Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ook gevechten zo'n 10 km verder in Mokraya

an hour ago
source
Fighting sounds were reported at Mokraya Orlovka village of Belgorod region

Lijkt me een goed getimed uprising gebacked door Oekraïne en indirect NATO.
Russen gaan moeten reageren maar gaan ze troepen kunnen weghalen van de frontlinie ????

Verstandig om meteen afstand tussen die groep en Oekraïne te plaatsen maar ik ben er hoe dan ook absoluut geen fan van. Dit is zuiver koren op de molen van russische propagandisten en indien dit niet snel ophoudt wordt het een fikse strohalm voor weifelende (Europese) politici om nog naar eens op de both-sides trein te springen.

Nog geen idee wat we er juist van moeten maken. Hopelijk gewoon een kleine saboteurs unit die gaandeweg overheid en militaire doelen target? Een echte bezettingsmacht zou denk ik geen goede zet zijn. Putin verkoopt zijn oorlog thuis reeds als "aanval op rusland" en dit speelt dan wel in zijn kaarten.

Anderzijds; die discord leaks wisten wel te vermelden dat Zelensky een ballontje had opgelaten voor ze bepaalde delen van rusland te bezetten als pasmunt voor onderhandelingen; belgorod ruilen voor kherson en zapo?

Zou denk ik een domme zet zijn. :/

:unsure: :unsure: Grappig, dat is nu eigenlijk precies wat ik zou hebben gedaan mocht ik bevelhebber zijn. Schijnaanval in Belgorod, troepen weglokken uit het zuiden/oosten en dan hoofdaanval daar. :coolbrows:Should've called it.

Rusland zou kernwapens aan het evacueren zijn uit Grayvoron, op een paar km van waar nu gevechten plaats vinden.

Geen idee wat er erger is : je bent in oorlog met je buurland en de grens wordt bewaakt door grenspolitie of je bent in oorlog met een buurland en je kernwapens liggen op een paar kilometer van die grens.

Verstandig om meteen afstand tussen die groep en Oekraïne te plaatsen maar ik ben er hoe dan ook absoluut geen fan van. Dit is zuiver koren op de molen van russische propagandisten en indien dit niet snel ophoudt wordt het een fikse strohalm voor weifelende (Europese) politici om nog naar eens op de both-sides trein te springen.
Dit kan je toch verwachten? Als België nu een land zou aanvallen zou ik begrijpen dat dat land ook acties gaat uitvoeren op ons land. Er zijn volgens mij twee mogelijkheden:

1) men verwacht dat dit een kettingreactie teweeg kan brengen in Rusland, want er zijn voldoende ontevreden mensen of geheime cellen die klaar staan
2) men wil inderdaad troepen weglokken naar de Oekraïnse grenzen en de Russen nog wat extra bezighouden. Als ze nog een paar honderden km extra moeten verdedigen wordt het nog moeilijker!

We zullen komende dagen zien wat de bedoeling was.

Verder heb ik het gevoel dat de Russen zich echt opstellen als een textbook borderliner:

1) 'Ik haat jou, blijf bij mij' is hun opstelling naar Oekraïne
2) Maandenlang verwoesting zaaien (na al een niet al te fraaie geschiedenis) en dan verbaasd zijn dat er een tegenreactie komt en grenzen gesteld worden. Vervolgens het slachtoffer gaan spelen.
3) De wereld staan gaslighten dat Oekraïne een oorlogszuchtige nazi natie is.

Georgiaans legioen zegt dat er nog goed nieuws zal volgen en Magyar zegt om vanavond popcorn bij de hand te houden want de film wordt geweldig.

Psyops of krijgen we nog wat te zien de komende uren.

Een kettingreactie betwijfel ik. De staatsstructuur is behoorlijk repressief en een grootschalige ondergrondse revolutionaire beweging lijkt me daar toch niet actief.

De poppen zouden wel aan het dansen gaan als die rebellen gesteund zouden worden door de CIA.

Een kettingreactie betwijfel ik. De staatsstructuur is behoorlijk repressief en een grootschalige ondergrondse revolutionaire beweging lijkt me daar toch niet actief.

De poppen zouden wel aan het dansen gaan als die rebellen gesteund zouden worden door de CIA.

Ik ben benieuwd wie er achter al die branden in Rusland zit.

Een paar afvallige provincies in combinatie met wat legereenheden die orders weigeren en je kan dat ook krijgen.

Er wordt beweerd dat ze met een paar honderd man zijn, de facto veteranen en uitgerust zijn met moderne wapens. Om die te verdrijven ga je echt wel wat meer mensen naar daar moeten sturen dan wat douaniers en dienstplichtigen.

Een paar afvallige provincies in combinatie met wat legereenheden die orders weigeren en je kan dat ook krijgen.

Er wordt beweerd dat ze met een paar honderd man zijn, de facto veteranen en uitgerust zijn met moderne wapens. Om die te verdrijven ga je echt wel wat meer mensen naar daar moeten sturen dan wat douaniers en dienstplichtigen.
We gaan de komende dagen duidelijkheid krijgen, ook te bekijken welke banden die kerels hebben met Kiev en/of CIA of dat die zelfstandig opereren en voor welk Rusland die in feite staan. Er zijn wel wat sabotageacties gebeurd in Rusland, maar gaat het om dezelfde groepering of onafhankelijke cellen die weinig met elkaar te maken hebben? In een horrorscenario (voor Poetin, misschien ook voor de rest van de wereld) kan dat wel eens Syrische proporties aannemen in een grootschalige burgeroorlog. Je zou kunnen zeggen dat dat Hollywood is, maar dit zijn de jaren '20 en we hebben al wat gezien waardoor de eerste twintig jaar van deze eeuw eerder braaf lijken.

