Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik vind het toch wel vreemd. Paar dagen geleden triomfantelijk nieuws dat Oekraïne "honderden" meters en al evenveel Russische/Wagner-soldaten heeft gedood/gevangengenomen en er een hoop heeft omsingeld, en dan plotsklaps een paar dagen later is Bachmoet veroverd door de Russen.
Een beetje naar boven scrollen. Noch Oekraïne, noch Rusland hebben gelogen.

Bedankt voor de link. Maw als ik de lijn doortrek (overdreven cijfers en in vergelijking met de vorige cijfers) dan zijn er in realiteit +-100K Russen die effectief daar 'morsdood' ergens liggen te rotten. Echt gek gewoon.

Laatst bewerkt:
Ik vind het toch wel vreemd. Paar dagen/week geleden triomfantelijk nieuws dat Oekraïne honderden meters en al evenveel Russische/Wagner-soldaten heeft gedood/gevangengenomen en er een hoop heeft omsingeld, en dan plotsklaps een paar dagen later is Bachmoet veroverd door de Russen.

Achja, er zal wel duchtig gelogen ("propaganda") worden langs beide kanten, maar dit is de eerste keer dat het mij opvalt dat die Oekraïners eigenlijk ook altijd maar whatever zeggen.
Ik deel je mening dat UA terreinwinsten met een vergrootglas worden bekeken en gedeeld. Met de Russen wordt hier veel met gelachen hoe incompetent ze zijn, maar ondertussen boeken ze wel elke dag wat terreinwinst (en verdedigen is "makkelijker" dan aanvallen).
Bachmut is stevig voor gevochten, maar het is alles behalve evident om zo'n stad in te nemen.

We zullen zien wat het offensief (als dat er komt) gaat geven. Zo positief zie ik het toch allemaal niet in.

We zullen zien wat het offensief (als dat er komt) gaat geven. Zo positief zie ik het toch allemaal niet in.
Eerlijk? Als je nuchter nadenkt is dit de koude oorlog II. En hoelang heeft de eerste koude oorlog geduurd? Juist ja. Ruim 44 jaar.

En heeft Rusland de koude oorlog toen gewonnen? Neen finaal hebben ze die verloren maar het heeft toen potverdekke héél lang geduurd voor ze in elkaar gestort zijn.

Zie ik het dus positief in? Op heel lange termijn 'ja'. Rusland is nu wel wat zwakker dan toen (al mag je ze niet onderschatten) dus misschien gaat de oorlog minder lang duren ?? Maar mmm we moeten nu ook niet denken dat deze oorlog snel voorbij zal zijn.

Ik deel je mening dat UA terreinwinsten met een vergrootglas worden bekeken en gedeeld. Met de Russen wordt hier veel met gelachen hoe incompetent ze zijn, maar ondertussen boeken ze wel elke dag wat terreinwinst (en verdedigen is "makkelijker" dan aanvallen).
Bachmut is stevig voor gevochten, maar het is alles behalve evident om zo'n stad in te nemen.

Meestal is het eigenlijk de moeite niet om zulke steden in te palmen op zo'n manier. Te kost is veel te hoog voor de winst die je maakt.
Omsingelen en afsluiten is praktisch altijd de beste oplossing. Tenzij een stad nodig is om bv z'n bruggen dan moet je dat eigenlijk negeren.
Eigenlijk wat Oekraïne nu aan het doen is. Pushen op de flanken en proberen te omsingelen. Dan heb je veel Russische manschappen die vast zitten zonder logistieke steun.

Volgens mij gaat offensief niet starten voor Zelensky terug in het land is.
Maar er gaat iets gebeuren. Er zijn ook analysten die denken dat de F-16 training al achter de rug is en ze als verrassing gaan gebruiken in het offensief.

Meestal is het eigenlijk de moeite niet om zulke steden in te palmen op zo'n manier. Te kost is veel te hoog voor de winst die je maakt.
Omsingelen en afsluiten is praktisch altijd de beste oplossing. Tenzij een stad nodig is om bv z'n bruggen dan moet je dat eigenlijk negeren.
De Russen hebben dit goed gedaan in Marioepol. De stad volledig afsluiten, en de Oekraïners die vastzaten gewoon uitputten en uithongeren.

