Op reis met kinderen

Zijn er hier mensen die een road trip in Frankrijk met kinderen hebben gedaan?

Concreet:

- 2 jongens van 6-8 jaar
- zijn graag actief bezig (klimmen, kayak)
- minder graag dingen bezoeken, maar een zoo kan zeker
- we zouden graag een soort van lus maken tot aan Bordeaux en dan terug naar huis
- max 10 dagen
- ik rij elektrisch dus indien mogelijk geen te lange stukken aan elkaar rijden

Iemand tips, een route of andere must do’s ?
Nog niet gedaan, maar de eerste stops (regio's) die in mij opkomen richting Bordeaux en terug zijn:

- Opaalkust
- Normandië
- Bretagne

In het terugkomen zijn er denk ik genoeg regio's waar je kan stoppen (Morvan, onze eigen Ardennen of de Franse Ardennen, ...).

Zijn er hier mensen die een road trip in Frankrijk met kinderen hebben gedaan?

Concreet:

- 2 jongens van 6-8 jaar
- zijn graag actief bezig (klimmen, kayak)
- minder graag dingen bezoeken, maar een zoo kan zeker
- we zouden graag een soort van lus maken tot aan Bordeaux en dan terug naar huis
- max 10 dagen
- ik rij elektrisch dus indien mogelijk geen te lange stukken aan elkaar rijden

Iemand tips, een route of andere must do’s ?

• Puy de fou (speciaal "pret"park denk ik heel leuk voor kinderen) voor wie wat geïnteresseerd is in geschiedenis
  • La Rochelle en Île d’Oleron (fort boyart)
  • Mont Saint-Michel (classic)
  • Normandië wat over de Oorlog, maar ook altijd leuk om te wandelen
  • Nausica (grootste aquarium van Europa)

En nog veel meer te zien natuurlijk, afhankelijk van hoe de lus er gaat uitzoen :)

De kogel is door de kerk voor deze zomer. We hebben in extremnis nog een huizenruil kunnen arrangeren met een Oostenrijks koppel. Met een baby vinden wij een huisje veel relaxter reizen. Als hij zijn dutjes doet, en 's avonds op tijd in zijn bed gaat, wil je toch nog iets van ruimte en comfort om de dag af te sluiten.
Het leuke aan huizenruil is dat je vaak in atypische regio's komt, waar je niet meteen het massa toerisme hebt. Wij ruilen huizen met een koppel in Dornbirn. Musea of andere culturele activiteiten lukken niet goed met onze kleine man, vandaar dat wij het meeste belang hechten aan outdoor en natuur activiteiten. Oostenrijk, en meer bepaald Dornbirn, lijken ons wel de ideale match hiervoor.

Raden jullie een vliegreis van 11 à 12 uur aan met kinderen van 5 en 8 jaar? (mogelijks 1 overstap in Madrid, sommige vluchten zijn rechtstreeks)

De oudste heeft al paar keer gevlogen (max 4u) en dat was geen probleem.

Die van 5 nog nooit gevlogen en heeft ook geen “zittend gat” maar kan zich wel gemakkelijk bezighouden met iets als het moet.

De vriendin is er wat sceptisch tegen.

Raden jullie een vliegreis van 11 à 12 uur aan met kinderen van 5 en 8 jaar? (mogelijks 1 overstap in Madrid, sommige vluchten zijn rechtstreeks)

De oudste heeft al paar keer gevlogen (max 4u) en dat was geen probleem.

Die van 5 nog nooit gevlogen en heeft ook geen “zittend gat” maar kan zich wel gemakkelijk bezighouden met iets als het moet.

De vriendin is er wat sceptisch tegen.

Er zijn nog wel mensen die dat doen en waarbij dat redelijk goed lukt

Het is natuurlijk afhankelijk van kind tot kind en van ouder tot ouder.
Maar met een beetje goeie voorbereiding geraak je al heel ver.

Er staan heel wat tips en vloggers op het internet met tips en/of tonen hoe het eraan toe gaat.
Misschien moet je je vriendin deze video tonen:
Ziet er vrij relaxt uit

Er zijn nog wel mensen die dat doen en waarbij dat redelijk goed lukt

Het is natuurlijk afhankelijk van kind tot kind en van ouder tot ouder.
Maar met een beetje goeie voorbereiding geraak je al heel ver.

Er staan heel wat tips en vloggers op het internet met tips en/of tonen hoe het eraan toe gaat.
Misschien moet je je vriendin deze video tonen:
Ziet er vrij relaxt uit

Ah withkidsonroad, die volg ik al ff op Instagram :D

Goeie tip wel, die hun youtube filmpjes had ik nog niet gecheckt.