Dit kan je toch verwachten? Als België nu een land zou aanvallen zou ik begrijpen dat dat land ook acties gaat uitvoeren op ons land. Er zijn volgens mij twee mogelijkheden:

1) men verwacht dat dit een kettingreactie teweeg kan brengen in Rusland, want er zijn voldoende ontevreden mensen of geheime cellen die klaar staan
2) men wil inderdaad troepen weglokken naar de Oekraïnse grenzen en de Russen nog wat extra bezighouden. Als ze nog een paar honderden km extra moeten verdedigen wordt het nog moeilijker!

We zullen komende dagen zien wat de bedoeling was.

Verder heb ik het gevoel dat de Russen zich echt opstellen als een textbook borderliner:

1) 'Ik haat jou, blijf bij mij' is hun opstelling naar Oekraïne
2) Maandenlang verwoesting zaaien (na al een niet al te fraaie geschiedenis) en dan verbaasd zijn dat er een tegenreactie komt en grenzen gesteld worden. Vervolgens het slachtoffer gaan spelen.
3) De wereld staan gaslighten dat Oekraïne een oorlogszuchtige nazi natie is.

Het laatste wat we nu nodig hebben is koren op de molen van de Lula's, Xi's, Gaetz'n van deze wereld. Lees eens de comment section van het gemiddelde HLN artikel over Oekraïne. Loopt zwanger van both-siders en mensen die russische propaganda als zoete pap innemen.

BG, Reddit, Twitter, maar ook het politieke toneel, 't zijn allemaal echo-kamers. Perceptie is alles voor de steun die Oekraïne in dit gevecht houdt en er lopen genoeg politici rond (ook bij ons) die momenteel min of meer met de algemene stroom mee gaan. Maar eenmaal de publieke opinie lijkt te keren of te verdeeld geraakt draaien die hun roer gewoon 180 graden om.

Amper te geloven dat ze gewoon over de grens konden rijden met een tank en een paar pickups. 't Leek deze morgen fake, maar blijkbaar zijn ze echt 8km ver geraakt?
Beetje zoals de vorige 'raids' waar ze een grensdorpje enteren, wat foto's pakken en weer vertrekken... alleen was er nu geen weerstand en zijn ze dan maar dieper getrokken. xD
Laatste nieuws is een video waar ze een BTR uit een depot stelen en blijkbaar iemand gevangen hebben genomen.
Wie weet komen er nog zo'n acties om verder onzekerheid te zaaien en troepen weg te lokken. Gewaagd, maar in Oekraine hun ogen is het een open oorlog en is er geen reden waarom Rusland onaantastbaar moet zijn.
En zolang ze geen steden langdurig bezetten hoop ik dat het Westerse steun niet fel beïnvloedt, als UA naar Xi of HLN comments moet luisteren hadden ze zich al overgegeven.

In ieder geval een blamage voor Rusland en geweldig meme-materiaal voor UA.
Internet staat vol met copy/pastes van wat Rusland zei in 2014 (die wapens kan je in iedere winkel kopen, de bevolking was het beu, zo'n tank kan je in de mijnen vinden, we steunen de belgorod volksrepubliek, enz)

Amper te geloven dat ze gewoon over de grens konden rijden met een tank en een paar pickups. 't Leek deze morgen fake, maar blijkbaar zijn ze echt 8km ver geraakt?
Beetje zoals de vorige 'raids' waar ze een grensdorpje enteren, wat foto's pakken en weer vertrekken... alleen was er nu geen weerstand en zijn ze dan maar dieper getrokken. xD
Laatste nieuws is een video waar ze een BTR uit een depot stelen en blijkbaar iemand gevangen hebben genomen.
Wie weet komen er nog zo'n acties om verder onzekerheid te zaaien en troepen weg te lokken. Gewaagd, maar in Oekraine hun ogen is het een open oorlog en is er geen reden waarom Rusland onaantastbaar moet zijn.
En zolang ze geen steden langdurig bezetten hoop ik dat het Westerse steun niet fel beïnvloedt, als UA naar Xi of HLN comments moet luisteren hadden ze zich al overgegeven.

In ieder geval een blamage voor Rusland en geweldig meme-materiaal voor UA.
Internet staat vol met copy/pastes van wat Rusland zei in 2014 (die wapens kan je in iedere winkel kopen, de bevolking was het beu, zo'n tank kan je in de mijnen vinden, we steunen de belgorod volksrepubliek, enz)

we moeten het ook niet gaan opblazen , het gaat om 2 dorpjes niet ver van de Oekraïnse grens in dat reusachtig land. Ik denk niet dat dit nu het beginsignaal is van het einde van Putin . De weg naar Moskou is nog lang.

we moeten het ook niet gaan opblazen , het gaat om 2 dorpjes niet ver van de Oekraïnse grens in dat reusachtig land. Ik denk niet dat dit nu het beginsignaal is van het einde van Putin . De weg naar Moskou is nog lang.
Het is een pure trollactie net zoals de vorige incursies. Niks serieus buiten dat Russen het haten als je met hun lacht.
Nog altijd ~80km tot Belgorod stad, volgens mij verdwijnen ze deze nacht en hoor je hier morgen niks meer van.

Terug
Bovenaan