Op reis met kinderen

Dit weekend terug gereden. 4:15 vertrokken, 20:30 thuis. 1512 km alleen met 2 zes jarigen.

Viel redelijk goed mee, ze hebben niet geklaagd of gezaagd. Alleen wat file voor puttsgarden.
En dan een pizza gegeten en naar bluey gekeken :p Denk je dat ze dan uitslapen? Nope, 7:15 wakker >.>

Dit weekend teruggekomen uit Italië met drie koters op de achterbank (weliswaar met een derde zitrij, dus een verdeling van 2 - 2 - 1) . Eerste keer dat ik niet in 1 trek naar huis rijd en ik vermoed dat ik het ook in de toekomst niet meer ga doen. +1500 km in 1 keer naar huis rijden is wel op het randje van aanvaardbaar, je zit nog altijd met je kostbaarste bezit op de achterbank. In het verleden genoeg gedaan maar nu lijkt me een 1000 km wel de grens van het aanvaardbare, daarmee geraak je op dag 1 toch ook al tot rond Milaan.

Nu als ik de kostprijs van de verplaatsing eens op een rijtje zet wordt die wel gigantisch. Zal nog eens in detail uitpluizen maar heb al zeker voor 625 euro benzine erdoor geblazen, gecombineerd met een 160 euro overnachting in de heenrit en een 320 euro in de terugrit (twee kamers en het ontbijt was blijkbaar not included :-), oeps). Bovenop de huurpijs van de woning is dat dus al ruim boven de 1000 euro verplaatsingskosten aangevuld met peage (op die route weliswaar beperkt) / vignet zwitserland / pedaggio maar reken toch ook maar rap op 250 euro en plus gespreid over de vakantie.

Italie is trouwens ook niet te vergelijken met een Spanje wanneer het op supermarktprijzen aankomt, veel "winst" hebben we daar ook niet gemaakt.

Maar bon, neemt niet weg dat Italië voor mij altijd bovenaan zal staan in vakantiebestemmingen.

Wat reizen met kinderen betreft zijn die gasten wel rotverwend qua luxe en comfort. Plaats te over, elk een schermpje, wat filmpjes gedownload, games mee, wat muziek op spotify als ze willen hun ogen toedoen, aangenaam temperatuur terwijl het buiten +35graden is. In mijn tijd was het gewoon "tel eens de gele auto's" of random zwaaien in de file.

Dit weekend teruggekomen uit Italië met drie koters op de achterbank (weliswaar met een derde zitrij, dus een verdeling van 2 - 2 - 1) . Eerste keer dat ik niet in 1 trek naar huis rijd en ik vermoed dat ik het ook in de toekomst niet meer ga doen. +1500 km in 1 keer naar huis rijden is wel op het randje van aanvaardbaar, je zit nog altijd met je kostbaarste bezit op de achterbank. In het verleden genoeg gedaan maar nu lijkt me een 1000 km wel de grens van het aanvaardbare, daarmee geraak je op dag 1 toch ook al tot rond Milaan.

Nu als ik de kostprijs van de verplaatsing eens op een rijtje zet wordt die wel gigantisch. Zal nog eens in detail uitpluizen maar heb al zeker voor 625 euro benzine erdoor geblazen, gecombineerd met een 160 euro overnachting in de heenrit en een 320 euro in de terugrit (twee kamers en het ontbijt was blijkbaar not included :), oeps). Bovenop de huurpijs van de woning is dat dus al ruim boven de 1000 euro verplaatsingskosten aangevuld met peage (op die route weliswaar beperkt) / vignet zwitserland / pedaggio maar reken toch ook maar rap op 250 euro en plus gespreid over de vakantie.

Italie is trouwens ook niet te vergelijken met een Spanje wanneer het op supermarktprijzen aankomt, veel "winst" hebben we daar ook niet gemaakt.

Maar bon, neemt niet weg dat Italië voor mij altijd bovenaan zal staan in vakantiebestemmingen.

