Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er zijn ook Russen die een andere keuze maken: ze zijn het land ontvlucht of plegen op één of andere manier verzet.
Niet iedereen heeft dat geld hé. Of ze zijn bang dat hun familie wat wordt aangedaan.

In de Wehrmacht was er ook een hele kleine minderheid die oorlogsmisdadiger was. De meeste mannen zijn in een oorlog bezig met overleven en maken constant risico analyses. Voor zichzelf, voor hun familie die achterblijft, etc. Niet met: hoe kan ik zoveel mogelijk Oekraïense burgers doden.

Dat "evenveel onschuldige Russen die tegen wil en dank daar moeten gaan vechten en hun leven geven of verminkt" is ook maar een momentopname en onderhevig aan de gebeurtenissen (kunde van het Oekraïnse leger en Westerse steun).

Wedden dat de gemiddelde Russiche soldaat, media en bij uitbreiding de volledige bevolking nog een stuk positiever naar deze oorlog zou kijken indien hij op 3 dagen was gewonnen? En als ik het goed heb, blijft, zelfs volgens onafhankelijke onderzoeksbureaus, het grootste deel van de Russische bevolking de oorlog steunen.

Er zijn ook Russen die een andere keuze maken: ze zijn het land ontvlucht of plegen op één of andere manier verzet.
Je doet het zo gemakkelijk klinken, die keuze.

Als frontsoldaat ben ik het er volledig mee eens en kan ik het perfect plaatsen.

Maar er is een verschil voor "ons" tussen: "Ik hoop dat de oorlog zo snel mogelijk gedaan is en dat Oekraïne wint/de Russen terugdringt"
of
"Ik hoop dat elke Rus daar aan het front crepeert en zo snel mogelijk dood is"

Dat Poetin naar de kloten geschoten wordt interesseert me oprecht geen fluit (buiten de mogelijke collateral damage qua respons), maar een boerenzoon die daar verplicht aanwezig is wil ook gewoon levend naar huis. Ik vind het enorm cynisch om zo'n mensen dood te wensen, da's alles.
Dat ik niet neutraal ben weet iedereen wel, dus dit gaat op een rant uitdraaien...

Enkel de frontsoldaten mogen de Russen in Oekraïne doodwensen, de gewone Oekraïner die dagdagelijks voor zijn of haar leven vreest niet?
En al zeker niet mensen die nog maar 1 Oekraïner kennen?
Ik ken er persoonlijk 2 ; Een getrouwde man met 2 jonge kinderen en een alleenstaande lerares met een 9 jarig zoontje.
Die leven niet aan de frontlijn en toch heb ik al ettelijke pijnlijke berichten gehad.
  • Begin vd oorlog toen zijn vrouw en kinderen 2maanden in een afgelegen dorp schuilden en iedere nacht in de kelder sliepen. Hij bleef in de stad omdat iemand geld moest verdienen. Nu is de frontlijn op 90km van hen, maar toen wist niemand hoever de Russen gingen oprukken.
  • Vrijdagnacht na een uitstap vragen hoe het daar is en een video terugkrijgen van iemand in haar bad, wenend met luchtalarm op de achtergrond. (Als het niet voor privacy was zou ik het hier linken..)
  • 's Ochtends is informeren en te horen krijgen dat hij schrik heeft. Wat als zijn kinderen op school sterven, wat als hij opgeroepen wordt en zijn familie moet achterlaten.
  • Video krijgen van de zus die toevallig in Pavlohrad een vriendin ging bezoeken, net toen die mega explosie gebeurde, en daar 2 dagen vastzat.
  • Verhuizen omdat ze zich totaal niet meer veilig voelen nadat er in een nabijgelegen flatgebouw 9 doden vielen.
  • enz

