Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het zou om een soort voorhoede gaan. Het gebied is een en al moeras, je kan ze amper met tanks door en het wordt niet actief verdedigd door Rusland aan de oevers van de Dnjepr. Dus geen belangrijke aanvalsas, wel een manier om mankracht af te leiden en een vervelende luis in de pels te zijn.

Via de live Reddit thread zie je ook dat de weersomstandigheden echt bar zijn met enorm veel modder. Niet ideaal om nu een offensief aan te vangen.

Armata zou nu ook ingezet worden in Oekraïne. Dat gaat toch de eerste serieuze test worden van dat ding. Ben eens benieuwd hoe goed het is, alhoewel ik geen al te hoge verwachtingen heb.

Als het is zoals hun befaamde "terminator" tanks zal het gene vette zijn.... Er zouden er ook veel te weinig van gemaakt zijn om echt een impact te maken op het terrein.

Armata zou nu ook ingezet worden in Oekraïne. Dat gaat toch de eerste serieuze test worden van dat ding. Ben eens benieuwd hoe goed het is, alhoewel ik geen al te hoge verwachtingen heb.
We zullen het snel merken als we beelden zien van Oekraïense traktors die rondcrossen met een Armata.

In navolging van mijn post van gisteren toch enkele observaties die ik ook al heb zien verschijnen op andere fora.
-De opgebouwde verdedigingen zijn voornamelijk slechts één rij diep. Als de Oekraïners daar dus zouden doorbreken dan hebben ze opeens vrij spel voor God weet hoe lang.
-Verschillende analisten die de Russische troepsterkte bestuderen komen tot de conclusie dat Rusland op dit moment 4.5km frontlijn moet verdedigen met slechts één bataljon. Ter vergelijking Amerikaanse infanterie regimenten tijdens WOII moesten een gelijkaardige frontlijn verdedigen maar zij hadden steeds een bataljon in reserve, een luxe die de Russen nu niet zouden hebben.
-Als je in bovenstaande er nog rekening mee houdt dat er op sommige stukken frontlijn een hogere troepenconcentratie is dan stijgt de hoeveelheid frontlijn/bataljon op andere plekken sterk.

In navolging van mijn post van gisteren toch enkele observaties die ik ook al heb zien verschijnen op andere fora.
-De opgebouwde verdedigingen zijn voornamelijk slechts één rij diep. Als de Oekraïners daar dus zouden doorbreken dan hebben ze opeens vrij spel voor God weet hoe lang.
-Verschillende analisten die de Russische troepsterkte bestuderen komen tot de conclusie dat Rusland op dit moment 4.5km frontlijn moet verdedigen met slechts één bataljon. Ter vergelijking Amerikaanse infanterie regimenten tijdens WOII moesten een gelijkaardige frontlijn verdedigen maar zij hadden steeds een bataljon in reserve, een luxe die de Russen nu niet zouden hebben.
-Als je in bovenstaande er nog rekening mee houdt dat er op sommige stukken frontlijn een hogere troepenconcentratie is dan stijgt de hoeveelheid frontlijn/bataljon op andere plekken sterk.
Pas op met WOII-vergelijkingen: de troepenaantallen lagen toen in de miljoenen per leger, dat is vandaag het geval niet meer. Het is een groot stuk frontlijn dat Rusland moet verdedigen en al zijn ze dit keer beter voorbereid blijft het enorm lang en zal het front niet waterdicht verdedigd zijn. Als Oekraïne erin slaagt het front te doorbreken op een zwakke plek en dat met succes weet uit te buiten, kunnen zij een groot stuk land heroveren op de Russen.

Maar dat moet dan wel eerst gebeuren. Een gefaald offensief met zeer zware verliezen is voor Zelensky een nachtmerriescenario. Het omgekeerde zal hem goed uitkomen, want dat kan Biden goed gebruiken in zijn verkiezingscampagne. Een verliezend Oekraïne is ook voor Biden slechte reclame.

Een video die het potentieel van de Bradleys en Abrahams toont. Uiteraard wanneer luchtdekking en logistiek verzekerd zijn.

OT maar ik vind dit persoonlijk een beter filmpje van de battle of 73rd easting.

