Oosterweel Antwerpen over budget

Er is vooral een verschil in wie die projecten betaald.
Oosterweel wordt betaald door de (Vlaamse) overheid. (Ze hebben het wel voor elkaar gekregen dat ze dit niet in de begroting moeten opnemen)
Het energie-eiland wordt betaald door de elektriciteitsverbruikers.

De afkomst van het geld bepaalt hoe ermee omgesprongen wordt.
Goh, bij beiden is de finale factuur toch bij de inwoners. De overheid haalt haar geld ook ergens hé. Oosterweel wordt een tolweg, dus als je geen file wil zal je moeten betalen. Een vorm van rekeningrijden.

Bij het Oosterweelproject is het een complexe aaneenschakeling van bruggen en tunnels. Op zich is de complexiteit ervan uniek, maar zo goed als elk onderdeel is ooit wel al eens ergens gebouwd. We kunnen bijgevolg wel makkelijker inschatten wat de kosten ervan zullen zijn.
De meerkost hier is hoofdzakelijk de opkuis van al die PFAS grond. Dat 3M hier niet meer in moet bijdragen, daar zakt mijn broek vanaf.
Dat laatste lijkt me eigenlijk wel normaal. We vervuilen allemaal, iedereen die bvb met gas of stookolie zijn huis verwarmt is ook de tuin van zijn buren aan het verontreinigen. We weten dat het ongezond is en daarom reguleren we het maar als je aan die regels voldoet dan ben je niet meer verantwoordelijk voor de gevolgen, toch niet juridisch. Je buur kan niet van jouw eisen dat je zijn bodemnsaneringen betaalt, al is het duidelijk dat jij de vervuiler bent. Zelfde met PFAS, als 3M zich aan de regels heeft gehouden qua uitstoot dan zie ik niet in hoe we ze retroactief verantwoordelijk kunnen of zouden moeten houden.

Goh, bij beiden is de finale factuur toch bij de inwoners. De overheid haalt haar geld ook ergens hé. Oosterweel wordt een tolweg, dus als je geen file wil zal je moeten betalen. Een vorm van rekeningrijden.
Dat klopt, maar in het ene geval moet de politiek zich wel verantwoorden: "Ja, beste bevolking, we hebben weer eens meer geld uitgegeven dan gedacht, dus we zullen moeten besparen op jullie kap".
In het andere geval worden de kosten rechtstreeks doorgerekend, en is er helemaal geen verantwoording.

Dat je 10 of 15% over budget gaat, dat kan ik nog verstaan. Maar als elk ding ever erover gaat, dan kun je dat op den duur toch als markup erbovenop doen op voorhand. Maar goed, just my 2 cents.

Dat projecten straffeloos x2 x3 x4 gaan zoals het energie eiland, dat snap ik niet. Je zal maar een ander zijn dat het voor 3 4 5 mrd ging doen en verloren hebt van het 2 mrd project...

Terug
Bovenaan