Op reis met kinderen

De eerste 9 uur zijn redelijk in 1 keer aan een stuk ja, waar ik zelf 7 van rij. Daarna is het met tussenstops.
Liever jij dan ik .. wij doen dat soort lange trips niet meer met onze jongere ninderen (<6j), want als er problemen zijn die wat langer duren (buikpijn, kaka doen) dan loopt heel die lange planning in het honderd en zit je vast.

Liever jij dan ik .. wij doen dat soort lange trips niet meer met onze jongere ninderen (<6j), want als er problemen zijn die wat langer duren (buikpijn, kaka doen) dan loopt heel die lange planning in het honderd en zit je vast.
Goch, als buikpijn en kaka doen uw ganse planning in de war sturen is het toch omdat je veel te strak gepland hebt.

Iedereen kiest toch gewoon zijn trip hoe hij zelf wilt. Gelukkig (of je staat midden in de nacht ook in de file).
Er is geen gouden formule en iedereen heeft een andere situatie:
  • Verschillende soorten kinderen
  • Grote auto of niet
  • Zelf gewend zijn om met de auto te rijden. Als je dit gewend bent is autorijden ook minder lastig en kan je langer blijven rijden.
  • Partner die kan/wil rijden of niet: mijn partner rijdt niet vaak met de auto dus zij vindt dit vrij lastig, 2 uur is het max.

Dan loopt de planning denk ik altijd in het honderd 😅. Makkelijk een hotel te vinden om snel even te overnachten.

Dit jaar is het met het vliegtuig maar volgend jaar wil ik terug naar Italië. Dan zal het wel met een tussenstop moeten denk ik omwille van elektrische wagen dan.

Ik moet zeggen, dit jaar had ik ipv de gewoonlijke marge van 1-2u een marge van 6u.
Ik ga dit vanaf nu altijd doen, meest relaxte rit ooit naar zuid Frankrijk.

Toen we om 21.30u vertrokken gaf waze aan dat we om 10u gingen aankomen, we mochten pas inchecken om 15u.

1ste stop aan de franse grens (nog is snel tankkaart van het werk gebruiken).
Dan 1ste (echte) stop om 6u smorgens (dochter en vrouw sliepen toch), anderhalfuurtje geslapen.
En dan om de 2u een stop van 30 minuutjes dat de dochter wat kon ravotten en een propere pamper kon aandoen.
(Tenzij ze sliep, dan was het vanaf ze wakker was de eerste volgende rustplek nemen).
Ergens rond 12.30u nog is een dutje van een half uurtje gedaan terwijl de vrouw en kind de speeltuin van een franse "aire" onveilig maakte.

Het meest fitte dat ik ooit al ben aangekomen.
Nooit "zorgen" moeten maken dat een pauze te lang of teveel zou gebeuren om de check-in tijd te halen.
Voor herhaling vatbaar deze manier

Vakantie geboekt naar het noorden van Italië over twee maand. Zal, met file o.i.d. een goede 12 uur rijden zijn vermoed ik. Gaan we opdelen in twee dagen van 5-7u elks, met een overnachting vlak in of tegen Zwitserland.

Het plan is om 's morgens op een weekdag te vertrekken rond uur of 8-9, en dan elke twee uur te stoppen, kinderen "uit te laten" & wisselen van bestuurder. Rijden dit jaar nog met een diesel die 1.000km ver komt, dus naar tanken etc. moeten we niet echt zien.

Hebben zoontje van vier die we gaan moeten bezighouden met boeken, liedjes, tablet etc. (slaapt niet echt meer, en is niet zo happy in de auto haha). En dan nog dochtertje van 1j waar we nog nooit echt lang lang mee in de auto hebben gezeten.
Vind het erg spannend, maar we zullen wel zien wat dat geeft.

Ik zal nooit begrijpen waarom ouders met kindjes in de wagen een nacht doorrijden. Risico onderweg is me te groot, je eerste dag is om zeep, ruzie door vermoeidheid, etc.. En dat voor 150 euro aan een overnachting uit te sparen..

Ik zal nooit begrijpen waarom ouders met kindjes in de wagen een nacht doorrijden. Risico onderweg is me te groot, je eerste dag is om zeep, ruzie door vermoeidheid, etc.. En dat voor 150 euro aan een overnachting uit te sparen..
En ik snap niet dat er ouders overdag rijden met wakkere kinderen op de achterbank…
Slapende kindjes en een rustige baan, dat is voor mij ideaal rijden.

Iemand die ervaring/tips heeft om als 1 ouder te reizen met je kind?
De meeste reiswebsites bieden niet echt zo'n soort kortingen aan voor kinderen, zou dan steeds een kamer voor 2volwassenen moeten betalen..

De laatste reden waarom ik dat doe is het geld van de overnachting 😅.