Hier ook eens aan het zien om eind Mei een vliegreis te boeken met de 2 jarige (eerste keer, dus ergens rond de 2 uur vliegen).

Probleem is, vaak is het maar één kamer. Wat wil zeggen, tegen 19u30 hang je vast. Of je moeten hopen om wat op je terras te kunnen vertoeven.
Een vakantiehuisje of appartement zou beter zijn, maar heb ik eigenlijk weinig ervaring mee.
Heb al eens gehoord dat iemand zijn GSM achterlaat aan het kinderbedje en dan whatsapp naar de andere GSM…

Hier ook eens aan het zien om eind Mei een vliegreis te boeken met de 2 jarige (eerste keer, dus ergens rond de 2 uur vliegen).

Probleem is, vaak is het maar één kamer. Wat wil zeggen, tegen 19u30 hang je vast. Of je moeten hopen om wat op je terras te kunnen vertoeven.
Een vakantiehuisje of appartement zou beter zijn, maar heb ik eigenlijk weinig ervaring mee.
Heb al eens gehoord dat iemand zijn GSM achterlaat aan het kinderbedje en dan whatsapp naar de andere GSM…
Kan de spruit slapen in een plooi buggy? Dan zou je hem eventueel kunnen meenemen.

Ik zou te ongerust zijn om de kleine alleen achter te laten in een hotelkamer, dan kan ik ook niet genieten van wat ik aan doen ben.

Kind achterlaten in een hotelkamer? Zot. Hoe onverantwoordelijk.

Als wij op reis gaan leven de kinderen gewoon in een ander ritme. 's Avonds opblijven tot 12u en in de namiddag bijslapen. Deden we ook al toen ze 2 waren. Heeft hier altijd probleemloos gewerkt.

Laatst bewerkt:

Wij hadden het eerste jaar (dochter 1 jaar) gewoon een hotelkamer, maar dat was idd niet prettig. Ze sliep wel vrij vast, maar je moest steeds langs haar door om naar de wc te gaan of iets te drinken te halen.

Vorig jaar zijn we naar Malta gegaan (dochter 2 jaar) en daar sliep ze wel bij ons op de kamer, maar we hadden een aparte woonkamer, een balkon dat over de woon- en slaapkamer liep en 2 badkamers. Dat was eigenlijk ideaal. Ik weet niet welk type vakantie jullie willen, maar ik vond dat hotel echt top voor ons gezin.

Dit jaar hebben we opnieuw een hotel met meerdere kamers. Denk zelfs een slaapkamer apart voor haar.

Qua slapen. Ik ben de laatste vakantie (die in Malta) 2 keer bij haar gaan slapen 's middags. Dat waren eigenlijk de dagen dat we besloten om een dag aan het zwembad te relaxen. Voor de rest hadden wij gewoon de koets/buggy van thuis mee en sliep ze daar in wanneer we uitstapjes deden. Die kun je meestal mee op de vlieger nemen omdat die in de prijs van uw kind zit.

Kan de spruit slapen in een plooi buggy? Dan zou je hem eventueel kunnen meenemen.

Ik zou te ongerust zijn om de kleine alleen achter te laten in een hotelkamer, dan kan ik ook niet genieten van wat ik aan doen ben.
Voor overdag lijkt het me geen probleem. ‘t Is eerder voor ‘s nachts.
In Pairi Daiza hadden we dat vorig jaar ook. Hotelkamer geboekt, kleine mee op de kamer en om 19u mee in bed gaan liggen en een paar uur op de GSM tokkelen. Plezant is toch iets anders… :unsure:
Kind achterlaten in een hotelkamer? Zot. Hoe onverantwoordelijk.

Als wij op reis gaan leven de kinderen gewoon in een ander ritme. 's Avonds opblijven tot 12u en in de namiddag bijslapen. Deden we ook al toen ze 2 waren. Heeft hier altijd probleemloos gewerkt.
Ik vind dat ook… maar ik weet niet hoe handelbaar de kleine gaat zijt als die zo lang opblijft. Doet sowieso op de middag nog een dutje.
Wij hadden het eerste jaar (dochter 1 jaar) gewoon een hotelkamer, maar dat was idd niet prettig. Ze sliep wel vrij vast, maar je moest steeds langs haar door om naar de wc te gaan of iets te drinken te halen.

Vorig jaar zijn we naar Malta gegaan (dochter 2 jaar) en daar sliep ze wel bij ons op de kamer, maar we hadden een aparte woonkamer, een balkon dat over de woon- en slaapkamer liep en 2 badkamers. Dat was eigenlijk ideaal. Ik weet niet welk type vakantie jullie willen, maar ik vond dat hotel echt top voor ons gezin.