Wat reizen met kinderen betreft zijn die gasten wel rotverwend qua luxe en comfort. Plaats te over, elk een schermpje, wat filmpjes gedownload, games mee, wat muziek op spotify als ze willen hun ogen toedoen, aangenaam temperatuur terwijl het buiten +35graden is. In mijn tijd was het gewoon "tel eens de gele auto's" of random zwaaien in de file.
In mijn tijd: strips, muziek en een gameboy!

Ondertussen ook een paar dagen terug van twee weken Italië met een 3 en 6 jarige.

Heenreis +/- 800 km gereden tot in Luzern, nadien nog 5u tot in Toscanië.
Terugreis ongeveer dezelfde afstand maar dan overnacht in Colmar.

Zeer gemakkelijke kinderen dus amper geklaagd, alleen vroeg de oudste "hoe lang moeten we nog rijden" en we waren net in Luxemburg. :unsure:

Twee ipads, disney+ en netflix filmpjes gedownload en ze konden verder voor een tijdje, slapen, eten, genieten van het landschap en 8u was zo voorbij.

Ook de eerste keer camping in mijn leven, plezant? Zeker en vast, nog is? Waarschijnlijk niet.

Desondanks dat we in een "luxe" stacaravan logeerden (volgens de website was het "glamping experience") en we 2 slaapkamers en 2 badkamers hadden, overdekt terras van 12 m² vinden we ne camping niks voor ons.

Ik wil smorgens geen tafel dekken, niet afruimen, niet naar de lokale supermarkt lopen om inkopen te doen, geen afwasmachine in en uitladen, niet nadenken wat we gaan eten, te veel rommel in de caravan omdat er te weinig opbergplek is,...

's Avonds en smiddags gingen we regelmatig eten in één van de restaurantjes maar dat om dat elke dag te doen was gewoon te kostelijk.

De camping was ook gigantisch, om van het hoogste punt (waar wij zaten) tot het laagste punt deed je er met de auto net geen 3 minuten over aan 20 à 25 km/u.

Maar de kindjes hebben zich geamuseerd en daar doet ge het voor en we hebben best wel wat stadjes/dorpjes bezocht desondanks de hitte.

Geef mij volgend jaar maar een vliegtuig en een 5 sterren hotel.

Hoe zit dat eigenlijk met ryanair en 'gratis' meenemen van kinder spullen? Geld dat alleen voor baby's of voor alle kinderen vanaf een bepaalde leeftijd?

Onze dochter is 3 jaar en 5 maand en willen graag autostoel meenemen en buggy. Is dat voor haar leeftijd extra opleggen?

Vandaag aangekomen in de Loire streek. Het is toch wat anders dan de 35+ graden in Toscane die we de voorbije 5 jaar gewoon waren. Een camping dan nog is!

Benieuwd hoe de week gaat lopen. Maar ik vind dat wel iets hebben. Tijdens mijn jeugd elke zomer op een camping in Bredene gezeten :) Vorig jaar specifiek dit geboekt omwille van het willen vermijden van de hitte dus ben content met mijn 25graden met een briesje en heldere hemel hier :)

Rit ging vlot. Om 2u30 s’nachts vertrokken, kinderen om 03u30 terug in slaap gevallen en dan tot 08u in 1 trek doorgereden. Daarna was het nog maar 2u en half dus tegen de middag waren we hier al in een dino park om dan tegen 16u op de camping te mogen :)

Opaalkust in Frankrijk is een aanrader. Niet te ver, zacht klimaat en voldoende dingen te doen en te bekijken met een (jong) kind.
Wij gingen dat doen. Berck-sur-mer, maar door de slechte weersvoorspellingen maar geannuleerd. we hadden geen zin om woensdag, donderdag en vrijdag binnen te zitten. Ondertussen is het weer wat veranderd maar donderdag en vrijdag zijn nog steeds niet denderend. Met dat weer gaan we morgen gewoon even naar de kust en doen we een date-namiddag op vrijdag. Onze dochter zal zich wel kunnen amuseren morgen en vrijdag bij de ouders.

Over dat autorijden van 1000 km. Daar beginnen wij gewoon niet aan met onze dochter van 2 jaar. Na 20 minuten begint ze te schreeuwen in haar autostoel en stopt het niet tot we op onze bestemming zijn. Desnoods schreeuwt ze twee uur. Ook op een vreemde plaats slapen is niet evident, alsook haar bezig houden, ze verveeld zich snel en wil bewegen. Als we een "makkelijker" kind hadden zouden we het misschien overwegen.

