Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Veerkracht, ongelofelijk hoe Oekraïne alles repareert terwijl er een oorlog gaande is
5dthn0st510b1.jpg
De tweede foto was van 2018, de eerste van 2023? :support:

België zit op €345miljoen oftewel 0.071% GDP (eerlijkheidshalve iets meer want de EU geeft 30miljard, waar ook wat van ons geld inzit)

Dan is het niet gewoon iets meer maar ongeveer 4 keer zoveel, België is verantwoordelijk voor wat meer dan 3% van het EU budget dus ongeveer een miljard van die dertig miljard is van België.

Dan is het niet gewoon iets meer maar ongeveer 4 keer zoveel, België is verantwoordelijk voor wat meer dan 3% van het EU budget dus ongeveer een miljard van die dertig miljard is van België.

Ik weet niet of je dat zo kan doortrekken. En Dan nog altijd is het 2x niets in vergelijking met veel kleinere landen die het zelfs economisch slechter doen. Duitsland gaf enkel deze maand al meer dan 3x zoveel dan wat wij over heel de oorlog hebben gegeven. Ook gewoon veel nuttigere zaken Dan de Rommel die wij opsturen. 😅

Ik weet niet of je dat zo kan doortrekken. En Dan nog altijd is het 2x niets in vergelijking met veel kleinere landen die het zelfs economisch slechter doen. Duitsland gaf enkel deze maand al meer dan 3x zoveel dan wat wij over heel de oorlog hebben gegeven. Ook gewoon veel nuttigere zaken Dan de Rommel die wij opsturen. 😅
Meh.

Duitsland heeft een GDP die 6.9999 keer de onze is. Dus dan valt dat nog wel mee. Zeker aangezien die in het begin ook maar wat helmen hadden opgestuurd.

Meh.

Duitsland heeft een GDP die 6.9999 keer de onze is. Dus dan valt dat nog wel mee. Zeker aangezien die in het begin ook maar wat helmen hadden opgestuurd.

Vergelijk de hulp per GDP, duitsland heeft al veel meer geven dan wij. Praktisch iedereen geeft meer. 😅 We zijn bij de slechtste van heel de EU.

België zou één van de landen kunnen worden waar piloten een F-16 opleiding krijgen.
"België is een van die Europese landen die Oekraïense piloten wil opleiden - meer bepaald om met F-16's te leren omgaan. Dat laat het kabinet van premier Alexander De Croo (Open Vld) weten. “Tijdens de top in Den Haag eerder deze maand is tijdens de ontmoeting tussen Oekraïens president Volodymyr Zelensky en de premier ook het dossier van de F-16’s ter sprake gekomen. We hebben gezegd dat we geen toestellen kunnen leveren, maar wel piloten kunnen opleiden.”"

Bakhmut is bijna volledig ingenomen. De citadel in het centrum is gevallen. Benieuwd hoe wrang deze vrucht zal smaken eens Oekraïne haar offensief opvoert.

Laatst bewerkt:
En wat heeft Rusland daarmee bereikt? Of wat zal dit finaal als resultaat opleveren?
Doorstoten richting Kramatorsk en Sloviansk, maar of ze daar nog de nodige stootkracht voor hebben betwijfel ik. Oekraïne heeft het initiatief stilaan overgenomen en ze hebben nieuw speelgoed dat ze dolgraag willen gebruiken.

Doorstoten richting Kramatorsk en Sloviansk, maar of ze daar nog de nodige stootkracht voor hebben betwijfel ik. Oekraïne heeft het initiatief stilaan overgenomen en ze hebben nieuw speelgoed dat ze dolgraag willen gebruiken.
Ik denk dat de kans groter is dat als ze in Bakhmut koppig blijven dat ze sterven zoals de Oekraïners in Marioepol.

Ze lopen volgens mij het risico ingesloten worden door het Oekraïnse leger en daarna gewoon te sterven van de honger en de dorst of als ze willen ontsnappen aan de omsingeling, gewoon te sterven via de kogel.

Alle misschien redeneer ik fout, bovenstaande is ook maar een worst case scenario en een persoonlijk gevoel / mening, maar ik heb de indruk dat dit wel eens een pyrrusoverwinning kan worden als de Russen niet oppassen en te euforisch worden.

Russen na een strijd van een jaar (of hoelang was het juist?) oververmoeid een stad innemen? Dat is zoals 11 ronden boksen terwijl de tegenstander 11 ronden lang gewoon verdedigt. Je denkt eindelijk erdoor te geraken, door die verdediging, maar ineens haalt de tegenstander uit, je bent vermoeid en krijg je armen niet meer omhoog en bam de tegenstander deelt plots de ene zware klap na de andere uit en je gaat gewoon KO.

En vandaag zeggen ze van wel:

Opnieuw Kinzhals uit de lucht gehaald volgens Oekraïne zelf.

Rusland heeft een zware raketaanval uitgevoerd op Kiev. Toch slaagde Oekraïne erin de meeste raketten uit de lucht te halen. Ook de hypersonische Kinzhals blijken niet opgewassen tegen de Patriot-luchtafweer.
...
Volgens de stafchef van het leger werden achttien raketten neergehaald. Alleen de brokstukken richtten schade aan. Opvallend was dat de stafchef van het leger meteen meldde dat er zes hypersonische raketten waren neergeschoten. Als dat bericht correct is, zou dat het grootste aantal Kinzhals zijn dat Rusland bij één aanval heeft ingezet.

Ze lopen volgens mij het risico ingesloten worden door het Oekraïnse leger en daarna gewoon te sterven van de honger en de dorst of als ze willen ontsnappen aan de omsingeling, gewoon te sterven via de kogel.
Kan Oekraïne dat niet uitspelen? De stad laten veroveren en ze er vervolgens uitjagen.

Dan moet Poetin geld geven aan Prigozhin terwijl hij de stad direct verliest. Of juist niet geven omdat de stad te snel verloren is. Dat gaat leuke spanningen opleveren tussen die twee.

Opnieuw Kinzhals uit de lucht gehaald volgens Oekraïne zelf.
En intussen maken de Russen bekend dat ze een Patriot hebben uitgeschakeld met een kruisraket en dat ze ook al een Storm Shadow hebben neergehaald. Ik weet niet of Oekraïne er echt in geslaagd is om ze neer te halen, dat is iets dat we gaan moeten aannemen. Voor al die claims aan beide kanten is het probleem dat ze amper onafhankelijk bevestigd kunnen worden. Het is wel een feit dat de Oekraïense luchtafweer performant blijft, ondanks de paniekreactie van enige weken of maanden geleden dat ze binnenkort zonder raketten zouden zitten. Dat had wellicht de intentie om de sense of urgency bij Westerse leveranciers aan te wakkeren.

EDIT: Patriotbatterij toch beschadigd, blijkbaar:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan