Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Mocht het compleet veroverd zijn, op 25 mei overdracht aan het Russische leger. Op zich slimme zet.

Mochten de oekrainers het terug heroveren naar de toekomst toe, dan kan alle schuld bij het Russische leger gelegd worden.

Mocht het compleet veroverd zijn, op 25 mei overdracht aan het Russische leger. Op zich slimme zet.

Mochten de oekrainers het terug heroveren naar de toekomst toe, dan kan alle schuld bij het Russische leger gelegd worden.
Ja wie dacht dat Prigozjin gek geworden was door plots wel heel hard te brullen en het Russisch leger imcompetent te noemen zou het wel eens bij het verkeerde eind kunnen hebben.

Hij is gewoon zijn eigen 'Exit' aan het voorbereiden MAAR niet zonder zichzelf eerst op de borst te kloppen en tegen Poetin te kunnen zeggen: "Zie eens wat ik kan en wat het Russisch leger niet kan? Goed hé!"

En als het daarna alsnog fout loopt? Ah dat is dan zijn schuld niet meer.

Anyways, hij is aan het zoeken naar een uitweg zonder zijn eigen gat (te zwaar) te verbranden ..

Als wij nu ook nog F16's naar Oekraïne gaan sturen, wat blijft er dan uiteindelijk nog over voor onze eigen NATO verdeding in het onverwachte scenario dat we onszelf moeten verdedigen? Na de mega shipments aan munitie, wapens, raketsystemen, trucks, tanks, ...

Dat lijstje is niet oneindig lang om te blijven ondersteunen.

Als wij nu ook nog F16's naar Oekraïne gaan sturen, wat blijft er dan uiteindelijk nog over voor onze eigen NATO verdeding in het onverwachte scenario dat we onszelf moeten verdedigen? Na de mega shipments aan munitie, wapens, raketsystemen, trucks, tanks, ...

Voor België? Het zou me verbazen dat Rusland zich door Polen en Duitsland kan vechten.

Niks, ik stel de vraag.
Gezien de meeste landen momenteel de f16's aan het vervangen zijn zie ik eigenlijk weinig problemen. En ook probeert europa nog een hoop f16 die op kerkhoven staan in de vs los te weken. Mij lijkt het niet echt nodig om ons zorgen te maken want materieel dat in ua zit wordt gebruikt om ons (de navo) te beschermen.

We zijn veel te laat met het opschalen van munitie productie maar frankrijk, duitsland en de UK zijn wel wakker geworden. Wij hebben voornamelijk oude Rommel geven waar we vanaf wilden of zelfs voor hadden moeten betalen Om het buiten comisssie te stellen.

Hetzelfde voor die F16s. Enkel de landen die de hunne uit dienst gingen nemen omdat ze reeds of op korte termijn vervangen worden door F35s zullen doneren. Wij hebben Al gezegd geen F16s te geven omdat onze F35s maar eerst in 2025 geleverd zullen worden.

Reken daar nog eens bij dat polen all in aan het gaan is met miljarden aan eigen F35s, Abrams, himars en god weet wat nog allemaal... Dan nog eens de toetreding van Finland en Zweden en NATOs oosterse flank heeft ER nog nooit zo goed voor gestaan.

f507096a4c6dd34c19187ace1af90a397d23e013.png

Bovendien zullen komende jaren de meeste landen gevoelig meer in defensive blijven investeren en waarschijnlijk ook allemaal die 2% halen.

Laatst bewerkt:
We zijn veel te laat met het opschalen van munitie productie maar frankrijk, duitsland en de UK zijn wel wakker geworden. Wij hebben voornamelijk oude Rommel geven waar we vanaf wilden of zelfs voor hadden moeten betalen Om het buiten comisssie te stellen.

Hetzelfde voor die F16s. Enkel de landen die de hunne uit dienst gingen nemen omdat ze reeds of op korte termijn vervangen worden door F35s zullen doneren. Wij hebben Al gezegd geen F16s te geven omdat onze F35s maar eerst in 2025 geleverd zullen worden.
Ik zou er toch nog gegeven hebben hoor... we recupereren 40% via dat europees fonds.
Anders staat dat toch maar te verkommeren in een hangar eens de F35's geleverd zijn...

Ik zou er toch nog gegeven hebben hoor... we recupereren 40% via dat europees fonds.
Anders staat dat toch maar te verkommeren in een hangar eens de F35's geleverd zijn...

Alle landen lijken momenteel nog voorzichtig daarin met hun beloftes. ER heeft eigenlijk nog niemand official toegezegd. Misschien dat wij belgieland nog bijdraaien maar ik vrees er voor.

Je kan het ook omdraaien. Stel dat na een jarenlange oorlog in Oekraïne (worst case wordt dit een grote uitputtingsslag), Rusland finaal toch wint in Oekraïne en stel (maar dat is hierboven al ontkracht, maar ik ben nu even hypothetisch bezig) dat de EU niks van wapens meer heeft.

Heeft Rusland dan zelf nog wel de middelen om plots ook Polen en Duitsland ook nog eens "ASAP" binnen te vallen? Niet echt he.
Houdt er dan ook rekening mee dat de VS dit dan ook als een rechtstreekse oorlogsverklaring zal aanzien tov de VS zelf en dat dit dan letterlijk wereldoorlog 3 zal betekenen.

Dus neen dat gaat niet gebeuren.

Maar het is wel belangrijk dat de EU zijn wapenarsenaal gevoelig gaat versterken. Want Rusland doet zo'n beetje de tactiek van:
We nemen een stukje land. Dan is het even vrede. Stiekem maken we nieuw materiaal aan en .. we nemen nog een stukje .. en zo schuiven ze steeds meer en meer op.

En die tactiek moeten we in de kiem smoren. Het kan niet dat Rusland beetje bij beetje steeds meer en meer gebied inpalmt. Dat moet echt stoppen.

In principe zouden we alles kunnen geven.
We zouden onszelf toch al nooit kunnen verdedigen en als er een grote aanval komt van bv Rusland of zo moet je hopen dat art 5 van de NAVO in werking treedt.
Het maakt dus geen bal uit voor onze verdedigingscapaciteit.

Misschien is Oekraïne nog geïnteresseerd is een aantal van onze 92 (! )generaals (en hun auto's met chauffeurs)?
Die kosten handenvol geld en behalve het behoud van een communautaire balans leveren die niets op.

Voor alle steunende landen, wij zitten toch niet in een oorlogseconomie? Alle verliezen die UKR doet met ons materiaal, is materiaal dat wij (lees: EU/NATO) kwijt zijn.
Wie gaat de EU aanvallen? Engeland, Brazilië, Egypte, China? Buiten Rusland zie ik niet veel dreiging en Oekraine is Rusland met onze overstock serieus aan het verzwakken.
En zoals DaFreak al zei is het echt bijna allemaal overstock ; Gepard, Leo1, marder, HMMWV, M113, Bradley, m109, AS-90, VAB, soviet jets, ... allemaal dingen die aan het wegrotten waren in, meestal, private depots en die we zelfs niet aan armere landen verkocht kregen. Buiten een paar dozijn moderne tanks en artillerie missen onze eigen legers niks. (Behalve munitie die we ondertss. al zo snel produceren als leveren)

F-16's is hetzelfde verhaal. Nederland heeft er recent 12 afgedankt die ze aan een privé bedrijf wouden verkopen, Noorwegen heeft er vorig jaar 64 afgedankt, Denemarken ging er afdanken maar houdt ze door de oorlog operationeel, enz.
Dan heb je nog Israel, Egypte, Griekenland, Turkije met honderden in dienst waarvan we waarschijnlijk onderdelen kunnen kopen.
En natuurlijk de VSA die er 2000+ heeft ,verspreid over hun reserve, nationale garde, luchtmatch, boneyards en privé bedrijven.