Het verre rijden vond ik acheraf gezien wel stevig, maar door de lange rit in twee te kappen en te overnachten in Dijon vond ik het best wel meevallen. Zeker als je kan afwisselen met je vrouw. Ik ken ook koppels waarbij de vrouw (of man) schrik heeft om zo ver te rijden (bij mijn broer: die dommelt vrij snel in als hij lange afstanden moet rijden) en je moet toch al goed wakker blijven om die lange rit op je eentje te trekken.

Het lastigste stuk (als je in 1 ruk rijdt) op weg naar het zuiden is de laaste 200km. Mijn vrouw rijdt niet, die slaapt meestal nog wat, samen met de kinderen. Ik vertrek graag vroeg, om 3 of 4u. Ik rijd dus altijd die rit alleen. Verder dan de cote d'azur zou ik wel niet op 1 dag rijden.

Vroeger nog in 2 keer gereden. Nadelen die we ondervonden:

* Kost van overnachting die puur dient om te slapen, je kan natuurlijk cheap gaan, maar dan heb je echt shit hotels met sigarettengeur die er nooit meer uit gaat.
* Kost van eten 's avonds + aangewezen op junkfood genre Courtepaille, Buffalogrill of nog slechter.
Anders voorzien we soms al eten dat we bij aankomst dienen op te warmen, pot spaghettisaus uit diepvries die onderweg als koelement fungeert is handig.
* Wagen met (relatief) dure fiets en andere spullen die vaak onbewaakt staat op de parking van doorreishotels.
* Ook nog airbnb geboekt voor doorreis:kinderen denken dan dat we daar op vakantie gaan...

Het lastigste stuk (als je in 1 ruk rijdt) op weg naar het zuiden is de laaste 200km. Mijn vrouw rijdt niet, die slaapt meestal nog wat, samen met de kinderen. Ik vertrek graag vroeg, om 3 of 4u. Ik rijd dus altijd die rit alleen. Verder dan de cote d'azur zou ik wel niet op 1 dag rijden.

Vroeger nog in 2 keer gereden. Nadelen die we ondervonden:

* Kost van overnachting die puur dient om te slapen, je kan natuurlijk cheap gaan, maar dan heb je echt shit hotels met sigarettengeur die er nooit meer uit gaat.
* Kost van eten 's avonds + aangewezen op junkfood genre Courtepaille, Buffalogrill of nog slechter.
Anders voorzien we soms al eten dat we bij aankomst dienen op te warmen, pot spaghettisaus uit diepvries die onderweg als koelement fungeert is handig.
* Wagen met (relatief) dure fiets en andere spullen die vaak onbewaakt staat op de parking van doorreishotels.
* Ook nog airbnb geboekt voor doorreis:kinderen denken dan dat we daar op vakantie gaan...
We hebben tweemaal ongeveer €120/nacht betaald voor de tussenstops in Dijon bij het heen- en weerrijden. Heenrit was een Ibishotel waar niets op aan te merken viel: correcte kamers en goed ontbijt. Terugrit was een "lokaal" hotel dat een beetje verouderd was, maar wel een uitstekend restaurant had met schappelijke prijzen.

Onderweg stop je toch in een aire met tankstation en de typische junkfood die je daar aantreft: véél te dure flauwe broodjes, wakke salades of wat fastfood. Je kan moeite doen om ergens in een dorpje te stoppen, maar dat is weer omweg en je wil eigenlijk zo snel mogelijk op je bestemming geraken.

Het is misschien ook een idee om langer te stoppen of vaker te stoppen zodat je in meerdere etapes naar je bestemming reist. Er is genoeg te zien in Frankrijk om dat te doen. Maar met kleuters en peuters is dat misschien niet zo handig.

We hebben tweemaal ongeveer €120/nacht betaald voor de tussenstops in Dijon bij het heen- en weerrijden. Heenrit was een Ibishotel waar niets op aan te merken viel: correcte kamers en goed ontbijt. Terugrit was een "lokaal" hotel dat een beetje verouderd was, maar wel een uitstekend restaurant had met schappelijke prijzen.