Het is spijtig dat die Russische boerenzonen en hun ouders 23 jaar op Poetin gestemd hebben, het merendeel hem nu nog altijd steunt en die dat gevangengenomen zijn bijna allemaal zeggen dat ze geen bezetters zijn,...
Poetin zijn standpunt blijft dat alles Oost van de dniepr van hem is en dat UA niet mag bestaan behalve als 'partner' v. Rusland.
Maar door ijverig te hopen dat ze ineens hun boeltje gaan pakken komen we er niet, of Poetin of de Russische bevolking moet beslissen dat het het allemaal niet waard is. Dit gaat echt niet gebeuren door gewoon te wachten of te smeken om onderhandelingen.
Hoe sneller X aantal Russische soldaten sterven hoe beter, waar X het getal is dat ze het afbollen. Spijtig voor hen, maar welke andere optie is er?
Iedere dag die ze langer blijven is er een mobik die zijn lusten na 8maanden botviert, is er een Oekraïner die met gebonden handen in een put verdwijnt, sterft er een kind 200km van de frontlijn, bloedt een opgeroepen soldaat dood en krijgen miljoenen zware trauma's.
Allemaal omdat Poetin, en bij uitbreiding de Russische bevolking, gelooft dat mensen geen zelfbeschikking hebben en zich moeten onderwerpen aan het Russische rijk.

Ik stel me voor dat Oekraïne een verpletterend offensief voert waardoor de Russen naar hun eigen land verdreven worden.
Tegelijkertijd is die Wagner-leider het zo beu dat hij niet genoeg manschappen/munitie krijgt om te verdedigen en trekt hij met zijn Wagner-leger EN (door hem) opgejutte Russische soldaten richting Kremlin om 'orde op zaken te stellen'.
Dat zou nogal iets zijn.

Ik stel me voor dat Oekraïne een verpletterend offensief voert waardoor de Russen naar hun eigen land verdreven worden.
Tegelijkertijd is die Wagner-leider het zo beu dat hij niet genoeg manschappen/munitie krijgt om te verdedigen en trekt hij met zijn Wagner-leger EN (door hem) opgejutte Russische soldaten richting Kremlin om 'orde op zaken te stellen'.
Dat zou nogal iets zijn.
Misschien is dat opjutten opgezet spel en is het de bedoeling om verwarring te zaaien. Dat bericht dat Prigozhin Russische posities wou doorgeven aan Oekraïense inlichtingendiensten ... Dat werd serieus genomen in onze pers, terwijl iedereen toch zou moeten weten dat Wagner ook een trollenleger is met Prigozhin als oppertrol. Al geloof ik wel in dit: Poetin hecht meer aan loyauteit dan aan competentie. Er is verregaande corruptie in het leger en ik denk dat alleen het kanonnenvlees écht weet hoe slecht het er aan toe gaat. Er zijn enorme sommen gegaan naar de heropwaardering van het leger, maar er is véél geld blijven plakken aan verkeerde handen. Dat is nu eenmaal corruptie: je koopt loyauteit want dat houdt de hele boel samen. Zonder omkoperij overleeft een corrupt regime zichzelf niet. Desondanks al deze handicaps blijft het Russische leger zeer veel slagkracht hebben. Oekraïne verweert zich ongelofelijk hard, maar ik denk dat ze pas echt een verpletterend offensief kunnen uitvoeren mét luchtoverwicht. Ik vrees voor hen dat het nog niet voor dit jaar zal zijn.

Een niet-corrupt Rusland met een competente legerleiding had Oekraïne effectief op een week tijd kunnen klein krijgen - daarvoor had het de nodige militaire hardware en manschappen, maar de inval deed de maskers afvallen.

Ik denk dat mensen hier deze oorlog, en elke oorlog tout court, misschien wat te veel voorstellen als een optelsom van individuen die allemaal willekeurig de keuze hebben/maken om al dan niet de sadist uit te hangen. Tuurlijk mag je niet elke Russische soldaat doodwensen, net zoals je dat van de Duitsers vroeger ook niet kon (en wat, buiten mss een paar Sovjets, ook niemand deed). Maar feit is wel dat oorlogen een perfect voorbeeld zijn van zaken op het collectieve niveau dat alle notie van 'het individu' overstijgt. Alle Russische soldaten zijn de pionnen van een gangsterregime, of de individuele sukkels bij het Russische leger dat nu willen of niet, en zo moet je ze ook 'aanpakken'. Er is in feite geen ruimte om compassie te hebben in een oorlog "omdat er hier en daar toch wel een lieve Rus is die het eigenlijk allemaal niet wil".
Je gaat als je aangevallen wordt door 10 bijen toch ook niet enkel meppen naar de bijen die effectief gestoken hebben: je mept (even hard) naar ze allemaal. De lieve bromvlieg die daar toevallig tussen vloog en nu ook halfdood op de grond ligt, tja jammer eh.

