Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zwarten gaat waarschijnlijk gelijk hebben. Ja ze doen de waarheid dan geweld aan, maar Poetin hoort dit graag. 5 patriots vernietigd klinkt gewoon goed in de oren, dat verkoopt beter dan zeggen: We hebben 5 onderdelen geraakt! (Maar deze zijn gewoon herstelbaar)

Dit is opschepperij, (oorlogs)verkoopspraat he. Oekraïne doet daar ook aan mee (maar in iets mindere overdreven mate, want dit valt natuurlijk wel op).

Oekraine is dat wel verplicht gezien ze binnengevallen zijn door een superieure mogendheid en ze de moraal in de rangen en onder de burgers hoog dient te houden.

Hij blaast natuurlijk veel koud en warm, dus ben benieuwd binnen een week hoe de situatie daar zal uitzien.

Ik denk moesten ze dat controlestation , die opsporingsradar of die antennegroep kunnen uitschakelen het systeem volledig op zijn gat ligt. Wie weet dachten ze dat ze dit uitgeschakeld hadden maar hadden ze enkel een paar lanceerinstallaties uitgeschakeld. Der zal weer een generaal niet te dicht bij de vensters mogen lopen.
Normaalgezien niet, alle westerse systemen zijn met elkaar geïntegreerd en vormen samen een totaalbeeld.
Natuurlijk is de Patriot radar de sterkste, maar zelfs als die uitvalt zouden de overblijvende Patriot lanceerplatformen via de radars van NASAMS, IRIS-T, SAMP/T en anderen moeten werken. PAC3 heeft ook een autonome zoeker en 'terminale sturing' dus die zou nog redelijk moeten werken zolang ze maar in de juiste richting afgevuurd worden.
Kans dat ze zonder die radar Iskander of Kinzhals onderscheppen is waarschijnlijk wel 0, maar kruisraketten zouden geen probleem mogen zijn. (voor drones zijn ze veel te duur :f )

Qua kaartenmakers zijn er 3 die ik vertrouw. Gaan niet voort op geruchten en baseren zich op visueel bewijs zonder goed of slecht nieuws te overdrijven ;

-Deepstate : https://deepstatemap.live/

-Defmon3 : https://www.scribblemaps.com/maps/view/Sat4ukr/nBT8ffpeGH

-Project Owl : https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=180u1IkUjtjpdJWnIC0AxTKSiqK4G6Pez&ll=47.448792474189155,37.98630777486764&z=10

Aanval op russische positie, onze goeie vriend van wagner gebruikt dit als voorbeeld van de incompetentie van het Russisch leger. Hun voertuig staat meerdere minuten stil en geen enkel anti tank wapen dat er tegen is gebruikt.

Alsook 300meter opgeschoven in 16 minuten, terwijl de Russen soms meerdere dagen erover doen....

Bakhmut is bijna volledig ingenomen. De citadel in het centrum is gevallen. Benieuwd hoe wrang deze vrucht zal smaken eens Oekraïne haar offensief opvoert.

Ik stel mij toch zware vragen bij de maker van dit filmpje hoor?? Bachmut is bijna volledig in handen van de russen volgens hem terwijl je nu overal leest dat de Oekraïners aan het oprukken zijn in Bachmut.

Hij lijkt me toch eerder zwaar pro rusland te zijn...

Ik stel mij toch zware vragen bij de maker van dit filmpje hoor?? Bachmut is bijna volledig in handen van de russen volgens hem terwijl je nu overal leest dat de Oekraïners aan het oprukken zijn in rondom de stad Bachmut. (om deze proberen te omsingelen, zodat de Russen als ratten in de val zitten, de verwoeste stad kan de Oekraïners momenteel nog worst wezen).
Dit is wat er echt aan het gebeuren is. De vraag is of dat plannetje lukt, want de Russen zijn ook niet dom. Maar Oekraïne is dit nu wel aan het proberen.