Onderweg stop je toch in een aire met tankstation en de typische junkfood die je daar aantreft: véél te dure flauwe broodjes, wakke salades of wat fastfood. Je kan moeite doen om ergens in een dorpje te stoppen, maar dat is weer omweg en je wil eigenlijk zo snel mogelijk op je bestemming geraken.

Het is misschien ook een idee om langer te stoppen of vaker te stoppen zodat je in meerdere etapes naar je bestemming reist. Er is genoeg te zien in Frankrijk om dat te doen. Maar met kleuters en peuters is dat misschien niet zo handig.

Toen de oudste baby was van 8 weken ook daar gestopt, dat was inderdaad een net hotel en kapte de rit in 2.

Nog heel wat jaren met de camper geweest tot de vrouw zwanger was van de 2e, dat was dan 3-400/dag rijden via nationals en D wegen en stoppen in de mooiste dorpjes om te slapen. Nu zou dat ook al niet meer aan de orde zijn met 4 in die oude camper.

Grootste ongemak van met de auto reizen naar een huisje/stacaravan, ongeacht de afstand is het moment van aankomst. Je komt toe, moet alles uitladen, wilt je boel installeren en net op dat moment zijn de kinderen het meest uitgelaten en druk. Doorgaans heb je wat meer spullen mee dan bij een vliegvakantie :)

Toen de oudste baby was van 8 weken ook daar gestopt, dat was inderdaad een net hotel en kapte de rit in 2.

Nog heel wat jaren met de camper geweest tot de vrouw zwanger was van de 2e, dat was dan 3-400/dag rijden via nationals en D wegen en stoppen in de mooiste dorpjes om te slapen. Nu zou dat ook al niet meer aan de orde zijn met 4 in die oude camper.

Grootste ongemak van met de auto reizen naar een huisje/stacaravan, ongeacht de afstand is het moment van aankomst. Je komt toe, moet alles uitladen, wilt je boel installeren en net op dat moment zijn de kinderen het meest uitgelaten en druk. Doorgaans heb je wat meer spullen mee dan bij een vliegvakantie :)
We zijn nog niet op vliegvakantie geweest, mogelijk volgend jaar als onze dochter bijna 4 wordt - maar met de extreme temperaturen in het zuiden (en de mogelijke herhaling ervan volgend jaar) is het nog even nadenken waarheen. Daar kan je inderdaad niet zoveel meesleuren en het enige nadeel dat je daar hebt is dat je pech kan hebben met de vliegmaatschappij of dat je, zoals nu in Rhodos, vastzit door een calamiteit. Met de auto ben je op dat vlak een stuk flexibeler (tenzij je hagelbollen van 20 cm op je dak krijgt zoals in Noord-Italië :unsure: ). Meer meenemen is ook weer een voordeel, maar dat wordt ook al snel meesleuren. We hadden een krat vol speelgoed meegenomen en daar is amper mee gespeeld.

Als je de afgelopen gebeurtenissen ziet kan het wel snel fout lopen: bosbranden, hagel, onweer, stakingen luchtvaart, etc...
En dan tel je een heel jaar af naar vakantie en leg je daar veel geld voor neer en dan zit je met een peuter met een driftbui opeengehoopt in een Griekse sporthal met een hoop andere radeloze toeristen in plaats van aan het zwembad. :p

Wij zijn dit jaar opnieuw met de tent naar een Huttopia camping getrokken. Vorig jaar eerst een paar dagen in de Loire, daarna naar Ile de Ré en vervolgens nog een paar dagen naar familie in de Gers.
Dit jaar gekozen voor één locatie, want dat is met een tent en alle spullen toch een hoop gedoe. 10 dagen in de Elzas / vogezen.
Mijn kinderen zijn wel al wat ouder (10 en 13) maar vinden het kamperen top, ik geniet daar ook echt van.