Volgens Russisch Ministerie van Defensie zijn er 5 Patriot systemen vernietigd. Probleem met dit statement is dat Oekraine er maar 2 gekregen heeft.
Oekraïne heeft ondertussen dus wel toegegeven dat de Russen inderdaad 1 van die 2 patriotsystemen beschadigd en tijdelijk onbruikbaar gemaakt hebben. Maar terwijl Rusland beweert dat het systeem onherstelbaar beschadigd is, zegt Oekraïne dat dit niet het geval is en ze het kunnen herstellen.

En inderdaad ze hebben blijkbaar niet 1 maar 5 patriotsystemen voor de volle 100% vernietigd. Daarbij zijn ze echter uit het oog verloren dat Oekraïne er momenteel maar 2 heeft staan. :tongue:

Over die raketaanval, even een zicht op de kosten ervan. Ook wel hallucinant hoeveel miljoenen erdoor vliegen in één aanval.
En vandaag blijkbaar een nog grotere aanval op Kiev. Dit kost Rusland op een week tijd (als ze zo verder gaan), één miljard €. (?) :eek:
Is dit blufpoker in een poging om het nakende offensief te vertragen en/of te zeggen tegen Oekraïne: Zie eens hoe STERK wij nog steeds zijn sukkels?

Want ze jagen nu echt wel absurde kosten erdoor, door hun allerbeste wapens massaal nu af te schieten op Kiev.
Die voorraad lijkt me ook sowieso beperkt?

Allerbeste wapens...
Ik begin te vermoeden dat die hypersonische raketten helemaal niet zo goed te richten zijn. US had in de jaren 60 al een AA raket die Mach 5 kon vliegen, de AIM-54 Phoenix onder de F-14.
Maar aan zo'n snelheid en doel correct treffen is nog iets anders, zeker een gronddoel (veel radar storing van objecten op de grond).
Ik denk dat ze die dingen op grote steden afvuren, want dan raken ze toch iets.
Vraag me af hoe goed die zijn voor een gerichte aanval.

En inderdaad ze hebben blijkbaar niet 1 maar 5 patriotsystemen voor de volle 100% vernietigd.
Zeggen ze dit voor het Westen, of voor Putin?

En vandaag blijkbaar een nog grotere aanval op Kiev. Dit kost Rusland op een week tijd (als ze zo verder gaan), één miljard €. (?) :eek:
Is dit blufpoker in een poging om het nakende offensief te vertragen en/of te zeggen tegen Oekraïne: Zie eens hoe STERK wij nog steeds zijn sukkels?

Want ze jagen nu echt wel absurde kosten erdoor, door hun allerbeste wapens massaal nu af te schieten op Kiev.
Die voorraad lijkt me ook sowieso beperkt?

je allerbeste nieuwste wapens erin gooien voor iets dat strategisch gezien weinig nut heeft is meestal een teken dat je redelijk wanhopig bent en gewoon nog iets wil doen om iets te doen.

Dit verwacht je ook niet na meer dan een jaar sukkelen in je offensief. Dusja volgens mij een wanhoopspoging om toch maar de regering van Oekraïne te doen wankelen??
Ook halen de Oekraïners er heel veel uit de lucht.

Volgens Russisch Ministerie van Defensie zijn er 5 Patriot systemen vernietigd. Probleem met dit statement is dat Oekraine er maar 2 gekregen heeft.

En daarom, beste mensen, zijn Russische bronnen over de oorlog he-le-maal niet te vertrouwen.