Dit jaar hebben we opnieuw een hotel met meerdere kamers. Denk zelfs een slaapkamer apart voor haar.

Qua slapen. Ik ben de laatste vakantie (die in Malta) 2 keer bij haar gaan slapen 's middags. Dat waren eigenlijk de dagen dat we besloten om een dag aan het zwembad te relaxen. Voor de rest hadden wij gewoon de koets/buggy van thuis mee en sliep ze daar in wanneer we uitstapjes deden. Die kun je meestal mee op de vlieger nemen omdat die in de prijs van uw kind zit.
Je mag de namen van de hotels zeker doorsturen!
Aparte woonkamer of apart slaapkamer zou ideaal zijn (afhankelijk van de prijs ook natuurlijk 😊).

Ik zou persoonlijk mijn kind niet achterlaten op de kamer (maar het gebeurt zeker), wel illegaal in bvb Spanje.
Hier is het meestal een suite nemen, hotels verkopen dit dat het kind op de zetel slaapt, maar bij ons slaapt 1 van de ouders in de zetel. Bijgevolg heeft dochter dan een afgesloten slaapkamer terwijl wij nog een salon en terras hebben.

Ik zou persoonlijk mijn kind niet achterlaten op de kamer (maar het gebeurt zeker), wel illegaal in bvb Spanje.
Hier is het meestal een suite nemen, hotels verkopen dit dat het kind op de zetel slaapt, maar bij ons slaapt 1 van de ouders in de zetel. Bijgevolg heeft dochter dan een afgesloten slaapkamer terwijl wij nog een salon en terras hebben.
Lijkt me toch ook niet plezant, op vakantie gaan en vader en moeder in de zetel terwijl het kind met de andere in het grote bed slaapt?

Wat doen de alleenstaande ouders hier voor vakantie? Dochtertje van 6. Vorige jaren met mijn ouders geweest, maar nu misschien alleen.
Wat aan het kijken voor vakantieparken in België en Nederland (zwemparadijs, veel speeltuinen en animatie, andere kindjes etc). Maar is wel redelijk duur. Minimum 7-800€ voor 4 nachten.

Ik vind die vakantieparken eigenlijk ook schandalig duur. Een kindvriendelijk hotel is vaak goedkoper en dan heb je nog ontbijt en een service die je niet eens hebt bij die vakantieparken. Het enige nadeel is dat de ontspanningsfaciliteiten niet zo uitgebreid zijn, maar je zit dan ook niet in die grote drukte.

Soms zoek ik op Google wel wat extra reviews op. Het ideale huisje ligt wat afgelegen, maar niet té afgelegen en heeft een mooi zicht op een landschap met ondergaande zon. Bonuspunten als de eigenaar een wijngaard heeft of andere huisgemaakte producten geeft aan zijn gasten.

Wat is afgelegen en niet té afgelegen? Wil je te voet naar een dorpje of een restaurant kunnen wandelen? Of leg je je erbij neer dat alles met de auto te doen is, als het maar niet te lang rijden is?

Mijn vrouw stuurt de vakantieplanning richting Comomeer. Het Gardameer was ons vorig jaar héél erg bevallen, maar gelukkig heb ik ze ervan overtuigd om dit jaar géén camping meer te doen. Teveel plonsende kinderen rond me heen of een ellendige zoektocht naar een ligbed en geen krappe stacaravan meer aan een veel te duur tarief (voordeel was dat het Gardameer aan de uitgang lag dus daar was altijd wel plaats aan het strand en een stuk rustiger dan het zwembad). Het Toscaneplan zal ik wellicht nog even moeten opbergen, maar misschien dat ik er zelf ook meer aan heb als de dochter wat ouder is. Ik ben wel aan het twijfelen om misschien nog door te rijden naar een ander stuk Italië achteraf. Misschien Cinque Terre ofzo. En op de terugrit ergens in Zwitserland overnachten (want mooi, wel duur maar ik ben een BG'er hé).

Spelen de kinderen vaak met vreemde kinderen op zo'n camping of is dat verwaarloosbaar? Hier ook aan het kijken voor een reis. Ik wil vooral eens de absolute rust, liefst dus een alleenstaand huis. Of ontzeg ik de kinderen daar het plezier van potentiële speelkameraadjes (weliswaar in een vreemde taal wellicht)?