We zijn nog niet op vliegvakantie geweest, mogelijk volgend jaar als onze dochter bijna 4 wordt - maar met de extreme temperaturen in het zuiden (en de mogelijke herhaling ervan volgend jaar) is het nog even nadenken waarheen. Daar kan je inderdaad niet zoveel meesleuren en het enige nadeel dat je daar hebt is dat je pech kan hebben met de vliegmaatschappij of dat je, zoals nu in Rhodos, vastzit door een calamiteit. Met de auto ben je op dat vlak een stuk flexibeler (tenzij je hagelbollen van 20 cm op je dak krijgt zoals in Noord-Italië :unsure: ). Meer meenemen is ook weer een voordeel, maar dat wordt ook al snel meesleuren. We hadden een krat vol speelgoed meegenomen en daar is amper mee gespeeld.

Herkenbaar. 2 Kleurboeken, wat Duplo en enkele autootjes meegenomen en geen van onze kinderen hebben het ook maar 1x aangeraakt op een hele week tijd.
Maar gegarandeerd als we het volgend jaar thuislaten, dat we gaan wensen dat we het meegenomen hadden...

wij vertrekken hier vrijdag 28/7 met een tussenstop rond Dijon om dan zaterdag 29/7 verder te rijden naar het zuiden (rond de Ventoux). Ergst mogelijke weekend, fml :)
nu al schrik na het lezen dat @Avondland er nu al 3u langer heeft over gedaan...
Was het eigenlijk meegevallen 29/7?
5 augustus zou nog erger zijn. Vanaf Lyon is het inderdaad aanschuiven, maar Ventoux is toch een stuk minder ver dan Frejus waar ik zat. Als je rond half negen in Dijon vertrekt zal je er in de late namiddag wel zijn.
Hier lukt het om div redenen pas om begin augustus te vertrekken. Geboekt 60km west van Orange en pas recent tot de conclusie gekomen dat aankomstdatum 5/8 = zwarte zaterdag...
Planning altijd snachts te rijden maar meestal 22-23u vertrekken om halverwege de voormiddag op onze bestemming te zijn. Vrees dat dit dit jaar niet mogelijk zal zijn/goed zal komen vandaar nog aan het twijfelen wat te doen.
Vertrekken kunnen we ten vroegste 4/8 rond 20u. Dat is dan nu ook het plan, om zo (hopelijk) 4u-5u snachts Lyon door te zijn en zo hopelijk de ergste files nog voor te zijn op het laatste stuk van de route du soleil. Goed idee of al miserie?
Alternatieven:
- om via andere route en A75 te rijden. Afstand +40km, reistijd +1u. Minder kans op file en dus relatief "zeker" van reistijd.
- gewoon riskeren en desnoods in Lyon overschakelen op de route nationale (N7)

Iemand tips?

We kunnen al maar een week dus dag later vertrekken niet echt een optie.
S'nachts rijden toch gewenst gezien we een 2 en 4 jarige niet hele dag geëntertaind kunnen houden in de wagen (over "ik moet pipi" en "ik heb honger" nog maar te zwijgen)
Télépeage ondertussen al maar in orde gebracht.

Iemand Slovenië al gedaan met de kids?
Zoja waar geweest?
Jep, zomer 2020 (inderdaad corona) met mobilhome en peuter van 1j 8mnd.
Wij zijn fan van "natuur" en wat "rust/authentiek" ipv massatoerisme.
In tussentijd al veel vrienden/kennissen/familie die daar ook geweest zijn precies dus misschien ondertussen drukker/gewijzigd maar wij:

Gestart met week volledig rond het Triglav nationaal park te rijden. Was (voor ons) ook onmiddellijk het mooiste. Bohinj, mooie plekjes Soca, hikes, watervallen, Vintgar en Tolmin, bergpas, ... Kom je spontaan op zo'n plaatsjes, daar doen we het voor.

Bled, mooi, maar te toeristisch. Eerste week hier meer bezocht, wandeling, één nacht overnacht. Bij terugkomen twee nachten hier (aanrader maar bij ons toen nieuw/rustig, nu heel wat drukker/duurder)

Ljubljana: mooie en kleine hoofstad, zeker doen (wij hadden aan één dag wel genoeg)

Grotten Skocjan en postonja ook de moeite. Alleen postonja zeer toeristisch (letterlijk met treintje vol,...). Skocjan authentieker en zeker de moeite.

