Op reis met kinderen

heenrit, is het nu 900km (winter: oostenrijk) of 1600km (zomer: de marken, Italie) altijd met overnachtingen. Hoort er gewoon bij.

Zorgt er wel voor dat je in de zomer 1100 km kan rijden op een dag om er dan in de winter maar 600 te rijden.

Terugkeren altijd in 1 keer want dan riek ik mijn stal en wil ik naar huis. Meestal ben ik enige chauffeur maar als het meer dan 1200km wordt op een dag doet vrouwlief ook wel wat stukjes zodat ik kan rusten.
Meer dan 1000 km op een dag erdoor knallen wil zeggen dat je eigenlijk constant aan het rijden bent. Voor ons is het onderweg zijn ook een beetje vakantie, dus dat wil zeggen om de 2 à 3 uur een stopje houden, benen strekken en iets eten/drinken. Op die manier geraken wij nooit aan 1000Km op een dag.

Hier gaan we ook voor de eerste keer op autovakantie met de tegen dan bijna 2 jarige, naar Slovenie. Heenrit doen we met 1 overnachting, en terugrit zelfs met 2 om ook nog Salzburg te bezoeken. Ook de eerste keer met EV, dus wil het qua tijd ook aan de erg ruime kant houden.
Heenrit: 620 km tot overnachtig, volgende dag nog 440 km tot onze bestemming in Slovenie.
Terugrit: 380 km tot Salzburg, volgende dag 360 km tot overnachting (waardoor we normaal dus ook relatief lang in Salzburg kunnen blijven), en de dag daarna nog 470 km naar huis.

Gaat volgens mij toch heel relaxed zijn om zo te rijden.

Hier gaan we ook voor de eerste keer op autovakantie met de tegen dan bijna 2 jarige, naar Slovenie. Heenrit doen we met 1 overnachting, en terugrit zelfs met 2 om ook nog Salzburg te bezoeken. Ook de eerste keer met EV, dus wil het qua tijd ook aan de erg ruime kant houden.
Heenrit: 620 km tot overnachtig, volgende dag nog 440 km tot onze bestemming in Slovenie.
Terugrit: 380 km tot Salzburg, volgende dag 360 km tot overnachting (waardoor we normaal dus ook relatief lang in Salzburg kunnen blijven), en de dag daarna nog 470 km naar huis.

Gaat volgens mij toch heel relaxed zijn om zo te rijden.
Exact hoe ik graag reis!

Meer dan 1000 km op een dag erdoor knallen wil zeggen dat je eigenlijk constant aan het rijden bent. Voor ons is het onderweg zijn ook een beetje vakantie, dus dat wil zeggen om de 2 à 3 uur een stopje houden, benen strekken en iets eten/drinken. Op die manier geraken wij nooit aan 1000Km op een dag.

tgoh, vertrek rond 2 uur snachts, en toekomen rond 13 uur in milaan. Inderdaad wat kleine stops en dan een grote stop waar we afrijden van de snelweg om ons "laat ontbijt" op te eten aan een meer in Zwitserland.

Om de twee uur op een snelwegparking staan tjaffelen doe ik inderdaad wel niet. Meestal zijn dat ook niet de meest uitnodigende omgevingen. Vandaar liever 1 lange stop in een zalige omgeving en voor de rest gewoon doorrijden en functionele stops doen.

1200 km op een dag is best stevig. De afstand van ons thuis naar ons vakantiedorp aan het Gardameer is ongeveer 1090 km. Ik probeer op de heenrit toch zo'n 800-tal kilometer te rijden en hoop er misschien twee overnachtingen van te maken in Oostenrijk. Op de terugrit weet ik het nog niet zo goed. Daar misschien opnieuw halverwege (Heidelberg?) stoppen zodat we zondag niet te lang meer moeten rijden omdat ik de dag nadien helaas alweer moet gaan werken.
Wat wij nog gedaan hebben bij terugkomst uit Toscane en de kinderen nog klein waren is een hotel boeken bij booking.Com in Metz met optie om te annuleren tot op de dag zelf. Zo kun je zelf inschatten of het tijd is om te rusten of niet. 9/10 rijd je dan toch door (zeker als je twee dagen later moet werken) maar als je een lastige rit hebt kun je op die manier wel een overnachting erin duwen.