Er is volgens mij minder risico om ‘s nachts te rijden dan overdag in druk verkeer op wegen die je niet kent met 2 koters die elke 5 minuten zagen wanneer we er zijn…

Nogmaals: ken jezelf. Als je dat al vaak hebt gedaan en je hebt er geen probleem mee ... dan is dat oké. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd en ben het ook niet van plan. Ik kap zo'n rit liever in twee. 8 uur rijden vind ik al stevig op een dag, laat staan 14u aan een stuk met korte pauzes tussenin.

Ik rij infeite veel 14h aan een stuk met het gezin. We stoppen alleen voor ontbijt en lunch. Kinderen zijn 3 en 6. Meestal rond 2h ‘s nachts vertrekken en dan ah strand arriveren rond 18h.

Wij hebben geen huilende kinderen of ruzie. Uiteraard wel een beetje moe maar valt ook al bij al goed mee. Hangt af idd wat je gewoon zijt.

En ik zit liever in ons beach huis met de bbq aan en booze terwijl kinderen het huis afbreken dan 1 stop onderweg.

Ik rij infeite veel 14h aan een stuk met het gezin. We stoppen alleen voor ontbijt en lunch. Kinderen zijn 3 en 6. Meestal rond 2h ‘s nachts vertrekken en dan ah strand arriveren rond 18h.

Wij hebben geen huilende kinderen of ruzie. Uiteraard wel een beetje moe maar valt ook al bij al goed mee. Hangt af idd wat je gewoon zijt.

En ik zit liever in ons beach huis met de bbq aan en booze terwijl kinderen het huis afbreken dan 1 stop onderweg.
Onze (tweedaagse?) stop onderweg naar Italië is ergens in de Oostenrijkse bergen, dus dat is best oké voor mij. Maar ik snap ook wel de drang om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken.

Waarom heb ik niet aan 2x2 gedacht 😅

Dat lijkt me inderdaad het meest logische achter elkaar dan.
Vorige maand 3+1 gedaan en dat ging best goed eigenlijk. Ik zat tussen de 2 kinderen in en mijn vrouw zat aan de andere kant van de gang. Elks een rugzakje met hun spulletjes (kleurboek, tablet, hoofdtelefoon, chips, ...) en voldoende op voorhand op de luchthaven aanwezig zodat we niet moesten "rushen". Bij 2+2 gaat ge denk ik vaak naar achter moeten kijken, vaak iemand storen, ...

Onze (tweedaagse?) stop onderweg naar Italië is ergens in de Oostenrijkse bergen, dus dat is best oké voor mij. Maar ik snap ook wel de drang om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken.

Zoals je zegt, is uitermate belangrijk hoe je je er zelf bij voelt én eerlijk zijn met jezelf. Als je moe bent (ogen wrijven, geeuwen, koppipjn), dan stop je en slaap je of laat je de echtgenote rijden.

Mijn reis start de moment dat ik de voordeur achter mij toe trek. Ik rij zelf enorm graag, kinderen hebben veel plaats en die eerste uren zijn gewoon zalig. Vrouw en kinderen slapen, ik leg een stille podcast op en dan is het een paar uur gaan totdat iedereen wakker is. Als je wat geroutineerd bent weet je ook wanneer je waar moet zijn om file te beperken en ken je ook de wat moeilijke punten waar je je aandacht nodig hebt. Als we naar Italië rijden wil ik de Gothardtunnel zo vroeg mogelijk in de ochtend kunnen nemen, dat betekent dan natuurlijk wel doorrijden. Voor de gothardtunnel overnachten is voor mij ook nutteloos want dan sta je daar de volgende dag toch weer in de file + zwitserland is duurder om te overnachten en je bent dan toch bijna in Italie. Vandaar doorrijden tot rond milaan. Dag twee is dan nog een kleine 500km rijden.

Kinderen zijn ondertussen ook zo ervaren geworden dat ze er zelf geen probleem mee hebben om lang in de auto te zitten. Tablet, nintendo, strips (wagenziek worden ze dus niet) of rusten en die kunnen uren stil zijn. Opnieuw, het is wel belangrijk dat ze comfortabel kunnen zitten.

Als autorijden al een halve kwelling of je je niet comfortabel voelt in het verkeer neem je beter je tijd.

Vorige maand 3+1 gedaan en dat ging best goed eigenlijk. Ik zat tussen de 2 kinderen in en mijn vrouw zat aan de andere kant van de gang. Elks een rugzakje met hun spulletjes (kleurboek, tablet, hoofdtelefoon, chips, ...) en voldoende op voorhand op de luchthaven aanwezig zodat we niet moesten "rushen". Bij 2+2 gaat ge denk ik vaak naar achter moeten kijken, vaak iemand storen, ...

toen de onze jonger waren reserveerden wij veelal de laatste rij (3) en de rij ervoor 2. Dan was er tenminste al geen rij achter ons die zich zat te ergeren aan peuters die ook wel eens willen rechtstaan of wat enthousiast zijn.