Nu hebben ze tienduizenden soldaten verloren in deze strijd door kost wat kost de stad in te nemen.
Best case zijn ze die soldaten gewoon kwijt. En in ruil hebben ze een volledig verwoeste stad verkregen waar niks meer rechtstaat.
Worst case lopen ze inderdaad het risico ingesloten te geraken. En dan gaan de Russen na een uitputtings en hongerslag alsnog de stad (opnieuw) verliezen.

En als de Russen nu denken dat de weg open ligt voor een snelle en volledige verovering van de Donetsk regio ...
Dan gaat er eerst nog veel bloed vergoten worden. ALS Rusland de middelen nog heeft. (wat zowat elke expert betwijfelt)

Deze link vat het zo'n beetje samen.

Laatst bewerkt:
Als de Russen nog middelen hebben.
Dat zeiden er vorige zomer ook al dat hun bommen bijna op zouden zijn..
(Jammer genoeg) zou ik zeggen: Onderschat de Rus vooral niet.

Als de Russen nog middelen hebben.
Dat zeiden er vorige zomer ook al dat hun bommen bijna op zouden zijn..
(Jammer genoeg) zou ik zeggen: Onderschat de Rus vooral niet.
Oekraïne schat dat Rusland ~70 raketten per maand kan produceren.
"According to Skibitsky, Russia is able to produce up to 67 missiles per month, including 35 Kh-101s cruise missiles, 25 Kalibr cruise missiles, five M723 ballistic missiles for the Iskander-M system, and two Kinzhal hypersonic ballistic missiles."

Dit is ook een interessante thread over de F-16, geschreven door iemand die aan de simulatoropleidingen werkte.
TL;DR : Het blijven oude jets die niet opkunnen tegen Rusland hun nieuwste maar ze brengen wel capaciteiten die UA nog niet heeft.

Oekraïne schat dat Rusland ~70 raketten per maand kan produceren.
"According to Skibitsky, Russia is able to produce up to 67 missiles per month, including 35 Kh-101s cruise missiles, 25 Kalibr cruise missiles, five M723 ballistic missiles for the Iskander-M system, and two Kinzhal hypersonic ballistic missiles."
Het probleem is eerder dat we niet weten hoeveel ze er kunnen kopen.

Eerlijk? Als je nuchter nadenkt is dit de koude oorlog II. En hoelang heeft de eerste koude oorlog geduurd? Juist ja. Ruim 44 jaar.

En heeft Rusland de koude oorlog toen gewonnen? Neen finaal hebben ze die verloren maar het heeft toen potverdekke héél lang geduurd voor ze in elkaar gestort zijn.

Zie ik het dus positief in? Op heel lange termijn 'ja'. Rusland is nu wel wat zwakker dan toen (al mag je ze niet onderschatten) dus misschien gaat de oorlog minder lang duren ?? Maar mmm we moeten nu ook niet denken dat deze oorlog snel voorbij zal zijn.

De Koude Oorlog was een bevroren conflict met de Sovjet-Unie. Dat was toch echt wel een ander paar mouwen als het huidige Rusland. Om te beginnen is het vandaag open oorlog in Europa.

Het probleem is eerder dat we niet weten hoeveel ze er kunnen kopen.

Aan de hand van brokstukken zouden we snel weten wie raketten aan Rusland zou verkocht hebben. Welk land zou zich daar nu nog aan wagen? Iran misschien maar China? Die willen waarschijnlijk best in het geniep iets doen maar het risico nemen op sancties en escalatie om zich bij dat zinkend Russisch schip aan te sluiten? I think not.

Russische raket-productie ligt wel hoger dan verwacht, dat de Chinezen daar een hand in hebben lijkt mij dan weer wel plausibel.