De miljarden die de VSA aan de oorlog geeft gingen sowieso naar hun leger en de, letterlijk, 0.0x% die wij van onze budgetten afstaan gaan het verschil niet maken als we ooit in een wereldoorlog belanden en 30+% aan defensie moeten spenderen.

edit : Ik zou trouwens niet versteld staan als later blijkt dat de onderhoudscrews, en misschien zelfs een paar piloten, deels bestaan uit westerse contractors.
VSA heeft meerdere privébedrijven (bv. Draken of Ravn Aero) die met oa. F-16 en F-18's oppositie spelen voor hun luchtmacht en marine.
Die vinden zo ex-militairen die na hun loopbaan wat willen bijverdienen.

Laatst bewerkt:
Rusland heeft de voorbije 2 nachten weer lelijk huis gehouden;

UKR beweert nog een kleine pocket in het zuidwesten te bezitten maar als dat al klopt gaan ze dat daar tegen zulk geweld ook niet lang kunnen uithouden. Het lijkt er meer en meer op dat ze Bakhmut effectief kwijt zijn. Voor nu toch, als ze de flanken kunnen verdiepen zouden ze de russen kunnen omcirkelen maar hun eigen flanken zijn ook verre van veilig. of het is allemaal een list om meer Russische troepen die van Wagner gaan overnemen naar het gebied te lokken om dan het echte counter offensief elders op gang te trekken. 🤷‍♂️

Een "leuk" overzicht van de waanzin die zich daar afgelopen jaar voltrok.

UKR beweert nog een kleine pocket in het zuidwesten te bezitten maar als dat al klopt gaan ze dat daar tegen zulk geweld ook niet lang kunnen uithouden.
Zelensky heeft ondertussen ook officieel toegegeven dat Bahkmut "vermoedelijk" gevallen is.

Iemand nog een idee van het aantal verliezen aan beide zijden?

In februari sprak Oekraïne over 165k gesneuvelde Russen sinds het begin van de oorlog, terwijl de Amerikaanse denktank sprak over 70K. (Het gaat hier effectief over doden , dit cijfer is exclusief gewonden)

Die 70K was toen al het hoogste cijfer voor Rusland sinds WOII.

Maar ondertussen zijn we 3 maand verder en ik zag alleen passeren dat volgens de Amerikanen sindsdien voor elke Oekraïner en 5 Russen sneuvelden in Bahkmut maar de aantallen vind ik nergens terug. Iemand?

Maar die aantallen gaan nu ver over de 100k dode Russen gaan. En dan spreken we nog niet over het aantal dode Oekraïners. Dat gaan er wat minder zijn maar dat gaat toch ook erg hoog zijn. Dat is toch eigenlijk absurd als je daarover nadenkt?

Iemand nog een idee van het aantal verliezen aan beide zijden?

In februari sprak Oekraïne over 165k gesneuvelde Russen sinds het begin van de oorlog, terwijl de Amerikaanse denktank sprak over 70K. (Het gaat hier effectief over doden , dit cijfer is exclusief gewonden)

Die 70K was toen al het hoogste cijfer voor Rusland sinds WOII.

Maar ondertussen zijn we 3 maand verder en ik zag alleen passeren dat volgens de Amerikanen sindsdien voor elke Oekraïner en 5 Russen sneuvelden in Bahkmut maar de aantallen vind ik nergens terug. Iemand?

Maar die aantallen gaan nu ver over de 100k dode Russen gaan. En dan spreken we nog niet over het aantal dode Oekraïners. Dat gaan er wat minder zijn maar dat gaat toch ook erg hoog zijn. Dat is toch eigenlijk absurd als je daarover nadenkt?

Met een korrel zout te nemen imo

Ik vind het toch wel vreemd. Paar dagen/week geleden triomfantelijk nieuws dat Oekraïne honderden meters en al evenveel Russische/Wagner-soldaten heeft gedood/gevangengenomen en er een hoop heeft omsingeld, en dan plotsklaps een paar dagen later is Bachmoet veroverd door de Russen.

Achja, er zal wel duchtig gelogen ("propaganda") worden langs beide kanten, maar dit is de eerste keer dat het mij opvalt dat die Oekraïners eigenlijk ook altijd maar whatever zeggen.

Terug
Bovenaan