Wij hebben een rit van 9u voor de boeg naar Frankrijk, met de nodige stops wordt dit gemakkelijk 11u. Odertussen ook aan het kijken hoe dit aan te pakken met 2 kleine koters op achterbank.

Normaal gezien zou heel de rit zonder overnachting moeten lukken maar dan zouden we vroeg om 6u al moeten vertrekken. Het probleem is dat je dan half in de nacht moet opstaan, dan ontbijt, wassen, kleren, heel het gesleur en tegen dat je in de auto zit, is iedereen klaar wakker en mag ik heel de dag met 2 overactieve bengels de weg op.

Optie twee is om gewoon later te vertrekken rond 10u, en de rit in twee te kappen. Nadeel is dat we dan een dag later aankomen op de vakantiebestemming, voordeel is dat we uitgerust kunnen vertrekken, minder moeten haasten en meer pauzes onderweg en zo relaxt aankomen zonder stres. Keuzes..

Normaal gezien zou heel de rit zonder overnachting moeten lukken maar dan zouden we vroeg om 6u al moeten vertrekken. Het probleem is dat je dan half in de nacht moet opstaan, dan ontbijt, wassen, kleren, heel het gesleur en tegen dat je in de auto zit, is iedereen klaar wakker en mag ik heel de dag met 2 overactieve bengels de weg op.
of jij en je partner staan op, doen de laatste zaakjes die moeten gebeuren en pas op het allerlaatste moment haal je de kinderen uit bed. Auto staat te draaien voor de deur, je zet ze in hun pyjama in hun stoel, een dekentje erover en hun beertje/popje in hun hand duwen. Voordeur toe en vertrekken. Als het donker is en je vertrekt (en ze normaal ook wat kunnen slapen in de auto) zijn ze voor je het beseft weer in dromenland.

Ontbijt, Kleren, tanden poetsen en al de rest doen ze dan bij je eerste stop.

Al moet ik wel zeggen dat ik 6 uur ook wel een wat ambetant uur vind. Ofwel vertrek je vroeger (donker, minder volk) ofwel idd later. Hangt ook wel beetje samen met de dag die je vertrekt, als het een zaterdag is in juli (en al zeker 13 of 20 juli) kan het ook wel extreem druk worden op de baan. Dan is 6.00 ook te laat om vroeg te zijn en te vroeg om laat te zijn.

Wij zijn net terug met onze 2,5 jarige van een vliegreis. De heenreis, met de auto naar zaventem, dan de vlucht, dan nog een klein half uurtje met een taxi naar het hotel verliep vlot. We hadden een vlucht om 16u, waardoor ze haar 'middagdut' pas gedaan heeft in het vliegtuig, ruim te laat dus. Maar goed de hele trip goed doorgekomen. Wel vermoeid en na bedtijd dus aangekomen op bestemming waardoor ze lastig was tegen dat we aankwamen. Dat gaf dus goeie hoop voor de terugreis.
Die terugreis ging hetzelfde, taxi, vliegtuig, eigen auto naar huis. De vlucht was dan wel pas om 19u30. Wij dachten dan gaat ze zeker slapen in het vliegtuig, maar neen hoor. Heel de tijd neerleggen, rechtzitten, babbelen. En dan natuurlijk oververmoeid geland, rond 22u. Maar goed, wij weer blij dat ook die terugvlucht eigenlijk goed verlopen was. Wat kon er nu nog misgaan? Nog een klein uurtje naar huis rijden en dan bed in. We waren nog niet goed de ring van Brussel op, en daar kwam het dan toch nog. Overgegeven door reisziekte :( Gelukkig was de 'schade' beperkt omdat er een grote handdoek over haar lag, maar toch. Kind helemaal de kluts kwijt. En als ze er een beetje door was, is ze nog in slaap gevallen in de auto.
Al de zoveelste keer dat ze moet overgeven in de auto, ook bij korte ritjes in de buurt al gehad.
Een lange autoreis zoals ik hier lees zie ik hier dus niet gebeuren. Naar Plopsaland hebben we onlangs ook 2x gestopt (de rit zonder stoppen zou ongeveer 1u15 ofzo duren). En ik denk dat we maar net op tijd daar waren, of ze had het ook zitten.
En het is ook allemaal zo herkenbaar voor mezelf. Vroeger als kind ook altijd veel last van. En eigenlijk nog altijd als ik niet zelf rijd of achteraan moet zitten.

Zoals anderen het hier zeggen, iedereen doet het op eigen tempo.
Hier kappen we de trip naar de kampeervakantie aan de Gorges du Verdon in twee, met een tussenstop op een camping in een dorpje op een boogscheut van Beaune. Omdat we met een caravan zijn, rijd je sowieso al trager. Mijn vrouw mag (nog) niet rijden want ze heeft geen BE rijbewijs. Ik heb dezelfde trip (zonder kinderen) ooit 's nachts gedaan, maar dat vind ik niet voor herhaling vatbaar want ik vertrek altijd al vermoeid op vakantie.

Terug
Bovenaan