Op reis met kinderen

All-in vind ik gemakkelijk als je een week op vakantie gaat buiten de zomervakantie (bvb. Pasen). Je bent maar een week weg en ben je inderdaad 'ontzorgd' (mooi gezegd). Terwijl in de zomervakantie gaan we altijd met de caravan weg voor minstens 2 weken.

Is de vakantie met de auto niet vooral omdat je in Belgie in zo'n klein land gelijk in het buitenland bent, en vooral met Frankrijk/Spanje/Italie geweldige bestemmingen op haalbare afstanden hebt?
Voor dezelfde afstand als Brussel - Cote D'Azur sta ik hier vanuit Noord-Polen net in Frankfurt, Wenen of Boedapest. Op zich leuke steden, maar om daar in de zomer een ganse dag voor te rijden, is wat anders.

Deze week de eerste vliegreis met 11 maand oude zoontje begonnen. Vlucht zelf was 2.5 uur. Het viel uiteindelijk allemaal heel erg mee.

Dinsdagnacht vlucht om 6u, dus het was opstaan rond 2u. Het plan was om hem van bed in maxi cosi te liften met het idee dat hij zo makkelijk terug in slaap zou vallen in de auto. Niets van natuurlijk.

Uiteindelijk was hij wakker en blij op de luchthaven en in het vliegtuig. Flesje tijdens opstijgen was in ieder geval een goeie tip.

Je merkte wel dat hij super moe was en ook minder gelukkig werd de laatste 30 min., ook dan pas beetje beginnen huilen. Wat wil je ook, al bijna 6 uur aan een stuk wakker terwijl hij normaal maximum 4 uren wakker is overdag en een halve nacht geslapen... Flesje gegeven bij landing en in slaap gevallen 5 min. voor we aan de grond stonden... Dan weer wakker natuurlijk.

Het was nog een dik uur autorijden en dat was nog het lastigst. Hard beginnen huilen na 25 min. en in slaap gevallen weer pas de laatste 5 minuten.

Slapen hier gaat in ieder geval ook super, zeker ook omdat hij samen op een kamer ligt met een 2.5 jarige van vrienden. Echt fantastisch hoe goed die samen slapen. Voorlopig dan toch.

Dusja, het is hier voor ons echt goed meegevallen!

All-in is leuk, maar op zich als ik eens kijk nu:
- enkele uitstappen buiten hotel gedaan waardoor we eigenlijk vaak s avonds hier niet gegeten hebben en ook ‘s middags niet.
- eten is in Spanje erg goedkoop, drinken ook (outside hotel barretje gevonden waar gin tonic 5 eur kost, komen hem gewoon van de grote gin-fles in uw glas kappen.).
- buffet is elke keer hetzelfde (dat is nu eenmaal zo).

Nu ja, is niet de schuld van hotel, ‘T zijn wie die all-in kozen, maar elk jaar laat ik mij daaraan vangen (voor het gemak), maar we halen het er niet uit zeg maar.
All-in forfait is ook heel duur tegenover een bv. vol pension zelfs. Die forfait is heel groot. Heb het dit jaar voor onze reis ook nog eens zitten bekijken. Wij halen dat er ook nooit uit en toch boeken we dat hier altijd. Volgende keer ga ik ze toch proberen op andere gedachten te brengen 😅.

Er zijn helaas ook marginalen met veel geld. Gelukkig viel het bij ons wel mee, maar all-in-toestanden trekken wel een bepaald publiek aan denk ik.
Populaire bestemmingen vermijden waar het vol Britten zit. En vroeger ook waar Russen zitten. Speciaal volk toch allemaal met andere normen en waarden. Goedkope hotels ook gewoon vermijden.

Laatst bewerkt:
Voor geen geld van de wereld ga ik op weg op zo'n zaterdag
wij vertrekken hier vrijdag 28/7 met een tussenstop rond Dijon om dan zaterdag 29/7 verder te rijden naar het zuiden (rond de Ventoux). Ergst mogelijke weekend, fml :)
nu al schrik na het lezen dat @Avondland er nu al 3u langer heeft over gedaan...

wij vertrekken hier vrijdag 28/7 met een tussenstop rond Dijon om dan zaterdag 29/7 verder te rijden naar het zuiden (rond de Ventoux). Ergst mogelijke weekend, fml :)
nu al schrik na het lezen dat @Avondland er nu al 3u langer heeft over gedaan...
5 augustus zou nog erger zijn. Vanaf Lyon is het inderdaad aanschuiven, maar Ventoux is toch een stuk minder ver dan Frejus waar ik zat. Als je rond half negen in Dijon vertrekt zal je er in de late namiddag wel zijn.

5 augustus zou nog erger zijn. Vanaf Lyon is het inderdaad aanschuiven, maar Ventoux is toch een stuk minder ver dan Frejus waar ik zat. Als je rond half negen in Dijon vertrekt zal je er in de late namiddag wel zijn.
ik ga zoveel mogelijk in de "go with the flow" mindset proberen te zitten maar waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan met een krijsende peuter / zwangere vrouw / hitte :unsure:

iemand nog tips/aanraders waar we op de weg terug naar Belgie kunnen stoppen voor een nacht? we vertrekken terug op zaterdag 5/8 maar zijn vrij flexibel als in dat we niet terug thuis moeten zijn op 6/8 dus kunnen nog ergens stoppen voor een nacht of zelfs 2.

we verblijven in Malaucène

ik ga zoveel mogelijk in de "go with the flow" mindset proberen te zitten maar waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan met een krijsende peuter / zwangere vrouw / hitte :unsure:

iemand nog tips/aanraders waar we op de weg terug naar Belgie kunnen stoppen voor een nacht? we vertrekken terug op zaterdag 5/8 maar zijn vrij flexibel als in dat we niet terug thuis moeten zijn op 6/8 dus kunnen nog ergens stoppen voor een nacht of zelfs 2.

we verblijven in Malaucène
Ik vermoed dat je iets van hotel zoekt en geen camping?

Bon, onze voorlaatste dag hier in L'Isle-sur-la-Sorgue (Belambra Club "Le Domaine de Mousquety").

Het dorpje en de omgeving zijn wel tof, heel mooie dorpjes allemaal. Wel allemaal in de voormiddag te bezoeken want tegen de middag wordt het hier +35 graden en is het niet te uit te houden, laat staan met een 7 maand zwangere vrouw en drie-jarige.

Het domein zelf zou ik niet aanraden, we hebben wat last-minute geboekt omdat we niet wisten hoe de zwangerschap ging verlopen en dat is er wel aan te merken. Precies een domein die top was in de jaren '80 maar sindsdien geen opfrissing meer heeft gehad. Het zwembad heeft overal losse stenen en brokkelt overal af. Véél te weinig bedjes in de schaduw waardoor handdoeken leggen hier weer de nationale sport is. Ook niks van schaduw aan het kinderbadje, niet ideaal bij dagen tot 37 graden. Ze hebben hier wel een tiental nieuwe 'huisjes' gebouwd met airco die dik in orde zijn, al een geluk dat we die genomen hebben, zonder airco was ik al naar huis vertrokken denk ik.

Het eten steekt hier ook serieus tegen, elke dag gelijkaardige opgewarmde kost door die wanna-be chefs. Nog best te vergelijken met het eten dat je in de gemiddelde studentenresto kan vinden.

Morgenavond rijden we heel de nacht terug, eerste keer op reis met elektrische wagen maar is eigenlijk heel vlot gegaan. Altijd plaats gehad aan de oplaadpunten. Klein minpuntje dat je voor Tesla superchargers soms eventjes van de A7 afmoet maar op zich stoort dat nu ook niet enorm.

Volgend jaar huur ik ergens een huisje met een zwembad om die handdoekenrace te vermijden en dan maar op m'n gemak zelf eten te maken ipv die opgewarmde rommel.

Ondertussen de Yelloh camping verlaten en momenteel op 3e bestemming. Een chalet in de haut languedoc op 800m aan een meer vol watersportmogelijkheden. De chalet was nieuw in de jaren 80, sindsdien is er niks meer aan gedaan. De omgeving is magnifiek en de chalet heeft een tuin met bbq en zicht op het meer. Het comfort is echter nihil, maar dat is ook de prijs van 600/week. De Yelloh was maar liefst 1250/week, wat ik best duur vond voor een camping.

Conclusie:

*Het is makkelijker om naar 1 plek te gaan, ik begin me stilaan een zigeuner te voelen, telkens in en uitladen.
* Los van de vele Hollanders is de Yelloh ons het best bevallen, qua accomodatie, animatie voor de kinderen, direct aan de rivier om te suppen
* De Ardèche is een gunstige streek, je zit in het zuiden, zonder die kaap van 1000 km te overschrijden. Ik rij graag in 1 ruk en merk dat de laatste 200 er altijd te veel aan is.
* Het weer in de Ardèche is beter dan in de Dordogne. Droger, maar ook heter.
* De streek van Cap d'agde is te mijden, veel Hillbillies, marginale terreinen met oude caravans, zwerfvuil, marginale kermis...

Ondertussen de Yelloh camping verlaten en momenteel op 3e bestemming. Een chalet in de haut languedoc op 800m aan een meer vol watersportmogelijkheden. De chalet was nieuw in de jaren 80, sindsdien is er niks meer aan gedaan. De omgeving is magnifiek en de chalet heeft een tuin met bbq en zicht op het meer. Het comfort is echter nihil, maar dat is ook de prijs van 600/week. De Yelloh was maar liefst 1250/week, wat ik best duur vond voor een camping.