Hoe sneller X aantal Russische soldaten sterven hoe beter, waar X het getal is dat ze het afbollen. Spijtig voor hen, maar welke andere optie is er?

Onderhandelen is die andere optie.

Op die optie gaat het uiteindelijk ook uitdraaien trouwens.
En zeer waarschijnlijk zal Rusland het eea aan gebied groter worden.

In de tussentijd kunnen andere (Westerse) objectieven worden gerealiseerd

- Verzwakking Rusland

- Live testen wapensystemen

- versnelde energietransitie

- Betere bewapening NAVO

- Uitbreiding NAVO met Zweden, Finland, en later wsl Oekraine.

Iedereen moet zelf maar uitmaken of dat die duizenden extra doden aan weerszijden waard is.

Een niet-corrupt Rusland met een competente legerleiding had Oekraïne effectief op een week tijd kunnen klein krijgen - ....

Daar geloof ik dus niets van.

Je kunt gewoonweg met 200.000 soldaten geen land met 40 miljoen inwoners onder de voet lopen in korte tijd en daarna langdurig bezetten.

Heel misschien was er in het begin iets meer mogelijk geweest in Kiev en hadden ze de regering uit de hoofdstad kunnen verjagen naar een andere Oekraïense stad. Daarna was ook dat vooral een hoofpijndossier geworden.

Poetin heeft zich vooral verslikt in de weinige lokale steun en sympathie voor Rusland die hij meende te hebben. Een efficiënter en competenter leger had daar hoegenaamd niets aan veranderd.

Ik stel mij toch zware vragen bij de maker van dit filmpje hoor?? Bachmut is bijna volledig in handen van de russen volgens hem terwijl je nu overal leest dat de Oekraïners aan het oprukken zijn in Bachmut.

Ze rukken op aan de flanken, maar niet in de stad zelf.

Hij is pro Russisch (bv. de mensen met wie hij podcasts doet, hoe hij Gonzalo Lira verdedigt en gevallen als GeromanAT promoot) maar hij probeert wel "optimistisch neutraal" te rapporteren.
Zoals in de gelinkte video waar hij 2 dagen geleden al zei dat Bakhmut citadel gevallen is, terwijl bv. Prigozin dit vandaag nog altijd tegenspreekt.

Klopt idd dat RU de stad zo goed als veroverd heeft en UA ondertussen N en Z van het centrum terrein aan het winnen is.
Je moet al serieus inzoomen op de kaarten om verschil te zien, dus stel u er voorlopig niet teveel van voor.

Onderhandelen is die andere optie.
Ik zal mijn post wat inkorten en versimpelen voor u.
Poetin zijn standpunt blijft dat alles oost van de dniepr van hem is en dat UA niet mag bestaan behalve als 'partner' v. Rusland.
Door ijverig te hopen dat ze ineens gaan stoppen met moorden komen we er niet, smeken om onderhandelingen heeft het laatste jaar en een half niks opgeleverd.

edit : Kent iemand deze podcast? https://podcastluisteren.nl/pod/Veldheren
10minuten van de voorlaatste afl. geluisterd en het staat me wel aan.

Laatst bewerkt:
Daar geloof ik dus niets van.

Je kunt gewoonweg met 200.000 soldaten geen land met 40 miljoen inwoners onder de voet lopen in korte tijd en daarna langdurig bezetten.

Heel misschien was er in het begin iets meer mogelijk geweest in Kiev en hadden ze de regering uit de hoofdstad kunnen verjagen naar een andere Oekraïense stad. Daarna was ook dat vooral een hoofpijndossier geworden.

Poetin heeft zich vooral verslikt in de weinige lokale steun en sympathie voor Rusland die hij meende te hebben. Een efficiënter en competenter leger had daar hoegenaamd niets aan veranderd.
Ik denk dat de opzet wel duidelijk was vanuit Russische zijde bij aanvang: met lichte eenheden snel oprukken, weinig verzet verwachten en erop berusten dat het hele kaartenhuis in elkaar zakt. Een langdurige uitputtingsslag was niet het scenario waar Poetin (niemand, uiteraard) op gehoopt had. Maar een corrupte dictator van een corrupt systeem wordt omringd door yesmen, die hem een vertekend beeld gaven van de werkelijke staat van het leger. Op die manier hebben ze hun eigen kunnen overschat en dat van UA (zwaar) onderschat.