We hebben het (in mijn ogen nogal ambitieuze) idee om met onze kinderen (J 10 maand en M 3.5 jaar) een fietsvakantie te maken, met onze Thule fietskar. Ook kamperen met tent, de hele reutemeteut. Zijn er mensen die al zoiets geprobeerd hebben met een baby, en praktische tips hebben?

We hebben het (in mijn ogen nogal ambitieuze) idee om met onze kinderen (J 10 maand en M 3.5 jaar) een fietsvakantie te maken, met onze Thule fietskar. Ook kamperen met tent, de hele reutemeteut. Zijn er mensen die al zoiets geprobeerd hebben met een baby, en praktische tips hebben?
Het kamperen doen wij vaak, al vanaf <1j. Daar zorgde ik vooral voor een goede blackout tent, een "omheind" bedje (kan reisbedje zijn of gewoon zo een zwangerschaps kussen / opgerold laken errond), en zeker een aparte matras dan die van u.

Het fietsen vind ik ook ietwat ambitieus.

Niet van mij,

Maar wel ooit de meneer van onderstaande blok tegengekomen
(door aankoop van een kinderkar bij zijn fietsenwinkel)

Heeft een blog erover, hij heeft het ook gedaan met een kindje van 10 maanden over de alpen.
er staan nog meer reisverhalen op zijn blog (met het hele gezin).

https://justinamarialouisa.com/op-fietsvakantie-met-een-baby/

Ooit deze podcast daarover beuisterd.

Gisteren teruggekomen van een weekje Malta met onze dochter (in augustus 2 jaar). Echt een top hotel(kamer) gehad en ze is enorm braaf geweest. Ik was een beetje bang voor het vliegtuig, want vorig jaar met terugkomen heeft ze een uur geschreeuwd tot het gene naam meer had, maar dit jaar viel het goed mee. Na de landing wou ze nog eens een landing doen :unsure: . Vorig jaar ook alleen maar wat gewandeld en gezwommen, maar dit jaar echt wel een hoop uitstapjes gedaan en dat ging perfect met de buggy.

tgoh, vertrek rond 2 uur snachts, en toekomen rond 13 uur in milaan. Inderdaad wat kleine stops en dan een grote stop waar we afrijden van de snelweg om ons "laat ontbijt" op te eten aan een meer in Zwitserland.

Om de twee uur op een snelwegparking staan tjaffelen doe ik inderdaad wel niet. Meestal zijn dat ook niet de meest uitnodigende omgevingen. Vandaar liever 1 lange stop in een zalige omgeving en voor de rest gewoon doorrijden en functionele stops doen.
Met kind(eren)?

Dat wil zeggen dat je ongeveer een half uur gaat stoppen op 10 uur rijden om te onbijten, en voor de rest nog enkele ministops van een paar minuten om snel pipi en kaka te doen?

Dat lijkt mij persoonlijk erg onaangenaam voor de kinderen, jullie als ouders. Om nog maar te zwijgen dat het toch niet zo veilig is?

Met kind(eren)?

Dat wil zeggen dat je ongeveer een half uur gaat stoppen op 10 uur rijden om te onbijten, en voor de rest nog enkele ministops van een paar minuten om snel pipi en kaka te doen?

Dat lijkt mij persoonlijk erg onaangenaam voor de kinderen, jullie als ouders. Om nog maar te zwijgen dat het toch niet zo veilig is?
Ik doe dat ook als we naar Italië gaan. 10u s’avonds kinderen in pyjama en in de wagen. 7-8 uur s’morgen zijn we dan ongeveer in Milan. Dat is zonder veel stoppen dat stuk en de kinderen slapen.

