Ik denk dat de F-35 met zijn stealth het enige toestel is (naast F-22, maar die kan niet bombarderen, of een B-2, maar die is veeeeeel te duur) dat in zo'n met radar en raketten bestreken luchtruim als Oekraïne relatief veilig kan vliegen.
Maar dat gaat de komende 10 jaar niet naar Oekraïne gaan schat ik.
F-16: ik weet eigenlijk niet waarom Oekraïne er op hamert: ik denk dat het ook niet lang zou overleven met al die S-300 en S-400 lanceerders.
Dat die niet vanaf Oekraïense vliegvelden kan opereren, lijkt me wat overdreven.
Misschien kan men met A-10's wat bereiken? Die gaan ook wel veel beschoten worden, maar kunnen het offensief (eventjes) ondersteunen en de piloot heeft nog een kans om een raket te overleven. De Su-25's vliegen ook nog wel redelijk wat rond.
Ik denk dat de Amerikanen de enigen zijn die dat luchtruim een beetje kunnen schoonvegen. Maar daarvoor moet men natuurlijk lanceerders in Rusland kunnen/durven aanvallen.
Het blijft voornamelijk een grondoorlog met Russische aanvallen met vliegtuigen veilig in Russisch luchtruim, de lafaards.
Het trainingsaspect vind ik zo'n klinkklare onzin. Als dat een half jaar duurt, of zelfs een jaar, had men nu al getrainde Oekraïense F-16 piloten kunnen hebben.
Misschien had men nog wat F-117 stealth bommenwerpers kunnen doneren. Die zouden nog wel van pas gekomen zijn.