Ik denk niet dat rusland hier liegt hoor. Ze hadden beter gezegd 'we hebben 5 componenten van een patriot systeem uitgeschakeld'.
Een patriot systeem is modulair opgebouwd uit verschillende componenten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/MIM-104_Patriot

Het Patriotsysteem is opgebouwd rond acht gecombineerde transport- en lanceerinrichtingen. Elke lanceerder (launcher) kan tot vier raketten uit de DIGITAL- tot en met GEM-generatie vervoeren en afvuren. Er kunnen maximaal zestien PAC-3-raketten op een launcher geplaatst worden;vier canisters met elk vier raketten. Het systeem bevat verder een controlestation (ECS - engagement control station), een opsporingsradar en een antennegroep. Het systeem gebruikt track-via-missile-besturing en active radar homing.

De minimale inzet van een mobiel lanceerstation omvat een lanceerinstallatie, radarstation, vuurleidingscentrale en een generator. Een normale inzet omvat 25 voertuigen met een mix van Standard- en PACIII-raketten aan boord.
En daarom, beste mensen, zijn forum posts over de oorlog ook vaak he-le-maal niet te vertrouwen. :D

Ik denk niet dat rusland hier liegt hoor. Ze hadden beter gezegd 'we hebben 5 componenten van een patriot systeem uitgeschakeld'.
Een patriot systeem is modulair opgebouwd uit verschillende componenten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/MIM-104_Patriot

En daarom, beste mensen, zijn forum posts over de oorlog ook vaak he-le-maal niet te vertrouwen. :D

Dus ze liegen wel? 5 componenten van 1 systeem =/= 5 systemen. Allez, dat lijkt mij nogal vrij duidelijk dat daar een verschil is.

En jouw opmerking is ook gewoon pure speculatie, dat is wat je denkt. Fijn dat je even gelijk een QED'tje doet betreffende je laatste "grapje".

Dus ze liegen wel? 5 componenten van 1 systeem =/= 5 systemen. Allez, dat lijkt mij nogal vrij duidelijk dat daar een verschil is.

En jouw opmerking is ook gewoon pure speculatie, dat is wat je denkt. Fijn dat je even gelijk een QED'tje doet betreffende je laatste "grapje".
Je moet je zo niet aangevallen voelen hoor. Twas maar tongue in cheek.
Aangezien ze heel wat raketten uit de lucht kunnen schieten hebben (29/30) lijken me hun systemen nog degelijk operationeel.
Maar zoals alles in deze oorlog wordt elk minuscule overwinning geframed als zijnde 'de' overwinning die de oorlog gaat doen kantelen. Iets waar beide partijen zich zeker schuldig aan maken.

Zwarten gaat waarschijnlijk gelijk hebben. Ja ze doen de waarheid dan geweld aan, maar Poetin hoort dit graag. 5 patriots vernietigd klinkt gewoon goed in de oren, dat verkoopt beter dan zeggen: We hebben 5 onderdelen geraakt! (Maar deze zijn gewoon herstelbaar)

Dit is opschepperij, (oorlogs)verkoopspraat he. Oekraïne doet daar ook aan mee (maar in iets mindere overdreven mate, want dit valt natuurlijk wel op).

Nu kan wel verklaren waarom er zo'n hevige aanval op Kiev was vandaag. Russen dachten mss echt dat ze de Patriots hadden uitgeschakeld.
Kostelijke vergissing wel.

Nu kan wel verklaren waarom er zo'n hevige aanval op Kiev was vandaag. Russen dachten mss echt dat ze de Patriots hadden uitgeschakeld.
Kostelijke vergissing wel.
Ik denk moesten ze dat controlestation , die opsporingsradar of die antennegroep kunnen uitschakelen het systeem volledig op zijn gat ligt. Wie weet dachten ze dat ze dit uitgeschakeld hadden maar hadden ze enkel een paar lanceerinstallaties uitgeschakeld. Der zal weer een generaal niet te dicht bij de vensters mogen lopen.

Terug
Bovenaan