Dit kanaal heeft veel goede video's maar hun "Desert storm" reeks is van zeer hoge kwaliteit en geeft ook een goed beeld van hoe groot dat die operatie wel niet was.
The Operations Room

en hun zuster kanaal dat inzoomt op specifieke punten uit hun video's op het hoofdkanaal
The Intel Report

Een video die het potentieel van de Bradleys en Abrahams toont. Uiteraard wanneer luchtdekking en logistiek verzekerd zijn.

Wat me van dat filmpje vooral bijblijft is dat de Bradleys ruim binnen het bereik van de Irakese tanks waren en desondanks dat Bradleys vanuit stilstand hun TOW raketten moeten lanceren, en in dit geval ongeveer een 6-7 tal seconden reistijd tot doel nodig hadden, ze toch baas waren tegen goed(?) getrainde tankbemanningen.

En de video van The Operations Room over Desert Storm is idd indrukwekkend.

Wat me van dat filmpje vooral bijblijft is dat de Bradleys ruim binnen het bereik van de Irakese tanks waren en desondanks dat Bradleys vanuit stilstand hun TOW raketten moeten lanceren, en in dit geval ongeveer een 6-7 tal seconden reistijd tot doel nodig hadden, ze toch baas waren tegen goed(?) getrainde tankbemanningen.

En de video van The Operations Room over Desert Storm is idd indrukwekkend.
het grote voordeel van de bradley's en andere westerse tanks was infrarood camera's. Bovendien dragen die anti-tank raketten.

De T-72's hebben dat nu ook, met dank aan onbegrijpelijke Franse productie voor Rusland. Echter die zijn van slechtere kwaliteit. Ik ben echt benieuwd hoe dat offensief gaat plaatsvinden.

het grote voordeel van de bradley's en andere westerse tanks was infrarood camera's. Bovendien dragen die anti-tank raketten.

De T-72's hebben dat nu ook, met dank aan onbegrijpelijke Franse productie voor Rusland. Echter die zijn van slechtere kwaliteit. Ik ben echt benieuwd hoe dat offensief gaat plaatsvinden.
Alleszins niet met dezelfde luchtdekking die de Amerikanen zo geperfectioneerd hebben. Dat is momenteel toch wel een grote handicap. Die paar Migs van voormalige Sovjetlanden gaan het verschil niet maken en tegen dat er voldoende F-16's zijn vrijgemaakt en piloten zijn getraind spreken we van een jaar verder.

Dat gezegd zijnde is die luchtdekking misschien niet nodig om terrein te heroveren. Het wordt alleen een beetje moeilijker.

Ondertussen zijn we praktisch in mei en is er van enige beweging in het front geen sprake.

Het is daar voorlopig nog één grote modderpoel dus we moeten niet veel verwachten tot midden mei, of zelfs later als het blijft regenen.
98% van het beloofde materiaal zou al geleverd zijn, wat zelfs een verklaring kan zijn voor de raketaanvallen op Zaporizja van gisteren.
Zou wel is een nadeel kunnen zijn als ze hun offensief een maand moeten uitstellen, Rusland is vrij om alles wat ze vinden te bombarderen.

Verder is er in zowel de Amerikaanse Senaat als het Parlement een resolutie voorgelegd die de volledige overwinning van Oekraïne steunt, met een terugkeer naar de grenzen van 1991.

Korte Franse analyse van de Russische verdedigingslinies :
"De Russische generale staf hoopt dat zijn linie, hoe verouderd ze ook is, als een val fungeert. Het zou Oekraïne in staat moeten stellen op te rukken, maar tegen zo'n exorbitante prijs dat na dit tegenoffensief - als het niet doorslaggevend is - Kiev niet langer de middelen zal hebben om anderen voor te bereiden, waardoor Moskou zijn veroveringen in de Donbass zou kunnen verzekeren"

En een kort filmpje dat uiteenzet waar we staan met Rusland en waarom het tegenoffensief zo belangrijk is.

Laatst bewerkt:
Dat was te verwachten. No worries, it's coming.

Dat dit misschien mist spuiten is van die minister, akkoord. Maar de laatste paragraaf is toch veelzeggend vind ik.

Terug
Bovenaan