Conclusie:

*Het is makkelijker om naar 1 plek te gaan, ik begin me stilaan een zigeuner te voelen, telkens in en uitladen.
* Los van de vele Hollanders is de Yelloh ons het best bevallen, qua accomodatie, animatie voor de kinderen, direct aan de rivier om te suppen
* De Ardèche is een gunstige streek, je zit in het zuiden, zonder die kaap van 1000 km te overschrijden. Ik rij graag in 1 ruk en merk dat de laatste 200 er altijd te veel aan is.
* De streek van Cap d'agde is te mijden, veel Hillbillies, marginale terreinen met oude caravans, zwerfvuil, marginale kermis...
Heb je een link naar de chalet? Is de streek wat te doen met een tegen dan 2 jarige en een baby van 3 maanden?

Heb je een link naar de chalet? Is de streek wat te doen met een tegen dan 2 jarige en een baby van 3 maanden?
Ik heb hem in pm gestuurd. Zou het niet aanraden. We kwamen hier vroeger met de camper. Je zit zeer afgelegen. De eerste supermarkt is 20km rijden. Het is ook bizar, 20 km lager zijn het zuiderse huizen, hier zijn het eerder alpenhuizen.

De locatie is top als je graag:vist, zwemt in meren, supt, kayakt, grote wandelingen maakt. Met hele kleintjes is het niet zo praktisch.

Conclusie:

Onze Yelloh-camping in Fréjus (Club Colombier) was 1500 euro voor 7 nachten, maar we boekten wel relatief laat (juni) en ik zag ook nog huisjes van 3300 euro voor 7 nachten (maar dat waren luxehuisjes met o.a. jaccuzi). Ik kan die Yelloh Colombier Fréjus wél warm aanbevelen. Zwembad was top, animatorenteam idem en het eten was er behoorlijk lekker in het restaurant. Onze twee (bijna drie) jarige heeft zich daar rot geamuseerd. Enige nadeel is dat het gelegen was aan een grote baan en dat je niets op wandelafstand had om te doen. Het had fijn geweest om vanuit het domein nog te wandelen naar een dorpje of een mooi stukje natuur. Dat is iets waar ik volgend jaar op ga letten, want dat geeft een opgesloten gevoel.
Opaalkust in Frankrijk is een aanrader. Niet te ver, zacht klimaat en voldoende dingen te doen en te bekijken met een (jong) kind.
We zoeken nog iets voor in augustus voor een paar dagen en de Opaalkust spreekt me wel aan. Belgische kust zie ik niet zitten.

Onze Yelloh-camping in Fréjus (Club Colombier) was 1500 euro voor 7 nachten, maar we boekten wel relatief laat (juni) en ik zag ook nog huisjes van 3300 euro voor 7 nachten (maar dat waren luxehuisjes met o.a. jaccuzi). Ik kan die Yelloh Colombier Fréjus wél warm aanbevelen. Zwembad was top, animatorenteam idem en het eten was er behoorlijk lekker in het restaurant. Onze twee (bijna drie) jarige heeft zich daar rot geamuseerd. Enige nadeel is dat het gelegen was aan een grote baan en dat je niets op wandelafstand had om te doen.

We zoeken nog iets voor in augustus voor een paar dagen en de Opaalkust spreekt me wel aan. Belgische kust zie ik niet zitten.

Amai en ik vond 1250 al veel voor 7 nachten. Wel beetje misvormd beeld door yelloh les tournels (Ramatuelle)die ik met pasen bezocht voor 800 euro voor 10 dagen. Daar had je dan ook nog een ligging in een bos, op een heuvel met zicht op de zee en daartussen nog wijngaarden. De weg verder dan de camping loopt dood op cap feret. Via een gravelpad tussen de wijngaarden kon je naar het strand. Vanop het strand kon je de sentier littoral nemen, wat ronduit magnifiek is.

Bijlagen

• IMG-20230408-WA0001.jpeg
    IMG-20230408-WA0001.jpeg
    2,3 MB · Weergaven: 20
Amai en ik vond 1250 al veel voor 7 nachten. Wel beetje misvormd beeld door yelloh les tournels (Ramatuelle)die ik met pasen bezocht voor 800 euro voor 10 dagen. Daar had je dan ook nog een ligging in een bos, op een heuvel met zicht op de zee en daartussen nog wijngaarden. De weg verder dan de camping loopt dood op cap feret. Via een gravelpad tussen de wijngaarden kon je naar het strand. Vanop het strand kon je de sentier littoral nemen, wat ronduit magnifiek is.
Zo eentje dus, maar die was helaas al volzet net als vele anderen. Volgend jaar boeken we sneller. En Pasen is natuurlijk een pak goedkoper dan juli of augustus.

Nog nooit van die Yelloh gehoord. Is dat een soort campingketen die de moeite is? Normaal gezien vermijd ik campings als de pest 😅

Terug
Bovenaan