Vervolgens doorgereden naar de "kust" maar daar blijf je o.i. beter weg. Vergelijk het met de Belgische kust, korte kustlijn en iedere sloveen wil er precies naartoe in de zomer. Mierennest en geen/weinig mooie stranden. Waren van zin om op einde van vakantie hier enkele dag te blijven "relaxen" maar na 1 overnachting teleurgesteld verder (of beter gezegd terug) gereden.

Oosten hebben we niet gedaan en omdat Bled op onze terugweg lag waren we van zin daar dan enkele dagen te "relaxen" (met zwembad,...) maar het weer/regen stak daar een stokje voor. Na twee nachten (zie bovenstaande) toch maar stilaan terug naar huis gekomen en in Luxenburg nog enkele dagen verbleven op camping met zwembad (beter weer dan in Slovenie)

Moesten wij terug gaan en een "vaste" plaats moeten kiezen voor de eerste keer Slovenie zou het toch Bled (of daar in de buurt) zijn. Niet voor het meer of de "collega" toeristen maar dat is vlot bereikbaar met zeer veel (toeristische) verblijfopties. Op max 1,5u rijden heb je dan "alle" dingen die wij zouden bezoeken...
Als wij nog eens terug gaan zal het echter enkel Triglav zijn aangezien natuur/omgeving ons aanspreekt en we de "rest" al gezien hebben...

Was het eigenlijk meegevallen 29/7?

Hier lukt het om div redenen pas om begin augustus te vertrekken. Geboekt 60km west van Orange en pas recent tot de conclusie gekomen dat aankomstdatum 5/8 = zwarte zaterdag...
Planning altijd snachts te rijden maar meestal 22-23u vertrekken om halverwege de voormiddag op onze bestemming te zijn. Vrees dat dit dit jaar niet mogelijk zal zijn/goed zal komen vandaar nog aan het twijfelen wat te doen.
Vertrekken kunnen we ten vroegste 4/8 rond 20u. Dat is dan nu ook het plan, om zo (hopelijk) 4u-5u snachts Lyon door te zijn en zo hopelijk de ergste files nog voor te zijn op het laatste stuk van de route du soleil. Goed idee of al miserie?
Alternatieven:
- om via andere route en A75 te rijden. Afstand +40km, reistijd +1u. Minder kans op file en dus relatief "zeker" van reistijd.
- gewoon riskeren en desnoods in Lyon overschakelen op de route nationale (N7)

Iemand tips?

We kunnen al maar een week dus dag later vertrekken niet echt een optie.
S'nachts rijden toch gewenst gezien we een 2 en 4 jarige niet hele dag geëntertaind kunnen houden in de wagen (over "ik moet pipi" en "ik heb honger" nog maar te zwijgen)
Télépeage ondertussen al maar in orde gebracht.

Wissel je van chauffeur want snachts rijden is wel plezant wegens veel minder verkeer maar tegen dat licht wordt ben je wel extreem vermoeid en ben je soms echt wel noodgedwongen om te stoppen. Zwaarste accidenten gebeuren meestal ook bij zonsopgang. Dodelijk vermoeid en nog niet al te druk (lees: in file kun je elkaar moeilijk van de weg rijden) is resultaat voor soms heftige accidenten. Diegene die ik al gezien heb waren altijd in die ochtenduren.

Ik ben nog vertrokken naar het zuiden (regio Mont Ventoux) om 08.00 uur 'savonds om dan toe te komen tegen 05.00 uur smorgens. Dan sta je daar ook wel te schimmelen als je niet direct in je locatie kan. Was toen met een baby van drie maanden uit die ik in het ritme wou houden van snachts maximaal te slapen en we konden meteen in het huis omdat er al volk was. Als je rond 4 a 5 in Lyon komt dan lukt het wel om daar redelijk vlot door te rijden. Tenzij extreme accidenten (maar dat heb je in de gaten als je oprijdt) zou ik op dat uur niet omrijden en gewoon door lyon gaan.

