastructuur die niet het gewenste effect blijkt te hebben, wijst niet op bijleren. Oekraïne exporteert al terug elektriciteit trouwens.
Tanks ontworpen in WO2 in dienst nemen lijkt me eerder wanhopig dan bijleren.
Denken dat je zoveel soldaten ertegenaan kan gooien als in WO2, ook niet, want de demografie is totaal anders.
En dan verhalen van "Rusland is nu op oorlogseconomie". Is dat zo? Zien we veel nieuw Russisch materiaal op het slagveld komen? Ik zie er niets van.
Je kan niet beide hebben: en soldaten oproepen om te gaan vechten en voldoende mensen hebben in de fabrieken.

Zo'n artikels van "er op of eronder" komen op mij toch meer over als clickbait.
Hadden we in maart, met het offensief in Kherson. Nu weer...
Als de Russen niets hadden bijgeleerd, dan was het voor Oekraïne toch een walk in the park geweest en hadden ze de Krim allang ingenomen. Niet?

Als de Russen niets hadden bijgeleerd, dan was het voor Oekraïne toch een walk in the park geweest en hadden ze de Krim allang ingenomen. Niet?
Absoluut niet, dat is een valse vergelijking.
Niet bijleren, betekent niet dat:
- Rusland in de minderheid is
- Rusland minder materiaal heeft dan Oekraïne
- Oekraïne luchtoverwicht heeft
- het weer nu geschikt is om aan te vallen

Ik zeg toch niet dat Oekraïne gemakkelijk gaat winnen? Wat ik wel zeg, is dat als Rusland niet zo incompetent was, Oekraïne al lang verloren had.

Absoluut niet, dat is een valse vergelijking.
Niet bijleren, betekent niet dat:
- Rusland in de minderheid is
- Rusland minder materiaal heeft dan Oekraïne
- Oekraïne luchtoverwicht heeft
- het weer nu geschikt is om aan te vallen

Ik zeg toch niet dat Oekraïne gemakkelijk gaat winnen? Wat ik wel zeg, is dat als Rusland niet zo incompetent was, Oekraïne al lang verloren had.
Over dat laatste geef ik je gelijk, maar je suggereert wel dat Rusland niets heeft bijgeleerd op dat jaar tijd. En dat is ook onzin.

ALLES zal afhangen van het komende offensief.
HLN zegt vandaag, dat Oekraïne nog te weinig materiaal over heeft voor een groot tegenoffensief en dat het Westen ook NIET in staat is om voldoende materiaal aan te leveren. En ook dat de Russen nog veel meer materiaal over hebben dan de Oekraïners.

Maw een slecht nieuws show vooraleer er al sprake is van een tegenoffensief.

Anyways ik zie ook schokkende beelden van Russen die vastzitten in een schuilplaats in de loopgraven.
Sommige Russen kruipen uit de schuilplaats en geven zich over, anderen weigeren, waarop de Oekraïnse soldaten gewoon meedogenloos meerdere granaten in die schuilkelder gooien (En die Russen kunnen niet weg he). Gevolg? Iedereen die zich NIET overgeeft, sterft gewoon. Het is zich overgeven op dat moment, of gewoon doodgaan.

De oorlog is hard.

Maar geef dan eens concrete voorbeelden!
Ik geef genoeg voorbeelden waarom ik denk dat dat niet zo is. "Daarom" is geen antwoord.
Interessant om zien dat ze zich wel aanpassen naar de wapens die tegen hun gebruikt worden. Die roof screens dienen tegen de drones. Uiteraard is er een verschil tussen (het lak aan) bijleren op (grootschalig) tactisch niveau en dit, maar wou toch even meegeven dat oorlogvoering constante veranderingen met zich meebrengen (lees: bijleren) ook al is dit niet direct voelbaar.
HLN zegt vandaag, dat Oekraïne nog te weinig materiaal over heeft voor een groot tegenoffensief en dat het Westen ook NIET in staat is om voldoende materiaal aan te leveren. En ook dat de Russen nog veel meer materiaal over hebben dan de Oekraïners.

Maw een slecht nieuws show vooraleer er al sprake is van een tegenoffensief.
Nogmaals bevestiging dat ze toch met serieuze voorraadproblemen kampen voor hun tegenoffensief. Als je artillerie maar één of twee obussen meer mag afknallen per dag is het toch ook maar somber gesteld. Niet enkel omdat het westen te weinig produceert, maar toont ook aan dat Rusland er toch in slaagt om de bevoorradingslijnen te onderbreken.

Terug
Bovenaan