In 2014 was het Oekraïense leger nog een pro-Russisch bastion, volgens een artikel van Knack:

Lange tijd was het Oekraïense leger een bolwerk van Russischgezindheid. Denys Berezovskyj, de baas van de Oekraïense marine, liep na de annexatie van de Krim in 2014 nog doodleuk over naar de Russische zijde. Zeker bij de hogere kaders, die hun opleiding nog vaak (gedeeltelijk) in het Sovjetleger hebben genoten, is de oude Sovjetmentaliteit nog niet helemaal weg. Naast endemische corruptie zorgt die mentaliteit vaak voor verouderde denkbeelden die niet langer beantwoorden aan de vereisten van moderne oorlogsvoering.

The Kremlin said Wednesday that three scientists face “very serious accusations” after a rare public outcry that comes as Ukraine claimed it had shot many of the missiles down.

Het zal ze leren. 't moederland voor schut zetten.

‘t Zou me niet eens verbazen dat die wetenschappers gezegd zouden hebben van: “Nope, het werkt niet zoals het gepland was, en kan waarschijnlijk gestopt worden door systeem X or Y”, en dat dit dan door de hogerops stelselmatig verdraaid is tot “werkt beter dan berekend”.

Groot nieuws:

Voorbije dagen zeiden UK, Frankrijk en België dat ze trainingen willen verzorgen. Beetje raar voor die eerste 2, want die vliegen helemaal niet met F-16's. Nu bestaat dus de kans dat Ukraine F-16's krijgt. Als het niet is van de US vraag ik me af van waar?
België kan ze niet missen. Polen ook niet. Nederland is aan het overschakelen op F-35, volgend jaar klaar, dus binnen een jaar zouden die wel wat kunnen leveren.
Noorwegen is reeds overgeschakeld op F-35, die hebben naar het schijnt 54 F-16's. 32 zouden ze verkopen aan Roemenië.
Misschien willen die in ruil voor wat US goodwill die wel doorschuiven naar Oekraïne.

3
Groot nieuws:

Voorbije dagen zeiden UK, Frankrijk en België dat ze trainingen willen verzorgen. Beetje raar voor die eerste 2, want die vliegen helemaal niet met F-16's. Nu bestaat dus de kans dat Ukraine F-16's krijgt. Als het niet is van de US vraag ik me af van waar?
België kan ze niet missen. Polen ook niet. Nederland is aan het overschakelen op F-35, volgend jaar klaar, dus binnen een jaar zouden die wel wat kunnen leveren.
Noorwegen is reeds overgeschakeld op F-35, die hebben naar het schijnt 54 F-16's. 32 zouden ze verkopen aan Roemenië.
Misschien willen die in ruil voor wat US goodwill die wel doorschuiven naar Oekraïne.
32 stuks zou al stevig zijn. Een uitdaging zal de Russische luchtafvoer zijn. Een F-16 kan wel Wild Weasel-missies uitvoeren maar dat lijkt me niet eenvoudig om aan te leren en integreren binnen de Oekraïense luchtmacht. Maar er is een wil dus er is een weg.

3

32 stuks zou al stevig zijn. Een uitdaging zal de Russische luchtafvoer zijn. Een F-16 kan wel Wild Weasel-missies uitvoeren maar dat lijkt me niet eenvoudig om aan te leren en integreren binnen de Oekraïense luchtmacht. Maar er is een wil dus er is een weg.
Een Oekraïens paspoort daarentegen is ook snel uitgedeeld natuurlijk

Afgaande aan vorige analyses van deze "expert" gaat Oekraïne dus de oorlog winnen :unsure:

Terug
Bovenaan