Zo te zien nemen de Oekraieners de flanken wel heel ruim.

inb4 russische jamaar dat mag niet

De Amerikanen hebben seismische trilmachines geleverd die van op afstand landmijnen kunnen doen ontploffen. Een gigantisch probleem dat tijdens het actieve conflict ondergesneeuwd geraakt. Maar er is geen enkele ouder in Oekraïne die na deze oorlog en voor de komende 10 tot 20 jaar hun kinderen nog met gerust gemoed in de velden of het bos kan laten spelen.

640px-Vibroseis-Messzug_unterwegs_im_Alpenvorland_Oberoesterreichs.jpg

Tijd voor de Belgische overheid om Belgische NGO's als APOPO een stevige financiële injectie te geven. Er is weinig dankbaarder werk dan landmijnen jagen. Voor wie er nog niet van gehoord heeft. Ratten zijn fantastische mijnenjagers. Hoogst intelligent, scherpe reukzin, zeer goed af te richten en hun absolute troef: gewoon te licht om anti-persoonsmijnen tot ontploffing te kunnen brengen (in tegenstelling tot honden). Fantastische beestje. Zo spijtig dat ze maar een zeer korte levensduurte hebben.

694

Laatst bewerkt:
Speciale kerels, die de erfenis lijken te claimen van het Vlassov-leger (ROA) dat collaboreerde met de Duitsers in WOII. Kan wel helpen om Russische troepen te sturen naar de grensgebieden, maar lijkt me voor de rest niet veel meer dan een symbolische daad te zijn?

Ik moet vast niet de enige zijn die de befaamde scène voor zijn ogen haalt van een schuilbekkende Hitler die fulmineert tegen het falen van de Luftwaffe?

Laatst bewerkt:
Zot eigenlijk, wie in de video had gedacht dat het zo snel zou gebeuren:
Wat mij telkens opvalt aan die 'on the ground' video's, is hoe ongeïnformeerd mensen kunnen zijn als je er middenin zit.

Je zou denken dat die het best geïnformeerd zijn over de situatie.
Maar omdat ze geen Engels kunnen of geen deftige mediabronnen hebben, weten die eigenlijk van niets.
Ook die interviewer blijkt letterlijk de dag voor de invasie nog te twijfelen of het wel zover zal komen, en vertrekt uiteindelijk pas uit Kharkiv op 25 februari.

Terwijl de meesten buiten Oekraïne al meerdere dagen (en soms weken) wisten wat er zou gebeuren.

Wat mij telkens opvalt aan die 'on the ground' video's, is hoe ongeïnformeerd mensen kunnen zijn als je er middenin zit.

Je zou denken dat die het best geïnformeerd zijn over de situatie.
Maar omdat ze geen Engels kunnen of geen deftige mediabronnen hebben, weten die eigenlijk van niets.
Ook die interviewer blijkt letterlijk de dag voor de invasie nog te twijfelen of het wel zover zal komen, en vertrekt uiteindelijk pas uit Kharkiv op 25 februari.

Terwijl de meesten buiten Oekraïne al meerdere dagen (en soms weken) wisten wat er zou gebeuren.
Klopt, maar is dat zo frappant dat die mensen die nabij het front wonen onwetend zijn over wat er boven hun hoofd hangt? De VS wist het al langer, maar dan spreek je over inlichtingendiensten die toegang hebben tot een héél ander scala van bronnen en inlichtingen dan de gewone burger. De meeste mensen, ook hier, zijn niet een hele dag bezig met bronnenkritiek. Die zetten gewoon het nieuws op na het eten of lezen de krant bij het ontbijt en daar blijft het meestal bij.

Ik denk dat het ook wel went zeker, doordat als ze al jaren met een oorlogsdreiging leven geloven ze niet dat het er ook effectief van gaat komen.
Zoals in Taiwan en in Zuid-Korea waarschijnlijk. In Zuid-Korea zijn er ook overal schuilplaatsen aangeduid, maar veel mensen beseffen zelfs nauwelijks dat die er zijn.

Je zou denken dat Nederland staat te springen om F16's te leveren aan Oekraïne. Het blijft een surrealistisch idee hoe 190 Nederlandse burgers nietsvermoedend de dood zijn ingejaagd door rusland. MH-17 had ook gewoon vol Belgen kunnen gezeten hebben.

Terug
Bovenaan