Wat is afgelegen en niet té afgelegen? Wil je te voet naar een dorpje of een restaurant kunnen wandelen? Of leg je je erbij neer dat alles met de auto te doen is, als het maar niet te lang rijden is?
Afgelegen vind ik niet erg als je er een mooie wandeling kan maken 's avonds. Aan het Comomeer hebben we een huisje dat op wandelafstand is van een dorpje, maar ik ben er nog niet helemaal uit of het een doenbare wandeling is (veel klimmen en niet echt een veilig voetpad) of dat we toch beter de auto naar het dorpje nemen.

In Pienza, Toscane heb je die filmlocatie waar de boerderij van Generaal Maximus van Gladiator is (die scène waar hij met zijn handen langs de grashalmen gaat). Op een boogscheut ervan heb je een b&b die relatief betaalbaar is. Dat vind ik absoluut fantastisch.

En enkele jaren geleden zijn we ook eens naar een huisje geweest in het centrum van Frankrijk. Fijn zwembad, prachtig zicht rondom, aan de rand van een groot bos en mooie wandelingen in de buurt.

Spelen de kinderen vaak met vreemde kinderen op zo'n camping of is dat verwaarloosbaar? Hier ook aan het kijken voor een reis. Ik wil vooral eens de absolute rust, liefst dus een alleenstaand huis. Of ontzeg ik de kinderen daar het plezier van potentiële speelkameraadjes (weliswaar in een vreemde taal wellicht)?
Mijn dochter speelde daar niet met andere kinderen. Die amuseerde zich met ons of met het speelgoed dat we mee brachten. Soms eens de tablet opgezet. Dus op dat vlak was de camping zeker geen meerwaarde, maar dat kan voor iedereen anders zijn. Er waren ouders die hun kinderen de hele dag bij zo'n kinderclub zwierden om dan zelf uitstapjes te doen of aan het zwembad te liggen maffen.

Je moet op zoek naar balans: je kan een kindvriendelijk hotel gaan opzoeken met tonnen animatie en 5 verschillende zwembaden met 30 glijbanen, maar of je dan uitgerust terugkomt is wat anders. En een poepsjiek boetiekhotel moet je ook niet gaan doen met een stel kleuters. Het is wat geven en nemen, dus in ons geval: wat flaneren en winkeltjes doen voor de mama, historisch erfgoed bezoeken voor de papa en uitzoeken wat je voor kinderen kan doen voor de dochter. En samen genieten van tijd samen, het zwembad, van de omgeving, even weg te zijn van de sleur, lekker eten, mooi zicht, ...

Ik vind die vakantieparken eigenlijk ook schandalig duur. Een kindvriendelijk hotel is vaak goedkoper en dan heb je nog ontbijt en een service die je niet eens hebt bij die vakantieparken. Het enige nadeel is dat de ontspanningsfaciliteiten niet zo uitgebreid zijn, maar je zit dan ook niet in die grote drukte.
Je hebt ook dingen tussenin hé. Iets als https://www.lepetitchaillot.com/ vond ik fantastisch. s' avonds gezellig aansluiten bij het gezamenlijke avondeten, de kinderen amuseren zich te pletter, je hebt het comfort van je eigen huisje en met maximum 6 gezinnen zit je nog altijd relatief rustig. Op sites als mamagoeshere vind je nog zo'n dingen, alleen ga je bij de meeste nu al veel te laat zijn om te boeken.

Mijn (timide) kinderen hebben wel al speelkameraadjes gemaakt op reis, maar die amuseren zich ook zonder hé. Die ervaren dat niet als een gemis. Ik denk dat het soms fijner is voor de ouders, want elke 15 minuten ze met iemand anders spelen zitten ze niet aan uw kop te zagen om mee te komen spelen :p

Partner heeft 2 minderjarige dochtertjes.
Deze zomer gaan we op vakantie naar het buitenland (vliegtuig).
Beide kindjes zijn gedomicilieerd bij de mama.

Hebben we een document origine van ouderlijke toestemming van de papa dat de kindjes mee mogen naar het buitenland?

Tuurlijk zijn die overprized. Dat heb ik al meerdere keren geschreven. Vakantieparken zijn voor mensen die graag op veilig spelen.
Dat hangt af van hoe goed je kinderen kunnen wandelen.
Wel, dat gebeurt, maar soms spelen ze ook met de foute kinderen. Vorige zomer naar een camping geweest en daar waren zo wat Vlaamse kinderen die alles mochten en eigenlijk echt huftergedrag vertoonden. Ook de ouders waren echte hufters. Den oudste keek daar naar op, maar het was duidelijk dat die kleine alles bepaalde in zijn gezin. Hij liep dan ook nog eens rond met een arm vol tattoos en een kapsel als 1 of andere extravagante voetballer. Eigenlijk kom ik liever geen Vlamingen en Nederlanders tegen op vakantie.

Terug
Bovenaan