Waze opzetten, niet blind vertrouwen dus als hij suggesties doet best wel eens het groter plaatje bekijken maar veelal volg ik die wel. In zwitserland zo een kwartier op een parallelweg gereden langs de a2 die geblokkeerd stond om aan de st. gothard tunnel te geraken. (op extreem drukke dagen is die gothard een pain in the ass, dat wel, maar viel al bij al nog mee)

Terugrijden vertrokken we soms ook op die zwarte weekends om 02.00 a 03.00 snachts en dan was het wel opvallend dat je toch altijd ook al wat file had aan de andere, opkomende kant. De files kan je dus gewoon niet meer vermijden maar ze zijn natuurlijk wel een stuk minder.

Wissel je van chauffeur want snachts rijden is wel plezant wegens veel minder verkeer maar tegen dat licht wordt ben je wel extreem vermoeid en ben je soms echt wel noodgedwongen om te stoppen. Zwaarste accidenten gebeuren meestal ook bij zonsopgang. Dodelijk vermoeid en nog niet al te druk (lees: in file kun je elkaar moeilijk van de weg rijden) is resultaat voor soms heftige accidenten. Diegene die ik al gezien heb waren altijd in die ochtenduren.

Ik ben nog vertrokken naar het zuiden (regio Mont Ventoux) om 08.00 uur 'savonds om dan toe te komen tegen 05.00 uur smorgens. Dan sta je daar ook wel te schimmelen als je niet direct in je locatie kan. Was toen met een baby van drie maanden uit die ik in het ritme wou houden van snachts maximaal te slapen en we konden meteen in het huis omdat er al volk was. Als je rond 4 a 5 in Lyon komt dan lukt het wel om daar redelijk vlot door te rijden. Tenzij extreme accidenten (maar dat heb je in de gaten als je oprijdt) zou ik op dat uur niet omrijden en gewoon door lyon gaan.

Waze opzetten, niet blind vertrouwen dus als hij suggesties doet best wel eens het groter plaatje bekijken maar veelal volg ik die wel. In zwitserland zo een kwartier op een parallelweg gereden langs de a2 die geblokkeerd stond om aan de st. gothard tunnel te geraken. (op extreem drukke dagen is die gothard een pain in the ass, dat wel, maar viel al bij al nog mee)

Terugrijden vertrokken we soms ook op die zwarte weekends om 02.00 a 03.00 snachts en dan was het wel opvallend dat je toch altijd ook al wat file had aan de andere, opkomende kant. De files kan je dus gewoon niet meer vermijden maar ze zijn natuurlijk wel een stuk minder.
Niet de bedoeling om van chauffeur te wisselen (partner rijd niet zo graag) maar als het nodig is kan dat wel.
Rij wel vaker nachtje door (2-3x jaar skivakantie, zomervakantie,...) en kan dit (denk/vind ik toch) vrij goed aan en inschatten. Je voelt het uiteraard wel maar kan zonder "zware" vermoeidheid wel een nachtje wakker blijven. Langs andere kant kan ik ook vlot door de dag een dutje doen als ik wil en niet moe ben.
Ben ook niet te verlegen om toe te geven als dit niet lukt en dan te wisselen en/of even een uurtje aan de kant gaan te staan.
In de zomer vind ik dit trouwens ook minder erg, 5.30-6u komt zon vaak al op en dan zijn (voor mij toch) de lastigste uren gepasseerd. In de winter is dit vaak pas 8-8.30u waardoor je langer in het donker rijd.

Staan "schimmelen" is voor ons ook relatief. Als we te vroeg zijn (wat vb wel eens gebeurt op skiverlof voor de liften open gaan) doen we gewoon in de auto onze ogen een uurtje dicht. Als we nu te vroeg aankomen (in accommodatie kunnen we toch pas namiddag maar wel al zwembad,...) is dit hetzelfde plan, vaak op de laatste grote parking voor aankomst.

Waze/google maps was uiteraard wel het plan maar jij zou dus ook door Lyon gaan om 4-5u snachts ookal zag je om 2-3 u snachts toch ook al wel wat files...? Files dan (relatief) beperkt tot enkele knooppunten?

Terug
Bovenaan