Wij gaan dit jaar met het vliegtuig en was hier net aan het zien voor de stoelen te reserveren voor de vlucht, kwestie van zeker te zijn om bij elkaar te zitten.

Wij zijn met 2 volwassen, 2 kinderen. Max op 1 rij is natuurlijk 3. Iemand enige ervaring wat het makkelijkste is: de 4de de rij ernaast of de rij ervoor/achter?

Wij gaan dit jaar met het vliegtuig en was hier net aan het zien voor de stoelen te reserveren voor de vlucht, kwestie van zeker te zijn om bij elkaar te zitten.

Wij zijn met 2 volwassen, 2 kinderen. Max op 1 rij is natuurlijk 3. Iemand enige ervaring wat het makkelijkste is: de 4de de rij ernaast of de rij ervoor/achter?

Ik doe dan liever 2 x 2.
Uw partner met een kind en jij met kind.

Als je dan toch kiest voor 3 en 1 dan maakt het weinig uit voor of achter, best wel aan de gang zodat je gemakkelijk kan rechtstaan om iets te pakken ofzo of even mee naar toilet te gaan.

Ik doe dan liever 2 x 2.
Uw partner met een kind en jij met kind.

Als je dan toch kiest voor 3 en 1 dan maakt het weinig uit voor of achter, best wel aan de gang zodat je gemakkelijk kan rechtstaan om iets te pakken ofzo of even mee naar toilet te gaan.
Waarom heb ik niet aan 2x2 gedacht 😅

Dat lijkt me inderdaad het meest logische achter elkaar dan.

Ik doe dat ook als we naar Italië gaan. 10u s’avonds kinderen in pyjama en in de wagen. 7-8 uur s’morgen zijn we dan ongeveer in Milan. Dat is zonder veel stoppen dat stuk en de kinderen slapen.
Dan kom je toch toe met kinderen die goed uitgeslapen zijn en zelf ben je een wrak? Vrienden van ons zijn zo ook eens naar Oostenrijk gereden en die hebben er achter gezegd: dat doen we niet meer om die reden.

Dan kom je toch toe met kinderen die goed uitgeslapen zijn en zelf ben je een wrak? Vrienden van ons zijn zo ook eens naar Oostenrijk gereden en die hebben er achter gezegd: dat doen we niet meer om die reden.
Jep, mijn kaars is uit als we toekomen maar tegen dan is de dag toch ver om omdat we overdag nadat de kinderen wakker zijn wel regelmatig stoppen. Van Milan is het dan nog 5 uur als je niet stopt tot onze bestemming dus.

We komen toe meestal in de late namiddag. Dan is het uitpakken, rust ik een beetje en gaan we nog pizza’s halen. Daarna iedereen slapen. Altijd korte dag die eerste.

Jep, mijn kaars is uit als we toekomen maar tegen dan is de dag toch ver om omdat we overdag nadat de kinderen wakker zijn wel regelmatig stoppen. Van Milan is het dan nog 5 uur als je niet stopt tot onze bestemming dus.

We komen toe meestal in de late namiddag. Dan is het uitpakken, rust ik een beetje en gaan we nog pizza’s halen. Daarna iedereen slapen. Altijd korte dag die eerste.
Dus, als ik het goed begrijp, ongeveer een trip van 16-17 uur aan een stuk?

Met kind(eren)?

Ken jezelf, zeker? Als je het niet gewoon bent, zal het inderdaad gevaarlijk zijn. Ik ben vorig jaar na een werkdag rond 17u vertrokken uit Mol en we waren rond 1u 's nachts in Dijon toegekomen en ik kan je zeggen dat de laatste twee uur pittig waren om bij de pinken te blijven. Zeker vanaf de afrit: zeer slecht verlichte regionale baan en een plezante bumperklever die gelukkig na tien minuten elders moest zijn.

Terug
Bovenaan